سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله سلاحهای نظامی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سلاحهای نظامی pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سلاحهای نظامی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سلاحهای نظامی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سلاحهای نظامی pdf :

سلاحهای نظامی

سامانه خودروهای زرهی برادلی توسط وزارت دفاع امریکا ساخته شده و شامل خودروی رزمی پیاده نظام M2 و خودروی سواره نظام M3 می باشد.این خودروها در ارتش امریکا و عربستان به خدمت گرفته شده اند.

تسلیحات:
تسلیحات اصلی یک سامانه مهمات ATK با کالیبر 25 میلیمتر M242 با گلوله های قطاری است.توپ 25 میلیمتری یه سلاح تک لول است .که از دو مکانیزم تغذیه و خروجی انتخابی پوکه بهره می برد.
توپچی می تواند یک یا چند حالت شلیک را انتخاب کند.

نواخت تیر استاندارد 200 گلوله در دقیقه است اما با تغییرات اختیاری می توان تا 500 گلوله در دقیقه شلیک نمود.
یه تیربار 7/62 میلیمتری M240 C بصورت هم محوری در سمت راست توپ اصلی نصب شده است.
برادلی M2 به سامانه BGM 71 موشک ضد تانک TOW مجهز می باشد.

یه لانچر دو لول موشک TOW در سمت چپ و جک نصب گردیده است.
هدف از استفاده از یک سایت ردیاب اپتیکی دنبال کردن سیگنال مادون قرمز از پشت موشک در طول مدت پرواز ان است.
یک سامانه دو گانه ارتباط بین فرامین توپچی و موشک را بوسیله دو قرقره پشت موشک برقرار می کند.
لانچر داده های تصحیح پرواز موشک را به سامانه هدایت روی موشک ارسال می نماید.
برد موشک تاو حدود 3750 متر می باشد.

 

نیروی رانش:

برادلی با یک موتور VTA 903 T شرکت کامینز موتور از کولومبوس ایندیانا مجهز شده است.
یک انتقال دهنده هیدرومکانیکی مدل HMPT 500 به وسیله شرکت لاکهید مارتین فراهم گردیده است که سه حالت از سرعت را مهیا می کند.
حداکثر سرعت برادلی در جاده ها 66 کیلومتر است.همه برادلی ها آبی خاکی هستند.نمونه های اخیر با یک آب بند (مانع آب) که توسط خدمه قبل از ورود به آب نصب می گردد مجهز گردیده اند.نمونه M3 ان یک پل موقت نظامی برجسته دارد که در جلو و کنار خودرو نصب گردیده است.نیروی رانش در آب از طریق شنیها فراهم می گردد که می تواند سرعت برادلی را به حداکثر 7/2 کیلومتر در ساعت برساند.

زیر دریایی روسی آکولا : کوسه شکاری
پروژه 971 که ناتو آن را آکولا به معنی کوسه نامیده زیر دریایی تهاجمی هسته ای است که در سال 1986 توسط شوروی سابق به خدمت در آمد. این کلاس که بعضاً به یادبود یکی از اعضای آن “بارس” خوانده می شود باید دقت کرد که همنام کلاس پروژه 941 نیروی دریایی شوروی سابق، که زیر دریایی موشک هسته ای بالستیک بر است که توسط خود شوروی آکولا و توسط ناتو تایفون نامگذاری شده است. در این کلاس سه زیر کلاس وجود دارد که شامل مدل عمومی آکولا1 شامل هفت زیر دریایی که بین سالهای 1982 تا 1986 ساخته شده اند، آکولای ارتقا یافته شامل 5 زیر دریایی ساخته شده بین سالهای 1986 تا 1991 و زیر کلاس آکولا2 که از سال 1991 ساخته شده است می باشد. سیستم خاص بدنه این زیر دریایی طوری است که سبکی و شناوری آن را تا سه برابر افزایش می دهد.

کلاس آکولا کم صدا ترین زیر دریایی تهاجمی اتمی روسها است که صدای تشعشع یافته از زیر کلاس آکولا2 با نویز نسخه های اولیه کلاس زیر دریایی معروف لوس آنجلس برابری می کند. تمام زیر دریایی های کلاس آکولا به چهار مجرای میلیمتری اژدر 533 مجهز هستند که می توانند اژدر های تایپ 53 یا موشکهای SS-N-15 استارفیش را شلیک کنند. علاوه بر آن این زیر دریایی ها چهار مجرای 650 میلیمتری اژدر دارا هستند که آنها نیز می توانند اژدر های تایپ 65 یا موشک های زد کشتی

SS-N-16 را شلیک کنند. این مجراها در سه ردیف چهار تایی قرار گرفته اند. همچنین زیر کلاسهای آکولا2 و آکولای ارتقا یافته به شش مجرای اژدر انداز 533 میلیمتری خارجی مجهز شده اند که البته هنوز معلوم نیست آیا از این مجرا ها برای شلیک اژدر یا تله و مین گذاری استفاده می شود. این مجرا ها در یک ردیف و بالای مجرا های معمولی قرار گرفته اند. که برای پر کردن این مجرا ها نیز باید با کمک زیر دریایی توشه رسان یا در بندر اقدام کرد. ناگفته نماند که تمام مجراهای این زیردریایی می توانند مین گذاری کنند. در کل تا 40 اژدر، موشک و مین را این زیر دریایی ها می توانند با خود حمل کنند. در زیر دریایی

های این کلاس موشکهای زمین به هوای شانه پرتاب نیز برای مقابله با جنگنده های دشمن در روی آب گنجانده شده است. این زیر دریایی عظیم 108 تا 117 متری (در سایتهای مختلف متفاوت گفته شده است) دارای حداکثر سرعت 20 گره (37 کیلومتر در ساعت) در سطح آب و 35 نات(65 کیلومتر در ساعت) زیر آب است. خدمه آکولا هم شامل 25 افسر و 26 سرباز وظیفه می باشد.

 

وضعیت زیر دریایی های آکولا بدون توجه به جزییات بسیار عالی است. این مطلب توسط بسیاری از سایتهای مختلف تایید شده است. از هفت زیر دریایی آکولا1 تنها سه زیر دریایی در حال خدمت می باشد. زیر دریایی رهبر K-284 پوما در سال 1995 به خاطر کمبود منابع مالی تجزیه شد. سه زیر دریایی دیگر K-322، K-480، K-317 نیز در حالت رزرو قرار گرفته اند. به نظر می رسد هر پنج زیر دریایی آکولای ارتقا یافته در حال خدمت باشند. آکولای2 وپر نیز در حال حاظر تنها زیر دریایی در حال

خدمت زیر کلاس آکولای2 می باشد. گپارد هم به نظر می رسد همانند کوگار و نرپا از این زیر کلاس در وضعیت رزرو قرار گرفته باشد. نام پنجمین زیر دریایی هم مشخص نیست ولی به نظر می رسد در ساخت آن وقفه ایجاد شده باشد. در آخر اشاره کنم که هند نیز برای خرید این زیر دریایی اتمی از این کلاس ابراز علاقه کرده بود که تا به امروز نتیجه خاصی نداشته است

لکلرک(Leclerc) نام تانک رزمی پیشرفته ای است که توسط کارنجات جیات(Giat) فرانسه ساخته شده وتوسعه یافته است. این تانک درارتش کشورهای و امارات متحده عربی عملیاتی گردیده است.لکلرک فقط یک تانک به معنای کلاسیک آن نیست بلکه یک سیستم جنگ افزاری پیشرفته می باشد که به جدیدترین سلاح های عصر خود مجهز شده است.جدیدترین فناوری های نظامی بکار رفته در این تانک موجب شده است که فاکتورهای برتری رزمی همچون قدرت تحرک،مانور پذیری،قدرت آتش وضریب ایمنی حفاظتی این تانک به بالا ترین حد ممکن برسد. تانک لکلرک از سال 1990 میلادی واری خط تولید گردید ودر سال 1992 در ارتش فرانسه وبه دنبال آن در سال 1995 در ارتش امارات متحده عربی عملیاتی گردید است لازم به ذکر است که تانک بهینه سازی شده لکلرک باکد(MK2) نیز در سال 1998 وارد خط تولید گردید.
این تانک به احترام ژنرال ژاک فیلیپ لکلرک ، فرمانده لشکر دوم زرهی فرانسه آزاد در جنگ دوم، لکلرک نامیده شد.ژنرال لکلرک کسی بود که در سواحل نرماندی پیاده شدو پیشروی نیروهای فرانسه را فتح پاریس رهبری کرد.تانک لکلرک جایگزین تانک معروف AMX-30گردیده است که سال ها به عنوان ماشین زرهی اصلی فرانسه مشغول خدمت بوده است.در آغاز دهه هفتاد میلادی ارتش فرانسه به این نتیجه رسید که تانک AMX-30 آن کشور فرسوده شده وباید برای جایگزینی آن با یک تانک پیشرفته دیگر فکری نمود.
در سال 1977 ارتش فرانسه نیاز خود را مبنی بر ساخت یک تانک رزمی جدید را مطرح نمود.امکان خرید تانک های خارجی همچون آبرامزایالات متحده،لئوپارد2 آلمان غربی ومرکاوای اسرائیل که جزو بهترین تاکهای رزمی جهان مه حساب می آمدند نیز توسط مقامات فرانسوی مطالعه گردید ورد شد.مقامات فرانسوی از تانک لئوپارد2 آلمان ها خوششان آمده بود دست همکاری را به سوی آلمان ها دراز کردند اما برنامه مشترک ساخت تانک جدید بر پایه تانک لئو پاردآلمان هابه نتیجه نرسید.سرانجام در سال 1979 میلادی دولت فرانسه تصمیم گرفت که ساخت این تانک را بعنوان یک پروژه ملی در داخل کشور آغاز کند.برخلاف اکثر تانک های غربی که از سیستم حفاظتی غیر فعال استفاده می کردند،برای تانک لکلرک سیستم حفاظتی فعال در نظر گرفته شد.سیستم حفاظتی فعال که به سیستم سیستم حفاظتی عامل نیز معروف است بیشتر توسط نمونه تانکهای شرقی(بلوک شرق)مورد استفاده قرار می گرفت.

مقامات ارتش فرانسه علت در نظر گرفتن سیستم حفاظت فعال برای تانک راپایین آوردن جرم کلی وبالا بردن قابلیت تحرک تانک اعلام کردند.در نتیجه پایین آمدن جرم تانک قدرت مانورپذیری آن افزایش می یابدو درصورت آتش مستقیم یا شلیک جنگ افزارهای هدایت شونده دشمن خدمه می توانند با یک اقدام به موقع از اصابت جنگ افزارهای دشمن به تانک جلوگیری کنند.

به علت هزینه های هنگفت ساخت تانک،دولت فرانسه در صدد شراکت با یک کشوردیگر بودتا بتواند قسمتی از هزینه ها را جبران کند.سرانجام مقامات اماراتی به فرانسوی ها پیشنهاد همکاری دادندوبدین ترتیب امارات متحده عربی نیز وارداین پروژه گردیدو قرار شد که علاوه بر420 دستگاه تانک در نظر گرفته شده برای ارتش فرانسه 390 دستگاه دیگر نیز برای امارات ساخته شود. در سال 1986 میلادی پروژه ساخت تانک تحت عنوان لکلرک آغاز شد وبه سرعت شش نمونه اولیه ساخت شدند.تولید انبوه تانک نیز در سال 1990 آغاز گردید.

 

تصویری ازداخل تانک لکلرک
تانک لکلرک به یک توپ بدون خان 120 میلیمتری مجهز است که توسط شرکت(GIAT) ساخته شده است.سری کاملی از گلوله های مختلف برای این توپ ساخته شده است از جمله گلوله های ضد زره APFSDSو گلوله های انفجاری شدید ضد تانک HEAT البته تانک لکلرک از مهمات تانک لئوپارد2و سری تانک های ابرامز ایالات متحده نیز می تواند استفاده نماید. این توپ به یک روکش حرارتی و یک سیستم هوای فشرده اتوماتیک مجهز است. این تانک از سیستم هوای فشرده برای خارج

کردن دود ناشی از شلیک استفاده می کند وبر خلاف بسیاری از تانک های دیگر از سیلندر تخلیه کننده استفاده نمی نماید. تانک لکلرک از یک سیستم گلوله گذاری اتوماتیک منحصر به فرد بهره می برد.این سیستم خدمه تانک را از چهار نفر به سه نفر کاهش داده است زیرا دیگر نیازی به فرد گلوله گذار نیست.این سیستم گلوله گذار خودکار گلوله گذار خود کار نواخت تیر 12 گلوله توپ در دقیقه را برای تانک امکانپذیر نموده است.همچنین این سیستم تونایی شلیک حین حرکت ومناطق ناهمواروبرعلیه اهداف متحرک را برای تانک میسر ساخته است.این سیستم 22 گلوله را بصورت آماده برای حمل می کند 18 گلوله دیگر نیز در انبارک ویژه تانک ذخیره می شوند.

تانک لکلرک میتواند حین حرکت با سرعت 40 کیلومتربر ساعت به سمت هدفی در فاصله 400 متری خود شلیک نماید.همچنین این تانک می تواندحین حرکت با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت نیز شلیک نماید.این در حالی است که اغلب تانک های پیشرفته امروزی درصورتی می توانند شلیک دقیقی انجام دهند که با سرعتی در حدود 15 کیلومتر بر ساعت اقدام نمایند.
تانک علاوه بر توپ اصلی به یک قبضه مسلسل 127 میلیمتری موازی با توپ ویک قبضه مسلسل 762 میلیمتری مستقر برروی برجک مجهز شده است.مسلسل مستقر برروی برجک درون یک محفظه تقویت شده قرار گرفته است.تانک لکلرک از سیستم حفاظتی گالیکس(Galix) استفاده می کند این سیستم حفاظتی که شرکت جیات آن راطراحی کرده است انواع گوناگونی از نارنجک های دود زاوگلوله های پنهان کننده از مادون قرمز را شلیک می نماید.بدنه وبرجک تانک ازقطعات زره فولادی وزایه دارساخته شده است ودر صورت آسیب دیدن این قطعات
می توان براحتی آنها راتعویض نمود. تانک لکلرک به یک سیستم مدیریت نبرد بنام FINDERSو یک دستگاه ارتباطی دیجیتالی ازنوع سیستم پایانه ای اطلاعات(TIS) بنام ICONESمجهز شده است.این سیستم ها برای جمع آوری اطلاعات از دیگر تانک هاوگرفتن دستورات لازم از ستاد فرماندهی مرکزی بکار می روند. FINDERS شامل یک نقشه تمام رنگی کامپیوتری است که موقعیت تانک هاونیروهای خودی ونیروهای دشمن رانمایش میدهد.سیستم کنترل آتش دیجیتالی تانک لکلرک میتواند مستقلا توسط توپچی یا فرمانده تانک بکار گرفته شود.تانک به حسگرهاوهدف یاب های متفاوتی مجهز است ازجمله هدف یاب ثابت توپچی بانام SAVAN-20
ساخت شرکت ساژم (SAGEM) و سیستم دیدروزانه –شبانه راننده به نام OB-60 که شرکت تیلز اپتروسیس (Thales Optrosys) سازنده آن است.سیستم کنترل آتش تانک قادر است تاشش هدف متفاوت را بصورت یکجا رد یابی کند این سیستم مشابه تانک چلنجر 2(Challenger2) ارتش انگلستان می باشد.

موتو تانک لکلرک یک موتو دیزلی هشت سیلندر بنام SACM می باشد.این موتو قادراست توانی معادل 1500 اسب بخار ایجادکند.همچنین تانک لکلرک به یک سیستم تعویض دنده اتوماتیک به نام SESM ESM 500 مجهز است.که پنج دنده جلو ودو دنده عقب دارد.حداکثرسرعت جاده ای تانک 70 کیلومتر بر ساعت وحداکثر سرعت آن در مناطق ناهموار50 کیلومتر برساعت است.برد عملیاتی تانک نیز 550 کیلومتر درحالت معمول و 650 کیلومتر با کمک مخازن سوخت اضافی است. تانک به یک توربین گازی بنام TM307B مجهز شده واین توربین توان کمکی مورد نیازتمامی سیستم های تانک رادرصورت ازکار افتادن موتور اصلی تامین خواهدکرد.
تانک لکلرک بسیار پر قدرت است ونسبت توان به جرم آن 21 وات بر هر کیلو گرم میباشد.این ویژگی موجب آن گردیده که این تانک به یکی از سریع ترین تانکهای رزمی جهان تبدیل شود.این تانک می تواند درمدت چهار ثانیه به سرعت 32 کیلومتر برساعت برسد.باوزنی درحدود56 تن،تانک لکلرک یکی از سبک ترین تانک های رزمی جهان به حساب می آید.جعبه دنده تانک به یک سیستم کند کننده هیدروکنیتیک مجهز شده است تاشتاب تانک را به میزان 7 متر بر مجذور ثانیه کاهش دهد.این ویژگی در آخرین لحظات یعنی قبل از اصابت گلوله دشمن بسیار مفید خواهد بود زیرا تانک با یک کاهش سرعت ناگهانی میتواند از اصابت گلوله دشمن بگریزد.

تانک لکلرک در سال 1990 وارد خط تولید گردیدوخیلی دیر وارد ارتش فرانسه شد درنتیجه نیروهای فرانسوی نتوانستند از این تانک در جنگ خلیج فارس استفاده کنند.طی درگیریهای کوزوو این تانک وارد عرصه نبرد گردید و 15 دستگاه از این تانک در راستای ماموریت صلح بانی نیروهای فرانسوی در کوزوو مستقر شد است.
بطور خلاصه میتوان لکلرک را آمیزه هایی از تکنولوژی، قدرت وسرعت نامید.
مشخصات:
خدمه: 3نفر
وزن تانک: 56 تن
طول بدنه تانک:69 متر
عرض تانک : 371 متر

ارتفاع تانک از سطح زمین : 253 متر
جنگ افزارهای موجود روی تانک :
یک توپ 120 میلیمتری بدون خان + یک مسلسل 127 میلیمتری موازی با توپ+ یک مسلسل با کالیبر762 نصب شده روی برجک
ظرفیت گلوله :

آماده شلیک 32 گلوله
ذخیره شده:18 گلوله
نواخت گلوله توپ در دقیقه :12 گلوله دردقیقه.

 

مادون قرمز: دارد
شلیک در حین حرکت: بله
موتور: SACM V8X دیزلی با 1500 اسب بخار قدرت.
حداکثر سرعت جاده ای:70 کیلومتر بر ساعت.

حداکثر سرعت غیرجاده ای:50 کیلومتر بر ساعت.
حداکثر برد عملیاتی :550الی 650 کیلومتر
عمق شناوری پایاب:بالوله هواکش 4 متر —بدون لوله هواکش:1 متر

بمب های گرافیتی
(CBU-94/B بهمراه بمب فرعی BLU-114)

این بمب ها نوعی مهمات غیر کشنده هستند کهاولین بار در جنگ ها کزوو و ضربستان مود استفاده قرار گرفتند در واقع این بمب ها به دنبال نیاز نیروی هوایی آمریکا به بمب هایی که در عین حالی که اثر نامطلوبی بر روی انسان ندارد باعٌث ازکار افتادن ژنراتور های برق و خطوط انتقال نیرو میگردد
اما پیشینه ی این بمب ها به دهه ی 70 برمی گردد که قرار بود در جریان آزاد سازی گروگانهای سفارت آمریکا در تهران از این بمب ها استفاده گردد عملکرد این بمب ها به این گونه بود که بر اساس تاثیر رشته های گرافیت کربن در اتصال قطب های مثبت و منفی منابع تولید و توضیع الکتریسیته استوار بود
این سلاح همچنین در جنگ علیه عراق(سال 91) به دفعات استفاده شد البته بطور مکمل با موشک های کروز تاماهاوک
بدنبال نیاز برای تکامل این جنگ افزار قرار شد از یک بمب فرعی BLU-114 درون بمب های خوشه ای CBU-94/B استفاده گردد تا بتوان بشکل بهتر بمب ها را با استفاده از بمب های خوشه ای پراکنده کرد و میزان آسیب وارده را دوچندان نمود)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله مدیریت برنامه ریزی و توسعه نظارت بر تولید pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مدیریت برنامه ریزی و توسعه نظارت بر تولید pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدیریت برنامه ریزی و توسعه نظارت بر تولید pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مدیریت برنامه ریزی و توسعه نظارت بر تولید pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مدیریت برنامه ریزی و توسعه نظارت بر تولید pdf :

مدیریت برنامه ریزی و توسعه نظارت بر تولید

مرور کلی وضعیت موجود مدیریت برنامه ریزی و توسعه
نظارت برگردآوری،تجزیه و تحلیل و آماده سازی و ارائه صحیح مجموعه اطلاعات مورد نیاز ادارات شرکت ملی صنایع پتروشیمی
نظارت بر مطالعه در مورد قیمتها و تهیه و تنظیم و اجرای برنامه های لازم جهت تحقیق در مورد بازار فرآورده های پتروشیمی و شیمیائی در داخل کشور و کشورهای جهان
انجام مطالعات مربوط به طرح های عمده سرمایه گذاری جهت احداث و یا توسعه واحدهای پتروشیمی،مطالعات اقتصاد مهندسی و مطالعات مربوط به انتخاب فرآیندهای مناسب،بهینه سازی خوراک و طیف تولیدات و ظرفیت واحدها
برآورد میزان سرمایه مورد نیاز طرح ها و بررسی راه های مختلف تهیه و یا مشارکت در سرمایه گذاری مذکور
نظارت بر برنامه جامع بلند مدت صنایع پتروشیمی و تلفیق برنامه های سرمایه گذاری و عملیاتی شرکت و کنترل پیشرفت برنامه ها
نظارت بر طراحی و اجرای سیستم های اطلاعات مدیریت اعم از سیستم های فنی و عملیاتی،بازرگانی ،مالی و اداری و همچنین سیستم های تلفیقی و ایجاد بانکهای اطلاعاتی در سطح صنایع پتروشیمی

امور بررسی و برآورد طرحها

تهیه گزارشات های بررسی فنی-اقتصادی طرح های پتروشیمیایی
بررسی و تامین منابع خوراک
برآورد سرویس های جانبی و تسهیلات زیربنایی اختصاصی هر طرح
تدوین و به روزنمایی مبانی برآورد سرمایه گذاری و محاسبات اقتصادی
اخذ مجوز های سرمایه گذاری،مجوزهای استفاده از تسهیلات مالی و اصلاح سقف سرمایه گذاری از معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری
پیگیری طرحهای مصوب سفرهای استانی هیئت وزیران و مقام معظم رهبری
تدوین و ویرایش برنامه های افق بیست ساله
بررسی توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در جهت تکمیل زنجیره ارزش
هماهنگی با سایر ارگانها و سازمانهای دولتی و خصوصی در ارتباط با گزارشات امکان سنجی طرحها
امور برنامه ریزی تلفیقی
تهیه و تنظیم کتابچه برنامه های کوتاه مدت یا عملیاتی (سالانه)، میان مدت (5ساله) و بلندمدت (10و20 ساله) و برنامه استراتژیک و نظارت بر تحقق آن
بررسی بودجه های پیشنهادی شرکتهای تابعه و شرکت فعالانه در جلسات کمیسیون، مجامع عمومی و مالی با هدف نهایی نمودن بودجه های سالانه شرکت ها
تهیه و تنظیم گزارش های عملکرد ماهانه و سالانه شرکت ملی صنایع پتروشیمی
تهیه و تنظیم گزارش های تحلیلی، آماری و نظارتی
همکاری و شرکت فعالانه در کمیته ها و کارگروههای تخصصی با محوریت مدیریت برنامه ‏ریزی و توسعه و سایر مدیریت ها در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت ; (قیمت گذاری خوراکهای گازی و مایع پتروشیمی، نقشه جامع صنعت نفت و گاز، تهیه مجموعه‏ های اطلاعاتی در مقاطع خاص،کمیته بررسی خوراک مجتمع های در حال تولید، کمیته تخصیص خوراک صنایع بالادستی ،میانی وپائین دستی، عضویت در کارگروه تعیین استراتژی هلدینگ، شرح وظایف حاکمیتی، EFQM، بررسی لایحه برنامه پنجم و ;)
استقرار دبیرخانه IC و کارگروه تفاهم نامه NPC-IDROو انجام وظایف مربوطه(از سال 1389)
انجام مأموریت های نظارتی و شرکت در جلسات مرتبط با مجتمع های تولیدی و طرحهای در دست اجرا
سایر فعالیتها (وظایف محوله درخصوص صنایع میانی، پائین دستی، کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی، تهیه گزارشهای ویژه و ;)
تهیه و تنظیم گزارش منابع و مصارف مالی شرکت (Cash flow)

امور تحقیقات بازار
امور تحقیقات بازار به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه مدیریت برنامه¬ریزی و توسعه با ساختاری مشتمل بر 15 نفر نیروی دفتری، کارشناسی و سرپرستی در حال انجام وظیفه می باشد. سرفصلهای عمده فعالیت امور را می توان به شرح ذیل برشمرد:
مطالعه و بررسی کارشناسانه بازارهای داخلی و جهانی محصولات عمده پتروشیمی
مطالعه، بررسی و تحلیل روند قیمت این محصولات و ارائه قیمت جهت انجام برآوردهای اقتصادی طرحهای پیشنهادی
ارائه خدمات کارشناسی، مشاوره¬ای به طرحهای در دست اجرا و مجتمعهای تولیدی درخصوص افزایش ظرفیتها، تغییر گرید محصولات و ;
همکاری و ارائه گزارش توجیهی بازار برای طرحها در مراحل تصویب، اخذ وام و ;
همکاری در تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت توسعه صنعت پتروشیمی کشور
بررسی مزیتهای قابل بهره برداری کشور در ارتباط با صنایع پتروشیمی نظیر خوراک، محل اجرای طرح و بکارگیری آنها در پیشنهاد طرح

امور سیستمهای اطلاعات مدیریت و کامپیوتر
اهداف:
تأمین اطلاعات دقیق و به هنگام برای تصمیم گیری راهبردی و عملیاتی مدیریت ارشد سازمان
پشتیبانی فرآیندها، راهبردها و عملیات جهت افزایش اثربخشی، کارآیی، و بهره وری سازمان
خلق ارزش جدید در صنعت پتروشیمی ازطریق گردآوری و سازماندهی اطلاعات و دانش
وظایف:
تأمین فوری اطلاعات دقیق برای تصمیم گیری راهبردی و عملیاتی مدیریت ارشد سازمان
شناسایی ابزارها و فناوریهای جدید و ایجاد توانایی استفاده از آنها در سازمان
شناسایی و بهره گیری از منابع دانشی سازمان

مرکز اطلاع رسانی
مجموعه سازی از طریق شناخت نیازهای اطلاعاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، سفارش و تامین آنها
سازماندهی اطلاعات جهت سهولت دسترسی کارشناسان به منابع اطلاعاتی از طریق طبقه بندی؛ نمایه سازی، فهرست نویسی، چکیده نویسی، ترجمه و ;.
اشاعه اطلاعات از طریق :
انتشارات مرکز اطلاع رسانی شامل: گزارش صنایع پتروشیمی جهان؛ اهم اخبار جهان پتروشیمی؛ تازه های منابع اطلاعاتی؛ فهرست و متن مقالات فنی و ;.
وب گاه مرکز اطلاع رسانی
سامانه جامع اطلاع رسانی سیمرغ
تغذیه اطلاعاتی متخصصین و کارشناسان صنعت پتروشیمی، نفت، گاز و پالایش و پخش
همکاری لازم در زمینه استفاده از منابع اطلاعاتی با دانشگاه ها، سازمانها، شرکت ها و موسساتی که با صنعت و تکنولوژی پتروشیمی و صنایع وابسته در سطح ملی و بین المللی ارتباط دارند.
بررسی و مطالعه منابع اطلاعاتی علمی و تحقیقاتی داخلی و بین المللی به منظور استخراج آخرین دستاوردهای علمی – تخصصی در سطح صنعت
ارتباط با موسسه های داخلی و بین المللی در جهت کسب آخرین اطلاعات در زمینه صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته
شناسایی پایگاه های علمی و پژوهشی در رابطه با صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته و تماس با آنها جهت دریافت آخرین اطلاعات
مطالعه و بررسی مستمر فناوری های نوین در جهت به روز نگهداری سیستمهای اطلاعاتی مرکز اطلاع رسانی

اهداف و ماموریتهای مدیریت برنامه ریزی و توسعه در شرکت حاکمیتی – توسعه ای
تهیه برنامه جامع صنایع پتروشیمی و آینده نگاری
انجام مطالعات فنی اقتصاد
بسترسازی برای سرمایه گذاری در طرحها(مکان یابی – خوراک)
انجام مطالعات و تحقیقات بازار و بررسی روند تحولت داخلی و جهانی
صدور مجوز برای توسعه صنایع پتروشیمی توسط بخش خصوصی
تهیه گزارشهای تلفیقی تولید ، طرح و فروش جهت ارزیابی میزان دستیابی به اهداف برنامه پنجم
طراحی زنجیره ارزش صنعت با توجه به مزیت رقابتی کشور
تعیین الویتهای تکنولوژی و نقشه راه مربوطه
تعیین استراتژیهای توسعه منطقه ای – جهانی
استانداردگزاری و ترجمه نیازهای کیفیتی به نمایندگی از بخش تقاضا
تامین خوراک – قیمت گذاری آن
ارائه پیشنهاد مشارکت و سرمایه گذاریها در توسعه زیر ساختها و پروژه های اقتصادی به منظور کاهش ریسک ،کمک به بخش خصوصی در تامین سرمایه و تقویت زنجیره ارزش صنعت
آینده نگاری مشتمل بر مجموعه تلاش‌هایی است که بااستفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم اینده‌های بالقوه و برنامه ریزی برای آنها می‌پردازد. آینده پژوهی منعکس می‌کند که چگونه از دل تغییرات (یا تغییر نکردن) «امروز»، واقعیت «فردا» تولد می‌یابد.
آینده نگاری معادل لغت «Futures Study» است. کلمه جمع Futures به این دلیل استفاده شده‌است که با بهره گیری از طیف وسیعی از متدلوژی‌ها و بجای تصور «فقط یک آینده»، به گمانه زنی‌های روش مند و خردروزانه، در مورد نه فقط «یک آینده» بلکه «چندین آینده متصور» مبادرت می‌شود.
برنامه ریزی بر پایه فرض
یکی از جدیدترین ابزارهای آینده نگاری است که در سالهای اخیرو به منظور بقا و اثر گذاری در عرصه ناپایدار و متغیرکسب و کار توسط استراتژیستها و مدیران شرکتهای پیشرو در جهان برای کمک به برنامه ریزی آینده نگرانه و اثربخشی توسعه مورد استفاده قرار گرفته است.
برنامه ریزی بر پایه فرض
اذعان به چندگانگی آینده و مطرح بودن سناریوهای مختلف و جایگزین در مواجهه با آینده دراز مدت
بهترین مسیر برای شناخت سناریوهای متعدد،جستجوی فرضهای زیربنایی و کلیدی برنامه های درازمدت می باشد.
با درک و تحلیل فرضهای مذکور صرفنظر از اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد آمادگی کافی برای مقابله با آنها وجود دارد.
به هر حال باید اذعان کرد آینده ثابت و پایدار نیست و اظهار نظر قطعی در مورد آینده صرفاً بر اساس مطالعه گذشته و تاریخ ،پاسخگوی نیازهای برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان شرکتها نمی باشد.
برنامه ریزی بر مبنای فرض را باید ابزاری دانست که پس از برنامه ریزی به کار میرود.
باید پیشاپیش یک برنامه تدوین شده باشد تا بتوان فرض های مهم با عدم قطعیت بالای آن را شناسایی کرد.
مشخصاً قصد اصلی این است که ریسکهای ناشی از فرض ها را بهتر مدیریت نمود.
با شناسایی فرض های زیربنایی یک برنامه، ناظران بیرونی نه تنها خود برنامه و منطق آن را بهتر می فهمند،بلکه با فرض های اساسی پشت برنامه ها نیز آشنا می شوند
با اطمینان یافتن از شناخت همه انواع ریسک های موجود در برنامه و تدوین اقدامات پیشگیرانه ، حتی الامکان پابرجایی برنامه ها افزایش می یابد.
خصوصیات برنامه ریزی بر مبنای فرض
دراوضاع و شرایط با عدم قطعیت بالا بسیار اثربخش می باشد.
سناریو های مرتبط را به طور نظام مند تولید می کند.
پیوند منطقی بین پایش محیطی و برنامه ریزی ایجاد می نماید.
برای آزمودن پابرجایی و انطباق پذیری همه انواع برنامه ها بکار می رود.

در ساختار جدید شرکت حاکمیتی – توسعه ای ، مدیریت یرنامه ریزی و توسعه قادر خواهد بود به کمک این روش:
عملاً هر برنامه و طرح مرتبط با آینده (در افق کوتاه مدت یا بلند مدت )را در مواجهه با تحولات ، رویدادها و چالشهای پیش رو به سطح قابل قبولی از پابرجایی رسانده و شرکت را در برابر مخاطرات احتمالی آینده و شکل بخشیدن به آینده های مطلوب بیمه نماید.
ریسک های برنامه های بلند مدت را به حداقل و اثربخشی چشم اندازهای استراتژیک را حداکثر نماید.
بدون نیاز به بررسی مستمر مقادیر بیشماری از اطلاعات نوعاٌ زائد ،نادقیق و پیچیده که منجر به سردرگمی نیز خواهند شد ،با شفاف ساختن همه فرضهای آسیب پذیر،به برنامه ریزی مطمئن و آینده پردازیهای درازمدت بدون نگرانی از عدم قطعیت های پیش رو و چالشهای شگفتی ساز اقدام نماید.
برای فهم بهتر و عمیق تر محیط فعالیت خود به طور نظام مند ویژگی

های محیط بیرونی مربوط به سازمان را از طریق گردآوری ،بازخوانی ، تحلیل و انتشار اطلاعات مورد نیاز، پایش ،مطالعه و دیده بانی کند (هوشمندی رقابتی).اطلاعاتی از قبیل شرایط بازار، رقبا، تامین کنندگان مواد اولیه، سازندگان، خریداران، فن آوری و عرضه کنندگان آن ،قوانین اقتصادی،فنی،سیاسی و روالها و رویه های مربوطه و نیز خود سازمان
همان گونه که بیان گردید با تهیه سناریوهای مختلف دامنه گسترده ای از آینده های مختلف را پوشش و تقریبی قابل اطمینان از روندها و واقعیت های آینده را تدوین

نماید.
نکته ضروری
با توجه به اینکه تعداد رخدادها و تغییرات نوظهوری که باعث به هم ریختن برنامه ها میشوند بسیار زیاد می باشند ، استفاده از برنامه ریزی بر مبنای فرض بدین معنی نیست که قاطعانه بپذیریم همه راههای ممکن شکست برنامه شناسایی و راههای مقابله نیز پیش بینی گردیده بلکه هدف اصلی، حصول اطمینان از شناسایی عدم قطعیت های کلیدی و فرض های اساسی برنامه ها و آمادگی مواجهه و مقابله با آنها ایجاد گردید

ه است.
هوشمندی رقابتی
فرآیند گردآوری،تحلیل و انتشار دقیق،مرتبط به موقع و دوراندیشانه و قابل تعقیب هوشمندی در خصوص محیط کسب و کاررقباونیز خود سازمان می باشد
با توجه به جهانی شدن بازارها و توسعه قلمرو رقابت شرکتها و سازمانها در خارج از مرزهای جغرافیائی محلی و منطقه ای ،هوشم

ندی رقابتی به دنبال ارائه یک دیدگاه جامع جهت دستیابی به مزیت رقابتی می باشد.
هوشمندی رقابتی صرفاً تحقیقات بازار و بررسی بازار نیست بلکه فرآیند شناخت رقابت و دستیابی به علل بالا رفتن مزیت رقابتی از طریق جمع آوری اطلاعات در خصوص رقبا ،تفکر بر روی اطلاعات و به کارگیری نتایج تحلیل آن در برنامه ریزی استراتژیک شرکت می باشد
دلیل ظهور و بروز این رشته علمی جدید ، انفجار اطلاعات به واسطه افزایش دستیابی به اطلاعات و تکثیر سریع آن در بانکهای اطلاعاتی تجاری است.همچنین می توان به تغییرات سریع تکنولوژیکی ، افزایش سرعت کسب و کارو افزایش رقابت جهانی به دلیل حضور رقبای جدید می باشد.
عوامل موثر در هوشمندی رقابتی ، رقبا ، محیط کسب و کار و خود سازمان می باشد.
ارکان هوشمندی رقابتی
هوشمندی بازار و رقبا : تهیه و عرضه روندهای حال و آینده نیازها و ترجبحات مشتریان و بازار های جدید و پایش و بررسی مستمرو نظام مند تغییرات در ساختار رقبا،محصولات جایگرین و استراتژی رقابتی رقبا
هوشمندی تکنولوژیکی : تحلیل هزینه – منفغت تکنولوژی های جدید و فعلی و پیش بینی تکنولوژیهایی که در آینده از بین می روند و یا مسلط می شوند.
هوشمندی اجتماعی و استراتژیک : پایش و بررسی مستمر قوانین و مقررات مالی و مالیلتی ، فنی ،سیاسی و اجتماعی

معماری سازمانی

امروزه رویکرد معماری سازمانی بعنوان روشی موثر در همسو نمو

دن اهداف راهبردی سازمانها با فن آوری اطلاعات و ارتباطات شناخته شده است و بعنوان روشی استاندارد در شناخت وضع موجود سازمان ، ترسیم وضع مطلوب آن و نیز برنامه گذار از وضع موجود به وضع مطلوب پذیرفته شده و در اکثر کشورهای توسعه یافته بصورت قانونی و اجباری درآمده است.
معماری سازمانی به زبان ساده عبارت است ار شناخت کلیه عناصری است که سازمان را تشکیل می دهند و بیانگر نحوه ارتباط عناصر مذکور با یکدیگر می باشد.
ذینفعان ، دارائیها ، قوانین ، روشها ، فرآیند های کسب و کار و فن آوری نمونه ای از عناصر تشکیل دهنده سازمان می باشند که با توجه اهداف راهبردی آن از ماهیتی متغیر برخوردار بوده و روابط مابین آنها می تواند پیچیدگیهای خاص خود را داشته باشد.

پیشنهاداجرای معماری سازمانی

انجام کار می تواند به یکی از طرق ذیل صورت پذیرد:
همگام با اجرای طرح تحول شرکت حاکمیتی – توسعه ای ،تصویب اجرای برنامه معماری سازمانی و نهایتا پیاده سازی نظام گردش اطلاعات و ارتباطات در سطح شرکت
بصورت پایلوت در یکی از مدیریتها و سپس گسترش آن به کل شرکت
بعنوان مثال تدوین سند معماری مدیریت برنامه ریزی و توسعه که در هر صورت می بایست کلیه الزامات اجرایی رعایت گردد.
در صورت اجرای موفقت آمیز برنامه معماری سازمانی ضمن ایجاد همسویی و تطابق لایه های ماموریت و فن آوری شرکت ، میزان ریسک پروژه های فن آوری اطلاعات به حداقل رسیده و امکان کنترل و هدایت موثر شرکت در مواجهه با رویدادها و تغییرات محیطی از قبیل واگذاری شرکتهای تابعه به بخش خصوصی و چگونگی حفظ ارتباط اطلاعاتی با آنان و در سطوح مختلف را فراهم می آورد.
بدیهی است میزان و نحوه حمایت مدیریت ارشد شرکت و همکاری موثر کلیه بخشهای فرآیندی شرکت نقش بسیار مهم و کلیدی در موفقیت

و یا شکست تدوین برنامه معماری سازمانی خواهد داشت.
این مهم نیازمند فرآیندی است که پس از طی مراحل مقدماتی ، بصورت پیوسته در شرکت اجرا شده و نباید از آن تلقی پروژه ای که شروع و پایان معینی دارد نمود. بنابر این مماری سازمانی یک برنامه است و به هیچ عنوان به منزله یک پروژه محسوب نمی گردد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله چگونه کیفیت زندگیمان را بهبود بخشیم pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله چگونه کیفیت زندگیمان را بهبود بخشیم pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چگونه کیفیت زندگیمان را بهبود بخشیم pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چگونه کیفیت زندگیمان را بهبود بخشیم pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چگونه کیفیت زندگیمان را بهبود بخشیم pdf :

چگونه کیفیت زندگیمان را بهبود بخشیم

فهرست مطالب
مقدمه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. 3
10 راه ساده برای بهبود کیفیت زندگی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.. 4
چگونه شاد زندگی کنیم ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; 6
نتیجه گیری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;. 8
تصاویری برای هفته سلامت ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; 10
منابع و مآخذ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; 12

مقدمه
ارتباطات اجتماعی خود را بیشتر کنید؛ارتباطات اجتماعی در سلامت جسمانی و روانی تاثیر دارد. شما از طریق برقراری ارتباط با دیگران می توانید اطلاعات مفیدی درباره سلامت خود دریافت کنید. حمایت روانی دیگران را برای خود جلب کنید، از دیگران کمک بخواهید و به دیگران احساس تعلق خاطر و علاقه کنید، فعالیت های گروهی نیز ذهن شما را فعال نگه می دارد و سطح سروتونین را به میزان متناسبی حفظ می کند.
– ورزش کنید و تحرک داشته باشید؛این توصیه تکراری از این رو قابل اهمیت است که هر قدر هم بگوییم باز عده کمی به آن عمل می کنند! کوتاه و مختصر باید گفت که ورزش به حفظ سلامت عمومی بدن، تناسب اندام، وزن مناسب، کاهش بیماری های قلبی، حفظ استخوان ها و مفاصل، تقویت ماهیچه ها و کاهش ابتلا به دیابت ناشی از چاقی مفرط کمک می کند. نکته این جاست که بهانه هایی که برای ورزش نکردن می آوریم دقیقا همان دلایلی است که باید برای آن ها ورزش کنیم مثل خستگی مفرط و کسالت.
ضمانتی برای بهتر زیستن وجود ندارد مگر این که خودتان تصمیم بگیرید رضایتمندی و خشنودی از زندگی تان را بالا ببرید و نشاط بیشتری داشته باشید.در این مطلب به عادت های مفیدی برای بهبود کیفیت زندگی اشاره شده است که خواندن آن مفید است.

10 راه ساده برای بهبود کیفیت زندگی
همه می دانیم چیزهای کوچکی در زندگی هستند که همیشه بیشترین تاثیر را بر روی ما می گذارند. با این حال همیشه فراموش می کنیم این موارد کوچک را در زندگی خود به کار ببندیم. کافی است هر هفته یکی از این ده مورد را اجرا کنیم تا شاهد تغییر و بهبودی در زندگی خود باشیم.
به طبیعت پناه ببر
شاید خیلی به این موضوع اهمیت ندهید. ولی وقت صرف کردن در طبیعت باعث کاهش میزان استرس، افزایش خلاقیت، و بهبودی حافظه شما می شود.
ورزش
همه از اهمیت ورزش کردن با خبریم، ولی فقط تعداد کمی از ما به طور ممتد ورزش می کنیم. علاوه بر فواید بی شمار ورزش کردن برای سلامتی فیزیکی، خوابیدن شما راحت تر می شود و میزان شور جنسی تان افزایش پیدا می کند.
بودن در کنار خانواده و دوستان
این مورد یکی از مهم ترین نقش ها را در میزان خوشحالی شما دارد. اینگونه از روابط برای هر فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. تنها بودن و بی بهرگی از روابط سالم اجتماعی روی سلامتی روح و جسم شما تاثیر منفی خواهند گذاشت.
شکرگزار دیگران باش
شکرگزاری از دیگران شما را خوشحال می کند، روابط تان را با دیگران بهتر می کند و از شما انسان بهتری خواهد ساخت. این کار می تواند زندگی را برای اطرافیان شما بهتر کند.
تمرین آرامش درونی (مدیتیشن)
تمرین آرامش از سویی باعث خوشحالی، افزایش معنا در زندگی و افزایش تمرکز ذهن می شود. از سوی دیگر خشم، اضطراب، افسردگی و خستگی را از بین می برد. در همین راستا، دعا کردن نیز باعث آرامش درونی می شود حتی اگر اعتقاد مذهبی وجود نداشته باشد.
به اندازه کافی بخواب
تاثیرات کم خوابی بر روی شما اجتناب ناپذیر هستند. خسته بودن از خوشحالی و شادابی جلوگیری می کند و شانس مریض شدن را بیشتر می کند. چرت زدن نیز باعث هوشیاری بیشتر، بهبود فرایند یادگیری، و افزایش انرژی مثبت می شود.
خود را به چالش بکش
یادگیری یک زبان جدید می تواند ذهن شما را تیزتر کند. درس های موسیقی هوش شما را افزایش می دهند. عدم یادگیری و بهره بری از فرصت ها از مواردی است که افراد همیشه حسرت آن را در زندگی می خورند.
بخند
افرادی که از شوخی و خنده برای کنار آمدن با استرس استفاده می کنند، سیستم دفاعی قوی تر دارند احتمال دچار شدن آنها به سکته قلبی و مغزی کمتر است. خنده مانند یک ویتامین روزانه است.
تماس بدنی
تماس بدنی باعث کاهش استرس، بغل کردن باعث خوشحالی، و سکس باعث عدم بروز حمله قلبی، سرطان و طولانی شدن عمر می شوند.
خوش بین باش
خوشبین بودن باعث شادابی، سلامتی، و افزایش طول عمر می شود. حتی در ارتش از خوشبین بودن برای افزایش قدرت روانی سربازان استفاده می شود.
چگونه شاد زندگی کنیم
هر گونه گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره خود را فراموش کنید و به راه های زیادی که برای بهبود کیفیت زندگی، آسان کردن زندگی و افزایش سال های باقی مانده عمر وجود دارد، فکر کنید.برای 5 دقیقه هم که شده است، هر گونه گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره خود را فراموش کنید و به راه های زیادی که برای بهبود کیفیت زندگی، آسان کردن زندگی و افزایش سال های باقی مانده عمر وجود دارد، فکر کنید. اگر چه فهرست ذیل که در سایت «Prevention» آمده است کامل نیست، اما نقطه آغازی است تا شما به سلامت خود بیشتر توجه کنید. پس سعی کنید چند مورد از این روش ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
فرد مورد علاقه خود (والدین، فرزندان) را در آغوش بگیرید تا هورمون هایی مانند اکسی توسین که مانع از افسردگی می شود، بیشتر ترشح شود.
حداقل 10 نعمتی را که برای آن سپاسگزار خداوند هستید، بنویسید. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، سپاسگزاری باعث نشاط و سلامت بیشتر می شود.
در طبیعت گل ها را بو کنید تا آرامش و انرژی شما بیشتر شود. با بو کردن گل، مولکول های موجود در اسانس طبیعی آن ها وارد سیستم عصبی می شود و این امر باعث تعادل هورمونی می شود.
آب تازه صیفی جات را بخورید تا بدن انرژی لازم را کسب کند.

بین وعده های غذایی، تنقلات سالم مانند بادام، سبزیجات و نان های سبوس دار میل کنید تا نه تنها خلق و خوی شما بهتر شود بلکه به علت نظم پیدا کردن میزان قند، وزن بدن نیز تعادل پیدا کند.

هر چند ساعت به مدت 5 دقیقه نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق با کاهش دادن هورمون های استرس باعث کاهش اضطراب می شود. این امر برای داشتن خواب بهتر و وزن مناسب نیز مفید است.

با چند ساعت مدیتیشن و دور بودن از فناوری های روز می توانید به احساس آرامش بیشتری دست یابید.
سالاد سبزیجات را که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و کلروفیل است به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
حداقل یک وسیله حاوی ماده شیمیایی سمی را از محیط زندگی خود حذف کنید. به عنوان مثال خوش بوکننده هوا.
یک کار خیر، هر چه که باشد، انجام دهید.

با استفاده از برس نرم از قسمت پایین پا به طرف قلب، بدن را ماساژ بدهید تا جریان خون بهبود یابد و جریان لنف عادی و تراکم سموم در بافت ها کمتر شود.

کمی سولفات منیزیم را به آب وان اضافه کنید. منیزیم موجود از طریق پوست جذب می شود و باعث شل شدن عضله، کاهش درد و حفظ سلامت قلب می شود.

90 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. با خوردن آب کافی بسیاری از دردها مانند سردرد کاهش می یابد.
در طبیعت پیاده روی کنید. درختان و گیاهان به طور منظم دی اکسیدکربن را به اکسیژن غنی تبدیل می کند. هوای اکسیژن دار باکتری و ویروس را از بین می برد، تنفس را بهبود می دهد و مانع از بروز سرطان می شود.
روزی 2تا3 وعده میوه بخورید. میوه هایی با رنگ های شاد، سرشار از فیتونیوترینت است.فیتونیوترینت از بدن در برابر بیماری مغز محافظت می کند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ترمودینامیک شیمیایی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ترمودینامیک شیمیایی pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ترمودینامیک شیمیایی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ترمودینامیک شیمیایی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ترمودینامیک شیمیایی pdf :

ترمودینامیک شیمیایی

ترمودینامیک شیمیایی تعیین سمت و سوی واکنش ترمودینامیک شیمیایی در عمل ، برقراری چهارچوبی برای تعیین امکان پذیربودن یا خود به خود انجام شدن تحولی فیزیکی یا شیمیایی معین است. به عنوان مثال ، ممکن است به حصول معیاری جهت تعیین ام

کان پذیر بودن تغییری از یک فاز به فاز دیگر بطور خود به خود مانند تبدیل گرافیت به الماس یا با تعیین سمت و سوی خود به خود انجام شدن واکنشی زیستی که در سلول اتفاق می‌افتد، نظر داشته باشیم. در حلاجی این نوع مسائل ، چند مفهوم نظری و چند تابع ریاضی دیگر بر مبنای قوانین اول و دوم ترمودینامیک و برحسب توابع انرژی گیبس ابداع شد

ه‌اند که شیوه‌های توانمندی برای دستیابی به پاسخ آن مسائل ، در اختیار قرار داده‌اند. تعادل پس از تعیین شدن سمت و سوی تحولی طبیعی ، ممکن است علم بر میزبان پیشرفت آن تا رسیدن به تعادل نیز مورد توجه باشد. به عنوان نمونه ، ممکن است حداکثر راندمان تحولی صنعتی یا قابلیت انحلال دی‌اکسید کربن موجود در هوا ، در آبهای طبیعی یا تعیین غل

ظت تعادلی گروهی از متابولیتها ( Metabolites ) در یک سلول مورد نظر باشد. روشهای ترمودینامیکی ، روابط ریاضی لازم برای محاسبه و تخمین چنین کمیت‌هایی را بدست می‌دهد. گرچه هدف اصلی در ترمودینامیک شیمیایی ، تجزیه و تحلیل در بررسی امکان خود به خود انجام شدن یک تحول و تعادل می‌باشد، ولی علاوه بر آن ، روشهای ترمودینامیکی به

بسیاری از مسائل دیگر نیز قابل تعمیم هستند. مطالعه تعادلهای فاز ، چه در سیستم‌های ایده آل و چه در غیر آن ، پایه و اساس کار برای کاربرد هوشمندانه روشهای استخراج ، تقطیر و تبلور به عملیات متالوژی و درک گونه‌های کانی‌ها در سیستم‌های زمین‌ شناسی می‌باشد. تغییرات انرژی همین طور ، تغییرات انرژی ، همراه با تحولی فیزیکی یا شیمیایی ، چه به صورت کار و چه به صورت گرما مورد توجه جدی قرار دارند؛ این تحول ممکن است احتراق یک سوخت ، شکافت هسته اورانیوم یا انتقال یک متابولیت در بستر گرادیان غلظت باشد. مفاهیم و روشهای ترمودینام

یکی ، نگرشی قوی برای درک چنان مسائلی را فراهم می آورد که در شیمی فیزیک مورد بررسی قرار می‌گیرند. الکتروشیمی تمام واکنش‌های شیمیایی ، اساسا ماهیت الکتریکی دارند؛ زیرا الکترونها ، در تمام انواع پیوندهای شیمیایی (به راههای گوناگون) دخالت دارد. اما الکتروشیمی ، بیش ار هر چیز بررسی پدیده های اکسایش- کاهش (Oxidation – Reduction) است. روابط بین تغییر شیمیایی و انرژی الکتریکی ، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی حائز اهمیت است. از واکنش‌های شیمیایی می‌توان برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد، (در سلولهایی که “سلولها یا پیلهای ولتایی” یا “سلولهای گالوانی” نامیده می‌شوند) و انرژی الکتریکی را می‌توان برای تبادلات شیمیایی بکار برد (در سلولهای الکترولیتی). علاوه بر این، مطالعه فرایندهای الکتر

وشیمیایی منجر به فهم و تنظیم قواعد آن گونی از پدیده های اکسایش- کاهش که خارج از این گونه سلولها یا پیلها روی می دهد نیز می‌شود. سینتیک شیمیایی (Chemical Kinetic) سینتیک شیمیایی عبارت از بررسی سرعت واکنش‌های شیمیایی است. سرعت یک واکنش شیمیایی را عوامل معدودی کنترل می‌کنند. بررسی این عوامل ، راههایی را نشان می‌دهد که در طی آنها ، مواد واکنش‌دهنده به محصول واکنش تبدیل می‌شوند. توضیح تفضیلی مسیر انجام واکنش بر مبنای رفتار اتم‌ها ، مولکول‌ها و یون‌ها را “مکانیسم واکنش” می‌نامیم. در ترمودینامیک و ال

کتروشیمی ، کارها پیش‌بینی انجام واکنش بود؛ اما مشاهدات صنعتی ، نتایج ترمودینامیک شیمیایی را به نظر تایید نمی‌کند. در این حالت نبایستی فکر کنیم که پیش بینی ترمودینامیک اشتباه بوده است؛ چون ترمودینامیک کاری با میزان پیشرفت واکنش و نحوه انجام فرایندها ندارد. نظر به اهمیت انجام فرایندها از نظر بهره زمانی ، لازم است که عامل زمان در بررسی فرایندها وارد شود. به عنوان مثال ، کاتالیزورهای بخصوصی به نام “آن

زیم‌ها” در تعیین این که کدام واکنش در سیستمهای زیستی با سرعت قابل ملاحظه به راه بیافتد، عواملی مهم هستند. مثلا مولکول “تری فسفات آدنوزین” (Adnosine triphosphate) از لحاظ ترمودینامیکی در محلولهای آبی ناپایدار بوده و باید هیدرولیز گردیده و به “دی فسفات آدنوزین” و یک فسفات معدنی تجزیه شود. در صورتی که این واکنش در غیا

ب آنزیمی ویژه ، “آدنوزین تری فسفاتاز” ، بسیار کند می‌با

شد. در واقع همین کنترل ترمودینامیکی سمت و سوی واکنش‌ها به همراه کنترل سرعت آنها توسط آنزیمهاست که موجودیت سیستمی با تعادل بسیار ظریف ، یعنی سلول زنده را مقدور می‌سازد. بیشتر واکنش‌های شیمیایی طی مکانیسمهای چند مرحله‌ای صورت می‌گیرند. هرگز نمی‌توان اطمینان داشت که یک مکانیسم پیشنهاد شده ، بیانگر واقعیت باشد. مکانیسم واکنشها تنها حدس و گمانهایی بر اساس بررسیهای سینتیکی‌اند.

ارتباط شیمی فیزیک با سایر علوم همانطور که عنوان شد و از نام شیمی فیزیک پیداست، این علم ، مسائل و پدیده‌های شیمیایی را با اصول و قوانین فیزیک توجیه می‌کند و ارتباط تنگاتنگی میان شیمی و فیزیک برقرار می‌کند. علاوه بر آن ، روابط بسیار پیچیده شیمیایی با زبان ریاضی ، مرتب و طبقه‌بندی شده و قابل فهم می‌گردد. بسیاری از پدیده‌های زیستی مانند سوخت و ساز مواد غذایی در سلولهای بدن با علم شیمی فیزیک توجیه می‌شود و این ، ارتباط شیمی فیزیک را با زیست شناسی و به تبع آن پزشکی بیان می‌کند. بسیاری از پدیده های طبیعی که به صورت خود به خودی انجام می‌گیرد، همانند تبدیل خود به خودی

الماس به گرافیت ، با علم شیمی فیزیک توجیه می‌شود. کاربردهای شیمی فیزیک ارتباط شیمی فیزیک با سایر علوم ، کاربردهای اقتصادی و اجتماعی این علم را بیان می‌کند. به عنوان مثال ، با مطالعه الکتروشیمی ، به پایه و اساس پدیده‌های طبیعی مانند خوردگی فلزات پی برده و می‌توان از ضررهای اقتصادی و اجتماعی چنین پدیده‌هایی جلوگیری کرده و یا این پدیده‌ها را به م

سیری مفید برای جامعه سوق داد. علاوه بر آن

، کاربرد قوانین ترمودینامیک مانند “نقطه اتکیتک” در جلوگیری از ضررهای جانی و مالی پدیده‌های طبیعی مانند یخ بندان بعد از بارش برف ، بسیار مفید می‌باشد (مخلوط کردن برف و نمک بر اساس نقطه اتکیتک). فراموش نکنیم که تمامی باطری‌ها و پیلهایی که وسایل زندگی ما با نیروی آنها بکار گرفته می‌شوند، براساس قوانین شیمی فیزیک ساخته شده‌اند. مباحث مرتبط با عنوان الکتروشی

می الکترولیت ترموشیمی خوردگی فلزات سینتیک شیمیایی شیمی سطح شیمی کلوئید شیمی کوانتومی شیمی محلولها پیل الکتروشیمیایی غلظت الکتروشیمی تعادل.
یکی از مهمترین راههای قطع وابستگی غیر ضروری ، شناخت مشکلات و موانع و راههای تقلیل اثرات سوی آنها می‌باشد. به همین قیاس ، در صنعت و بخصوص صنایع کشور ما ، برای جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و انسانی که یکی از پیامدهای آن ، تقویت هر چه بیشتر بندهای وابستگی می‌باشد، لازم است تا نقاط ضعف صنعت را بخوبی بشناسیم و در آن راستا ، به تقویت هر چه بیشتر توان علمی خود بپردازیم.
خوردگی یکی از موارد معدودی است که اثر خود را نه تنها در مراحل طراحی ، ساخت و تولید و بهره برداری نمایان می‌سازد، بلکه مبالغ عظیمی را نیز در مرحله حفاظت و نگهداری به خود اختصاص می‌دهد.
آسیب‌شناسی صنعت

برای شناخت صحیح‌تر خوردگی و اهمیت آن باید به آسیب‌شناسی صنعت پرداخت، زیرا یکی از مهمترین عواملی که گریبانگیر رشد صنایع و به خصوص صنایع ایرانی می‌باشد، عدم درک عمیق مساله خوردگی است. شاید بتوان دو دلیل ع

مده برای این بی‌عنایتی برشمرد:
در رابطه با ضرر و زیانهای وارد آمده توسط خوردگی به صنایع ، نه تنها آمار مستند بلکه حتی تخمین‌های رسمی مستند و قابل انکار وجود ندارد، لذا مشخص نیست که خوردگی چگونه به آرامی اما بطور مداوم ثروتهای ملی را هدر می‌دهد.
ابعاد فاجعه انگیز خوردگی از نظر اتلاف ماده و انرژی و ضرر و زیانهای زیست محیطی روشن نیست. لذا اکثرا با تصور این که مسائل مالی مربوط به خوردگی در بررسیهای مالی- اقتصادی در سر فصل استهلاک دیده می‌شوند، از ابعاد واقعی قضیه بی‌خبر می‌مانند و در نتیجه اهمیت مساله همواره در هاله ای از ابهام باقی می‌ماند.
مهندسی خوردگی
در این سلسله مقالات ، خواهیم کوشید جنبه ای از مهندسی را که به آن ««مهندسی خوردگی»» اطلاق می‌شود، به خوانندگان معرف

ی نماییم. هدف این نوشته‌ها ، ایجاد معلومان نیست، چه ، بسیاری از آن چه را که در اینجا می‌آید، می‌توان در کتب و مقالات تخصصی یافت، بلکه منظور اصلی ، ایجاد شناخت و آگاهی (هر چند جزئی) درباره یکی از مشکلات صنعتی است تا دانش پژوهان در انتخاب رشته‌های تحصیلی با آگاهی و توجه بیشتری اقدام کنند.

خوردگی چیست؟
خوردگی در زبان فارسی ترجمه واژه ای انگلیسی است که معنای آن جویده شده و گاز گرفته شده است. به نظر می‌رسد ظاهر قطعه خورده شده ، این تداعی معنایی را سبب شده باشد. برای بیشتر مردم، خوردگی با مصادیقش شناخته می‌شود، از قبیل زنگ زدگی و سیاه شدن قاشقهای نقره‌ای. در واقع خوردگی همه اینها هست، اما به‌تنهایی هیچ یک نیست. بطور مثال ، زنگ زدگی فقط به خوردگی آلیاژهای آهن اطلاق می‌شود.
استاندارد ایزو 8044 ، خوردگی را بدین شکل تعریف می‌کند:
««واکنش فیزیکی – شیمیایی متقابل بین فلز و محیط اطرافش که معمولا دارای طبیعت الکتروشیمیایی است و نتیجه‌اش تغییر در خواص فلز می‌باشد. این تغییرات خواص ممکن است منجر به از دست رفتن عمل کرد فلز ، محیط یا دستگاهی شود که این دو ، قسمتی از آن را تشکیل می‌دهند. »»
ترمودینامیک و خوردگی
ترمودینامیک یکی از رشته های فیزیکی – شیمی، است. یکی از ویژگی‌های علم ترمودینامیک این است که می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا واکنشهای خاصی رخ خواهند داد یا نه. تعیین زمانی واکنشی که ترمودینامیک ، انجام آن را پیش بینی می‌کند، موضوع علم سینتیک است. خوردگی را می‌توان میل ترمودینامیکی برای بازگشت به اصل خود فلز دانست و آن را چنین توضیح داد:
فلزات اکثرا به شکل ترکیبات شیمیایی در سنگهای معدنی موجود هستند. فلز در این حالت به خاطر وضعیت ترمودینامیکی خود ، حالت پایدار دارد، یعنی از نظر ترمودینامیکی اگر نیرویی از خارج بر سنگ معدن وارد نشود، فلز میل دارد که در سنگ بماند و حالت ترکیبی خود را حفظ نماید. وقتی سنگ معدن از معدن جدا می‌شود، طی

فرآیندهای خاصی ، فلز از سنگ استخراج می‌شود و به حالت فلز خالص در می آید.
عمل استخراج فلز ، از نظر شیمیایی یک فرآیند الکترون گیری یا احیا به حساب می‌آید. به این ترتیب فلز موجود در سنگ معدن ، الکترون می‌گیرد و به حالت فلز خالص در می‌آید. اما در اینجا وضعیتی ناگوار وجود دارد: الکترونهایی که طی فرآین

د استخراج گرفته شده‌اند، برای فلز به شکل مهمان ناخوانده در می‌آیند. فلز علاوه بر الکترونهایی که خود دارد، الکترونهای زیادتری را نیز طی استخراج به سوی خود فرا خوانده ، با مهمان کردن الکترونهای اضافی از چنگ سنگ گریخته است. اما این مهمانان تبدیل به ناخواستگانی شده‌اند که فلز دائما در جستجوی راهی برای بیرون راندن آنهاست. به زبان ترمودینامیکی ، بی‌قراری فلز را ناپایداری ترمودینامیکی می‌نامند.
هنگامی که فلز موفق به از دست دادن الکترون می‌شود، واکنش اکسیداسیون رخ می‌دهد و می‌گویند خوردگی اتفاق افتاده است. وقتی فلز خورده شد، آن چه از واکنش باقی می‌ماند (اصطلاحا محصولات خوردگی) به لحاظ ترمودینامیکی پایدار خواهد بود و از این نظر مانند فلز در حالت معدنی (در حالتی که به شکل ترکیب در سنگ معدن وجود داشت) رفتار می‌کند.
جالب آن که از نظر شیمیایی نیز محصولات خوردگی مثل سولفات آهن ، اکسید روی و غیره ، همان ترکیباتی هستند که در سنگ معدن فلز یافت می‌شود.
خوردگی ، یک واکنش طبیعی

از آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که خوردگی یک واکنش طبیعی است و انجام می‌شود. اما چنان که خواهیم دید، خوردگی دارای زیانهای بسیاری است که ما را وادار می‌کند تا ترجیح دهیم این واکنش انجام نشود. انجام نشدن خوردگی م

ثل آن است که بخواهیم آبشاری به جای آن که از بالای صخره به پایین بریزد، از پایین به بالا بریزد. اگر چه امکان ندارد که ریزش آبشار را وارونه کنیم، اما خواهیم دید که روشهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان نه تنها خوردگی را مهار کرد، بلکه آن را برعکس نمود!

منبع:
www.castingboys.blogfa.com

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تنفس مصنوعی و شیوه های مختلف آن pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تنفس مصنوعی و شیوه های مختلف آن pdf دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تنفس مصنوعی و شیوه های مختلف آن pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تنفس مصنوعی و شیوه های مختلف آن pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تنفس مصنوعی و شیوه های مختلف آن pdf :

تنفس مصنوعی و شیوه های مختلف آن

منظور از تنفس مصنوعی آنست که شخص را با وسایل و ابزاری غیر از آنچه طبیعت در اختیار او قرار داده است به تنفس واداریم. این عمل را به روشهای مختلفی چون تنفس مصنوعی دهان به دهان، دهان به بینی، با استفاده از کیسه تنفس، بطریقه فشار بر سینه و کشیدن بازو (روش سیلوستر) Silvester، بطریقه فشار بر پشت و کشیدن بازو روش هولگر نیلسن (Holger Nielsen )و غیره می

توان انجام داد. از میان روشهای فوق، دو روش دهان به دهان و دهان به بینی دارای اهمیت بیشتری است. رحجان این دو روش بر روشهای دیگر بقدری است که عملاً‌ نیاز به استفاده از روشهای دیگر، جز در موارد استثنایی را منتفی می کند.

‹‹ تنفس مصنوعی ( برای بزرگسالان)››
‹ هنگامی که شخص تنفس نمی کند:›

– بیمار را به پشت بخوابانید و داخل دهان او را نگاه کنید اگر چیزی داخل دهان بیمار باشد ، باید سرش را به پهلو برگردانیده ، شئی را با انگشت خود که با دستمالی تمیز و یا گاز استریل پوشانیده اید خارج سازید . پیشانی بیمار را با یک دست نگهداشته و چانه بیمار را به کمک انگشت وسط و سبابه دست دیگر به طرف بالا بیاورید .
– بینی فرد مصدوم را با انگشت شست و سبابه دستی که بر روی پیشانی او قرار داده اید بسته نگهدارید . دهان او را کاملاً بازکنید ، یک بار به آرامی داخل دهان او تنفس کنید ( تاحدی که سینه فرد اندکی به طرف بالا حرکت کند ) حرکت قفسه سینه و تنفس بیمار را بررسی کنید و بار دیگر داخل دهان او نفس بکشید .
– این عمل را هر 5 ثانیه یک بار تکرار کنید تا وقتی که بیمار به تنهایی قادر به نفس کشیدن باشد

تاریخچه ی احیای تنفسی
در زمانهای گذشته در بین مردم جهان جهت برقراری مجدد تنفس در مصدومین و بخصوص غرق شدگان داخل آب ، روشهایی متداول بوده که تاحدودی جان افراد را از خطر مرگ

حتمی نجات میداده ، ودر زمان خودنیز بهترین روش بوده . باگذشت زمان وبالارفتن تجربه ی افراد وپیشرفت علم و مددگرفتن از ابزار آلات ، بشر توانسته تعداد زیادی از افراد دچار ایست تنفی شده را احیا کند ، که این روشها به اختصار بیان میشود .
این تحقیق از منابع مختلفی ازجمله کتاب تنفس مصنوعی ونجات غریق به قلم استاد ارجمند جناب آقای ابراهیم نعمتی گرفته شده است.

روش شلاق زدن

در این روش ، فرد را به فلک بسته و شلاق میزدند، گاهی این روش را با استفاده از چوب یا برگهای گزنه که دارای تیغ های ریز است استفاده می نمودند ویا با پارچه ای مرطوب اورامیزدند تا بیمار بحالت اولیه باز گردد .
روش داغ کردن

گاهی با ریختن مقداری خاکستر داغ وآتش ، یا ریختن آب جوش و یا سوزاندن فضولات خشک حیوانات بر روی شکم افراد ، برای نجات او اقدام میکردند .
روش دمیدن (1530 میلادی)

« پاراسلوس» اولین کسی بود که با وسیله مخصوصی که شبیه دَمٍ آهنگری بود هوارا به داخل ریه ی شخص می دمید . این روش حدود سیصد سال در سراسر اروپا مورد استفاده قرار گرفت.
روش ضدعفونی کردن با دود (1711م)

هندیهای ساکن آمریکای شمالی برای احیا وبه هوش آوردن افرادی که به ظاهر مرده اند مبادرت به دمیدن دود به داخل مثانه حیوانات میکردند وپس از پر شدن مثانه از دود آنرا به مقعد بیمار ویا غریق می دمیدند . این روش تاسال 1767 در انگلستان شناخته شده و بطور مو

قت در مستعمرات آمریکا بکار گرفته می شد .

به حالت ماً کوس قرار دادن ( سال 1770م)

در این روش به مچ پای فرد مصدوم طنابی بسته وبا استفاده از شاخ

ه ی درخت ویا هر وسیله دیگر فرد را به حالت ماً کوس قرار میدادند ودر نتیجه ی فشار زیادی که به سینه ی او وارد میشد ، هوا از ریه ها خارج میگردید ، پس از آن طناب را آزادکرده واو را روی زمین قرار میدادند تا فشار روی سینه قطع شده و هوا داخل ریه ها شود ، این کار را به دفعات تکرار کرده تا فرد تنفس طبیعی خودرا شروع نماید .

بکار بردن بشکه (سال 1773 .م)

در این روش فرد را بصورت دَمَر (روی شکم) روی بشکه ی چوبی قرار داده و نجات دهنده با دست پاهای فرد راگرفته وسپس بشکه را بطرف جلو وعقب میغلطاندند ، حرکت و غلطاندن بشکه ی چوبی بجلو سبب میشد که از فشار بروی سینه کاسته شده ودر نتیجه هوا وارد ریه ها شود (عمل دم انجام گیرد) حرکت وغلطاندن بشکه بطرف عقب موجب برخورد سینه با بشکه و درنتیجه فشار به سینه شده وبازدم انجام گرفته وهوا از ریه ها خارج میشود .
روش روسی (سال1803م )

در این روش فرد را بطور افقی وصاف در زیر خاک دفن نموده ، سر وقسمتی از سینه ویرا خارج از خاک قرار میدادند و بشدت بصورت او آب می -پاشیدند .
روش اسبی (سال 1812م)

در این روش فرد را به روی شکم روی اسب گذاشته وسپس اسب را یورتمه میبردند . چون در این حالت اسب ومصدوم بالا وپائین میرفتند در نتیجه ریه ها باز وبسته می شدند .

روش دال ریمپل(سال1831م)

دراین روش یک تکه پارچه بلند به دور سینه ی مصدوم می بستند و دو نفرِ کمک کننده آن را از دو طرف می کشیدند و سپس آنرا رها می کردند : کشیدن پارچه ها سبب فشار به سینه وخروج هوااز ریه ها شده وبا آزاد نمودن پارچه ها ، سینه فرد منبسط گشته وعمل دَم انجام میگرفت .

روش مارشال (1856م)

در این روش که دکتر« مارشال هال» آنرا ابداع کرده بود ، مصدوم را از وضعیت روی شکم (دمر) ، بطرف پهلو غلطانده وپس ازلحضه ای توقف ، مجدداً وی را به حالت اولی

ه و بروی شکم بازگشت میدادند و سپس با دستها به پشت او فشار وارد می نمودند .

روش سیلوستر ( سال 1857م)

در این روش مصدوم را به پشت خوابانده وزیر شانه های او یک پتو یا بالش قرار داده ، کمک دهنده بالای سر مصدوم نشسته ودودست وی را گرفته ومانند صلیب باز کرده تا ریه ها بازشوند ، سپس دو دست را روی سینه ی مصدوم می گذاشتند تا هوا خارج شود .
روش فرانسیس (سال1886م)

در این روش فرد مصدوم رابه پشت روی تکه ای چوب یا الوار خوابانده بطوریکه پائین کمر وی روی الوار قرار گیرد وسر اورا دوکمک دهنده گرفته و باهم تکان می دادند .
روش پروچاونیک (سال1894م)

در این روش بایک دست دوپای نوزاد را گرفته واو را وارونه کرده وبا دست دیگر به سینه های نوزاد فشار می آوردند .
روش شیفر( سال1903 .م)

در این روش که یک فیزیو تراپیست انگلیسی به نام دکتر« شارپکس شیفر» آن را ابداع کرده بود ، مصدوم را به روی شکم خوابانیده وپشت دستهای او را زیر صورت او قرار داده و کمک دهنده پشت سر او زانو می زده وبا دستهای کاملاً صاف خود ، ازپشت
قفسه ی مصدوم را فشار داده تا هوای آن خارج شود و زمانی که دستهای خود را برمیداشته هوا وارد ریه ها می شد ه.
روش آکلن (سال1916م)

دراین روش با استفاده از دستگاه مخصوصی که روی سینه فرد مصدوم بسته می شد وبا کمک دسته ی بالایی آن به شکل یک آکاردئون بالاو پائین میبردند تا موجب باز وبسته شدن ریه ها شود.
روش ایسمنگر (سال1926م)

در این روش یک پمپ الکتریکی به کیسه های لاستیکی وصل کرده واین کیسه را روی سینه فرد مصدوم می بستند این پمپ به دفعات پر وخالی شده وریه ها را باز و

بسته می کرده .
روش نیلسن(سال1935م)

در این روش که «کلنل هولگر نیلسن » دانمارکی آن راابداع کرد ، مصدوم را به روی شکم خوابانیده وصورت اورا روی دستهایش قرار میدهند ، کمک کننده بالای سر مصدوم زانو زده وآرنجهای اورا گرفته وبه عقب می کشد ، در این حالت ریه ها باز شده وهوا وارد آنها می

شود ، بعد آرنجهای وی را رها کرده وبرای خروج هوا بر روی شانه ها وپشت قفسه ی سینه فشار می آورند .
روش الاکلنگی

این روش را دکتر « او» ابداع کرد ، بدین صورت است که مصدوم را به روی شکم وبر روی یک صفحه ی پایه داری شبیه الاکلنگ خوابانید

ه ، دستها ، کمر وپاهای وی را می بستند ؛ کمک کننده پائین پای مصدوم می ایستاده وصفحه را تا نزدیک کمر خود بالا آورده وپس از چند ثانیه مکث مجدداً تابالای سر خود بالابرده وچند ثانیه ی دیگر مکث میکند ، دوباره آن را تاکمر پائین آورده وبعداز یک مکث چند ثانیه ای آن را روی زمین میگذارند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >