سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله چاپ سه بعدی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله چاپ سه بعدی pdf دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چاپ سه بعدی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چاپ سه بعدی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چاپ سه بعدی pdf :

چاپ سه بعدی

مقدمه
امروزه مدلسازی سه بعدی در رشته های گوناگونی همچون قطعه سازی، معماری، طراحی صنعتی، روباتیک، صنایع هوافضا و; کاری رایج است. این مدلسازیها تا پیش از این به شکل تصاویر دو بعدی روی صفحه های نمایشگر یا روی کاغذ ارائه می شدند تا افراد با دیدن آنها درکی از آنچه طراحان در ذهنشان دارند بدست آورند.

اکنون با ورود تکنولوژی نمونه سازی سریع (Rapid Prototyping) به ایران، امکان ساخت یک نمونه حجمی مطابق با فایل سه بعدی در کوتاهترین زمان و بدون نیاز به قالب فراهم شده است. روشی که ما برای این کار استفاده می کنیم اصطلاحاً چاپ سه بعدی نامیده می شود. در واقع ما به جای چاپ یک تصویر بر روی کاغذ، مدل شما را با پلاستیک می سازیم! این مدل می تواند یک مجسمه، ماکت، قطعه صنعتی، جعبه یا هر شیئ سه بعدی دیگری باشد.
5 معجزه چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی راه درازی را از روزی که مخترع آن، چارلز هال، نمونه اولیه آن را بیش از 30 سال پیش رونمایی کرد طی کرده است. در 5 تا ده سال آینده قابلیت های چاپگرهای سه بعدی باورنکردنی خواهد بود.
در این مطلب آخرین پیشرفت های این تکنولوژی چاپ 3بعدی را خواهید دید. این پدیده ها را هنوز نمی توانید چاپ کنید، اما دانشمندان خوش‌بین معتقدند که تا دهه آینده آن ها را در اختیار خواهیم داشت.

 

خانه‌های سه بعدی

محققی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مدعی است که چاپگر سه بعدی عظیمی طراحی کرده است که قادر است 2500 فوت مربع خانه را در تنها 24 ساعت بسازد.
این چاپگر از تکنولوژی ساختمان لایه لایه استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که ساختمان ها از مجراهای کافی برای کاربری الکتریسیته، تهویه هوا و لوله کشی ها برخوردار است.
درختان سه بعدی

در اصل باید گفت چوب سه بعدی! دو محقق ناسا مشغول طراحی و گسترش راهی برای چاپ سه بعدی درختان هستند. از این طریق، فضانوردان می توانند چوب در فضا داشته باشند، بی آنکه مجبور باشند چوب را با خود به فضا حمل کنند. ناسا انتظار دارد تا اولین درخت سه بعدی کامل را در زمانی در سال 2014 در اختیار داشته باشد.

گوشت و چرم سه‌بعدی

تصور کنید بتوانید گوشت استیک بخورید و یا پالتوی چرم به تن کنید، بی آن که حیوانی به این منظور کشته شده باشد. بر اساس تحقیقات محققین، تهیه گوشت و چرم از طریق کشتن گاوها، نه تنها هزینه زیادی داشته بلکه سازگار با محیط زیست نیست. علاوه بر آن، افراد گیاهخواری که به علت مخالفت با شیوه کشتار حیوانات از خوردن گوشت امتناع می کنند، از این محصول جدید استقبال خواهند کرد.

تولید این محصول نیز از طریق استفاده از سلول ها و جوهر زیستی محقق خواهد شد.
ارگان‌های پیچیده بدن

منظور از این عنوان، این نیست که اعضایی مثل گوش، استخوان و پوست پیچیده نیستند؛ اما پیشرفت های سریع تکنولوژی چاپ سه بعدی، می تواند خداحافظی با لیست های بلندبالای تقاضای دریافت عضو پیوندی باشد.
چالش بعدی قلب انسان خواهد بود. محققان معتقدند تا دهه آینده توانایی تولید قلب جایگزین را خواهیم داشت. چاپگر سه بعدی اکنون قادر به چاپ بخش های کوچکتر قلب مانند کوچکترین رگ های قلبی است. تلاش آنها بر این است که بتوانند کل قلب را تولید کنند.

البته آنچه اهمیت دارد تنها تولید قلب نیست، بلکه زنده نگه داشتن آن است! در سال 2013، دانشمندان یک کلیه چاپ کردند اما این کلیه تنها 5 روز زنده ماند. هرچند زمان بسیار کمی بود اما افق روشنی را برای آینده این تکنولوژی ترسیم کرد.
پایگاه فضایی روی ماه

 

این بلندپروازانه ترین طرح این لیست 5 موردی است. ایستگاه فضایی اروپا به دنبال تکنولوژی است که فضانوردانش بتوانند پایگاه خود در ماه را با چاپ سه بعدی بسازند. به دلیل نبودن پلاستیک، دانشمندان قصد دارند از خاک ماه برای تولید بلوک های پایگاه فضایی استفاده کنند، و تا کنون موفقیت هایی در این زمینه کسب کرده اند.
البته این طرح تاکنون روی زمین تولید و تجربه شده است، نه روی ماه! آزمایش واقعی قدرت چاپگرهای سه بعدی زمانی خواهد بود که این فناوری پا به فضا بگذارد!

 

انقلاب بزرگ چاپگرهای سه بعدی در زندگی
حامد منیری: امروزه صنعت چاپگرهای (پرینتر) سه بعدی رواج بیشتری یافته است. این فناوری انقلابی دیگر همانند رایانه در دهه 90 و گوشی‌های هوشمند در دهه اخیر است.
سرعت تغییرات در این فناوری بسیار سریع است و سخت است که بگوییم این نوع چاپگرها چه موقع این قدر پیشرفت کردند. اولین چاپگر سه بعدی توسط چرلز هال در سال 1984 ساخته شد و این دستگاه، اشکال دیجیتالی را به اشکال فیزیکی تبدیل می‌کرد. از این موقع بود که چاپگرهای سه بعدی پیشرفت خودش را آغاز کرد. انواع طرحها و طراحی‌های مختلف با این چاپگرها قابل چاپ است. این فناوری ارتباط ما را با دنیای دیگر کاملاً متحول خواهد کرد.

پیشرفت سریع چاپگرهای سه بعدی
سیلون پریمونت (Sylvain Preumont ) که فروشگاه چاپگرهای سه بعدی را در انگلیس دارد، در مورد رشد آنها گفت: در حال حاضر پیشرفت این نوع چاپگرها بسیار زیاد است و در حال کاهش قیمت نیز می‌باشند و در ابعاد و قیمت‌های مختلف موجود می‌باشند.
وی گفت: قیمت چاپگرهای سه بعدی موقعیتهای شغلی جدیدی را نیز ایجاد می‌کند و افراد می‌توانند آنها را بخرند و کالاهای زیادی را با آن طراحی کنند.
وی در ادامه می‌افزاید: چاپگرهای خانگی در حال حاضر در فروشگاه‌ها وجود دارند، اشیا تا حدود 35 میلی‌متر را می‌توانند چاپ کنند، اما در چاپگرهای سه بعدی صنعتی محدودیتی از لحاظ اندازه وجود ندارد. فعلاً برای طراحی ساده، تنها می‌توان از چاپگرهای خانگی سه بعدی استفاده کرد. اما برای طرحهای پیچیده تر با جزئیات بیشتر می‌توان از چاپگرهای گران تر استفاده کرد.

کاربرد چاپگرهای سه بعدی در صنعت
چاپگرهای سه بعدی امکانات زیادی دارند که بستگی به خلاقیت کاربرانشان دارد. صنعت فیلمسازی اولین صنعتی است که از آنها استفاده کرده است و شرکتهای فیلمسازی مانند هالیوود ایده چاپگرهای سه بعدی را گسترش داده و خلاقانه‌تر کرده است.

طراحان خودرو نیز که قبلاً به کمک خمیر مدل خودرو می‌ساختند، از این فناوری استفاده می‌کنند که بهره وری آنها توسط این دستگاه‌ها افزایش خواهد یافت. بدنه خودرو نیز با استفاده از این فناوری طراحی خواهد شد.
در قدیم، ابتدا طرحی از خودرو می‌کشیدند و سپس یک مدل کوچک از آن را درست می‌کردند و روی آن تحقیق می‌کردند و به معایب آن پی می‌بردند. ولی الان می‌توانند بسیار ارزان با کمک چاپگرهای سه بعدی آن را چاپ کرده و اشکالات مدل را پیدا کنند.

بتازگی ناسا نیز راکتی را تست کرده که با چاپگر چاپ شده بود، حتی ناسا طرحهایی را برای ساخت زیستگاه‌ها در فضا با استفاده از این نوع چاپگرها دارد.

در زمینه پزشکی، پارسال دانشمندان چینی توانستند، قسمتهای مختلف بدن انسان را چاپ کنند. چاپگری که به جای پلاستیک از سلولهای زنده به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند و این آغاز یک انقلاب بزرگ در زمینه سلامتی است.
جراحان همواره به دنبال این بوده اند که وسایل جراحی مخصوص به خود را چاپ کنند. این وسایل با اندازه مخصوص برای جراح چاپ می‌شود.

همچنین در زمینه فناوری‌های دیجیتالی سه بعدی، سنسور و اسکنر سه بعدی نیز امکانات بی پایانی ارایه خواهند کرد.

ابر چاپگری که خانه می‌سازد
شاید بیشترین تأثیری که این فناوری در زندگی داشته باشد، تأثیر آن در خانه باشد. با استفاده از این فناوری می‌توانید خانه خود را طراحی کنید و حتی وسایل تزیینی، تختخواب و ; را طبق سلیقه خودتان چاپ کنید.
دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حال آزمایش یک چاپگر سه بعدی غول پیکر است که می‌تواند یک خانه کامل را در کمتر از 24 ساعت بسازد.
دکتر بهرخ خوشنویس، سازنده این روبات غول پیکر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: این روبات برای ساخت خانه طراحی شده که می‌تواند جایگزین کارگران ساختمانی با قیمتی نازل تر شود. این دستگاه با یک الگوی رایانه‌ای از پیش طراحی شده، می‌تواند بسرعت یک خانه را بسازد.
دکتر خوشنویس می‌افزاید: این فناوری می‌تواند در صنعت ساخت و ساز انقلابی را به وجود آورد.

نرم افزار طراحی
هر نوع نرم افزار طراحی قابل استفاده روی این چاپگرها می‌باشد، به عنوان مثال «DMAX3» یا «Auto Cad» و همچنین نرم افزار google sketchup که کاملا رایگان است و از طریق گوگل می‌توان آن را دریافت کرد.
وب سایت «MY Mini Factory» محصولات ساخته شده را ارایه می‌دهد و پر از چیزهایی است که با چاپگر سه بعدی درست شده است که می‌توان آنها را دانلود کرد و حتی روی آن تغییرات داد و سپس چاپ کرد. سایت shapeways.com نیز به فروش محصولات 3D اختصاص دارد.

قیمت چاپگرها
قیمت چاپگرهای سه بعدی در سه سال گذشته (از 2010 تا 2013 ) روند کاهشی داشت و از قیمت 20 هزار دلار به کمتر از یک هزار دلار رسیده است. شرکت «CubeJet» بتازگی وعده داده چاپگرهای حرفه‌ای سه‌بعدی را با قیمت زیر 5 هزار دلار عرضه کند.
اما برای اینکه از این فناوری افراد بیشتری استفاده کنند، شرکتهای مختلفی در حال ساخت چاپگرهایی با قیمت زیر 500 دلار می‌باشد.
این چاپگرها در زمینه‌های مختلفی تأثیرگذارند. از جمله طراحی مدلها، معماری، ساخت و ساز، طراحی خودرو، هوافضا، نظامی، فنی مهندسی و ; که با پیشرفت این دستگاه‌ها باید منتظر چیزهای شگفت آوری باشیم.
اگر مسیر تکنولوژی به طور ناگهانی تغییر نکند و همه چیز به همین منوال ادامه یابد، به زودی شاهد خواهیم بود که پرینترهای سه بعدی هر آن چه تصور کنیم را تولید کنند، از مواد غذایی و اسلحه گرفته تا قطعات هواپیما.

 

اما چاپ دستگاه های الکترونیکی به این سادگی ها نیست. گرچه تلاش هایی برای چاپ سه بعدی بردهای الکترونیکی صورت گرفته، با این حال اجزای پیچیده و یکپارچه برخی بردهای الکترونیکی را نمی توان به این راحتی ها با پرینترهای سه بعدی خلق کرد.

در این میان محققان چینی مدعی شده اند نوعی آلیاژ فلزی تهیه کرده اند که در دمای اتاق به صورت مایع است و با تکنولوژی پرینترهای معمولی جوهر افشان امکان چاپ شدن دارد. این آلیاژ در واقع ترکیب خاصی از گالیوم و ایندیوم است و به خاطر حالت مایعش بر روی هر سطحی از جمله تیشرت، کاغذ، پلاستیک، لاستیک، و حتی برگ قابل چاپ است! شاید این ایده جالب و کشف جدید، در آینده ای نزدیک گجت های پوشیدنی خیره کننده ای را برای ما به ارمغان بیاورد.

از طرف دیگر در تحقیق این محققان چینی به نکته جالب دیگری هم اشاره شده. به کمک این آلیاژ می توان لایه های رسانای شفافی تولید کرد که قادرند 47% نور را از خود عبور دهند. شاید این دستاورد محققان چینی را بتوان یک گام جدی در مسیر تحقق طرح های مفهومی تلفن های هوشمند کاملاً شفاف قلمداد کرد.

 

پلاستیک گرانبها و ایده خط بازیافت خانگی
با یکی از طرح های دیو هاکنز (Dave Hakkens) با عنوان Phonebloks تلفنی ماژولار با قابلیت ارتقاء قطعات، در پست‏های قبلی نارنجی آشنا شده اید؛ حالا این طراح هلندی در حوزه ای متفاوت از ایده قبلی اش طرحی را ارائه کرده.

فارغ التحصیل آکادمی طراحی آیندهون، برای بازیافت زباله های پلاستیکی، دستگاهی شخصی ساخته تا از این طریق بتواند لوازم دست ساز جدید تولید کنید. او قصد دارد طرح خود را به اشتراک گذارد تا سایر مردم نیز همین عمل را انجام دهند.
دستگاه او شامل یک خردکن، اکسترودر (دستگاه شکل دهی به پلیمرها با استفاده از مارپیچ)، الگوساز تزریقی و الگوساز دَورانی که همگی بر اساس مدل های صنعتی ولی با پیچیدگی های کمتر و انعطاف پذیری بیشتر، طراحی و ساخته شده اند.
هاکنز می گوید: «من متوجه شدم که از تمام زباله های پلاستیکی که دور انداخته می‏شود، تنها 10 درصد آن بازیافت می شود و متعجب شدم که چرا ما سهم کمی از آن را بازیافت می کنیم.»
یکی از دلایل آشکار شده برای این موضوع، درخواست کم کارخانجات برای استفاده از این نوع مواد بازیافتی است. بنابراین او تصمیم گرفت تعدادی از کارخانه ها را از نزدیک دیده و به پاسخ این سوال که چرا از پلاستیک بازیافتی استفاده نمی کنند، برسد. او متوجه شد که مشکلات جداسازی و دسته بندی زباله های پلاستیکی برای بازیافت، سبب می شود نهایتاً محصولات بازیافتی نسبت به پلاستیک نو، کمتر قابل اعتماد باشند.
او توضیح می دهد: «من به تمام این شرکت ها رفتم و متوجه شدم ماشین هایی که برای تولید انواع پلاستیک استفاده می کنند بسیار گران، دقیق و ارزشمند هستند؛ پس آنها از پلاستیک بازیافتی به خاطر اینکه خالص نیست و ممکن است باعث صدمه به دستگاه ها یا کم شدن سرعت تولید شود، استفاده نمی کنند.»

هاکنز در ادامه می گوید: «اما من می خواهم لوازم شخصی خودم را بسازم، پس می توانم از پلاستیک بازیافتی استفاده کنم.»

او ابتدا یک خردکن را بهینه سازی کرد و سپس به جمع آوری پلاستیک از دوستان، افراد فامیل و همسایگانش پرداخت. با اینکار او توانست از بطری ها و ظروف خالی، تراشه های پلاستیکی کوچکی در رنگ های مختلف ایجاد کند.
سپس او سه ماشین مختلف الگوساز را با استفاده از ترکیب اجزای دست ساز و قطعاتی از یک اجاق گاز قدیمی، به منظور ذوب پلاستیک و خلق محصولات جدید، ساخت.
او در نمایشگاه آکادمی طراحی، یک فرفره با الگوساز تزریقی، یک حباب چراغ ساخته شده با اسکترودر که به صورت یک نوار پلاستیکی به دور قالب آن تنیده شده، و یک سطل زباله با دستگاه الگوساز دَورانی به نمایش گذارده و تاکید دارد که این فرآیندها برای تولید بخش وسیعی از محصولات مختلف، می توانند سازگار شوند.

هاکنز قصد دارد نقشه های طراحی دستگاه بازیافت را به صورت آنلاین انتشار داده تا از این طریق مردم در سراسر دنیا بتوانند مراکز ساخت و بازیافت شخصی داشته و حتی طرح ها را با توجه به محصولاتی که نیاز دارند، تغییر دهند.
او همچنین پیشنهاد می کند به افرادی که زباله های پلاستیکی را جمع آوری و به کارگاه‏ ها تحویل دهند، مقادیری پول بر اساس وزن مواد خامی که تحویل داده اند، پرداخت شود؛ ضمنان پیش‏بینی می کند که سیستم او این قابلیت را دارد که در ساخت فیلامنت (ماده خام اولیه برای پرینترهای سه بعدی) نیز مورد استفاده قرار گیرد.

9 چیز جالب و غیرقابل تصوری که میتوان آنها را چاپ سه بعدی کرد
هنوز هم جا دارد اگر کسی با دیدن و خواندن چنین مطالبی به چشمان و گوشهایش اعتماد نکند و همه را یک دروغ تکنولوژیکی بیشتر نداند، مخصوصا با روند کندی که فعلا چاپ سه بعدی به دلیل هزینههای بالایی که دارد در پیش گرفته است، اما خب در حال حاضر و حتی در گذشته ابزار و اشیائی به وسیله چاپ سه بعدی ساخته شدهاند که پرداختن به آنها واقعا جالب توجه است. در مقاله زیر 10 تا از چیزهایی را که در حال حاضر چاپ سه بعدی میشوند میبینید و احتمالا در پایان مقاله بسیار شگفت زده خواهید بود.
اعضای بدن

اولین چیزی که پس از شنیدن پیشرفتهای انجام شده در چاپ سه بعدی به ذهنمان میآید، چاپ اعضای بدن است.
گوشها، کلیهها، رگهای خونی، پوست و تمامی استخوانها توسط دانشمندان آمریکایی با موفقیت چاپ سه بعدی شدهاند. به جای پلاستیک در ساخت این اعضا از مادهای ژل مانند که از سلولها ساخته شده استفاده میشود. برای استخوانها هم از مادهای پودر مانند و از جنس سرامیک استفاده میشود.
این پیشرفت نوید روزی را میدهد که پزشکان بتوانند برای بیماران خود هر عضوی را که میخواهند فراهم کنند.

پیتزا

این پروژه ناسا در واقع برای فضانوردان تهیه شده تا بتواند غذای آنها را فراهم کند.
معمولا پرینترهای غذا از یک کارتریج استفاده میکنند، اما جالب است بدانید که پرینتر پیتزا از چند کارتریج مثل خمیر، پنیر و سس استفاده میکند. نظرتان چیست؟ دلتان میخواهد یک چنین چاپگری در منزل داشته باشید؟
شکلات

اگر جای پلاستیک درون کارتریج را با شکلات ذوب شده پر کنیم، میتوانیم انواع مختلفی از دسر داشته باشیم که روی آن هر نوع نوشته و تصویر دلخواه را چاپ کنیم، نقوشی که با کامپیوتر پردازش شده و قابل تغییرند.
Chocedge یکی از اولین پرینترهای مختص چاپ شکلات است. البته در این زمینه یعنی چاپ شکلات و آبنبات رقابت زیادی وجود دارد.
لباس

شاید این نوع البسه هنوز در بازار یافت نشوند، اما راه خود را به سالنهای فشن باز کردهاند. دیتا ون تسه، مدل مشهور، اولین لباس کاملا چاپ شده را به تن کرده که دقیقا برای او ساخته شده است. این لباس از 3000 گره درست شده است.
این روش تهیه لباس، به احتمال زیاد و به زودی خیاطی را به چالش میکشد.

آلات موسیقی

در حال حاضر امکان ساخت آلات موسیقی به طور کل یا فقط در بخشهایی امکان پذیر است. یک گیتار پرینت شده با ظاهری منحصر بفرد و آکوستیک عالی در حال حاضر در دنیا وجود دارد. یکی از محققان MIT Media Lab با نام آمیت زوران، یک فلوت را چاپ سه بعدی کرده است. بعلاوه یک شرکت آلمانی هم یک ویولن از جنس پلیمر تولید کرده است.
فعلا تنها مشکلی که درباره این آلات موسیقی وجود دارد، صدای نه چندان جالب آنها در مقایسه با آلات قدیمی است. مثلا جوانا رونگو، ویولنیست تک نواز در مراسم TED Amsterdam با هر دو ویولن معمولی و پرینت شده اجرا کرد و در آخر مشخص بود که مخاطبان کدام را بیشتر پسندیدهاند.

خودرو

Urbee 2 بیشتر از اینکه شبیه یک خودرو باشد شبیه پاستیل بوده که در واقع اولین خودرویی است که به طور عمده با پرینت سه بعدی ساخته شده است.
این خودروی سه چرخه بسیار ارزانتر و از نظر انرژی صرفهجوتر از هر خودروی دیگر موجود در بازار است، اما تنها 23 اسب بخار قدرت دارد که نمیتواند در بزرگراهها تردد داشته باشد.
مخترع این خودرو رویای روانه کردن آن به خیابانهای آمریکا را دارد، اما اول باید کارهایی در این زمینه انجام پذیرد.

اسلحه

شاید بحث برانگیزترین وسیلهای که میتوان با چاپگرهای سه بعدی ساخت همین اسلحهها باشند. اولین اسلحه با نام Liberator را فردی 26 ساله به نام کودی ویلسون ساخته است.
در حال حاضر هر کسی که یک چاپگر سه بعدی داشته باشد و اتصال به اینترنتش فراهم باشد، میتواند طرحهای مورد نظر را دانلود کرده و اسلحه خود را از جنس پلاستیک داشته باشد. اما بدانید که پلاستیکی بودن آنها، مرگبار بودنشان را رد نمیکند. طبق تحقیقات اف بی آی، همین لیبراتور میتواند گلولههایی را شلیک کند که به ارگانهای داخلی آسیب رسانده و آنها را سوراخ کند.
هواپیماهای کنترلی

محققان دانشگاه ساوت همپتون یک (SULSA(Southampton University Laser Sintered Aircraft که در واقع یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین است ساخته که میتوان از طریق چاپ سه بعدی آنرا تولید انبوه کرد. این هواپیما با حداکثر سرعت 90 مایل در ساعت پرواز میکند و میتواند مدت 30 دقیقه در هوا بماند.
این هواپیمای بدون سرنشین را میتوان در 10 دقیقه و از جنس پلاستیک و بدون نیاز به هیچ ابزاری مثل پیچ گوشتی ساخت. البته این محصول در همین مرحله باقی مانده و آنرا در بازار نخواهید دید.
پرینترهای سه بعدی

بله، درسته، شما میتوانید با یک چاپگر سه بعدی یک چاپگر دیگر تولید کنید. RepRap نام یک پرینتر اوپن سورس بوده که کارش همین است. تنها کافیست آنرا با قیمت 500 یا 600 دلار تهیه کرده و تا دلتان میخواهد برای دوستان و آشنایانتان پرینتر سه بعدی درست کنید.
پرینترهای سه بعدی؛ چاپگرهایی که به جای چاپ بر روی کاغذ، فایل سه بعدی می سازند
پرینترهای سه بعدی، چاپگرهایی هستند که به جای چاپ بر روی کاغذ میتوانند فایل سه بعدی بسازند به این صورت که پس از گرفتن یک فایل سه بعدی از کامپیوتر، طرح آن را به وسیله یک نوع ماده (پلاستیک و یا دیگر مواد مانند تیتانیوم) به صورت سه بعدی می سازد و اجسام مختلف را عینا و به صورت سه بعدی خلق می کنند.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از وب خانه، تکنولوژی مربوط به این چاپگرها از دهه 1980 تا کنون بطور مرتب درحال توسعه بوده و این پیشرفت دائمی موجب هرچه دقیق تر شدن این اختراع شده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیستم سوخت رسانی موتور دیزل pdf :

سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

 

هدف ازبه کار گیری سیستم سوخت رسانی در موتور دیزل ،انتقال سوخت از باک به موتور است تا آنجا به داخل محفظه احتراق پاشیده شود وبسوزد.بخش های اصلی سیستم سوخت رسانی عبارت اند از:لوله ها ،باک ،پمپ گازوئیل یا پمپ سه گوش،فیلتر های گازوئیل،پمپ سوخت پاش یا پمپ انژکتور و سوخت پاشها یا انژکتورها.

سیستم سوخت رسانی موتور دیزل وظایفی به شرح زیر دارد:

*رساندن سوخت تمیز موتور

*تنظیموکنترل مقدار سوختی که به موتور می رسد

*زمان بندی سوخت پاشی ،به طوری که احتراق در بهتیرن لحظه از چرخه کارموتو رانجام می شود

*پاشیدن ،پودر کردن وتوزیع سوخت در محفظه احتراق

*کنترل موتور

 سیستمم سوخت رسانی موتوردیزل را در بخشهای زیرشرح می دهیم:

1لوله های گازوئیل

2باک

3پمپ گازوئیل

4فیلتر گازوئیل

5پمپ های سوخت پاش

6سوخت پاشها

7گازوئیل

8محفظه احتراق

1)لوله های گازوئیل

در موتور دیزل لوله های گازوئیل سوخت را با فشارهای مختلف انتقال می دهند.سوختی که از باک خارج می شود،تا رسیدن به پمپ گازوئیل،بسته به محل قرار گرفتن باک،تحت فشار گرانش(ثقل)یا مکش است.اگر فاصله باک تا پمپ گازوئیل زیاد باشد،سوخت تحت فشار منفی ،یا در معرض مکش است.سوختی که درلوله بین پمپ گازوئیل وپمپ سوخت پاش جریان دارد تحت فشار متوسط (170تاkpa240یا 25تاpsi35)است.فشار سوخت در لوله هایی که به سوخت پاشها منتهی می شوند بسیار زیاداست(35تاMpa140یا5000تا psi20000).سوخت در لوله برگشت گازوئیل تحت فشار نیست.لوله های گازوئیل را باید با احتیاط باز وبسته کردتا صدمه نبینند،زیرا هر نوع آسیب دیدگی این لوله ها ممکن است سبب گرفتگی مسیر سوخت رسانی می شود .در صورتی که بخواهید لوله ای را باز کنید ،یا اتصالی ر که نشتی دارد سفت کنید فباید دقت کنید که لوله نتابد یا چین نخورد .طول همه لوله هایی که گازوئیل را از پمپ سوخت پاش به سوخت پاشها می رسانند،برابر است.

2)باک

طراح موتور اندازه باک را طوری تعیین می کند که بتواند سوخت کافی را برای کار موتور برای مدتی معقول را در خود جای دهد ،بدون آنکه نیازی به سوخت گیری مجدد داشته باشد .باک گازوئیل را می توان تقریبا به هر شکلی ساخت.

3)پمپ گازوئیل

در موتور های دیزل مدرن ،گازوئیل معمولا به وسیله سوخت رسانی که موتور آن را به خطر می اندازد وصافی گازوئیل هم دارد،در سیستم سوخت رسانی به حرکت در می آید .در بعضی از پمپ های گازوئیل ،اهرمی برای پر کردن پمپ وهوا گیری نیز در نظر گرفته شده است که با دست کار می کند.

بعضی از سازندگان از پمپ دنده ای جابه جایی مثبت به عنوان پمپ گازوئیل استفاده می کنند.

4)فیلتر گازوئیل

سوخت موتور دیزل حتما باید از فیلتر بگذرد .این سوخت ها معمولا نا خالصی دارند وبعضی از قطعات پمپ های سوخت پاش چنان دقیق ساخته  شده اند که ذرات بسیار ریز هم به آنها اسیب می رسانند.

بر آورد نشان می دهد که حتی وجود پنج گرم ذرات ساینده ریزی حتی پنج میکرون ،می تواند به پمپ سوخت پاش صدمه بزند.

فیلتر گازوئیل معمولا سه مرحله ای است.فیلتر اول،که می تواند صافی هم باشد ،که در باک یا در پمپ گازوئیل قرار دارد وطوری طراحی شده که ذرات درشت را بگیرد.

فیلتر بعدی ،که گاهی فیلتر اولیه نامیده می شود،بیشتر ذرات دیز را می گیرد.فیلتر ثانویه یا نهایی،ذرات بسیار ریز را می گیرد.فیلتر های اولیه وثانویه را می توان در یک محفظه ،یا در محفظه های جداگانه قرار دارد.

هم فیلتر اولیه وهم فیلتر ثانویه ،به تدریج ،دچار گرفتگی می شود؛دراین حالت موتور با قدرت کمتری کار می کند .بعضی از  موتورها نشانگری دارند که فشار سوخت را نشان می دهد .در صورت گرفتگی فیلترها ،عقربه این نشانگر از وضعیت «عادی»KPa200(psi30)،جابه جا می شود ووضعیت «غیر عادی»یا گسترهKPa1600(psi23)را نشان می دهد .اگر موتور دیزل چنین نشانگر یا درجه داشته باشد،علت کاهش قدرت موتور را به متصدی نشان می دهد .

بعضی از فیلترها آبگیر دارند .آب ورسوبات سنگین در این محفظه جمع می شوند تا بتوان آنها را تخلیه کرد.فیلترهای دیگر یک وسیله جدا کننده آب دارند که در از فیلتر مستقل است.

فیلتر گازوئیل را دو بخش زیر شرح می دهیم :

الف)آرایش فیلترها

ب)انواع فیلتر

الف)آرایش فیلترها

فیلتر ها را می توان به یکی از دو صورت متوالی یا موازی نصب کرد.

آرایش متوالی:فیلتر اول (صافی)وفیلتر های اولیه و ثانویه را معمولا به صورت متوالی به هم متصل می کنند.بعضی از فیلتر ها آبگیر ومجرای تخلیه دارند.

آرایش موازی:در سیستم موازی ،بخشی از سوخت از یک فیلتر عبور می کند وبقیه سوخت از فیلتر دیگر .آرایش متوالی از آرایش هر فیلتر می تواند ذراتی را که از فیلتر قبلی عبور کرده اند،از گازوئیل جدا کند .اما فیلتر هایی که آرایش موازی اند دارند می توانند مقدار بیشتری گازوئیل را ،در زمانی کوتاهتر،صاف کنند.

ب)انواع فیلتر

فیلترها به پنج روش گازوئیل را صاف می کنند :ذره گیری ،جذب،جذب سطحی،جذب-جذب سطحی،وجدا کردن آب.

ذره گیری:

فرایندی مکانیکی است .یک صافی (از نوعی که در لوله گازوئیل نصب می شود)ذراتی را که به سبب بزرگی نمی توانند از آن عبور کنند ،به دام می اندازد.

جذب:

فرآیندی است که درآن فیلتر (پارچه ای ،نخی،نمدی یا سلولوزی)ذرات جامد ورطوبت را به خود جذب می کند.

جذب سطحی:

فرایندی است که در آن مولکول های مایع یا گاز به سطح ذرات جامدی که با آنها تماس برقرار می کنند،می چسبند.

جذب-جذب سطحی:

فرآیندی است که در آن از فیلترهایی استفاده می شودکه هر دو عمل فوق را انجام می دهند.   

جداکننده های آب:

سطوح وسیع متخلخل دارند ومعمولا از پارچه یا کاغذ مخصوص ساخته می شوند .کار آنها کاهش سرعت جریان سوخت است،به طوری که قطره های ریز آب فرصت به هم چسبیدن وته نشین شدن پیدا کنند.

5)پمپ های سوخت پاش:

پمپ سوخت پاش یا پمپ ان‍ژکتور موتور دیزل با دقت بسیار زیاد ساخته می شوند تا بتواند زمان پاشیدن ومقدار سوخت را به دقت تنظیم کند .شرایط کاری پمپ سوخت پاش به ترتیب زیر است:

*مقدار سوختی که پاشیده می شود بین 2000را (تحت بار کامل)تا 100000را(هنگام کار با دور آرام)حجم جابه جایی سیلندر تغییر می کند.

*اگر موتور با دور rpm1000،یعنی 1000دور در دقیقه ،کار کند،عمل سوخت پاشی باید در300را ثانیه انجام شود،و شروع سوخت پاشی نباید به مدتی بیش از زمان لازم برای یک درجه چرخش میل لنگ به تعویق بیفتد .انجام این کار مستلزم داشتن دقت زمانی حدود 1600ثانیه است.

*فشار گازوئیل ممکن استازMPa20(psi3000)بیشترشودتاMPa140(psi20000)هم برسد.

*شافتهای سر پمپ وسیلندرهای پمپ سوخت پاش بایددو به دو باهم جفت شوند تا لقی یا خلاصی بین آنهااز 00025میلیمتر (110000اینچ)کمتر باشد.شافتها وسیلندرها را باید با هم عوض کرد ،یعنی اگر شافت یا سیلندر خراب شود،باید هم شافت را عوض کردوهم سیلندر را .

بیشتر پمپ های سوخت پاش مدرن از نوع پمپ سوخت پاش خطی هستند .این پمپ ها بر اساس مکانیسم بادامک وسوزن کار می کنند.شکل بادامک،از طریق کنترل میزان بالابری سوزن،مقدار سوخت ،واز طریق کنترل زمان بالابری سوزن ،زمان سوخت پاشی ،واز طریق سرعت بالابری سوزن، آهنگ سوخت پاشی را تنظیم می کند.

پمپ سوخت پاش وسوخت پاشها را با چهار شیوه با هم تلفیق می کنند:

*پمپ منفرد

*پمپ مرکب (یونیت سوخت پاش یا تلمبه فارسونکا)

*پمپ ردیفی

*پمپ آسیابی

پمپ منفرد:

غالبا روی موتورهای دیزل زمینی بزرگ ،وبعضی از موتورهای متوسط ،نصب می شود.هر سیلندر این نوع موتورها یک پمپ خاص خود را دارد تا سوخت را به سوخت پاش آن سیلندر برساند.

پمپ مرکب (یونیت سوخت پاش ):

در واقع هم پمپ است وهم سوخت پاش .یونیت سوخت پاش زمان پاشیدن سوخت،ومقدرا سوخت پاشیده شده را تنظیم میکند،فشار سوخت را افزایش می دهد و آن را پودرمی کندوبه داخل محفظه احتراق می پاشد.

پمپ ردیفی:

شبیه پمپ مرکب است ،با این تفاوت که سوخت پاش های آن جدا هستند،اما پمپ ها در یک محفظه قرار دارند.

پمپ آسیابی:

سوخت را بین همه سیلندرها ؛به ترتیب احتراق،تقسیم می کند.این نوع پمپ روی موتورهای متوسط وکوچک مدرن ودور بالا نصب می شود.

6)سوخت پاشها:

تا اینجا آموختیم که مقدار سوختی که به موتور دیزل می رسدوتنظیم زمانی آن تاثیر بسزایی در افزایش قدرت موتور وکاهش مصرف سوخت آن دارد.نکته دیگری که به همین اندزه اهمیت دارد آن است که سوخت باید در محفظه احتراق پاشیده شود تا به طور کامل بسوزد وموتور دود نکند. بنابراین وظیفه سوخت پاش یا انژکتور پاشیدن یا پودر کردن سوخت وتوزیع آن ین محفظه احتراق است .

سوخت پاش ها بر دونوع اند:باز وبسته .

سوخت پاش باز :

سوپاپ ندارد ،در نتیجه شروع وپایان سوخت پاشی راپمپ کنترل می کند.یکی از محدودیتهای این نوع سوخت پاش این است که سوخت از آن چکه می کند وسبب احتراق زود هنگام وتلف شدن سوخت می شود.

سوخت پاش بسته:

سوپاپی فنرسوار دارد .این نوع سوپاپ خود به دو دسته تقسیم می شود :توبازشو و بیرون باز شو در سوخت پاش های تو باز شو ،در هنگام سوخت پاشی ،سوزن از محفظه احتراق دور می شود .سوخت پاشهای تو باز شو به دو شکل زبانه ای وچند سوراخی ساخته می شوند.

سوخت پاش های بیرون باز شو از نوع زبانه ای هستند .

سوخت پاشها ر می توان بر اساس نوع دهانه نیز به دو دسته تقسیم کرد:چند سوراخه،وزبانه ای . سوخت پاش چند سوراخه تا هشت سوراخ در دهانه خود دارد ومعمولا روی محفظه احتراق باز یا موتورهای با سوخت پاشی مستقیم نصب می شود.سوخت پاش زبانه ای فقط یک سوراخ دارد وروی موتورهایی نصب می شود که محفظه احتراق اولیه دارند.

سیستم سوخت پاشی ،برای رساندن سوخت مایع به محفظه احتراق ،کارهای زیر را انجام می دهد :

*اندازه گیری مقدار سوخت

*تنظیم زمان سوخت پاشی

*شروع وپایان سوخت پاشی

*تنظیم آهنگ سوخت پاشی

*پودر کردن سوخت

*توزیع سوخت

7)گازوئیل

گازوئیل نیز مانند بنزین یکی از فرآورده های تقطیر نفت خام است.در نتیجه تقطیر نفت خام فرآورده های مختلفی حاصل می شود،از بنزین هواپیما با عدد اوکتان بالا ،تا قیر که در راه سازی وعایق کاری بامها به کار می رود.در حدود 36%فرآورده های حاصل از تقطیر نفت خام را گازوئیل تشکیل می دهد.

در بعضی از کشورها انواع مختلف گازوئیل را برای مصارف مختلف ،مثلادر موتور خودرو ،یا در موتور خانه کشتی ،یا مخصوص فصل سرما وغیره تولید می کنند.

بعضی از اصطلاحات مربوط به گازوئیل وخواص آن به شرح زیر است:ارزش گرمایی ،عدد ستان ،نقطه ابری شدن،نقطه اشتغال، نقطه ریزش ،ویسکوزیته،فراریت ،وزن مخصوص، پسمانده کربنی ،مقدار گوگرد ،اکسید،مقدار خاکستر،و وزن مخصوص API.

8)محفظه احتراق

محفظه احتراق وطرح آن نقش مهمی در اختلاطوسخت وهوا دارد.سوخت وها باید خوب با هم مخلوط شوند تا موتور با بازده مناسب کار کند.طرح محفظه احتراق معمولا تابع شرایطی است که از موتور انتظار می رود.بعضی از عامل هایی که در طرح محفظه احتراق تاثیرمی گذارند به شرح زیر است:

*دور موتور ونسبت قدرت بی وزن

*دود وبوهای نامطلوب

*صدای ناشی از احتراق

*توانایی سخت پاشها برای کار کردن به مدت طولانی ،بدون سرویس نگهداری

*مشخصه های سوخت

*کار با دور های مختلف

در موتور دیزل پس از هوا وارد محفظه احتراق شد،سوخت به داخل محفظه پاشیده می شود.پیش از کامل شدن احتراق،هوا وسوخت باید کاملا با هم مخلوط شوند .برای کمک به انجام این عمل ،موتور های دیزل را طوری طراحی می کنند یعنی سبب ایجاد حرکت چرخشی شدید هوا در این محفظه شوند.دو روش ایجاد تلاطم عبارت اندز:

*چرخش هوا

*فشردن هوا با پیستون

چهار نوع محفظه احتراق ،که ممکن است با هم به کار گرفته شوند ،عبارت اندز:

*محفظه احتراق باز

*محفظه احتراق تلاطمی

*محفظه احتراق اولیه

*محفظه احتراق با سلول انرژی    

 

 

 

در این پست به شیوه های مختلف سوخت رسانی موتورهای دیزل میپردازم.در موتورهای قدیمی از یک شیوه کاملا مکانیکی که شامل یک پمپ مرکزی جهت پمپاژ سوخت و انژکتور جهت تزریق بود در تمام کامیونها استفاده میشد.در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مقدماتی(سه گوش)از باک مکش میشد که در مسیر این مکش فیلترها قرار داشتند.سپس سوخت به پمپ مرکزی ارسال میشد.پمپ مرکزی شامل یک میل بادامک با تعداد بادامک مساوی با تعداد سیلندر.پلانجر و رگلاتور(گاورنر) بود.قطعات دیگری هم دارد که برای این مبحث مهم نیستند.با چرخش میل بادامک بادامک ها سوخت را به کانال پلانجر هدایت میکردند و گردش پلانجر توسط شانه گاز باعث قرارگرفتن مقدار مورد نیاز سوخت در مدار انژکتور میشد و به این ترتیب سوخت با فشار وارد محفظه احتراق میشود .این سیستم کاملا مکانیکی است و استهلاک  و تعدد قطعات از معایب آن بود.کامیونهای قدیمی همه از این سیستم استفاده میکردند.فقط در نوع پمپ مقدماتی تفاوت هایی داشتند.پمپ های مقدماتی در3نوع پره ای غلتکی و دیافراگمی ساخته میشدند.

اما امروزه دو سیستم مبتنی بر کنترل الکترونیکی با نامهای کمون ریل (common rail) و یونیت پمپ(unit pomp) مورد استفاده قرار میگیرد که در این میان یونیت پمپ از مزایای بیشتری برخوردار است.در ابتدا کمون ریل(ریل مشترک) را توضیح میدهم.

کمون ریل تشکیل شده از یک پمپ مکش و تزریق مرکزی که نیروی خود را از موتور گرفته و سوخت را به مدار ریل مشترک سوزنهای انژکتور می فرستد.فشار کاری آن حدود2000بار است.سپس سوخت از ریل مشترک است به  انژکتورها برای تزریق فرستاده میشود.کل این مراحل توسط یک ECUکه اطلاعات خود را از سنسورهای مختلف میگیرد کنترل میشود. از مزایای این سیستم کم شدن قطعات نسبت به نوع ابتدایی است.

 

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله حقوق و جزای عمومی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله حقوق و جزای عمومی pdf دارای 69 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حقوق و جزای عمومی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حقوق و جزای عمومی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حقوق و جزای عمومی pdf :

حقوق و جزای عمومی

مفاهیم حقوق وحقوق جزای عمومی:
حقوق:حقوق را معمولا به دو مجموعه قواعد ومقرراتی که نظم اجتماعی را تامین می کند تعریف کرده اند برای شناخت این تعریف که در عین ااقتصار مفید میرسد باید دید اولا نظم اجتماعی چیست و ثانیا منظور از قواعد و مقررات تامین کننده ی این نظم کدام است.

الف:نظم اجتماعی:
به اعتقادبسیاری از حقوقدانان نظم اجتماعی (مبین توقعات اساسی زندگی اجتماعی است) میدانیم که هر جامه ای با هر سیستم حکومتی وبا هر زبان آداب سنتها وبه طور کلی فرهنگ خاص خود نیازمند برخورداری از نظم وترتیب معین برای اداره خویش است حتی اگر جامعه ی پیچیده امروز را رها کنیم وبه جوامع ابتدایی نگاهی بیندازیم وجود این نظم اجتماعی را خواهیم دید که البته جنبه غالب آن قراردادی است اما این نظم را چگونه باید ایجاد کرد؟درست است که میتوان به شکل فادر(نوعی نظم اجتماعی خود به خودی)در برخی از جوامع ابتدایی دید لیکن با تنوع وپیچیدگی جوامع مختلف میتوان گفت که هر جامعه ای به قواعد ومقرراتی نیاز دارد که تامین کننده ی این نظم باشد.

ب:قواعد ومقررات تامین کننده ی نظم اجتماعی:
سنت های اجتماعی وآداب ورسوم قومی ودیگر عوامل مشترک بین افراد یک جامعه به تنهایی برای تامین نظم اجتماعی کافی نیستند .هرچند اهمیت هر یک بر حسب درجه وابستگی انها به جامعه غیر قابل تردید است وهر چند قوانین ومقررات حاکم به هر جامعه ای با توجه بین سنتها واداب ورسوم تنظیم میگردداماوجود یک نظم اجتماعی دقیق معین وقابل قبول بدون وجود قواعدومقرراتی که مجموعه ی آنها قوانین حاکم بر یک جامعه را در مفهوم کلی آن تشکیل می دهد میسر نیست حتی کشورهایی که سیستم حقوقی آنها بر مبنای عرف وسنت قرار گرفته نیز دور از تنظیم آنها در قالب قواعد ومقررات نیستند .بدیهیاست وجود این قواعد ومقررات ویا وجود (قانون )از ایرادهای اجتماعی ناشی از ضغف سستی ویا بی فایدگی آنها در مواردی جلوگیری نمی کند . ولی به هر هال بی قانون زیستن نه تنها منفعت اجتماعی ندارد بلکه متضمن نفع فردی هم نیست.پس قانون به عنوان نگهبان تا مین نظم اجتماعی وحافظ آن حاکم به روابط افراد می شود.وهمچنین رابطه ی آنها دستگاههای مختلف وسازمان های گوناگون اجتماعی مشخص می سازد عناوین متعددقوانین مختلف نتیجه توجه به این ابزار کادر ساز اجتماعی است که قانون نام دارد.
قانون مدنی قانون تجارت قانون کار و; بسیاریاز قوانین دیگر برای ایجاد نظم دقیق در جامعه ایجاد شده اند که موفقیت یا عدم موفقیت آنها بستگی به دقت در تنظیم وتدوین آنها دارد.البته این بحث یک بحث گسترده وخارج از حوصله این مجله است که در این مورد به همین مقدار بسنده می کنیم.

مفهوم حقوق جزای عمومی:
در یک تعریف کلی حقوق جزای عمومی به تفسیر وبررسی مجموعه ی قوانین مقررات وقوانین اطلاق میشود که نظم عمومی را تامین میکند. لذا دراینجا ما با قانون مجازات و( حقوق مربوط به مجازات)روبرو هستیم.
قانون مجازات مسائل را درارتباط با جرم وکیفر آن عنوان می سازد وحقوق جزا به بررسی وتفسیر این مسائل می پردازد.تفاوت عمده یاین شاخه از حقوق در واکنش غالبا شدید اجتماعی جامعه علیه نظم عمومی اشکار میشود .
با مثالی مطالب روشن میشود :انعقاد یک قرارداد در حقوق مدنی و منطبق با قانون مدنی نه تنها برای حفظ منافع طرفین قرارداد است.بلکه نظم عمومی نیز حفظ اجرای این قرار داد برای بقای جامعه ومصونیت آن از تخلفات منعقد کنندگان قرار داد طلب می کند.اما اگر طر فین یا یکی از آنها تخلفی از قرار داد نشان دهند واکنش اجتماعی به شکل ساده ی فسخ قراردادتوسط طر فین یا اقاله طرفین ظاهر می شود و به فرض وجود شکل طرفین می توانند به دادگاه صالح مراجعه کنند و با رای دادگاهبه اختلاف خود پا یان دهند بی آنکه برای تخلفات و ضمانت اجراهای مدنی واکنش نشان داده می شود.
اما نکته مهم در فرق جزا در(واکنش جامعه ) در قبال تخلف از نظم اجتماعی است که قانون آن را مشخص می کند واین واکنش به صورت شدید مجازات ویا به شکل خفیف اقدامات تا مینی ظاهر می شود .پس چون ضمانت اجرای تخلفات مجازات در وهله ی اول و بر خی اقدامات تامین در مرحله ی دوم است به سادگی می توان گفت حقوق جزای عمومی به بررسی مجموعه قوانین قواعد و مقرراتی می پر دازد که نظم اجتماعی را تا مین میکند وتخلف از این نظم را به عنوان جرم می شناسد وبا مجازات تا مین و تربیتی بدان پاسخ می گو یند.
1- جرم:
به صورت کلی :دکتررضا نور بها ذر کتاب زمینه حقوق جزای خمومی در بخش مر بوط به جرم جرم را اینگونه تعریف کرده است :
کنشهای مثبت یا منفی مخالف نظم اجتماعی افراد در جامعه که به موجب قا نون برای ان مجاز است یا اقدامات تامینی تعین شده با شد . جرم نام دارد . بین جرم عمل یا ترک عملی قابل مجازات یااقدامات تامینی است که قانون آن را مشخص می کند
.
2- مجازات:
اعمالی که انسان انجام می دهد اگر مخالف اخلاق وجدان عدالت و قانون باشد پاداشهای آن با ارزش نکوهش تنبیه، تادیب و مجازات همراه واحد بود به کار بردن کلمات به شکل مترادف ومتعارف مورد قبول اشت اما وقتی عملی مخالف قانون باشد باید فقط کلمه ی مجازات را به کار برد .
در اینجا مجازات به معنای پاداش نکوهش کننده ، رنج آور و تر ساننده است که در مقابل افعال یا ترک افعالی ایجاد شده تا مرتکب یا مرتکبان آن اعمال را تنبیه کند .

3- مسئولیت جزایی :
وجود جرم به تنهایی نمی تواند موجب مجازات یا اقدامات تامینی گردد ، عامل یک عمل مجرمانه باید واجد مسئولیت جزایی شناخته شود تااجرای مجازات به او عادلانه باشد. کودکی که هنوز تکامل پیدانکرده بیمار روانی که عقل از کف نهاده وانسان مختاری که اختیارش را با اجباری شدید از دست داده است ، نمی تواند مورد سئوال قرار گیرد مجازات شوند،در آخر مسئولیت جزایی در حقیقت پلی ارطباطی بین جرم ومجازات را ایجاد ومجرم با عبور از این پل به عنوان (مسئول ) شناخته می شود وبه تنا سب عمل یا ترک عمل مجازات می گردد . البته در کتابهای دیگر حقوقی از انواع مسئولیتهای دیگر مانند مسئولیت اخلاقی ، مسئولیت قانونی، مسئولیت قراردادی و;.نیز نام برده شده است .

مجرم در برخورد با علل رافع مسئولیت:
ارتکاب جرم در شرایط عادی موجب مسئولیت جزایی است مگر اینکه جرم ،گاه به دلایلی بیشتر ذهنی تا عینی نتواند بار مسئو لیت را تحمل کند . در این صورت میگویند نمی توان جرم را به مجرم نسبت داد ولذا مسئولیت او زایل میگردد شخصی که حین ارتکاب جرم فاقد قوه ی تمیز است نمی تواند مسئول جرم انجام یافته باشد ، هم چنین کودکی که فعل مجرمانه ای مرتکب می شود به دلیل اینکه در محدوده ی سن مسئولیت پذیری قرار ندارد نمیتوان او را برای جرم انجام یا فته کیفر داد بعبارت دیگر نمیتوان تحمل بار مسئولیت و به تبع آن مجازات در این شرایط وجود ندارد.
در کلیه مواردی که مسئولیت جزایی یا عللی که زائل کننده آن هستند زیر سئول قرار میگیرد . مجرم قابل مجازات نخواهد بود تنها باید به این نکته توجه داشت که علل رافع مسئولیت گاه به طور کامل مسئولیت جزایی را از بین می برد وگاه فاقد آن چنان نیرویی هستند که زایل کننده ی تام مسئولیت جزایی باشند . ذیلا دو قسمت علل رافع مسئولیت مورد بررسی قرار می گیرند :
1- علل تام مسئولیت جزایی :1- کودکی(صغر) 2- جنون 3- اجبار
2- علل نسبی رافع مسئولیت جزایی:1- مستی 2- خواب وبی هوشی 3- اشتباه 4- مسئولیت مدنی در زمینه علل نسبی
که البته دکتر شامپیاتی در مولفه ی خود احیا را از چند جهت به احیا مادی و معنوی و هم چنین ااجبار مادی داخلی و خارجی و اجبار معنوی داخلی و خارجی تقسیم کرده که آ ن ها را در ادامه ی بحث به تفصیل بیان میکنیم :

اجبار و اکراه :
اجبار واکراه در معنای لغوی :
اجبار : اجبار در لغتنامه دهخدا اینگونه معنا شده است: به ستم کسی را بر کاری واداشتن ، جبر ، به مذهب جبر مسنوب کردن که البته معنای اول آن مورد نظر و مفید بحث ماست .
اکراه: در مورد اکراه مفاهیمی چون ، نا خوش داشتن ، نا پسند داشتن کسی را به زور وا داشتن به ستم کسی را بر کاری واداشتن ، و;. معنی شده است ، روشن است که هر دو واژه علیرغم تفاوت ظاهری هر دو تقریبا یک معنا و مفهوم را به شنونده منتقل میکنند

اجبار و اکراه در معنای حقوقی:
اجبار را در معنای حقوقی به همان اکراه معنا کرده اند .
ولی اکراه: علمی است تهدید آمیز از طرف کسی (خواه او طرف عقدی باشد یا نباشد)نسبت به دیگری به منظور تحقق بخشیدن علمی حقوقی یعنی فعل یا ترک فعل مورد نظر اکراه کننده.

شرایط صحت اکراه به شرح زیر است:
اکراه عبارت است از :
الف: علم آمیخته به تهدید از طرف شخص حقیقی یا حقوقی در تحقق بخشیدن یک علم حقوقی اعم ازعقد یا ایقاع یا غیره (مانند اقرار و شهادت) خواه علم مذکوربسیط باشد یا مرکب از چند عمل باشد .
ب: وعید به آن عمل موثر بر شخص با شعور باشد، با شعور یعنی عاقل و رشید . تاثیر مذکور تاثیر نوعی است و از ماذه ی202قانون میگوید به طوری عادتا قابل تحمل نباشد .( نوعی در مقابل است .)
ج: تاثیر نوعی اکراه به شرح بالا به حسب اصناف مختلف تهدیه شونده ، از جهت سن و شخصیت واخلاق وجنس فرق میکند . ماده ی 202 قانون مدنی.
د: نتیجه ی اکراه باید به صورت وجود بیم خطر و ضرر در جان یا مال یا عرض خود یا خویشا وندان نزدیک باشد و نزدیکی خویشاوند به مفهوم عرفی ملا ک است و تردید در احراز از عرف مذکور مرجعش بتردید در تحقق اکراه است در این صورت اصل صحت عمل حقوقی است .
ح: لازم نیست اکراه کننده و شونده طرفین یک عقد باشند ( در موارد دیگر موضوع اکراه عقد است ) ماده 203 قانون مدنی
و:میزان تهدید باید به قدری باشد که در عقود وایقاعات قصد انشا را سلب نکند و در امثال ااقرار شهادت مقصد را سلب ننماید والا اجبار محقق می شودو زیرا عقد مکره غیر ناقد است . ماده203-1070 قا نون مد نی و عقدی که در ان قصد انشا
نبا شد با طل است .
ز. شخص تهد ید شده علم به عدم توا نا یی تهدیدکننده در اجرا تهدید نباید داشته باشد اگر این علم را داشته باشد تهدید محقق نمی شود ماده205 قانون مدنی.
ح.تهدید کننده با وجود شرایط بالا نباید از مقامات قانونی ( در مورد اختیار) باشد (ماده207 قانون مدنی)

اکراه واجبار از نظر دکترین حقوقی
در کتاب حقوق جزای عمومی دکتر شامبیاتی در بارهء اجبار اینگونه امده است اجبار به حالتی اطلاق می شودکه مجرم علیرغم برخورداری از عقل و هوش متعارفدر شرایطی قرار می گیرد که راهی برای او به جز اجرای جرم باقی نمی ماند .
اکراه:در لغت به معنی وادار کردن ودر اصطلاح فقهی عبارت از وادار کردن دیگری به انجام یا ترک عملی که از آن کراهت دارد حمل الغیر علی ما یکرهه )همچنین بنا به تعریفی دیگر اکراه عبارتست از عملیاتی که علیه یک نفر اعمال می شود تا رضای او که نمی خواهد طو عا بدهد جدا گرفته شود .

سابقه ی تا ریخی اجبار در قوانین جزایی ایران
ماده ی 41 قانون مجازات عمومی 23 دی 1304 کسی را که به واسطه ی اجبار و بر خلاف میل او مجبور به ارتکاب جرم کرده بودند واحتراز از آن هم توسط مجبور ، ممکن نبود ه غیر قابل مجازات میدانست مگر در مورد قتل ، که مجازات مرتکب را سه درجه تخفیف می داد.
طبق ماده ی 39 قانون مجازات عمومی اصلا حی 1352 : (هر گاه کسی بر اثر اجبار مادی یا معنوی که عادتا قابل تحمل نباشد مرتکب جرم محکوم می گردد.

با نگاهی گذرا و اجمالی به معانی اکراه ،واجبار چه از نظر حقوقی ،چه از نظر لغوی و;. در می یابیم که معانی از نظر معنا کاملا به هم نزدیک وشبیه هم هستند .ودر کل یک معنا را می رسانند .
وا داشتن شخصی به انجام فعل تا ترک فعلی که در حالت عادی وبه میل طبیعی خود راضی به انجام یا ترک آ ن نیست.
با این وجود این استاد ارجمند اعمال ارتکابی را چنانچه با آزار و صدمه ی بدنی همراه باشند به نام (اکراه مادی) برای اینکه اکراه موجب عدم نفوذ معامله شود صفات خاصی را احصا ئ می کند:بنا بر این یک نوع فشار نا مشروع مادی یا معنوی غیر عادی است که در آن اکراه شوند ه فاقد رضای باطنی است.
ازهمین جا تفاوت بین اکراه و احیار مشخص میشود چرا که رضا در شخص مکره وجود ندارد زیرا در فشار نا مشروع مادی و معنوی غیر عادی باعث شده که این رکن از او ساقط شود ولی شخص مکره با وصف رضای درونی((قصه عمل مجرمانه یا ترک فعلی )) که جرم است را دارد . در حالی که اجبار علاوه بر ساقط شدن حد رضا در شخص مجبور در قصد ارتکاب بزه و قصد ترک فعلی که جرم است نیز در شخص مرتکب وجود ندارد و تهدید و ارعاب و وسایل مادی و معنوی شخص مهیرا و متهدا و به زور او را تسلیم عمل جابرانه میکند . به همین جهت به نظر می رسد که متعارف قرار دادن ((اجبار ))و ((اکراه))در آثار برخی از مولفین مقبول نبوده و اجبار شدید تر از اکراه است .
و اما اضطرار عبارت از پیش آمدن وضعی است بین دو امر حادث ناگذیر به انتخاب یکی ارآن دو هست که جرم می با شد زیرا هر چند که با میل و اراده ی دست به چنین کاری میزند ولی به علت وجود تنگنا و فشار ی که از درون وبرون وارد می شود بر سر دو راهی واقع شده را انتخاب میکند به اینکه یا مقاومت وایثار کند ویا برای فرار از مهلکه و مخمصه خطری که او را تهدید می نماید ** فعل مجرمانه روی می آورد . بنا براین در (اضطرار ) از مرز رضای عادی و سالم رو میشود لیکن به مرز(اکراه )نمی رسد واکراه ما فوق اضطرار است . جالب اینکه در برخی از فرهنگهای حقوقی بین اضطرار و ضرورت تفاوت قائل شده و اضطرار را معادل اجبار compulstion obli gation و ضرورت را به معنی necessity گرفته اند.

حقوق جزای عمومی در اسلام

مقدمه- حقوق- که واژه ای است عربی- جمع حق است. حق در لغت به معانی متعددی است که چه بسا جامع بین آن معانی به اعتبار معنای مصدری آن, ثبوت , یعنی وجود حقیقی, و به اعتبار معنای وصفی آن, ثابت, یعنی موجود حقیقی, می باشد.
حق در اصطلاح حقوق اسلامی: توانائی خاصی است که برای کس یا کسانی نسبت به چیز یا کسی اعتبار شده و بمقتضای آن توانائی می تواند در آن چیز یا کس تصرفی نموده و یا بهره ای برگیرد. کسی که این تونائی برای او اعتبار شده صاحب حق ( یا ذوالحق یا من له الحق), و کسی که صاحب حق این توانائی را نسبت به او دارد من علیه الحق نامیده می شود.
مثلاً حق قصاص توانائی ولی دم است نسبت به قاتل , می تواند اعدام او را از دادگاه بخواهد. همینطور: حق قذف حق تعزیر, حق دیه و غیره.
حق پیوسته با تکلیف و وظیفه توام است, بدیهی است چنانچه کسی به گردن دیگری حقی دارد من علیه الحق موظف است به رعایت حق او کار یا کارهائی را انجام دهد, ملاحظه حق و الدین بر فرزند, حق فرزند و بر والدین, حق همسایه بر همسایه و سایر حقوق این حقیقت را بخوبی آشکار می سازد. بلکه نه تنها من علیه الحق است که در مقابل صاحب حق وظائفی دارد, خود صاحب حق هم بپاس توانائی که دارد وظائفی را که اجتماع و احیاناً قانون به عهده او گذاشته است باید انجام دهد, والدین باید در حضانت, تعلیم و تربیت, تهذیب اخلاق, تهیه و سائل معیشت و بطور کلی در تحویل یک فرد سالم و مفید به جامعه بکوشند, و حتی همه افراد جامعه وظیفه دارند حق صاحب حق را محترم بشمارند.
و چون بین حق و احکام ترخیصی جامع قریبی وجود دارد که احیاناً ممکن است موجب اشتباه و عدم تمیز این دو از یکدیگر گردد, چنانکه در مورد حقوق, صاحبان حق می توانند کاری را انجام دهند و می توانند انجام ندهند د رمورد این احکام نیز انسان می تواند کاری را انجام دهد یا انجام ندهد, لذا در مقام فرق بین این دو, مناسب است در آغاز بطور مختصر حکم و احکام ترخیصی شناخته شود انگاه به فرق بین این دو اشاره می گردد.
حکم چیست؟
هر یک از مقرراتی را که شارع مقدس برای موضوعات مختلف وضع کرده است حکم شرعی گویند و جمع ان احکام شرعیه است مانند: لزوم اقامه حدود و تعزیرات نسبت به مجرمان و وجوب اجراء قصاص درباره جانیان.
حکم تکلیفی و حکم وضعی
حکم شرعی چنانچه مستقیماً به فعل یا ترک مکلفان تعلق گرفته باشد حکم تکلیفی نامیده می شوند مانند: وجوب نعقه عیال واجب النفقه و وجوب اجراء حدود و قصاص و حرمت تعطیل آنها. و چنانچه مستقیماً به فعل یا ترک مکلفان تعلق نگرفته باشد بلکه به شیء یا شخص تعلق گرفته باشد حکم وضعی نامیده می شود مانند: مالکیت شیء یا زوجیت شخص.
اقسام حکم تکلیفی
حکم تکلیفی بر پنج قسم است که احکتم پنجگانه تکلیفی ( احکام خمسه تکلیفیه) نامیده می شود. این احکام عبارت است از:
وجوب- خواستن شارع مقدس کار یا ترک کاری را به نحوی که به هیچوجه به خودداری از آن کار یا انجام کاری که ترک آن خواسته شده است راضی نباشد وجوب نامیده می شود مانند: وجوب اجراء حدود
حرمت- تنفر شدید شارع مقدس از کار و یا ترک کاری به نحوی که به هیچوجه به انجام آن کار و یا ترک راضی نباشد حرمت نامیده می شود مانند: حرمت غصب و دزدی و خودداری از اداء شهادت.
استحجاب- خواستن شارع مقدس کار و یا ترک کاری را لیکن نه به اندازه وجوب بلکه به اندازه ای که از خود داری از ان نیز اراضی باشد استحجاب نامیده می شود مانند: خواستن دستگیری از بینوایان و توسعه بر عیال و غیر ذلک.
گراهت- ناپسند داشتن شارع کار و یا ترک کاری را لیکن نه به اندازه حرمت بلکه به اندازه ای که از انجام کار و یا ترک نیز راضی باشد کراهت نامیده می شود مانند: کراهت کارهای جلف و سبک و خوردن گوشت برخی از حیوانات مانند : اسب و الاغ.
اباحه- اذن شارع مقدس در فعل و ترک عملی را بطور متساوی بطوری که هیچیک را بر دیگری ترجیحی نباشد اباحه نامند مانند: خوردن, آشامیدن, رفت و آمد کردن و نشیت و برخواست نمودن در مواردی که شارع مقدس هیچیک از فعل و ترک این اعمال را بردیگری مزیت ننهاده است.
دو حکم اول را از این جهت که در مورد انها از ناحیه شارع الزام به فعل یا ترک است حکمهای الزامی گویند و سه حکم دیگر را از این جهت که شارع مقدس در مورد آنها در فعل و ترک عمل رخصت داده است احکام ترخیصیه گویند. و به همین مناسب این سه حکم را اباحه بمعنای اعم گویند چنانکه قسم اخیر را که مورد آن, فعل و ترک کاملاً متساوی است اباحه بمعنای اخص گویند.
موضوعاتی را که به آنها این احکام تعلق گرفته است به ترتیب: واجب, حرام, مستحب, مکروه و مباح گویند.
فرق میان حق و حکم
در احکام الزامیه گرچه از این جهت که اختیار وضع و رفع انها در دست شارع مقدس است می توان انها را حق الله نامید ولی از این جهت که مکلف در مورد آنها هیچگونه اختیاری ندارد: اگر حکم, وجوب است ملزم است متعلق آنرا انجام دهد و اگر حرمت است ملزم است آنرا انجام ندهد به هیچوجه بین آنها و حق اشتباهی رخ نخواهد داد.
اما در مورد احکام ترخیصیه ( استحجاب, کراهت و اباحه) ممکن است گفته شود: اگر در مورد این احکام مکلف می تواند عمل را انجام دهد و می تواند ترک کند پس چه فرق است بین این احکام و حقوق, چنانکه در مورد ماکول مباح مثلاً مکلف می تواند انرا بخورد و یا نخورد در مورد حقوق, مثلاً: حق قصاص, ولی دم می تواند اعدام قاتل را از دادگاه بخواهد و یا نخواهد پس چرا یکی را اباحه و دیگری را حق می نامیم؟ آیا نمی توان هر دو را اباحه و یا هر دو را حق بنامیم؟ فرق بین آن دو چیست؟
ممکن است در پاسخ گفته شود: درست است که حکم و حق دارای دو مفهوم متفاوتند ولی مصداق هر دو یکی است: اباحه مباحات را از این جهت که یکی از مقررات شرعیه است حکم و از این جهت که مکلف در مورد ان می تواند عملی را انجام دهد و می تواند ترک کند حق می نامیم همینطور حق القصاص را مثلا از این جهت که از مقررات شرعیه است حکم و از این جهت که ولی دم در مورد آن میتواند مطالبه قصاص کند و می تواند نکند حق می نامیم.
دکتر عبدالرزاق سنهوری در مقام فرق بین حق و رخصت از فقه غربی ( حقوق غریبیان) نقل می کند: حق مصلحتی است دارای ارزش مالی که قانون از آن حمایت می کند ولی رخصت: توانائی واقعی بکاربردن یکی از آزادیهای عمومی است ( و بعبارت دیگر رخصت اباحه قانونی است درباره یکی از آزادیهای عمومی) وی معتقد است: بین این دو, مرحله متوسطی است که از رخصت بالاتر و از حق پائین تر است مثلاً: حق تملک, رخصت است و حق ملک, حق است و بین این دو, مرحله متوسطی است که آن حق شخص است که تملک کند (ملک لان یملک) مثلاً: اگر کسی به خریدن خانه ای تمایل پیدا کرد پیش از آن که از ناحیه بایع, ایجاب بیع صادر شود دارای حق عمومی تملک است نسبت به خانه یا چیز دیگر و این رخصت است. پس از آن که بایع, ایجاب بیع کرد و او هم قبول کرد ملکیت خانه تحقق می یابد, و این حق است ولی اگر بایع, ایجاب کرد اما او هنوز قبول نکرده است این مرحله , مرحله متوسط است(1).
صرف نظر از صحت این فرق, شک نیست در این که در راه وصول به حقوق ناشی از عقود مراحلی وجود دارد که در سیر صعودی روبه کمال و در سیر نزولی روبه ضعف می رود ولی چرا حتی مرحله سوم را از این جهت که شارع انرا جعل کرده حکم ننامیم؟ و چرا مرحله اول را از این لحاظ که د رمورد آن , توانائی وصول به مرحله بالاتر حق ننامیم؟ جعل این اصطلاح چه تاثیر حقوقی دارد؟
گروهی از دانشمندان حقوق اسلامی در مقام فرق بین حق و حکم گفته اند: حق یک نوع توانائی است که زمام اختیار آن در دست صاحب حق است: می تواند انرا ساقط کند, و احیاناً آنرا به دیگری منتقل کند, و چه بسا پس از فوت صاحب حق, خود به خود به ورثه او منتقل می شود. برخلاف حکم که جز حاکم کسی نم یتواند در آن دخل و تصرفی بنماید و به هیچ وجه قابل نقل و انتقال نمی باشد. مثلاً: ولی دم حق قصاص دارد یعنی می تواند از دادگاه, اعدام قاتل را بخواهد و می تواند نخواهد, علاوه بر این توانائی , توانائی دیگری هم دارد, می تواند از این توانائی خود صرف نظر کند یعنی قاتل را عفو کند, در این صورت حق او ساقط شده و دیگر نمی تواند از دادگاه اعدام قاتل را بخواهد. همینطور نسبت به نقل و انتقال این حق و بعضی از حقوق دیگر. اما اباحه مباحات که حکم شرعی است بر اینگونه نیست, زیرا درست است که انسان می تواند عمل مباح را انجام دهد یا ندهد ولی بدون شک نم یتواند اباحه آنرا از بین ببرد, تنها شارع مقدس است که می تواند حکم را ساقط کند و یا در او دخل و تصرفی بنماید, بنابراین در مورد حق, دو توانائی وجود دارد: یکی توانائی مکلف بر عملی که متعلق حق است مثلاً: قصاص , چه ولی دم می تواند اعدام قاتل را بخواهد یا نخواهد. دوم توانائی او بر اسقاط توانائی اول و یا احیاناً نقل و انتقال آن به دیگری , می تواند حق قصاص را ساقط کند, و یا احیاناً به دیگری نقل کند, و چنانچه فوت کند به وارثش منتقل خواهد شد. اما در مورد حکم, مثلاً اباحه مباح تنها, مکلف می تواند عمل مباح چون خوردن و آشامیدنی شیء مباح را انجام دهد یا ترک کند اما اسقاط یا نقل و انتقال آن به هیچوجه تحت قدرت مکلف نمی باشد تنها شارع مقدس است که میتواند چنین کند(1).
در این نوع توانائی وجود دارد جای هیچگونه شبهه نیست ولی آیا هر دو, مجهول شارع نیست؟ پس چرا هر دو را حکم ننامیم؟ و آیا در مورد هر دو, مکلف نمی تواند عملی را انجام دهد یا ترک کند؟ پس چرا هر دو را حق ننامیم؟
بنابراین- چنانکه قبلاً هم اشاره شد- حق و حکم دو مفهوم متغایرند ولی مصداق هر دو یکی است: هر چیز که مصداق یکی از این دو مفهوم است به یقین مصداق دیگری نیز هست. بلکه می توان گفت: اساساً حق از مفهوم لغوی خود (شیء ثابت) به معنای دیگر منتقل نشده است, در این صورت بیم مفهوم حق و حکم , عموم و خصوص مطلق است, هر چیز که حکم بر آن صادق است از این جهت که دارای ثبوت اعتباری است می توان آنرا حق هم نامید, ولی هر چیز که حق بر آن صادق است نمی توان آنرا حکم نامید چرا که ممکن است ثبوت آن واقعی باشد نه اعتباری , لیکن در موارد اجتماع, هر دو مفهوم بدون هیچگونه اختلاف صادق است: هر یک از مقررات سرعیه را به اعتبار ثبوت اعتباری آن می توان حق نامید, و هر چیز که دارای ثبوت اعتباری شرعی است می توان آنرا به اعتبار این که از مقررات شرعیه است حکم نامید. و این که شابع است توانائی قابل اسقاط را حق و توانائی غیر قابل اسقاط را حکم گویند اصطلاح شرعی نیست, اصطلاحی است از ناحیه حقوقدانان اسلامی و هیچگونه ثمره عملی شرعی بر آن مترتب نمی باشد, مثلاً اگر شک شود در این که تونائی خاصی قابل اسقاط است یا خیر؟ گرچه دانشمندان حقوق اسلامی مساله را به این نحو طرح کرده اند که آیا این تونائی حق است یا حکم؟ و چنانچه دلیل معتبری بر سقوط آن به اسقاط دلالت کند آنرا حق گویند و الا حکم, لیکن این نام گذاری هیچگونه تاثیر حقوقی ندارد و می توان مساله را به این نحو طرح کرد که این توانائی که به اعتبار مجعول بودن ان می توان آنرا حکم نامید و به اعتبار اصل توانائی می توان آنرا حق نامید آیا قابل اسقاط است یا خیر؟ و چنانچه دللی معتبری بر سقوط آن به اسقاط دلالت کند آنرا قابل اسقاط بدانیم و در غیر این صورت بموجب اطلاق دلیل ثبوت آن و در صورت عدم وجود اطلاق بموجب استحساب بقاء بعدم قابلیت اسقاط آن, حکم کنیم. پس از بیان مقدمه گذشته گوئیم:
حقوق جزای اسلامی
مقررات کیفری اسلام را که شارع مقدس در این جهان برای گنهکاران یا جنایتکاران تعیین نموده است اعم از آن که مربوط باشد به گناهانی که دارای کیفر خاصی می باشند و یا به گناهان دیگر, و اعم از این که کیفر جنایت, بدنی باشد یا مالی, حقوق جزای اسلامی می نامیم. در گذشته این نوع مقررات را سیاسات می نامیدند.
این مقررات از لحاظ این که به کلی جزائم و مجازاتها مربوط باشد, یا به جرائم و مجازاتهای خاص , و یا به جنبه های اجرائی , به حقوق جزای عمومی, حقوق جزای اختصاص و آئین دادرسی کیفری تقسیم می شود که در این نوشته به قسم اول می پردازد.
حقوق جزای عمومی اسلامی
تعریف- با توجه حقوق جزای روز, مقصود از حقوق جزای عمومی اسلامی مقررات کلی کیفری اسلام است در باب شرائط جرم بطور کلی (گناه), اجزای مجازاتها, مسئولیت جزائی, انواع مجازاتها و موضوعات کلی دیگر.
موضوع- با توجه به تعریف بالا موضوعات مورد بحث در حقوق جزای عمومی عبارت است از: جرم (یا گناه) کیفر, مسئولیت و مانند اینها, امید است در این مقاله بتوانیم بطور مختصر درباره: جرم, مسئولیت و انواع مجازاتها به گفتگو بپردازیم.
هدف کیفر در اسلام- با مطالعه دقیق در منابع کیفری اسلام بخوبی بدست می آید که هدف اسلام از کیفر گناهکار و جنایتکار, زجر و تعذیب آنها و مجرد تشقی خاطر اولیاء دم و مانند این امور نیست, غرض, تادیبو تهذیب اخلاق مجرم, بوجود آوردن جامعه سالم و بطور کلی حفظ و حمایت مردم از شرو و رو مفاسد اجتماعی و سقوط در پرتگاههای زذائل اخلاقی است. بقول بعضی از بزرگان, هدف کبفر: حفظ دین, نفس, نسل, عقل و مال است که ضروریات خمس نامیده می شود.
انواع کیفرهای اسلامی- برای کیفرهای اسلامی در کتب فقهی چند نوع کیفر ذکر شده است. این کیفرها عبارت است از:
1- حدود. و آن کیفرهائی است که شارع مقدس در کتاب و سنت, در مقابل برخی از گناهان, کما بلکه احیاناً کیفاً تعیین نموده است. گناهانی که کیفر آن از طرف شارع مقدس تعیین شده است عبارت است از: زنا. سحق- قیاده. قذف. نوشیدن مسکر. دزدی. محاربه. ارتداد و چندگناه دیگر.
2- تعزیرات. و آن کیفرهائی است که کم و کیف آن از طرف شارع مقدس تعیین نشده است, و همین مقدار به حاکم شرع اجازه داده است که هر مقدار که صلاح می بیند مرتکب گناه را تادیب کند.
3- قصاص. انتقام بدنی از کسی که جنایتی را بصورت عمد و عدوان مرتکب شده است قصاص نامیده می شود. بدیهی است عملی که بعنوان قصاص انجام می گیرد باید با عملی که جانی نسبت به مجنی علیه مرتکب شده است تساوی کامل داشته باشد.
4- دیات. غرامتهای مالی را که شخص جانی در جنایتهای غیر عمدی باید بپردازد دیات (جمع دیه)گویند. همینطور در جنایتهای عمدی در صورتی که مجنی علیه یا اولیاء او بجای قصاص به دریافت غرامت مالی صلح کنند. مقدار این غرامتها در شریعت اسلام غالباً تعیین شده است ولی مجنی علیه یا اولیاء او می توانند ار لحاظ مقدار با جانی صلح کنند.
چناچه اشاره شد مسائل مطروحه در این اوراق عبارت است از مسائل مربوط به:
جرم, مجرم, مسئلیت مسئولیت و انواع مجازتها.
جرم یا گناه
دانشمندان حقوق جزاء عرفی جرم را به فعل یا ترکی اطلاق می کنند که از شخص مسئول سرزده و قانونگذار برای آن, مجازاتی در نظر گرفته است. از سخنان حقوقدانان درباب جرم و مسئولیت بدست میآید که اولاً – مقصود از جرم تنها فعل یا ترکی است گه به جان, مال, ناموس و حیثیت دیگران لطمه ای وارد آورد. ثانیاً – شامل همه جرائم حتی مثل جنایات عمدی و خطائی نیز می گردد. بنابراین جرم به این معنی با معصیت (گناه) که موضوع حدود و تعزیرات است اختلاف دارد و به اصطلاح اهل منطق بین آنها عموم و خصوص من وجه است: گناه که موضوع حدود و تعزیرات اسلامی است شامل هرگناهی می شود و لو آن که تنها جنبه شخصی داشته باشد یعنی مفسده آن عائده خصوص مرتکب گردد مانند: زده, شرب خمر, کذب , ترک و اجبات و غیره در حالی که موضوع حقوق جزاء عرفی شامل اینگونه گناهان نمی باشد, نهایت, مجازات دنیوی اینگوه گناهان غالباص تعزیر است نه حد. از آن طرف جرم که موضوع حقوق جزاء عرفی است شامل جنایات عمدی و خطائی نیز می گردد در حالی که گناه که موضوع حدود و تعزیرات شرعی است شامل اینگونه گناهان نمی باشد. اینگونه گناهان موضوع قصاص و دیات است که دو قسمت دیگر از 4 قسمت موضوع حقوق جزای اسلامی می باشد. آری اگر به موضوع کلی حقوق جزای اسلامی که اعم به اصطلاح اهل منطق عموم و خصوص مطلق است: موضوع حقوق جزای شرعی اعم از موضوع حقوق جزای عرفی است زیرا علاوه بر این که شامل گناهانی که دارای مفاسد اجتماعی هستند و نیز جنایات عمدی و خطائی می باشد شامل گناهانی که دارای مفاسد شخصی هستند نیز می باشد برخلاف موضوع حقوق جزای عرفی که شامل این نوع اخیر از گناهان نمی باشد.
عناصر جرم یا گناه
حقوقدانان برای جرم بطور کلی سه عنصر عمومی ذکر کرده اند: عنصر قانونی, عنصر مادی و عنصر روانی. این عناصر برای کلیه جرائم ضرورت دارد, و اگر عناصر دیگری هم برای برخی از جرائم خاص ضرورت داشته باشد جای بحث در انی عناصر خصوصی حقوق جزای اختصاصی است نه حقوق جزای عمومی؛ اکنون به بحث در این عناصر عمومی و مقایسه حقو جزای عرفی و شرعی درباره آنها می پردازد:
اول- عنصر قانونی. یعنی جرم باید از طرف قانون گذار بعنوان جرم معرفی و برای آن مجازات خاصی در نظر گرفته شده باشد. عمل هر چقدر زننده, غیر اخلاقی, مضرو خطرناک باشد مادام که قانون آنرا بعنوان جرم معرفی نکرده باشد و برای آن مجازاتی در نظر نگرفته باشد جرم محسوب نخواهد شد ومرتکب آنرا نمی توان مجازات نمود.
در حقوق اسلام هم به یقین این عنصر یکی از عناصر گناه بلکه از عناصر تکلیف است که مخالفت با آن گناه محسوب می گردد. در این باره دلیلهائی وجود دارد که به برخی از انها اشاره می گردد:
1- خداوند در قرآن می فرماید: لا یکلف الله نفسا الا ما ائها (1) خداوند هیچکس را تکلیف نمی کند مگر به آنچه داده است. لیکن استدلال به این آیه صحیح نیست زیرا ظاهر آیه عدم تکلیف به غیر مقدور است نه عدم تکلیف بدون بیان.
2- و نیز می فرماید: ما کنا معذبین حتی نبعث رسولاً (2) ما هیچکس را کیفر نمی کنیم تا این که پیامبری بفرستیم.
3- بلکه بموجب قاعده: قبح عقاب بلابیان, عقل هم بر عدم صحت کیفر بر مخالفت تکلیف بدون بیان تکلیف دلالت دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله رله و حفاظت الکتریکی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رله و حفاظت الکتریکی pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رله و حفاظت الکتریکی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رله و حفاظت الکتریکی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رله و حفاظت الکتریکی pdf :

رله و حفاظت الکتریکی

امروزه با گستردگی شبکه های انتقال و توزیع نیروی الکتریکی و سیستم های تولید انرژی الکتریکی طبعا حفاظت از آنها از اهمیت ویژِهای برخوردار خواهد گردید .
قبلا اغلب رله های حفاظتی با تکنولوژی الکترومکانیکی ساخته می شدند وهنوز هم این رله ها در شبکه های الکتریکی مشغول به کار هستند مانند :
رله های جریان زیاد و اتصال کوتاه – رله های ارت فالت – رله های دیستانس – رله های دیفرانسیل و ;.
با ظهور علم الکترونیک تکنولوژی ساخت این رله ها تغییر یافت و رله های الکترونیک ساخته شدند واین رله ها جای رله های مکانیکی را گرفتند .
طبعا این رله ها از لحاظ دقت، ابعاد، مصرف انرژی و مهمتر این که ساخت تابع های پیچیده تر با این تکنولوژی ممکن تر میباشند ، دارای امتیازات بسیاری بودند .
مهمتر این که رله های حفاظتی که مهمترین قسمت یک سیستم الکتریکی هستند باید عناصر قابل اعتماد و با دقتی باشند . و رله های الکترونیکی دارای این امتیازات بودند .
تا این که تکنولوژی جدیدی ابداع شد !!!!

با ورود میکروپروسسورها تکنولوژی ساخت رله های حفاظتی متحول شد . با توجه به توانایی های بالای میکروپروسسورها وقدرت برنامه ریزی آنها توانایی های کاربردی رله های حفاظتی نسل جدید نیز متحول گردید و فزونی یافت وتوانایی های زیر به آنها اضافه شدند : برنامه ریزی ساده این رله ها جهت کاربردهای متفاوت که رله های چند تابعی نسل جدید معمولا به یک پی ال سی نیز مجهز هستند . اتصال رله های حفاظتی به باس های اطلاعاتی وارسال و دریافت سیگنالهای آنالوگ مانند کمیت های الکتریکی وهمچنین اطلاعات مربوط به خطاها و تنظیم رله ها از طریق باسهای اطلاعاتی اتصال وبرنامه ریزی از طریق کامپیوترهای شخصی توسط نرم افزارهای کمپانی سازنده رله قدرت خطا یابی و چک کردن مدارات داخلی رله ها و ;.
همانطوری که قبلا اشاره کردیم حفاظت سیستم های الکتریکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و امروزه کمپانی های متعددی در حال طراحی و ساخت رله های حفاظتی می باشند . برخی از کمپانی های معتبر که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند را معرفی می کنیم .
Siemens -Alstom – ABB – GE Power – Schneider – CEE – Reyroll
به طور کلی رله های حفاظتی باید دارای مشخصات زیر باشند :
سرعت عملکرد : این پارامتر در رله های حفاظتی بسیار حائز اهمیت است چون رله های حفاظتی هنگام خطا موظفند با سرعت هرچه تمامتر بخش های معیوب را از قسمت های سالم جدا نمایند .
حساسیت : این پارامتر به حداقل جریانی که سبب قطع رله می گردد بر میگردد .
تشخیص و انتخاب در شرایط خطا : این پارامتر نیز بسیار مهم است زیرا در شبکه هایی که دارای چند باس بار و رله حفاظتی هستند هنگام وقوع خطا می باید قسمت معیوب به درستی تشخیص داده شده و از شبکه جدا گردد و قسمتهای سالم به کار خود ادامه دهد.
پایداری : این پارامتر به این باز میگردد که یک رله حفاظتی به تمامی خطاهایی که در محدوده حفاظتی خود به درستی عکس العمل نشان دهد و در مقابل خطاهای خطاهای این محدوده عکس العملی نشان ندهد .

دسته بندی رله های حفاظتی بر اساس پارامترهای اندازه گیری :
الف) رله های جریانی : این رله ها بر اساس میزان جریان ورودی به رله عمل می کند . حال این جریان می تواند جریان فازها – جریان سیم نول – مجموع جبری جریانهای فازها است (رله های جریان زیاد – رله های ارت فالت و ;. ) و حریان ورودی رله می تواند تفاضل دو یا چند جریان باشد ( رله های دیفرانسیل و رستریکت ارت فالت )

ب) رله های ولتاژی : این رله ها بر اساس ولتاژ ورودی به رله عمل میکند این ولتاژ می تواند ولتاژ فازها باشد (رله های اضافه یا کمبود ولتاژ و ;.) و یا میتواند مجموع جبری چند ولتاژ باشد ( رله تغییر مکان نقطه تلاقی بردارهای سه فاز)
ج) رله های فرکانسی : این رله ها بر اساس فرکانس ولتاژ ورودی عمل میکند ( رله های افزایش و کمبود فرکانس)
د) رله های توانی : این رله ها بر اساس توان عمل می کنند به عنوان مثال رله هایی که جهت توان را اندازه گیری می کنند یا رله هایی که توان اکتیو و راکتیو را اندازه گیری می کنند .

ه) رله های جهتی : این رله ها از جنس رله های توانی هستند که بر اساس زاویه بین بردارهای ولتاژ و جریان عمل میکنند مانند رله های اضافه جریان جهتی که در خطوط چند سوتغذیه رینگ و پارالل بکار می روند و یا رله های جهت توان که جهت پرهیز از موتوری شدن ژنراتور هنگام قطع کوپلینگ آن بکار میرود .

و) رله های امپدانسی : مانند رله های دیستانس که در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارند .
ز) رله های وابسته به کمیت های فیزیکی : مانند حرارت – فشار – سطح مایعات و ;. مانند رله بوخ هلتس ترانسفورمرها ح) رله های خاص : رله هایی هستند که برای منظورهای خاص به کار میروند مثلا رله تشخیص خطای بریکر – رله مونیتورینگ مدار تریپ بریکر – رله لاک اوت و ;..

رله و حفاظت الکتریکی:1-حفاظت ترانسفورماتور در مقابل خطاهای

بنیادی با استفاده از حفاظت دیفرانسیل معمولی(فازی)

شکل1-طرح عمومی بلوک دیاگرام حفاظتی دیفرانسیل برای ترانس با دو سیم پیچ

رله و حفاظت الکتریکی
شکل2-طرح عمومی حفاظت دیفرانسیل برای ترانس با سه سیم پیچ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله حادثه چرنوبیل pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله حادثه چرنوبیل pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حادثه چرنوبیل pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حادثه چرنوبیل pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حادثه چرنوبیل pdf :

حادثه چرنوبیل

دو اشتباه واقعه مهلک چرنوبیل را رقم زد اولین اشتباه زمانی بود که کنترل کننده رآکتور به اشتباه و بر اثر عدم تنظیم کردن میله‌های جذب نوترون نیروی راکتور را تا یک درصد کاهش داد و رآکتور بیش از پیش افت قدرت پیدا کرد. در اینجا بود که پرسنل دومین اشتباه خود را انجام دادند و تقریبا تمامی میله‌های کنترل را از داخل رآکتور بیرون کشیدند. این همانند زمانی است که اتومبیلی را در آن واحد هم گاز داد و هم ترمز گرفت. در این زمان و با وجود نبود میله‌های کنترل کننده قدرت در داخل منطقه فعال نیروی رآکتور به 7درصد افزایش پیدا نمود. چرنوبیل شهری در اکراین است که در استان کیف پایتخت اکراین و در نزدیکی مرز بلاروس قرار دارد. این شهر به علت حادثه چرنوبیل که در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در 14.5 کیلومتری این شهر قرار داشت رخ داد خالی از سکنه شد. این حادثه در 26 اپریل 1986 میلادی (دقیقا 25 سال پیش در چنین روزی) در رآکتور شماره 4 نیروگاه چرنوبیل اکراین که از نوع رآکتورهای RBMK بود رخ داد. از حادثه اتمی چرنوبیل بعنوان بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ جهان نام برده شده است. در زیر مختصری از جزئیات رخ داده در این فاجعه بزرگ را به همراه تصاویر مربوطه خواهید دید.

تصویری از نیروگاه اتمی چرنوبیل در شهر چرنوبیل

استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح آمیز، در کنار منافع و مزایای بسیاری که برای کشور‌ها به ارمغان می‌آورد، خطرات و چالش‌های بهداشتی و زیست محیطی متعددی را نیز ممکن است با خود در پی داشته باشد، به خصوص زمانی که به کارگیری انرژی هسته‌ای از قالب کنترل شده خارج شود و اصول ایمنی و حفاظتی مربوطه رعایت نشود. هر گونه کوتاهی و اهمال کاری در این خصوص، عوارض جبران ناپذیری برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه خواهد داشت. یک انفجار هسته‌ای ناخواسته یا تعمدی، نشت مواد رادیواکتیو از رآکتور‌های آسیب دیده یا فرسوده نیروگاه‌ها یا مراکز فناوری هسته ای، بروز آلودگی رادیواکتیو در حین حمل، جابه جایی و ذخیره سازی سوخت و زباله اتمی و آلوده شدن محیط و افراد درگیر عواقب فاجعه باری خواهند داشت. تشعشعات ساطع شده از هسته اتم‌های رادیواکتیو یا انفجار کنترل نشده ناشی از هم جوشی (fusion) یا شکافت (fission) هسته ای، خطرهایی برای انسان و محیط زیست به دنبال دارد که به خطرات هسته‌ای (nuclear hazards) معروف است.

چگونگی بروز حادثه
بیشتر ما درباره حادثه چرنوبیل چیزهایی شنیده ایم؛ 26 اپریل 1986 ساعت 1:24 صبح،‌ شعله‌ای رنگین کمانی به اوج 1000 متری آسمان اوکراین زبانه کشید. راکتور چهارم نیروگاه اتمی چرنوبیل منفجر شده بود. نشان از این واقعه بود که نبرد چرنوبیل آغاز شده بود. 8 ماه، 800 هزار سرباز جوان، معدنکاران و حتی شهروندان عادی از گوشه و کنار اتحاد جماهیر شوروی تلاش می‌کردند تشعشعات را کنترل کنند، مقبره‌ای سنگی دورتادور راکتور ویران شده بسازند و مهم تر از همه اینکه دنیا را از انفجاری دیگر نجات دهند. انفجار اتمی ثانویه، ناشی از واکنش‌های زنجیره‌ای مهیب، ‌10 برابر قوی تر از هیروشیما، هر لحظه تهدید می‌کرد که نه تنها کل اوکراین بلکه نیمی از اروپا را از چهره زمین محو کند! رقابتی علیه زمان که اولین شرکت کنندگان نبرد چرنوبیل هرگز فراموش نخواهند کرد. اروپا در آستانه فاجعه بود. این حادثه با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیارد دلار پرخرج ترین حادثه تاریخ به شمار می‌رود. در 25 و 26 آوریل 1986 متصدیان راکتور برای انجام آزمایشی سیستم ایمنی راکتور را غیر فعال کردند (کندکننده‌های نوترون را از آن خارج کردند). نتیجه آن راکتوری بدون کندکننده مناسب و از کنترل خارج شدن آن بود. بدون توانایی در کنترل رآکتور، دمای آن به حدی رسید که بیشتر از حرارت خروجی طرح ریزی شده بود. حادثه زمانی آغاز شد که در 10:11 شب 25 آوریل 1986نیروگاه چرنوبیل دستور کاهش میزان قدرت رآکتور برای تست را دریافت نمود و نیروگاه شروع به کاهش قدرت رآکتور شماره چهار تا 30 درصد نمود. دو اشتباه واقعه مهلک چرنوبیل را رقم زد اولین اشتباه زمانی بود که کنترل کننده رآکتور به اشتباه و بر اثر عدم تنظیم کردن میله‌های جذب نوترون نیروی راکتور را تا یک درصد کاهش داد و رآکتور بیش از پیش افت قدرت پیدا کرد.
در اینجا بود که پرسنل دومین اشتباه خود را انجام دادند و تقریبا تمامی میله‌های کنترل را از داخل رآکتور بیرون کشیدند. این همانند زمانی است که اتومبیلی را در آن واحد هم گاز داد و هم ترمز گرفت. در این زمان و با وجود نبود میله‌های کنترل کننده قدرت در داخل منطقه فعال نیروی رآکتور به 7درصد افزایش پیدا نمود. در 1:24 صبح یک انفجار اولیه پوشش 1000 تنی بالای رآکتور را بلند و راه را برای خروج مقدار زیادی بخار آب داغ هموار کرد و این مقدمه‌ای بود بر انفجار دوم ناشی از هیدروژن، که ممکن است حاصل ترکیب بخار آب لوله‌های پاره شده و زیرکونیوم و یا حتی گرافیت هسته رآکتور بوده باشد. انفجار دوم سقف رآکتور را پاره کرد و 25درصد از تأسیسات هسته رآکتور را از بین برد. گرافیت (کندکننده) سوزان و مواد داغ هسته که در اثر انفجار بیرون ریخته بود، باعث ایجاد حدود 30 آتش سوزی جدید شد، و این شامل سقف قیر اندود و قابل اشتعال واحد 3نیز می‌شد که مجاور واحد4 واقع شده بود.

عواقب حادثه چرنوبیل
تعداد زیادی از کارکنان تأسیسات در عرض چند ساعت نشانه‌های دریافت تشعشع رادیو اکتیو را نشان دادند. عده زیادی کارمند و آتش نشان که بدون محافظ مشغول به کار بودند، بیشتر بخاطر شروع آتش سوزی در سقف واحد 3 بود که پیش بینی‌های ایمنی را نادیده گرفتند. عده افرادی که در بیمارستانها بستری شدند، تا ساعت6 صبح به 108 و تا پایان روز اول به 132نفر رسید. پس از انفجار ابتدا محیط اطراف تاسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده گشت و بعد به تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد که بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شود. در اثر انفجار در راکتور بلوک چهار تاسیسات اتمی چرنوبیل، مواد رادیواکتیو برای ساختن حدود 100 بمب اتمی آزاد شدند. اگرچه در آن سال مقامات اتحاد جماهیر شوروی سابق در آن زمان، پخش هر گونه خبری را در مورد این فاجعه به شدت ممنوع ساختند اما در مقایسه جوامع بشری، فاجعه چرنوبیل دهشتناک ترین فاجعه تکنوژنیک انسانی در تمام تاریخ به شمار می‌آید.

نتایج فاجعه در نیروگاه چرنوبیل از تاریخ 27 آوریل 1986 تحت ریاست کمیسیون دولتی شوروی آغاز شد. این عملیات از نیمه دوم روز 30 آوریل شروع شد و تا سال1991ادامه یافت. در اولین گام یک منطقه انزوا در محدوده 30 کیلومتری اطراف نیروگاه چرنوبیل تعیین شد. از 27 آوریل سال 1986 حکومت اکراین ساکنین شهرهای پریپیتت و چرنوبیل، و روستاهای داخل منطقه 30 کیلومتری (حدود 100 هزار نفر) را به خارج این محدوده انتقال داد. پنهان کردن اطلاعات مربوط به فاجعه چرنوبیل باعث شکل گیری و گسترش شایعات باور نکردنی پیرامون نتایج فاجعه شد. ریاست شوروی از پذیرش همکاری بین المللی برای انجام عملیات امحاء نتایج فاجعه هسته‌ای امتناع کرد. تنها در سال 1989 بود که حکومت شوروی از آژانس انرژی اتمی به منظور ارزیابی کارشناسی عملیات امحاء، درخواست کمک کرد. فاجعه چرنوبیل وضعیت تشعشع در محدوده‌های بسیاری از کشورهای اروپایی را به شدت تغییر داد که در ماه می‌سال1986 در تمامی کشورهای نیمکره جنوبی، در اقیانوسهای آرام، اتلانتیک و منجمد شمالی ملاحظه می‌شدند.

هیچ کس دقیقا نمی‌داند بر اثر این انفجار، از 180 تن سوخت هسته‌ای موجود چه میزان آن وارد اتمسفر شد. با وجود گذشت 25 سال از این فاجعه حدود 9 میلیون نفر در نواحی آلوده به رادیواکتیو چرنوبیل سکونت دارند و پیش بینی کارشناسان انگلیسی گویای این مسئله تلخ است که حدود 66 هزار نفر دیگر به علت ابتلا به سرطان که انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل باعث آن شده است در سالهای آینده جان خود را از دست خواهند داد که این میزان 15 برابر پیش بینی‌های سازمان ملل است.

15 پرسش و پاسخ در مورد فاجعه چرنوبیل
1 چه عاملی باعث حادثه چرنوبیل شد؟
26 آوریل 1986، قسمت چهار راکتور RBMK در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین در جریان یک آزمایش از کنترل خارج شد و انفجار عظیمی را در ساختمان راکتور ایجاد کرد. قسمتی از ساختمان تخریب شد و مقدار زیادی پرتو در آن ناحیه آزاد شود ضرایب ایمنی دیگر به کار نمی‌آمدند، سوخت اورانیوم موجود در راکتور بیش از حد گرم شد و به صورت مذاب در موانع حفاظتی جریان پیدا کرد. راکتورهای RBMK در آن زمان، از سیستمی که الان به آن نگهدارنده می‌گویند برخوردار نبودند.

این سیستم در واقع یک گنبد ساخته شده از سیمان و فولاد است که علاوه بر سقف راکتور روی آن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا در صورت بروز چنین حادثه‌ای پرتوها داخل راکتور بمانند و در فضای خارج پخش نشوند. با گذشت زمان، عناصر رادیواکتیوی مثل پلوتونیوم، ید، استرانتیوم و سزیوم در کل منطقه پخش شده بودند. علاوه بر این بلوک‌های گرانیتی که به‌ عنوان متعادل نگهدارنده درRBML نگهداری می‌شوند با ورود هوا به راکتور و گرمای ناشی از انفجار آتش گرفتند که این قضیه هم باعث شد پرتوهای موجود در مرکز راکتور به بیرون تابیده شوند
2 بلافاصله پس از حادثه، چند نفر از مردم کشته شدند؟
انفجار اولیه منجر به مرگ دو نفر از کارگران شد اما 28 آتش‌نشان و کارگرانی که راکتور را تمیز کردند تنها در فاصله سه ماه بعد از حادثه به دلیل بیماری‌های ناشی از پرتوهای رادیواکتیو و ایست قلبی جان سپردند.

3 چند نفر از منطقه حادثه تخلیه شدند؟
همه ساکنان شهر پریپیات با جمعیت بیش از 49 هزار نفر که در فاصله سه کیلومتری نیروگاه قرار داشتند در ظرف 36 ساعت تخلیه شدند. در هفته‌ها و ماه‌های بعد 67 هزار نفر از ساکنین منطقه جابجا شدند و به جاهایی که دولت برایشان در نظر گرفته بود رفتند. به‌طور کلی، تخمین‌زده شده که نزدیک به 200 هزار نفر در اثر حادثه چرنوبیل مجبور به تغییر مکان شدند.

4 تأثیرات حادثه چرنوبیل بر سلامت افرادی که در معرض پرتوهای رادیواکتیو قرار گرفته بودند چه بود؟
حداقل 1800 مورد سرطان تیروئید کودکان در بین جوانان 14-0 ساله گزارش شد. این میزان سرطان تیروئید خیلی‌خیلی بیشتر از میزان طبیعی آن است. غده تیروئید کودکان به شدت تحت‌تأثیر پرتوهای رادیواکتیو عنصرید است. این قضیه باعث می‌شود سرطان به راحتی در کودکان آغاز شود و آن را می‌شود هم با جراحی و هم با دارو درمان کرد. مطالعات وضعیت سلامت روی کارگرانی که وظیفه تمیز کردن راکتور را برعهده داشتند نشان داد ارتباط مستقیمی بین در معرض پرتوهای رادیو اکتیو قرار گرفتن و بروز سرطان در آنها وجود دارد. تأثیرات روانشناختی حادثه چرنوبیل نه تنها در آن زمان بلکه هنوز هم ادامه دارد. بلافاصله بعد از حادثه خودکشی‌های زیادی انجام شد. افراد زیادی به الکل معتاد شدند و افسردگی افزایش پیدا کرد.

5 چه عناصر رادیواکتیوی وارد محیط اطراف شدند؟
بیشتر از 100 عنصر رادیو اکتیو بعد از انفجار چرنوبیل وارد منطقه شدند. البته اکثر این عناصر نیمه عمر کوتاهی داشتند و خیلی زود پرتوزایی خود را از دست دادند. ید، استرانسیوم و سزیوم خطرناک‌ترین عناصری بودند که آزاد شدند و به ترتیب نیمه عمری برابر با 8 روز، 29 سال و 30 سال داشتند. به همین دلیل ایزوتوپ‌های استرونتیوم – 90 و سزیوم – 137 هنوز در منطقه موجود هستند. همانطور که ید باعث سرطان تیروئید می‌شود، استرونتیوم هم لوسمی یا سرطان خون ایجاد می‌کند. سزیوم هم عنصری بود که بیشتر از همه عناصر پراکنده شد و بیشتر از همه آنها هم در طبیعت باقی می‌ماند. این عنصر بقیه اعضای بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کار کبد و طحال را مختل می‌کند.

6 منطقه‌ای که تحت تأثیر پرتوها قرار گرفت چقدر بزرگ بود؟
منطقه‌ای در حدود 150 هزار کیلومتر مربع در بلاروس، روسیه و اوکراین آلوده شد. این منطقه فضایی به شعاع 500 کیلومتر در شمال نیروگاه را تشکیل می‌داد. منطقه‌ای به شعاع 30 کیلومتر دورتادور نیروگاه هم به عنوان “منطقه ورود ممنوع” تعیین شده و هیچ‌کس حق زندگی در آن را ندارد. پرتوهای رادیواکتیو در کل نیمکره شمالی به ‌وسیله باد و طوفان‌ها پراکنده شدند که البته میزان آنها چندان قابل توجه نیست.

7 بعداز وقوع حادثه چگونه منطقه را پاک‌سازی کردند؟
کارگران امداد برای پاک‌سازی منطقه و نیروگاه بلافاصله دست به‌کار شدند. اکثر این کارگران، کارمندان نیروگاه و آتش‌نشان‌های اوکراینی به علاوه سربازان و معدنکاران روسی، بلاروسی، اوکراینی و معدنکاران دیگر نقاط اتحاد جماهیر شوروی بودند. تعداد امدادگران دقیقاً مشخص نیست چون افراد زیادی درگیر پاک‌سازی شدند. آمار ثبت‌نام‌های روسیه تقریباً 400 هزار کارگر بود که البته 600 هزار نفر به‌ عنوان کارگر روزمزد در این پروژه شرکت کردند. برای این افراد خدمات ویژه‌ای به‌ عنوان کسانی که در پاکسازی شرکت کرده بودند در نظر گرفته شد. وظایف این کارگران متفاوت بود. آنها روی ساختمان‌ها و شهرها کار می‌کردند. به مردمی که مجبور به تخلیه شده بودند یاری می‌رساندند. سیستم‌های تصفیه آب، زباله‌دان و … درست می‌کردند و مهمترین کارشان ساخت پوششی برای قسمت چهار نیروگاه بود تا عناصر پرتوزا در آنجا بمانند و از پرتوزایی آنها جلوگیری شود.

8 آیا بقیه کشورهای اروپایی هم تحت‌تأثیر پرتوها قرار گرفتند؟
کشورهای اسکاندیناوی و دیگر قسمت‌های جهان هم تحت‌تأثیر پرتوهای رادیواکتیو قرار گرفتند. سزیوم و دیگر ایزوتوپ‌های رادیواکتیو توسط باد به شمال یعنی کشورهای سوئد، فنلاند و دیگر کشورهای نیم‌کره شمالی رفتند. در سه هفته اول پس از زلزله اتمی، میزان پرتوها در نقاط مختلف جو در سراسر جهان بیش از حد معمول بود. اما این پرتوها خیلی زود کاهش یافتند. هیچ تحقیقی نتوانست رابطه مستقیمی بین حادثه چرنوبیل و افزایش خطر سرطان و دیگر مشکلات را در کشورهای اوکراین، بلاروس و فدراسیون روسیه برقرار کند.

9 بعد از حادثه برای حیوانات و محیط‌زیست چه اتفاقی افتاد؟
در گیاهان و حیوانات جهش‌های ژنتیکی رخ داد. شکل برگ‌ها عوض شد و حیوانات ناقص الخلقه به دنیا می‌آمدند. با وجود بالا رفتن پرتوزایی در منطقه پس از حادثه، بعضی حیوانات هنوز در آنجا زندگی می‌کنند. گوزن، گرگ، گراز و بعضی پرندگان هنوز در منطقه موجودند.

10 آیا الان امکان دارد که از منطقه بازدید کرد؟
منطقه چرنوبیل را می‌شود بازدید کرد. حتی منطقه ممنوعه را که در واقع دایره‌ای به شعاع 30 کیلومتر دور نیروگاه است و البته الان همه راکتورها بسته هستند. هرچند هنوز بعضی ایزوتوپ‌ها در فضای منطقه وجود دارند و از خودشان پرتو ساطع می‌کنند. اگر به مدت کوتاهی در معرض این پرتوها قرار بگیرید زیاد خطرناک نیستند. بعضی از ساکنان منطقه ممنوعه با اراده و تصمیم خودشان به خانه‌هایشان برگشته‌اند و در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان پرتوهای رادیو اکتیو در آن بیشتر از حد معمول است. هرچند، این چندان کشنده نیست. قرار گرفتن در معرض پرتوها برای مدت کوتاهی خیلی کم خطرناک‌تر از قرارگرفتن در مقابل حجم عظیمی از پرتوهای رادیواکتیو در یک لحظه است. تا به‌حال مطالعات توانسته‌اند وجود رابطه مستقیم بین پرتوهای کم خطر ابتلا به سرطان را اثبات کنند.

11 چه روش‌های ایمنی برای دیگر راکتورهای RBMK درنظر گرفته شده تا دوباره چرنوبیل تکرار نشود؟
درس‌هایی که از این حادثه گرفته شد توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت یک نیروی محرکه در طول یک دهه برای کشورهای اروپای شرقی و مرکزی و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق درآمد. مهمترین کار، تهیه لیستی از ضعف‌های راکتورهای VVR و RBMK بود. ارتقای سیستم‌ها و اعمال روش‌های ایمنی بیشتر در کلیه راکتورهای RBMK در دستور کار قرار گرفت.” دسامبر سال 2000، آخرین راکتوری هم که در چرنوبیل مشغول فعالیت بود بسته شد و پروژه انهدام آغاز گشت. در این پروژه همه سوخت‌ها و زباله‌ها جابه‌جا و در جای امنی انبار می‌شوند و تمامی نیروگاه و منطقه اطراف شامل هر ذره آب یا هردانه خاک که ممکن است رادیواکتیو باشد پاکسازی می‌شود.

12 در مقایسه چرنوبیل با انفجار بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی کدام قوی‌تر بودند؟
حادثه چرنوبیل تقریباً 400 بار قوی‌تر از بمبی بود که در هیروشیما منفجر شد. هرچند بمب‌های اتمی که توسط کشورهای مختلف به صورت آزمایشی در فاصله سال‌های 1960 تا 1970 منفجر شدند، 100 تا 1000 برابر بیشتر از چرنوبیل ماده رادیواکتیو وارد طبیعت کردند.

13 ساکنین قدیمی چرنوبیل الان در چه وضعیتی به سر می‌برند؟
187 گروه کوچک از مردم در حال حاضر در منطقه ممنوعه زندگی می‌کنند. عده کمی از ساکنین خواسته‌اند که به این منطقه برگردند اما به کودکان اجازه داده نشد که در این منطقه زندگی کنند. اکثر مردمی که کوچ کردند در شهرهایی که تازه ساخته شده مثل اسلاووتیچ زندگی می‌کنند و امروز که 25 سال از حادثه چرنوبیل می‌گذرد، بنظر می‌رسد که شهر چرنوبیل همچون شهر ارواح خالی از سکونت است.
14 حالا که نیروگاه کاملاً بسته شده چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟
15 دسامبر سال 2000، آخرین راکتوری هم که در چرنوبیل مشغول فعالیت بود بسته شد و پروژه انهدام آغاز گشت. در این پروژه همه سوخت‌ها و زباله‌ها جابه‌جا و در جای امنی انبار می‌شوند و تمامی نیروگاه و منطقه اطراف شامل هر ذره آب یا هردانه خاک که ممکن است آلوده به رادیواکتیو باشد پاکسازی می‌شود. الان 3 راکتور غیرفعال در چرنوبیل وجود دارد که زمان در نظر گرفته شده برای پروژه پاکسازی آنها چندین دهه است. این پروژه تحت نظارت دولت اوکراین انجام می‌شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با ارائه خدمات مهندسی، برنامه‌ریزی و مشاوره‌ای به اوکراین کمک خواهد کرد. سرنوشت راکتور چهارم که باعث حادثه سال 1986 شد هنوز مشخص نیست.
15 وضعیت لایه محافظتی که روی راکتور چهارم کشیده شده چطور است؟
با وجود هزاران وضعیت خطرناک و پیچیده، هزاران کارگر، این لایه را درست کردند. این لایه در فاصله 6 ماهه بعد از انفجار در حالی که پرتوهای رادیو اکتیو در حداکثر میزان خود بودند توسط کارگران ایجاد شد. سقف سیمان و فولادی سنگین با آخرین تکنولوژی ساخته شد و تعمیرات و بازسازی‌های زیادی هم مثل تهویه و قوی‌سازی سقف روی آن انجام شد. بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه برای پروژه این لایه محافظتی در هشت یا نه سال آینده، 765 میلیون دلار در اختیار بنیاد لایه محافظتی چرنوبیل قرار داده است.
دومین لکه سیاه بر تاریخ هسته‌ای جهان
فوکوشیما در ژاپن رسما چرنوبیل دوم شناخته شد! بعد از زلزله 89 ریشتری و سونامی بی سابقه ژاپن، مقامات ژاپنی رسما اعلام کردند بحران هسته‌ای فوکوشیما از کنترل آنها خارج شده و سطح خطر به‌اندازه سطح خطر در چرنوبیل 1986 بالا رفته است. دیلی میل به نقل از مقامات ژاپنی نوشت سطح 5 خطر به سطح 7 صعود پیدا کرده و اینک خطر انسانی و زیست محیطی جان مردم را تهدید جدی می‌کند. مقامات ژاپنی اواخر سه شنبه به وقت محلی تایید کردند که اوضاع از دست آنها خارج شده است. سطح هفت خطر یکبار در تاریخ آنهم در چرنوبیل در زمان تسلط شوروی سابق بر اکراین به سال 1986 رخ داد و اینک فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در حال تکرار شدن است. یک مقام غیر رسمی اعلام کرد میزان رادیو اکتیو پخش شده تاکنون در فوکوشیما معادل 10 درصد میزانی است که در چرنوبیل پخش شد و انتشار همچنان ادامه دارد. مینورا اوگودا از آژانس ایمنی ژاپن در این باره گفت: هوا، سبزیجات و محصولات کشاورزی، آب رودخانه‌ها و اقیانوس آلوده به مواد رادیو اکتیو شده است. به گفته وی مقادیر متنابهی مواد رادیو اکتیوی که از ابتدای حادثه تاکنون در هوا منتشر شده نشان می‌دهد سطح خطر به هفت رسیده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >