سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله تربیت بدنی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تربیت بدنی pdf دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تربیت بدنی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تربیت بدنی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تربیت بدنی pdf :

تربیت بدنی

مقدمه
تربیت بدنی یک پدیده انسانی است و ابزاری موثر برای پرورش جسم و ارتقاء فرهنگی، تربیت و اخلاق است و می تواند زمینه ساز هویت ملی باشند. پس به این خاطر جایگاه تربیت بدنی و ورزش در بند سوم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلای ایران مطرح گردیده است. که طبق این، اصل دولت را به فراهم آوردن موقعیتی که همه افراد و در تمامی سطوح بتوانند از تربیت بدنی رایگان برخوردار باشند، موظف نموده است. باید توجه کرد که جامعه، زمانی قادر نخواهد بود راه ترقی را طی کند و به پیشرفت و سربلندی برسد که متشکل از افرادی سالم، فعال و کارآمد باشد. برای اینکه کلیه افراد جامعه بتوانند بدنی سال داشته باشد. و با افزایش سن دچار فقر حرکتی و کم حرکتی و از کار افتادگی نشوند. نیاز است تا در مراحل مختلف زندگی به طور موثر و مطلوب از آمادگی جسمانی در حد اولیه برخوردار باشند.

در بینش اسلامی تربیت و تقویت بدن و آمادگی همه جانبه ی آن مورد توجه است و به مومنان قوی از برنامه زندگی و بخشی از مراحل آموزشی و پرورشی هر فرد مورد توجه قرار گیرد.( صفری شالی،1380) با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می دهند ، و به اذعان همه روانشناسان اجتماعی و کارشناسان فن، جامعه ی سالم

برپایه خانواده ی سالم برپایه خانواده ی سالم بنا نهاده می شود و رکن اصلی خانواده را نیز زنان و مادر خانواده می سازد و با توجه به گسترش روز افزون اختلالات روانی در سطح جامعه بخصوص در میان بانوان که از طرفی مادران این سرزمین به شمار می روند. و ممکن است به علت احساس مسئولیت بیشتر، نسبت به افراد خانواده، استرس های خاص شغلی و مسائل دیگر تحت فشارهای روانی زیادی قرار گرفته و در معرض آسیب های روحی و جسمی قرار گیرند. از طرفی دیگر، نگرش ویژه خانواده به ورزشی زنان و داشتن عقاید خرافاتی، نظیر عواقب سوء فعالیتهای ورزشی، در اثر جهش و پرش، تغییر اندام و کاهش ظرافت آنان این قشر را خانواده و جامعه را نسبت به پرداختن به فعالیتهای ورزشی متاثر می سازد و اثر گذاری قوی بر کند بودن روند رشد فعالیت های ورزشی دختران و زنان در خانواده را به دنبال دارد.

از طرفی دیگر، بیماریها و عوارض حاصل از آن موانع موثر بر عدم مشارکت زنان در فعالیت های ورزشی محسوب می گردد، چرا که زنان از ساختار فیزیکی ظریف تری برخوردار بوده و احتمال مخاطرات بیشتری را در مقابله با بی تحرکی و کم کاری دارند. کمترین احتمال خطر پوکی استخوان به عنوان یک عارضه شایع در زنان است. که سبب کاهش استخوان سازی و کمتر به فعالیت وا داشتن بدنشان می شود. در نتیجه پس انداز استخوانی کمتر سبب آمادگی آنان برای شکنندگی بیشتر استخوان ها در سنین ماینسالی و بزرگسالی می گردد.

از جهتی دیگر مقاطع خاص فیزیولوژیکی در وند طول عمر زنان، برای مثال دوران قاعدگی، بارداری و یائسگی به عنوان مشکلات کوتاه و درا مدت، مانع از شرکت مستمر زنان در فعالیت های ورزشی می گردد. کمبود اماکن ورزشی و در دسترس نبودن آن در سطوح مختلف اجتماعی به عنوان معضل جدی در امر پرداختن به فعالیت های ورزشی برای قشر زنان مطرح است. اگر موسسات و دستگاههای دولتی امکانات ورزشی لازم برای بانوان فراهم نکند تا بتوانند از سلامتی کامل برخوردار باشند، ضعف در سلامتی آنان بر روی بسیاری از مسائل تاثیر گجذار خواهد بود به طور مثال نمی توانند فرزند سالم و قوی سالم و قوی داشته باشند.

با توجه به مشکلات و معضلاتی که به آنها اشاره شد برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های ورزشی بانوان معلم از دیدگاه های مختلف باید از ظرافت و روش ویژه ای برخوردار باشد که در این زمینه تحقیقاتی را به طور بنیادی می طلبد. چرا که پرداختن موشکافانه به مشکلات و موانع ورزشی بانوان معلم می تواند در برنامه ریزی و توجه بیشتر به نیازهای آنان موثر باشد. برای تغییر ساختار برنامه ها به منظور کاستن از نابرابری ها و محو موانع و گسترش تسهیل شرکت تمام افراد بدون توجه به

جنسیت وجود سیستم مدیریتی قوی و متعهد ضروری است بنابراین پژوهش انجام شده قدم دیگری است که برداشته شده تا نقاط قوت و ضعف ورزش بانوان معلم را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد و انتظار می رود عوامل باز دارنده ای که در جامعه زنان بخشی از کشور برای پرداختن به فعالیتهای جسمانی و ورزش وجود دارد را شناسایی کند و از این طریق اطلاعاتی را در اختیار مسئولین امر قرار دهد تا بتوانند به نحو مطلوب تر موجبات رشد و شکوفائی روانی و ورزشی را در این بخش از جامعه فراهم آورند.

مبانی نظری تحقیق
تاثیرات ورزش بر آمادگی جسمانی
آمادگی جسمانی به عنوان توانائی زیستن تاب آوردن – و تحمل در برابر فشارهای روانی و ادامه کارها در شرایط سخت تعریف شده است. شرایطی که یک فرد غیر آماده را می تواند وادار به تسلیم کند و او را به زانو درآورد آمادگی جسمانی نقطه مقابل خستگی ناشی از تلاشهای روزانه، خستگی ناشی از نبود انرژی لازم برای آغاز با رغبت فعالیتهای زندگی و خستگی ناشی از واماندگی موارد غیر منتظره زندگی می باشد، در عین حال تلاش بدنی زیادی را می طلبد.
مدارک علمی درباره خواص سلامت بخش فعالیت بدنی روز به روز بیشتر می شود، به طور کلی بسیاری از مسائل و مشکلات تندرستی که مردم با آن مواجه اند به شیوه زندگی آنها وابسته است تاثیر قابل توجه شیوه زیستی بر تندرستی و سلامت امر شناخته شده است تمرین منظم و مناسب موجب حفظ آمادگی و نیل به تدرستی و عامل پیشگیری از انواع بیماری های جسمی و روانی است و در بسیاری از موارد روش درمانی خوبی برای بیماریهای فرسایشی است بنابراین آمیختن ورزش با زندگی تاثیر خوبی بر سلامت جسمی و ذهنی خواهد داشت تمرین و منظم به حفظ ترکیب مطلوب بدنی کمک خواهد کرد.
تمرین منظم با مصرف کالری های اضافی و پیش گیری از افزایش نامطلوب وزن به حفظ وزن مناسب کمک می کند و این باعث کاهش درصد بیماری ها می شود چون بسیاری از بیماریها در مقوله بیماریهای فقر حرکتی طبقه بندی می شوند بیماری فقر حرکتی نه از عفونت بلکه در اثر فعالیت جسمانی کم و ناکافی احتمال زیاددر سایر الگوهای رفتاری سلامت بخش و مثبت نیز درگیر خواهند بود.(خداداد1368) اهمیت فعالیت بدنی به عنوان بخش مکمل یک زندگی سالم کاملا روشن است. به علاوه شواهد علمی از فواید سلامت بخش تمرین و ورزش در حال افزایش است. بررسی ها نشان می دهند که فعالیت بدنی با تکرار، شدت، مدت مناسب و بر اساس برنامه های منظم، مزایای زیادی دارد.

حفظ سطح مناسبی از عناصر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی مانند استقامت قلب و عروق، قدرت استخوان ف چاقی عضلانی، ترکیب بدنی و انعطاف پیذیری، در کاهش خطر امراض قلبی ، فشار خون، دیابت ، پوکی استخوان، چاقی و ناراحتی های روانی ( افسردگی) موثر است. کاهش میزان موارد حمله ی قلبی و حفظ عملکرد در پیری از مزایای تمرینات مظنم است. به علاوه افرادی دارای فعالیت جسمانی نسبت به افراد غیر فعال عمر بیشتری دارند. بنابراین آمادگی جسمانی عبارت است از توانایی زیستن به عنوان موجودی متعادل و کامل، تمرین منظم و مناسب موجب حفظ آمادگی و نیل به تندرستی و

عامل پیشگیری است، بنابر این آمیختن تمرین با زند گی تاثیر خوبی بر تندرستی جسمی و ذهنی خواهد داشت. بهبود آمادگی قلب و عروق یکی از مزایای تمرین است. مزایای نسبت داده شده به آمادگی قلبی و عروقی عبارتند از: بهبود کارایی قلب و عروق، تقویت عضله ی قلب، پایین آمدن ضربان قلب، تقلیل فشار خون، افزایش ظرفیت حمل اکسیژن در خون، بهبود گردش خون مرکزی و محیطی، مقاومت در مقابل تصلب شرایین، حکفظ سطح کلسترول خون در سطح مطلوب، تقلیلL.D.L

، افزایش H.D.L ، تقلیل خطر حمله قلبی و افزایش شانس زنده ماندن پس از حمله قلبی، همچنین ورزش به حفظ ترکیب مطلوب بدنی کمک می کند ف مقدار زیاد و مفوط چربی بدنی برای سلامت زیان آور است. اضافه وزن طول عمر را کم می کند. افزایش کلسترول خون ، دیابت ، فشار خون، بیماریهای کیسه صفراء، امراض قلب و عروق، پوکی استخوان و آرتروز استخوانی مفاصل تحمل کننده ی وزن بدن، با اضافه مرتبط است. تمرین منظم با مصرف کالری های اضافی و پیشگیری از

افزایش وزن نامطلوب به حفظ وزن مناسب کمک می کند و از این طریق خطر بیماریها کاسته می شود. و قدرت عضلانی و استقامت عضلانی و انعطاف پذیری از دیگر اجزای بسیار مهم آمادگی جسمانی می باشند. میلیون ها نفر از ناراحتی کمر رنج می برند و بسیاری از این ناراحتی ها به ضعف عضلانی و فقدان توازن و تعادل ناشی از فقر حرکتی و یا فعالیت های نامناسب نسبت داده می شود. کسب و حفظ مقدار مناسبی از این عناصر از خطر ابتلا به ناراحتی های کمر می کاهد. تمرین جسمانی منظم و مناسب، افراد را برای کار و فعالیت توانا می سازد، آمادگی جسمانی به طور کلی اجرای حرکتی عمومی را نیز بهبود می بخشد. فعالیتهای بدنی با زندگی روزمره در ارتباط است و افراد دارای آمادگی جسمانی، مهارت های ورزشی را بهتر ارائه می دهند. افراد آماده پس از کار و تمرین شدید خیلی سریع تر از افراد فاقد آمادگی به حالت اولیه برگشت می کنند.( آزاد، 1375).

 

اثرات اجتماعی ورزش
جامعه شناسی، مطالعه مردم گروه ها و اشخاص و فعالیت های انسان را تحت عنوان رفتار اجتماعی گروه ها و آداب و رسوم و نظم اجتماعی مورد توجه قرار می دهد و جامعه شناس تاثیر نهادهای اجتماعی بر فرد، رفتار اجتماعی و ارتباطات انسان در گروه و یا در یک نهاد و چگونگی تاثیر نهادها بر انسان و ارتباطات درونی و متقابل نهادهای اجتماعی چون ورزش، تربیت، مذهب و حکومت را مورد توجه قرار می دهد. گسترش ورزش به عنوان بعد مهمی از روند زندگی و تاثیر ورزش بر رفتار انسان در نهادهای اجتماعی تشکیل دهنده جامعه و زمینه های فرهنگی جامعه سبب شده تا مربیان تربیت بدنی و جامعه شناسان به این مقوله توجه بیشتری نشان دهند.
جامعه شناسان ورزشی از طرح ها و تدابیر اجتماعی، تجارب پیشین اجتماعی و وضعیت اجتماعی فعالیتهای ورزشی بر رفتار افراد و گروه در ورزش را مدنظر دارند، در این زمینه جویای پاسخ به سئوالات بیشماری هستند از جمله آیا ورزش فرد را در زندگی اماده می کند؟ آیا ورزش زنان را در پذیرفته شدن یک جامعه مهم به نظر می رسد.
امروزه از ورزش به عنوان یکی از مهمترین ، جذاب ترین، و موثرترین ابزارها در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی دنیا یاد می شود. فعالیت های حرکتی و ورزشی از عوامل مهم تاثیر گذار در زندگی فردی و اجتماعی هر فردی می باشد. سلامت جسمانی و روانی و نشاط و شادابی که یک فرد از طریق شرکت در فعالیتهای حرکتی و ورزش کسب می نماید، می تواند به عنوان یک شهروند پویا و فعال و سالم وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود را انجام داده و در ساختن جامعه سالم مشارکت فعال داشته و به عنوان یک الگوی مثبت در جامعه ظاهر شود.(خلجی،1379)
تاثیرات فیزیولوژیکی ورزش

به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تاثیر می گذارد، در سنین بالا ورزش برای جلوگیری از پوکی استخوان، اضافه وزن و ناراحتی های قلبی- عروقی همچنین برای غنی سازی اوقات بیکاری و جلوگیری از افسردگی و روان پریشی توصیه می شود.( رستمی،138)

ورزش علاوه بر پیشگیری از بیماری شریان کرونری و فشار خون برای درمان آن نیز موثر است. تمرین ورزشی، کارایی قلب را بهبود می بخشد و به همراه دیگر راههای درمانی مانند استفاده از دارو، تغییرات رژیم غذایی و ترک سیگار می توان از تثلب شرایین جلوگیری کند یا روند ان را معکوس نماید( حجتی و رحمانی نیا، 1381)
اتحادیه قلب آمریکا(1999) اعلام کرد که ارتباط مستقیمی بین کم تحرکی و انواع بیماری ها وجود دارد نداشتن تحرک بدنی، عاملی خطر ساز در ایجاد بیماری های قلبی است( یوسفی،1381).

در مجله علم، ورزش و سلامتی فواید ورزش به شرح زیر می باشد:
1) بهبود کار قلب و عروق: حرکات ورزشی مناسب و مستمر در کاهش احتمال سکته در اشخاصی که خانواده سابقه بیماری های قلبی- عروقی دارند، بسیار موثر است.
2) کنترل وزن: بهترین روش جهت کنترل وزن بدن ترکیب یک برنامه، منظم و منسجم ورزشی به همراه رژیم غذایی متناسب می باشد.
3) پرورش عضلات بدن
4) بهبود انعطاف پذیری بدن

5) افزایش جریان خون و انتقال اکسیژن به بافت ها
6) کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارسائی های قلبی
7) تنظیم فشار خون
8) بهبود شرایط در دوران حاملگی
9) کاهش خطرات حملات قلبی و به ویژه در زنان بعد از دروان حاملگی
10) بهبود حالت روحی و از بین بردن افسردگی( احمد مجد،1382).
تحقیقات نشان می دهد که در افراد با سطح آمادگی بدنی بالا میزان شیوع بیماریهای عرقی قلبی کمتر بوده و با کاهش میزان آمادگی بدن خطر آترواسکلروز افزایش داشته و از طرفی فعالیت بدنی می تواند از عوامل بازدارنده انجام ورزش در افرادی باشد که دچار بیماری های قلبی عروقی پروفسور هستند. بایارد استاد بهداشت استانفورد در مورد تاثیرات ورزش چنین بیان می کند: حرکات و فعالیتهای بدنی در پیشگیری از عوارض بیماری های و اعمال جراحی نقش اساسی داشته و به طوری که میزان بستری شدن افراد در بیمارستان 20 الی50 درصد خواهد کاست. همچنین ویدوبیکر می گوید: 50 درصد از علل مربوط به ضعیف شدن و از دست دادن نیروی حیاتی در سنین 30 الی70 سال به علت عدم تحرک بدنی بودن به طوری که این افراد چنانچه به ورزش بپردازند بین10 تا25 سال به عمر خود خواهند افزود و در این میان تاثیر ورزش در بین افرادی که به علت تحرک دچار ناراحتی ها و بیماری های گشته اند به مراتب بیش از سایرین است.(صفانیا،1379)
همچنین دیوو (2002) در تحقیق خود نشان می دهد، کودکانی که فعال هستند و در سطح بدنی مناسبی قرار دارند عوامل خطرزایی قلبی و عروقی کمتری نسبت به بچه های غیر فعال دارند. عوامل خطر زا همراه با بیماری قلبی کرونری از طریق فعالیت بدنی منظم در بزرگسالان و کودکان کاهش می یابد. و همین طور که به طور فیزیکی فعال هستند فشار خون پایین تری دارند.
کیرک و همکاران (1998) تا سالها سه عامل مهم بیماریهای قلبی را فشار خون بالا،کلسترول خون بالا، و سیگار کشیدن می دانستند. اما در سال 1992 شیوه زندگی پشت میز نشینی و بی تحرکی هم به عنوان عامل چهارم ذکر شد.

تاثیرات فیزیولوژیکی ورزش بانوان
تحقیقات و مشاهدات علمی بیانگر این است که دختران در آمادگی های جسمانی، وضعیت قامت و ;. از سطح نامطلوبی برخوردار هستند. و با توجه به حفظ ارزش های اسلامی و ملاحظات فرهنگی محدودیت حرکتی مضاعفی نسبت به پسران دارند.کارشناسان معتقدند: فقدان فعالیت بدنی و ورزشی موجب رشد نیافتن و تضعیف کشش کلیه عضلات ناحیه شکم می شود که خود عامل اصلی در دردهای پشت به دنبال بارداری است بر اساس تحقیقات برخی ناهنجاری ها و ضعف های عضلانی در دختران رقم بالایی را به خود اختصاص داده و به طوری که افتادگی شانه 25/56 درصد، انحنای کمر 5/37 درصد انحراف جانبی سر 25/31 درصد است( یوسفی،1377)

بارداری و ورزش
رسولی(1376) در فصلنامه طب ورزش در دوران بارداری را به شرح زیر اعلام می دارد:
1- باقی ماندن وضعیت آمادگی جسمانی در هنگام حاملگی
2- ممانعت از افزایش وزن زیاد
3- کاهش دردهای کمری واریس پا
4- خواب بهتر
5- اعتقاد به نفس بالاتر
6- احتمالا زایمان بهتر و راحت تر

همچنین ورزش سبک دوران بارداری موجب کاهش قابل توجه درد کمر پس از زایمان و بهبود عملکرد مفاصل ران شده و هیچ تاثیر منفی بر رشد جنین ندارد.(محمدی،1381)

اثرات ورزشی در سنین قبل از بارداری در دختران جوان، با توضیح اثرات ورزش در ایجاد سلامتی جسمی و روحی آنان و ایجاد عضلات قوی و توانایی جسمی بالا در دختران و نیز تراکم استخوانی بالاتر به پرورش مادرانی با قوای جسمانی مناسب و میزان تراکم استخوان طبیعی منجرمی شود که در دوران بارداری، مشکلات خاص آن دوره، چون کمر دردهای دروان بارداری، کاهش توانایی فیزیکی و افسردگی های روحی در این گروه کاهش می یابد و زایمان موفق تر و با درد کمر کمتر و زمان کوتاه تر خواهد داشت.

در دوران قبل از بارداری ، دختران و زنان ورزشکار اختلالات سندرم و پیش از قاعدگی کمتری دارند و کمتر دچار دردهای لگن و اختلالات روحی چون افسردگی و اضطراب می شوند. برخی مطالعات نیز نشان می دهند که تمرینات بدنی شدید می توانند در کاهش درد قاعدگی موثر باشند. در یک مطالعه درد قادعگی در زنان دانشجو، وقتی آنان به مدت یکسال تحت تمرینات شدید جسمانی قرار گرفتند تا %55 کاهش یافت.

از طرف دیگر تمرینات سبک ویژه می توانند در جلوگیری و تسکین درد قاعدگی مفید باشند. انجام منظم تمرینات میتواند باعث بهبود گردش خون در ناحیه شکم، افزایش تونوس عضلات شکم و انعطافپذیری ناحیه کمر و لگن و انبساط عضلانی ناحیه لگن شود.( ترکان،1381)

فعالیتهای ورزشی در دوران بعد از زایمان باعث کاهش وزن و اندازه دور کمر زنان و همچنین باعث افزایش عضلات شکم و انعطاف پذیری عضلات پشت ران و کمر می شوند.(نیکیپور و همکاران،1381)
اگر چه نگرانی هایی در رابطه با سلامتی جنین به هنگام ورزش مادر وجود دارد، با این حال به نظر می رسد که ورزش هوازی مادر در دوران بارداری به ویژه اگر راهنمائی های ورزشی در این دوران رعایت شوند، خطر کمتری برای جنین دارد( محمدی و همکاران،1380)

مک موری (1990) معتقد است که زنان باردار باید سرعت و سطح تمرین را در هنگام بارداری به اندازه ای افزایش دهند که حرارت مرکزی بدن بیش از اندازه افزایش نیابد زیرا این امر برای جنین خطرناک است. وب و همکاران (1994) بیان می دارند که فعالیت های ورزشی هیچ اثری بر روی مدت درد زایمان ندارد بعضی دیگر پیشنهاد می کنند که زنانی که در طول دوران بارداری ورزش می کنند کمتر به داروهای مختلف مثل اکسی توسین و وسایل گوناگون فروسپس و عمل سرازین در هنگام زایمان احتیاج دارند. همچنین گزارشاتی وجود دارد که شکایت ناراحتی های عضلانی اسکلتی در زنانی که در هنگام بارداری ورزش می کنند کمتر است( سلامی،1381)

 

اثرات روانی ورزش
تربیت بدنی به خود شکفتگی و عزت نفس و واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک می کند. تربیت بدنی مملو از زیبایی است و این داشته را با سخاوت تمام به انسان ارزانی می دارد. تربیت بدنی در جهت دادن زندگی به سوی اهداف ارزشمند سهیم است. تربیت بدنی به فرمول بندی فلاسفه زندگی شخصی کمک می کند. تشخیص خوب از بد، رقابت برای اهداف ارزشمند، درک ارزشهای ظاهری و باطنی، شناخت روش های استبدادی و دموکراتیک از طریق فعالیت های تربیت بدنی میسر می گردد.
فعالیتهای بدنی می تواند به طور موثر عزت را تحت تاثیر قرار دهد، احساس کنترل را افزایش و اعتماد به نفس را گسترش دهد. عده ای از محققان دریافتند که نمونه هایی چون زنان بالغ، دانشجویان، دانش آموزان، پسران چاق نوجوان، و دانش آموزان مدرسه ابتدایی پس از شرکت در برنامه های آمادگی جسمانی، عزت نفس انان را افزایش یافته است.
یکی از فواید معروف و مشهور تربیت بدنی کاهش فشار روانی است. همراه با افزایش سطح آمادگی، آشفتگی روانی تا حد زیادی کاهش می یابد. همچنین جمعیت بین المللی روانشناسی ورزش در سال 1992 اعلام کرد که فعالیت هوای باعث می شود تا اضطراب، افسردگی، تنش روانی و فشار روانی کاهش یابد( یوسفی،1381)
نورول و دیگران اعلام کردند که افزایش توان هوازی با بهبود همه جانبه پریشانی، افسردگی و استرسها همراه است. بلومنتال و امرسی (1991) اثرات بلند مدت تمرین جسمانی بر عملکرد روانی زنان کهنسال و مردان را تا 15% بهبود مشاهده نموده اند.
پرانک و دیگران (1995) با تحقیق بر روی زنان نشان دادند که تمرین شدید می تواند مزایای بر خلق و خوی رفتار داشته باشد و استرس و تنش را کم و اعتماد به نفس را افزایش دهد.

کوپر (1982) اعلام کرد که ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران اجتماعی تر بوده و اعتماد به نفس
بالاتر ، مدیریت بهتر، سازگاری اجتماعی بیشتر و ساختار شخصیتی بالتری دارند. همچنین بانوان از نظر روانشناختی نتوانند مهارت های ضروری را کسب کنند و افرادی، کسل، پرتنش،مضطرب و افسرده مبدل خواهند شد.(خیری،1381)
آرتروید ، روانشناس معروف آمریکای در تحقیق بسیار جامع خود اظهار می دارد« نبود تعادل روانی بسیاری از بیماران در نتیجه نبود فعالیت حرکتی و ورزشی در دوران کودکی است»(نوابی نژاد،1378)

پرانک و همکاران(1995) مشخص کردند تمرین شدید می تواند مزایای بر روی خلق و خوی رفتار داشته باشد و با کم کردن استرس، تنش و افزایش اعتماد به نفس ارتباط دارد(اصفهانی،1375)
همچنین دختران جوان برای ابراز وجود، آموختن مهارتها و افزودن بر حس اعتماد به نفس و توانمندی هنگام رویارویبا شکست های اجتماعی نیازمند تحرک و ورزش هستند.(یوسفی،1377).
نتایج تحقیقی که بر روی دختران دانشجو انجام گرفت، نشان داد دخترانی که دارای ویژگی های شخصیتی مطلوب بودند، نگرش مثبت نسبت به فعالیتهای حرکتی و ورزشی داشته اند لوک هارت (1971). اورنیستین (1994) گزارش کرده که دخترانی که در خود حس سلامتی را احیا می کنند، از توانایی ها و ارزش ذاتی خود احساس خوبی به عنوان یک فرد دارند و می توانند در جامعه مفید باشند.

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات عاطفی و از قدیمی ترین نشانه های ورانی است که از دیر باز
مورد توجه انسان قرار گرفته است. این بیماری مبتلایان خود را از زندگی نا امید، در تعلق ناتوان در کار و فعالیت دچار رخوت می نماید. ورزش به عنوان یکی از روشهای درمان افسردگی نام برده می شود. ورزش بروز افسردگی را در تمام جمعیت ها در هر گروه و سنی کاهش می دهد. به عنوان مثال دویدن به صورت اهسته به همراه انجام تمرینات تمدد اعصاب، آرامش و شل کردن عضلات و ورش های دسته جمعی توصیه می شود( اوجی،1380)

همچنین در افرادی که افسردگی و اضطراب دارند ورزش باعث رهایی از اضطراب و افزایش حالت روحی می شود.
بریم (1998) معتقد است که انجام فعالیت های منظم در طول زندگی می تواند از نظر روانی برای زنان بسیار مفید و میزان آلودگی را در آنان کاهش دهد و اعتماد به نفس را در آنان بهبود بخشد، شان گلد (1998) بیان می کند که تمرینات ورزشی ممکن است بسیاری از مشکلات جسمانی و روانی و تغییراتی که در دوران یائسگی و سنین میانسالی در زنان به وجود می آید را کنترل کند. این تغییرات شامل افسردگی، افزایش وزن، کاهش توده عضلانی و استخوانی و خطر بیماری قلبی و عروقی می باشد.

ورزش و نگرش خانوادگی
ورزش های خانوادگی، مهم ترین عامل در فعالیت های جسمانی خود جوش است، در حالی که، رفتارهای فعالیت بدنی والدین متوسط تا شدید باشد . می تواند بر فعالیت بدنی کودکان تاثیر گذار باشد( لطفی،1379).
چن و همکاران (1986) می گویند که سطح فعالیت های بدنی کودکان می تواند از طریق خانواده، فامیل و همسالان او افزایش یابد.
اندرسون (1992) در تحقیقی که روی 904 جوان انجام داد تاثیر پذیری این حوانان از اولیاء و دوستان وسطح آگاهی خودشان از فعالیت بدنی در اوقات فراغت مورد مطالعه قرار داده است. بررسی پاسخ ها نشان داد اگر چه یکی از دو گروه اولیاء و مدوستان تاثیر بیشتری از دیگری ندارد ولی فعالیت بدنی اولیاء و دوستان تاثیر تقویتی روی فعالیت بدنی افراد بالغ دارد.
حمایت والدین. دوستان و اعضای خانواده جهت مشارکت در فعالیت های بدنی در زمان فراغت موثر می باشد. با خدمات و حمایت های همه جانبه می توان باعث تشویق نوجوانان به شرکت در فعالیتهای بدنی در زمان فراغت آنها شد( تندنویس،1375)

ورزش و مسائل مدیریتی
در طول چند سال گذشته، اماکن ورزشی متعددی برای بانوان تاسیس شده است. یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه ما فراهم نمودن زمینه های مختلف ورزشی برای زنان کشور است. اما با وجود این هنوز جوابگوی ورزش برای بانوان و نیاز آنها به فضای اختصاصی نمی باشد.
سلامی در تحقیقی گزارش کرده که در شهر تهران از مجموع سالن های موجود در 73 درصد ویژه آقایان و 27 درصد مخصوص بانوان می باشد که این امر مشکلات زیادی را برای ورزش بانوان بوجود آورد، است( اسلامی1381)
اگر چه موقعیت های بسیاری شرکت در ورزش برای دختران و زنان بوجود امده اما زنان فقط در یک سوم رشته های مسابقات المپیک شرکت می کنند .(ماری 1991).
مارکوس (1992) می کوید که نگرش مطلوب در مورد فعالیت بدنی می تواند بر درک بهتر از سلامت تاثیر بگذارد، فهم و سلامت ناشی از آمادگی بدنی و تحریک تغییرات رفتاری به سوی بهبود سطح فعالیت بدنی و آمادگی شخصی می باشد. به خوبی مشخص است که رشد و حفظ سطوح بهینه آمادگی قلبی و عروقی قدرت عضلانی بدنی علاقمند کند چیزهایی مانند دانش، اعتقادات ، نگرش ها، انگیزش دادن، اعتماد به نفس و تجارب قبلی در زمینه فعالیت بدنی می باشد، با وجود این یکی از وظایف مسئولین دانشگاه این است که افراد با اهمیت آمادگی جسمانی آشنا سازند و به آنها بقوبولانند که لذت بردن از فعالیت های بدنی بهترین کمک کننده به افراد می باشد.
کوربین ولیندزی (1991) عواملی را برای اینکه فعال باشد پیشنهاد کرد:
این عوامل شامل مهارت، امادگی بدنی و دسترسی به امکانات و تجهیزات ورزشی می باشد.
بیدل (1987) می گوید که وقتی امکانات فراهم شد افراد نیاز به تقویت دارند. آنها به حمایت نزدیکان خود نیاز دارند، مخصوصا خانواده و دوستان برای انگیزش. کسانی که در مورد توسعه فعالیت بدنی مطالعه کرده اند، سه عامل مهم را مشخص کرده اند:
علاقه مند کردن، فراهم سازی امکانات، تقویت افراد برای ورزش کردن همچنین محدودیت مالی، موجب محدود شدن ورزش بانوان و دختران است. وقتی که برنامه های ورزشی مدرسه و دانشگاه با کاهش بودجه تهدید شود، برنامه های دختران و زنان بیشتر در معرض خطر کاهش یافتن حمایتهای مالی قرار می گیرد. چون این برنامه ها جدیدند و مانند برنامه های مردان از استحکام کافی برخوردار نیستند ممکن است از فرصت کافی برای جلب مدیران و از توانایی کافی برای مقاومت در مقابل کسر بودجه برخوردار نباشند. بنابراین موقعیت زنان در ورزش ممکن است به طور زیان آوری از این مسائل تاثیر بپذیرد علیرغم احساس نیاز در سرمایه گذاری برای برنامه های زنان، تمایل کمتری مشاهده می شود اغلب برنامه های مردان در اولویت قرار می گیرد(سلامی 1381).
از سوی دیگر کمبود اماکن ورزشی و در دسترس نبود آن در سطوح مختلف اجتماعی به عنوان معضلی جدی در امر پرداختن به فعالیتهای ورزشی زنان قابل طرح است.

ورزش و مسائل اقتصادی
تربیت بدنی روشنگر نقش فعالیت جسمانی و ورزش در فرهنگ ملی است. تربیت بدنی و ورزش در فرهنگ جامعه و ملل جهان جایگاهی خاص دارد. سیاست کشورها، سیاست های حکومتی، اقتصادی و فرایندهای تربیتی از این مقوله تاثیر می پذیرند.
اقتصاد دانان بیش از هر چیز به آمادگی جسمانی نیروی انسانی خود در جهت بهره وری اقتصادی نگاه کنند. محققین معتقدند که اثرات سودمند آمادگی نیروی انسانی موجب بهره وری بهتر و مصرف کمتر می شود. نقش ورزش در پیش گیری از بروز بیماری ها باعث صرفه جویی اقتصادی برای خانواده ها و به طور کلی برای جامعه از لحاظ هزینه های درمانی می گردد( آزاد 1375).
رشد مشاغل در محدوده صنعت ورزش نتیجه مستقیم گسترش ورزش در میان مردم جهان است ورزش در سطح جهانی به عنوان درصدی از بازار اقتصاد مقدم شایسته ای را بدست آورده است.
شغل ورزشی ممکن است مانند لیگ بزرگ فوتبال حرفه ای بخش کاملا مستقلی از صنعت باشد همچنین ممکن است سازمانی مانند کمیته ملی المپیک که توانست هزینه برگزاری بازیهای المپیک1996 را از شرکت کداک بگیرد گسترش و توسعه یابد.
طی سالیان گذشته صنعت ورزش به شکل تصاعدی رشد کرده است مشاغلی مانند تولید پوشاک، تولید تجهیزات و شرکتهای خدماتی ورزش، شبکه های رسانه ای ایجاد شده است.
صنعت ورزش با مشاغل ورزشی در هم آمیخته است، مانند فروش وسائل ورزشی با امضاء بازیکنان محبوب و قرار دادهای انحصاری پخش تلویزیونی و تبلیغات در حین رویداد های ورزشی به یکی از موفق ترین راه های ترویج کالا تبدیل شده است.
ورزش یکی از فعالیت های مهم گردشگری در حین گردشگری است. و مسافرت نیز با انواع مختلف ورزش همراه است. گردشگری ورزشی یکی از حیطه های روبه رشد گردشگری است که مسابقات و رویدادهای ورزشی تعداد کثیری گردشگر داخلی و خارجی را جذب می کند و یکی از بخش های مهم صنعت گردشگری است که بیشترین رشد را داشته است مانند المپیک که تعداد زیادی گردشگر در ایام برگزاری مسابقات را جذب می کند.
جهانگردی ورزشی نه تنها با سرگذشت ها و هیجانهای ورزشی همراه است، بلکه برای بسیاری از تیم ها تجربه ی اجتماعی به شمار می آید. باشگاه های سیر و سفر، نمایندگی ها و مکان های توریستی که مورد توجه افراد علاقه مند و ورزشکار است کم کم همه پسند و سود آور می شود، اردوگاه هایی برای مادران، زنان و مردان با علایق خاص و شرکت های سیر و سفر برای افراد با ویژگی های مختلف به وجود امده استف همچنین فرصت هایی برای مسافرت های پر ماجرای مردان، برنامه های سفرهای دریایی برای کسانی که گرایش پرورش اندام دارند، خلاصه مجموعه ای از فرصت های ویژه مسافرتی فراهم آمده است. تلویزیون نیز در گسترش کشش و جذابیت ورزشی نقش دارد و از آن برای معرفی کالا، معرفی تیم های ورزشی، تبلیغ اجناس ورزشی و گسترش مشارکت ورزشی بین مردم استفاده می شود.( احسانی(1382).

فصل دوم ادبیات پیشینه
یکی از منابع اطلاعاتی هر محققی مرور بررسی ادبیات پیشینه تحقیق می باشد بدیهی است هر محققی چهار چوب تحقیق خود را بر اساس این نوع مطالعات و بررسی ها تعیین می نماید لذا باید تا حد امکان این مطالعات وسیع و گسترده باشند تا هم اطلاعات کافی در اختیار محقق بگذارد و هم محقق بتواند بر مبنای آنها جهت تحقیق خود را مشخص نماید در این تحقیق نیز، علیرغم اینکه تحقیقات مشابه قابل توجهی در داخل وخارج کشور انجام نشده است لذا آنچه در دسترس بود مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و خلاصه ان در این فصل گزارش شده است. هدف ادبیات انتخاب شده توصیف عوامل تسهیل کننده و بازدارنده برای پرداختن به فعالیتهای ورزشی در زنان جامعه مشتمل بر کارمند، دانشجو و خانه دار می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات pdf :

چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات
غیر رسمی دانش آموزان

 

مقدمه
دانش آموزان به هنگام آسودگی از فعالیتهای تحصیلی خود، بر اساس دلبستگی ها و علایق و استعدادهای فردی خود در پی فعالیت هایی هستند که بتوانند آنان را به دور از الزامات و محدوده مجبوریتهای تحصیلی و خانوادگی، ارضا کرده و موجب شکوفایی توانایی های درونی آنها گردند.
دانش آموزان از آنجا که در سنین رشد و بالندگی هستند

 

در مقوله اوقات فراغت از اهمیت زیادتری نسبت به طبقات دیگر جامعه برخوردارند و به تبع آن، حساسیت امر نیز به مراتب افزونتر به نظر می رسد.
بدین معنی که در عصر انفجار اطلاعات و گسترش بی حد و حصر تکنولوژی و هیاهوی پیشرفت های صنعتی و اقتصادی؛ غفلت ورزیدن از میلیون ها ساعت اوقات فراغت این قشر عظیم خسارات جبران ناپذیری بر آینده افراد و جامعه در پی خواهد داشت.
در طی سالیان دراز در کشور ما، ارگان ها و سازمان های گوناگونی- علاوه بر وزارت آموزش و پرورش- در این حیطه وارد شده و خود را به عنوان پوشش دهنده بخشی یا بخش هایی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان معرفی نموده اند. لیکن متاسفانه در اکثر موارد یا تاثیری قابل توجه بر جای نگذاشته اند و یا اگر هم تاثیری داشته اند، بسیار کم رنگ بوده است.
البته در جامعه ما معضل غنی سازی اوقات فراغت، بیشتر در شهرها نمود پیدا می کند هرچند در روستاها نیز به شکلی خاص و بویژه در مورد دختران به چشم می آید. خصوصا اینکه در دوره حاضر، تحولات شگرف علمی و پیشرفت های سریع تکنولوژی، تغییرات عمیقی را در زندگی افراد بوجود آورده و با پیدایش طبقات جدیدی از خانواده ها، وضعیت پیچیده تر

و بحرانی تر گشته است. امروزه نیازهای روحی- روانی و عاطفی دانش آموزان بسیار فراتر از سالیان پیش محسوس است. نوع نگاه آنها به خویشتن و محیط پیرامون خود متفاوت تر از گذشته است و به همین دلیل پاسخگویی به این نیازها نیز مشکل تر و نیازمند دقت فراوان می باشد.
از سوی دیگر بهره گیری از ابزارهای پیشرفته و پیچیده تبلیغاتده تر و مقابله با آن را مشکل تر می نماید. این آسیب ها زمانی بیشتر نگران کننده می شوند که کمبر سطح کشور شاهد هستیم. باید اذعان نمود که امکانات و کارکرد سازمان های مسئول در زمینه اوقات فراغت دانش آموزان هرگز توانایی مقابله با آن همه هجوم فرهنگ بیگانگان را نداشته است. بویژه اینکه همگان از هدفی والا یعنی سوق دادن جوانان به یک زندگی متعالی و خداجویانه سخن می گویند.با نگاهی گذرا به تعدد اسامی نهادهایی که همه یا بخشی از فعالیت های خود را به امر غنی ساختن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص داده اند، اهمیت کار از نظر مسئولین دریافت می شود اما آنچه در عمل اتفاق می افتد ناهماهنگی و عدم سیاستگذاری واحد در اجرای برنامه هاست. یعنی این نهادها هر کدام چون جزایر پراکنده ای هستند که همواره در میان آبهای متلاطم در جا می زنند و چه بسا که صدای همدیگر را نیز نمی شنوند. بدیهی است که در چنین

 

اوضاع و احوالی حتی اگر یک بخش، کوچکترین اقدامی نیز در راستای وظایف محوله انجام ندهد هرگز به چشم مسئولان نیامده و مسئولیتی نیز متوجه کسی نخواهد شد.
در میان نهادهای متعدد مربوط با اوقات فراغت، رادیو و تلویزیون، مطبوعات و آموزش و پرورش نقشی اساسی تر را برعهده دارند. از این میان دو مورد نخستین در عصر ارتباطات وظایفی بس سنگین تر برعهده دارند که بحث پیرامون آنها مجالی دیگر می طلبد. اما آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت میلیون ها دانش آموز، اهمیت فوق العاده خود را از آنجا کسب می کند که در ارتباط مستقیم با دانش آموزان و خانواده ها بوده و براحتی هم می تواند در ساماندهی و بهینه سازی اوقات خارج از وقت آموزش نیز نقشی حساس و بنیادی ایفا کند.

آموزش و پرورش با برخورداری از بیشترین فضای آموزشی و نیز امکانات گسترده نیروی انسانی، تنها به یک برنامه ریزی اساسی و ساز و کارهای جدی در این زمینه دارد که بتواند با همان امکانات موجود، بیشترین بهره را ببرد. از طرف دیگر وجود سازمانی خاص به نام سازمان دانش آموزی و زیرمجموعه های آن یعنی کانون های فرهنگی- تربیتی در تمام مناطق آم

وزش و پرورش، فرصت فوق العاده ای است که هدف اصلی آن نیز غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می باشد. این سازمان و کانون ها از پتانسیل بسیار بالایی برای رسیدن به آرمان های مورد نظر برخوردارند که متاسفانه چندین سال است در سردرگمی و ب

لاتکلیفی گرفتار شده و توان اصلی خود را در انجام وظیفه اساسی خود به میزان زیادی از دست داده است. آنچه که در این مورد خاص ضروری می نماید، خانه تکانی جدی در سازمان دانش آموزی و کانون های فرهنگی- تربیتی است تا با یک برنامه ریزی اصولی و اتخاذ تصمیمات کاربردی و رسیدگی مسئولین به مشکلات و موانع موجود، گام های بلندی در راه اصلاح پیکره بیمار این بخش مهم آموزشی و تربیتی برداشته شود.

راههای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
ضروریت و اهمیت مسئله
جوانان و مسائل آنان موضوعی است که اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست زیرا جوانان پایه گذاران فرهنگ آینده سرزمین خویش هستند و حفظ ارزشها یی که بابهایی گران بدست آمده به عهده آنها می باشد . از میان مسائل متعدد اجتماعی ، مشکلات جوانان از موقعیت برجسته ای برخوردار است تا جایی که اگر هدایت کنندگان کشور با تمام تلاش شان مسائل جوانان را در درجه اول اهمیت قرار دهند کاری نابجا نکرده اند . همانطور که می دانیم ی

کی از مسائل جوانان چگونگی گذران اوقات فراغتشان می باشد اگر برای گذران وقت آزاد جوانان هیچ امکاناتی و برنامه ریزی نشده باشد فعالیتهای مسئولین برای شکوفا شدن استعدادهای آنان ، سلامت جسم و روان و کسب مهارتهای گوناگون و ; و بودجه کلانی که برای پ

یشرفت آنها هزینه شده به هدر خواهد رفت . اوقات فراغت برای همه وجود دارد ولی آن

چه حائز اهمیت است شیوه گذراندن آن است و اگربه انحراف کشیده شود بسیار مخرب و تضعیف کننده فرد و اجتماع می باشد ، اگر در برنامه ریزی ها برای گذران اوقات آزاد تدابیر لازم اتخاذ شود از اتلاف وقت آزاد مخالفت خواهد شد پس اولین قدم شناخت بهترین روش غنی سازی اوقات فراغت جوانان می باشد که می تواند استفاده صحیح از امکانات اقتصادی

، فرهنگی ، اجتماعی باشد .
با توجه به اهمیت قابل توجهی که اوقات فراغت در سلامت جسم وروان و کسب مهارت های گوناگون و رشد وتعالی شخصیت در جوانان را دارا می باشد بنابر این می توان گفت اوقات فراغت بهترین و مناسب ترین فرصت برای برخورداری از برنامه و نظم در امور مختلف و پرهیز از آشفتگی و به هدر ندادن نیرو و انرژی و غلبه بر کاهلی و تنبلی است . پس اگر بتوان اوقات فراغت جوانانی که سنین 14 الی 18 سالگی را می گذرانند با روشهای اصولی و فراهم کردن امکانات مناسب به اوقات فراغتی پر بار تبدیل نمود .
سلامت جوان و نوجوان وبه طبع آن سلامت جامعه را تضمین خواهیم کرد نتایج سودمند این تحقیق نشان می دهد که داشتن برنامه های هدایت شده و پر بار از طرف مسئولین یا خانواده یا مدارس برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و دور کردن آنها از خطر فساد های اخلاقی تا چه حد مؤثر می باشد .
تحت چه شرایطی و موقعیتی می توان اوقات فراغت بهتری برای جوانان مهیا کرد آیا مسائل اقتصادی و فرهنگی خانواده در این زمینه مهم است اگر خانواده ای از نظر وضعیت اقتصادی مناسب نباشد پس نوجوان نمی تواند از وسایل تفریحی مناسب و یا کتابهای و یا مکانهای ورزشی مناسب جهت گذران اوقات فراغت خود استفاده نماید .

 

تعریف اوقات فراغت :

تعریف لغوی : در فرهنگ عمید فراغت به معنی آسودگی و آسایش از کار و شغل در فرهنگ دکتر معین فراغت به معنای بی اعتنایی ، وارستگی ، فرصت ،مجال حاصل کردن ،آسوده شدن و به پایان بردن کار ی آمده است .
تعریف واژه فراغت در لغت نامه دهخدا چنینی آمده است : فراغت فراغ فرصت و مهلت . مجال ، آسایش ، آرامی و استراحت ضد گرفتاری از کار و شغل ، آسودگی ، آرامش .
در لغت عربی فراغت به معنی اضطراب است قاموس قرآن : فرغ به معنی دست کشیدن از کار معنی شده است اوقات فراغت با وقت آزاد یا بیکاری ، اوقات مرده متفاوت است وقت آزاد می تواند اعم و اوقات فراغت اخص باشد در اوقات آزاد ، کارها ووظایف متعددی چون خوردن ، خوابیدن ، شست و شو ، دید و بازدید و ; ولی اوقات فراغت اوقاتی هستند که به میل و اختیار فرد در راه آموختن ، آفریدن ، ساختن ، پژوهش ، تربیت ، مشارکتهای اجتماعی ، گسترش افق فکری و در بسیاری از عرصه های دیگر صرف می شود .

فرهنگ لاروس مفهوم اوقات فراغت را چنین بیان کرده :
سرگرمی ها و تفریحات و فعالیتهایی که به هنگام آسودگی از کار عادی با شوق و رغبت به آنها می پردازند و این کلمه شاید از لغت schole که یک ک

لمه یونانی است آمده باشد که معنی آن با لغت لاتین leisare که به معنای آزاد بودن ، ارتباط نزدیک دارد
دکتر افروز در باره اوقات فراغت چنین بیان کرده :
اوقات فراغت حساس ترین ارزشمند ترین ، پر بارت

رین اوقات زندگی آدمی می باشد این اوقات همانند شمشیر دو دمی است که لبه آن می تواند زمینه ساز خلاقیت ، هنر آرایی ، لبه دیگر آن عاملی در جهت گرایش به بزهکاری و آسیب پذیراجتماعی باشد .
جامعه شناسان برای فراغت به معنی امروزی دو شرط قائلند :
اول آنکه فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی ، مذهبی ، عمومی که در آن نوعی گزینش و یا انتخاب آزاد مطرح است .
دوم اینکه کاری که از آن فرد معیشت خود را تأمین می کند از سایر فعالیتها جدا باشد با توجه به این دو شرط فراغت عنوان نموده که : فراغت مجموعه ای از

اشتقالات است که فرد با رضایت خاطر برای استراحت یا تفریح یا به منظور توسعه آگاهی ها و فراگیری غیر انتفاعی و یا مشارکت اجتماعی داوطلبانه ، بعد از رهایی از الزامات خانوادگی واجتماعی بدان می پردازد .
همچنین زمان فراغت را نیز به دو بخش تقسیم کرده اند: 1) زمان کار 2) زمان خارج از کار
زمان خارج از کار خود به چند دسته تقسیم می شود :

زمانی که ارتباط با کار روزانه دارد مثلا ً اوقاتی که صرف رفت

و آمد به محل کار می شود زمانی که برای وضع احتیاجات زیستی ( تغذیه ، خواب ، نظافت ) می گذرد ، بالاخره آنچه را که می توان فراغت نا مید اموری است مثل مطالعه ، فعالیتهای اجتماعی ، استراحت ، ورزش ، تماشای نمایش و نظایر آنها پس از اوقات فراغت (وقت آزاد ) را با زمانی که بعد از کار روزانه باقی می ماند نباید اشتباه کرد . باید آن را جزیی از اوقات خارج از کار شمرد که صرف ارتقاء سطح فرهنگ ، ورزش ، استراحت ، فعالیتهای اجتماعی و ;;.. می شود .
اوقات فراغت برای کمک به حفظ میراث فرهنگی جامعه وایجاد ضابطه برای جامعه از لحاظ فعا لیت های ایام فراغت به نحوی که مالا ً در پیشبرد سط

ح زندگی و تمدن افراد درجامعه مؤثر باشد .
بهبود سطح زندگی جامعه از طریق ایجاد حس مسئولیت برای کمک به همنوع ، مشخص نمودن امکانات فردی از لحاظ رفاه ، شخصیت ، فعال ، و ابراز هیجانات ارتقاء سطح روابط بشری از طریق بهبود مهارتهای اجتماعی ، تجربیات گروهی و تهذیب عادات و آداب و رسوم و احساسات ، بالا بردن سطح کارایی اقتصادی ، اجتماعی افراد کار برد دارد .
برخی نیز اوقات فراغت را جهت فرار از مشکلات روزانه ، وقت گذرانی ، احساس یک زندگی تخیلی و یا مبارزه با عصبانیت و هیجان ذکر نموده اند ی

ا عنوان شده که فراغت یک وقت اختیار

ی است یا زمانی است که شخص بدون قید و تعهد آزاد به انجام امور مورد نظر خود باشد .
روانشناسان در باره اوقات فراغت گفته اند .

یکی از شرایط رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی و قدرت همسازی افراد داشتن علاقه پایدار به تفریحات و اشتغالات سازنده ، سودمند بیش ازرغبت نسبت به کار تحصیل است . امروزه یکی از اهداف آن توجه به چگونگی استفاده و گذران اوقات فراغت می باشد .
پیر فرانسوا چنین می گوید : فعالیتهای اوقات فراغت نقش مهمی در جبران کمبودهای عاطفی و روانی دارد چرا که به جوانان آنچه را که در خانواده یا مدرسه فرصت ابراز و یا شناساندن آن را نیافته اند امکان ظهور و بروز می دهد ، در اینجا لازم است درباره نوعی محرومیت که بد بختانه نزد جوانان کنونی فراوان دیده می شده و چاره اندیشی و تدبیر اوقات فراغت را ملزم می گرداند تاکید شود ، و آن محرومیت های ناشی از زندگی تحصیلی است . و این نتیجه همگانی کردن آپ بدون امکانات وو سایل و استاد کافی است . بدتر از همه اینکه شاگردان در معرض خطر شکست نمرات بد ، امتحانات ناموفق و ;. می باشند . بدین ترتیب آنها در اولین سالهای بحرانی زندگی خود با شکست های پیاپی مواجه می گردند بنابر این مهم این است که دانش آموز در جایی دیگری غیر از مدرسه بتواند این کمبود را جبران نماید این جبران به دو طریق امکان پذیر می باشد :
1- برای فعالیت موضوعاتی انتخاب کردند که واقعاً مورد توجه بوده و آنها را به خود کشانده و ذوق زندگی به ایشان ببخشد
2- موجبات موفقیت هر چند ناچیز و کوچک را فراهم آورد تا به دانش آموزاجازه دهد به خود بگوید ” هر چند که دیروز در کلاس موفق نشدم ولی امروز در فوتبال درخشیدم “
بنابر این برای اوقات فراغت باید تدبیر جامعی اندیشید به نحوی که بتوان به جوانان سلسله ای از تفنن های مورد توجه آنها را با نشانی از موفقیت عرضه نمود بهر

حال مسلم این است که چگونگی گذران اوقات فراغت از جایگاه ویژه ای در فعالیتهای اجتماعی افراد جامعه برخوردار است و این جایگاه ویژه لزوم توجه مسئولین و سازمانها ی اجرایی را به برنامه ریزی و رهبری این فعالیت ها روشن می سازد و اینکه اگر با این مسئل

ه بطور جدی مواجه نشویم مشکلات فراوانی را ایجاد می نماید .
هر جوان پس از پایان کارهای روزمره و ف جوان با صرف ساعات بیکاری خود در شبانه روز علاوه بر ورزش ، مطالعه ، و بازدید علمی ، تفریحات مفید به امور فنی و صنعتی، هنری ، نجاری ، نقاشی ، موسیقی ،;;;. و کارهای دیگری که مورد علاقه خود می باشد می پردازد و این جوان کمتر بدبین و مأیوس و عصبانی خواهند بود و این از وظایف وزارت آپ و همکاری وزارتخانه های دیگر است که با کمک هم و طرح برنامه های مفید خلاء ساعات بیکاری جوانا را پر نمایند .
برنامه های ورزشی منظم و یا مطالعه کتابهای مفید در زمان اوقات فراغت دانش آموزان بسیار مؤثر است عدم برنامه ریزی صحیح در مراکز ورزشی و مراکز علمی ( مطالعه کتاب ) بسیار برای جوانان خطرناک است و عاملی است که جوانان به سمت فعالیتهای ورزشی گرایش نداشته باشند .
روشی که می توان راههای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را بررسی کرد استفاده از نظریات دانش آموزان می باشد می توان از پرسشنامه هایی که از قبل طراحی و برنامه ریزی شده در اختیار آنان قرار داده و نظریات آنان را در رابطه با گذ

ران اوقات فراغت پرسید .
در تعاریف عملیاتی : ( رفتار قابل مشاهده ) با برنامه ریزی صحیح در اوقات فراغت می توان پیشرفت تحصیلی ، فعالیتهای اجتماعی ، اخلاقی و مذهبی آنان را مشاهده کرد . هر گاه در جامعه ای برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان شده باشد جوانان آن جامعه در کلیه فعالیت های روزانه خود موفق و در تمام کارها پیشرفت بسزایی دارند .

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله جعل اسکناس pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله جعل اسکناس pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جعل اسکناس pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جعل اسکناس pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جعل اسکناس pdf :

جعل اسکناس

برای دانستن زمان اولین جعل اسکناس، شاید احتیاجی به مراجعه به تاریخ نباشد. با قطعیت می‌شود حدس زد کار جاعلان پول از همان موقع چاپ اولین اسکناس‌ها در چین شروع شده.

هر چه به زمان حال نزدیک‌تر بشویم، نقش دانش و فناوری در داستان پلیسی جعل و ضدجعل پررنگ‌تر می‌شود. دولت‌‌ها می‌خواهند اسکناس‌ها را طوری طراحی و چاپ کنند که کپی‌‌برداری غیرقانونی از آنها هر چه سخت‌تر باشد و جاعل‌ها هم همیشه دنبال روش‌هایی برای تقلید از تکنیک‌های جدید هستند.

 

طبیعی است که دلار آمریکا به‌عنوان رایج‌ترین پول دنیا، بیشتر از هر پول دیگری در معرض جعل در سراسر دنیا باشد. به همین دلیل، خزانه‌داری آمریکا هرچند سال یک‌ بار، تغییراتی در اسکناس‌های دلار ایجاد می‌کند. در این شماره، برای آشنایی با آخرین روش‌های جلوگیری از جعل پول، نگاهی داریم به نکات ایمنی به‌کار رفته در طراحی و چاپ 100دلاری‌های جدید- که تا چند ماه آینده وارد معاملات مالی خواهند شد- به‌همراه نقل‌قول‌هایی از ویکتور دنیس؛ یک جاعل حرفه‌ای که یک بار به خاطر جعل 15میلیون دلار به زندان افتاده است.

 

مرکب با رنگ متغیر
رنگ مرکبی که اسکناس‌های 100دلاری فعلی با آن چاپ می‌شوند،‌ بسته به زاویه‌ای که به آن نگاه ‌می‌کنیم، بین سبز تیره تا سیاه تغییر می‌کند. درآوردن این خاصیت برای جاعلان باسابقه، کار سختی نیست؛ کمی glitter (دانه‌های رنگی براق) را در آسیاب برقی خوب آسیاب کنید تا کاملا پودر بشود، بعد آن را با لاک الکل قاتی کنید و روی اسکناس‌تان بپاشید.
به چشم افراد معمولی،‌ تغییر رنگ ایجاد شده‌ به این روش با حالت اصلی فرقی ندارد.

در اسکناس‌های جدید، قرار است برای چاپ تصاویر و نوشته‌ها از مرکب‌های «متامتریک» استفاده بشود. این مرکب‌ها هم تغییر رنگ می‌دهند،‌ منتها در اینجا تغییر رنگ‌ وابسته به طول موج نوری است که به سطح مرکب می‌خورد و دیگر ربطی به زاویه دید ندارد؛ مثلا می‌شود مرکب‌ متامتریکی ساخت که در نور روز نامرئی باشد اما در مقابل نور لامپ‌های معمولی قابل دیدن بشود.
نقش زمینه کاغذ
تهیه کاغذ مناسب برای جعل اسکناس‌، از بخش‌های دشوار کار جاعلان پول است اما در مورد 100دلاری، قضیه کمی فرق می‌کند؛ نقش زمینه کاغذ و نخ اسکناس‌های 5 دلاری و 100دلاری، دقیقا مشابه و در یک جا هستند؛ بنابراین «اگر نوشته‌های روی 5 دلاری را پاک کنید، با کاغذ آن می‌توانید 100دلاری بزنید».

قبل از انتشار گسترده‌100دلاری‌های جدید، قرار است 5 دلاری‌های جدید وارد مبادلات پولی بشوند که نقش زمینه کاغذ آنها هم به‌طور محسوسی بزرگ‌تر است و هم در جای دیگری کار نشده‌. همچنین ممکن است در خمیر کاغذ اسکناس‌های جدید از رشته‌هایی استفاده شود که در زیر نور ماورای‌بنفش براق بشوند.

تصاویر پردردسر
همیشه یکی از دردسرهای اصلی جاعلان اسکناس، بازسازی دقیق عکس‌ها و تصاویری بوده که روی برگه‌های پول چاپ می‌شوند. امروزه بازار پر است از اسکنرهای بسیار دقیق و پرینترهای باکیفیت که با آنها کپی‌ها دقیقا برابر اصل شده‌اند؛ «خرابی‌های تصویر را می‌توانید با فتوشاپ درست کنید. شماره سریال اسکناس‌ها را هم می‌شود عینا کپی کرد و چسباند».

در طراحی اسکناس‌های جدید، تصاویر ویژه‌ای وجود دارد که اسکنرها و نر‌م‌افزارهای گرافیکی به آنها حساس هستند و روی آنها کاری انجام نمی‌دهند. همچنین در این اسکناس‌ها از الگوهای چندلایه و برجسته- مثلا در همان بخشی که منحنی‌های درهم‌رفته صورت بنجامین فرانکلین را می‌سازند- استفاده شده. این الگوها به‌قدری ظریف و دارای جزئیات هستند که کپی کردن آنها با پرینترهای دیجیتال موجود در بازار ممکن نیست.
نوشته‌های بسیار بسیار ریز

استفاده از نوشته‌های بسیار ریز- آن‌قدر ریز که توسط اسکنرها و دستگاه‌های کپی قابل تشخیص و کپی نباشد- از راهکارهای قدیمی برای جلوگیری از جعل است اما جاعلان بااراده، برای این مشکل هم راه‌‌حل‌هایی پیدا کرده‌اند؛ «من با یک قلم راپید می‌توانم خطی نازک‌تر از موی انسان را به‌دقت کپی کنم».

در اسکناس‌های جدید، نوشته‌های ریز را روی بخش‌هایی می‌گذارند که در آنها سایر روش‌های ضدجعل مثل نقش کاغذ و برجستگی هم به‌کار رفته. این مسئله کار را برای جاعلان اساسا مشکل می‌کند. خود آنها هم تایید می‌کنند که تقلید همزمان مخلوط چند روش امنیتی بعضی وقت‌ها غیرممکن می‌شود.
نخ‌های امنیتی
در کاغذهای 100دلاری‌ فعلی که در سال1996 به گردش افتادند، نخی وجود دارد که روی آن «USA 100» حک شده. جاعلان می‌دانند این یکی را هم چطور شبیه‌سازی کنند؛ «حرف‌ها را روی یک کاغذ شفاف به اندازه نخ اسکناس پرینت بگیرید و بعد نخ را بین 2 برگه کاغذ چینی(شفاف) بگذارید».
نخ طراحی‌شده برای اسکناس‌های جدید دارای 650هزار برجستگی ریز شیشه‌ای است که به آنها ریزعدسی می‌گویند. این شیشه‌خرده‌های روی یک نوار چند میلی‌متری روی سطح اسکناس قرار می‌گیرند. وقتی نور به این باند شیشه‌ای می‌تابد، تصویر نوشته‌های ریز روی نخ با گرداندن اسکناس حرکت می‌کند. جعل این توهم تقریبا غیرممکن است.
قواعد جدید مبارزه با جعل
سیر دیجیتالی‌شدن در 20-10 سال اخیر تقریبا بر تمام قسمت‌های زندگی فردی و اجتماعی آدم‌ها تاثیر گذاشته؛ حتی بر حوزه وسیع جرم و جنایت. یکی از خلافکاری‌‌های قدیمی که از موج دیجیتالی‌شدن بیشترین استفاده‌ها را کرده، دایره جعل پول و اسناد بهادار است. امروزه می‌شود انواع و اقسام اسکنرهای دقیق و پرینترهای لیزری را به‌وفور و با قیمت ارزان از هر بازار رایانه‌ای تهیه کرد. رونـد پیشـرفت فناوری دستگاه‌هـای تصویربرداری و بازتولید دیجیتالی، به‌قدری سریع شده که دولت‌ها و دست‌اندرکاران نشر اسکناس متقاعد شده‌اند که باید تحولی اساسی در زمینه روش‌های جلوگیری از جعل به‌وجود آورد.

چند سال پیش در آمریکا به درخواست وزارت خزانه‌داری، کمیته‌ای از دانشمندان برجسته برای بررسی این موضوع تشکیل شد. جالب اینکه این گروه شامل متخصصان رشته‌هایی مانند علم مواد و اپتیک بود چون مسئله اصلی در طراحی پول‌های جدید- برخلاف گذشته- دیگر چاپ و کیفیت آن نیست؛ حالا دیگر مهم، موادی هستند که در ساخت اسکناس به‌کار می‌روند.
کمیته مذکور بعد از تحقیقات مفصل، گزارش کاملی را منتشر کرد که در آن ضمن بررسی وضعیت فعلی کار جاعلان، راهکارهایی برای مبارزه با جعل در آینده پیشنهاد شده بود. از بسیاری از این پیشنهادها در طراحی و چاپ 100دلاری جدید (مطلب اصلی صفحه را ببینید) استفاده شده است. اما شاید مهم‌ترین بخش این گزارش، نه روش‌های عملی پیشنهادی آن بلکه قواعدی است که در طراحی روش‌ها باید آنها را رعایت کرد.

به جز ارزانی و دوام، یکی از قواعد اصلی این است که روش‌های جدید ضدجعل باید به گونه‌ای باشند که تشخیص آن برای هر فردی ممکن باشد یا دقیق‌تر بگوییم، اسکناس باید با کسی که می‌خواهد اصلی یا جعلی بودن آن را بفهمد، ارتباط برقرار کند؛ یعنی مثلا با فشار دادن یا خم کردن قسمتی از برگه اسکناس، اتفاقی بیفتد که کاملا قابل درک باشد (یک پیشنهاد فانتزی و جالب در این زمینه این بود که در بخشی از اسکناس، سلول‌های کوچک پیزوالکتریک کار گذاشته شود. با فشار دادن این سلول‌ها، جریان الکتریکی مختصری ایجاد می‌شود. این جریان می‌تواند چراغ‌‌های ال‌ای‌دی بسیار کوچکی را مثلا در داخل چشم‌های صورت روی اسکناس روشن کند).

از طرف دیگر هم نباید تعداد موارد امنیتی در طراحی اسکناس آن‌قدر زیاد، درهم‌رفته و پیچیده باشد که باعث سردرگمی مصرف‌کننده در تشخیص و تفکیک آنها باشد؛ مانند اتفاقی که درمورد اسکناس‌های یورو افتاده است.
ماجرای اولین جعل اسکناس در ایران و سوتی خنده دار جاعل

در اوایل پیدایش اسکناس در ایران، صرفاً بانک شاهی که شعباتی در مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و شیراز داشت، اقدام به انتشار این نوع پول می‌کرد. بنابراین هر بانک با توجه به منطقه فعالیت خود، اسکناس منتشر می‌کرد و این اسکناس‌ها صرفاً در منطقه تحت پوشش این بانک قابل استفاده بود.
همین ویژگی باعث شد تا اولین جعل اسکناس در ایران با شکست مواجه شود. این اقدام که در تاریخ 1292 هجری شمسی توسط میرزا آقا خان اسکناسی صورت گرفت، با یک اشتباه کوچک باعث گرفتار شدن جاعل شد!
این جاعل حرفه‌ای، هنگام جعل اسکناس دو تومانی در مشهد به جای درج عبارت «قابل پرداخت در مشهد فقط» از عبارت «قابل پرداخت فقط در مشهد» استفاده کرده بود که جابه‌جایی این یک کلمه باعث گرفتار شدنش شد!

روش های تشخیص اسکناس جعلی
فکرش هم آزارم میده…ظرف سه روز سه تا اسکناس جعلی کاسبی کنم!…اگه اینا رو به یه شخص عادی قالب می کردند بحثی نبود ولی برای من زیاد جالب نیست..هر کاری که انجام بدیم هر ماه یه دونه جعلی را باید دشت کنیم. اینم تصویر سه برگ اسکناس موصوف الیه

به میمنت و مبارکی این اتفاق!در این پست علائم و نشونه های اسکناسهای جعلی را نقل قول می کنیم که حداقل این کلاه سر بقیه دوستان را مزین نکنه!
یه چیزی را هم یادتون باشه، اینایی را که الآن میگم مربوط به زمان فعلیه و همون جوری که نکات امنیتی اسکناسها پیشرفت میکنه ، جاعلها هم حرفه ای میشن و هر روز یه قدم جلوتر میان..
شاید رایج‌ترین روشی که اغلب مردم کوچه و بازار برای تشخیص اصل بودن اسکناس‌ها از آن استفاده می‌کنند، بالا نگه داشتن پول‌های کاغذی و تلاش برای دیدن به اصطلاح «نخ اسکناس» است، اما قابل‌توجه این دسته از افراد باید گفت که پول‌های تقلبی هم این نخ‌ها را دارند. پس وقتی که نمی‌شود با این شیوه تشخیص درستی داشت باید سراغ راه‌های دیگری رفت.
یکی از این راه‌ها تاباندن اشعه ماوراء‌بنفش به اسکناس است. با این کار، نخ‌های نامرئی امنیتی که به صورت رشته‌های تکه‌تکه در سراسر اسکناس پراکنده شده‌اند، نمایان می‌شود.(نکته اینکه : جدیدا اسکناسها و ایران چکهای جعلی هم مجهز به این امکانات شده اند!)
اگر به اشعه ماوراء بنفش دسترسی ندارید، در بازار ماژیک‌های مخصوص تشخیص اسکناس‌های اصل موجود است. خاصیت این ماژیک‌ها این است که تنها روی اسکناس‌های تقلبی رنگ پس می‌دهند. فروشندگان این ماژیک‌ها می‌گویند: اگر ماژیکی که در اختیار دارید روی اسکناس‌هایتان نقش ایجاد نکرد، یعنی پول‌ شما اصل است.
اما یک روش ساده و کم‌خرج‌تر نیز وجود دارد. در این روش یک عدد اسکناس و تکه‌ای پارچه سفید موردنیاز است. با کشیدن پارچه روی سطح اسکناس، اگر قلابی نباشد، پارچه به رنگ اسکناس در می‌آید. به این ترتیب اگر مثلا این کار را روی اسکناس دوهزار تومانی انجام دهید پارچه رنگ آبی به خود می‌گیرد. (پارچه باید روی عکس حضرت امام (ره) کشیده شود؛ چون این بخش از اسکناس رنگ پس می‌دهد). نکته دیگر اینکه با وجود رنگی شدن پارچه، اسکناس کمرنگ نخواهد شد.
بانک مرکزی ایران درخصوص مشخصات امنیتی اسکناس و ایران‌چک اعلام کرده است:
مشخصات امنیتی و قابل‌بررسی اسکناس و ایران چک به شما کمک می‌کند تا به راحتی اسکناس‌های واقعی را از موارد تقلبی و جعلی آنها تشخیص دهید. در اسکناس‌های صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موارد متعددی از خصوصیات امنیتی وجود دارد که تشخیص آنها با اندکی دقت برای شما آسان خواهد بود. در بیشتر موارد بهتر است به یک خصیصه اکتفا نکنید، بلکه موارد بیشتری را جهت حصول اطمینان بیشتر بررسی نمایید.
بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده است: دقت داشته باشید که نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی پیگرد قانونی دارد.
– چاپ برجسته: تصویر حضرت امام خمینی(ره) در سمت راست با چاپ برجسته.
– واترمارک: طرح تصویر حضرت امام خمینی (ره) در سمت چپ و در خمیره کاغذ (واترمارک) که در مقابل نور از دو طرف قابل‌رویت است و همانند طرح تصویر واترمارک اسکناس‌های سری قبل است.
– نخ امنیتی: نخ امنیتی از نوع پلی‌استر با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در درون کاغذ قرار گرفته است که در مقابل تابش اشعه ماوراء بنفش به رنگ‌های سبز، آبی و قرمز نمایان می‌شود.
– نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان: سمت چپ و پایین دو نقطه به صورت برجسته برای سهولت شناسایی این اسکناس توسط عزیزان روشندل در نظر گرفته شده است.
– سیترو: سمت چپ و پایین (سمت راست مشخصه موضوع بند 4) بخشی از مبلغ اسمی اسکناس به صورت لاتین (2000) چاپ شده که با چاپ قسمت مکمل آن در پشت اسکناس در مقابل نور قابل‌رویت است. (طرح SeeThrough)
– تصویر مخفی: طرح تصویر مخفی در قسمت وسط و پایینی روی کتیبه قهوه‌ای رنگ مبلغ اسمی اسکناس به صورت لاتین (2000) به طور مخفی چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در حالت افقی و در مقابل نور قابل‌رویت است.
– ریزچاپ (میکروپرینت): عبارت «جمهوری اسلامی ایران» در مستطیل‌های کوچک بنفش رنگ در قسمت بالای اسکناس به صورت ریزچاپ (میکروپرینت) درج گردیده است که با ذره‌بین قابل‌رویت است.
– شماره سریال زیر نور ماوراء بنفش: شماره سریال اسکناس‌ها به رنگ قرمز در قسمت پایین سمت راست و بالای سمت چپ با استفاده از مرکب فلورسنت چاپ شده است که زیر نور ماوراءبنفش به رنگ طلایی قابل‌رویت می‌باشد.
– چاپ برجسته: بخش‌هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می‌باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ‌های دیگر به سادگی به‌وسیله انگشتان دست قابل‌لمس است.
– فیبرهای نامرئی فلورسنت: استفاده از فیبرهای نامرئی فلورسنت در خمیره کاغذ به رنگ‌های سبز، آبی، قرمز و زرد در رو و پشت اسکناس که مقابل تابش اشعه ماوراءبنفش قابل‌رویت است.
– مرکب فلورسنت: استفاده از مرکب فلورسنت در بخش اعظم سطح اسکناس و بخشی از پشت اسکناس که در زیر نور ماوراءبنفش به رنگ سبز روشن دیده می‌شود.
– نخ امنیتی: نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره‌ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می‌خورد، این نخ درون خمیره کاغذ می‌باشد و فقط بخش‌هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است.
– ریزچاپ برجسته: ریزچاپ برجسته با نوشته «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» که با استفاده از وسایل بزرگنمایی (ذره‌بین) به سادگی قابل‌رویت می‌باشد.
– ریزحروف برجسته منفی، مثبت: ریزحروف برجسته جمله «جمهوری اسلامی ایران» به‌صورت مثبت و منفی در طرح گنجانده شده که با استفاده از ذره بین به سادگی قابل‌رویت می‌باشد.
و اما نکات ضروری که جدا از اظهارات بانک مرکزی ،باید حتما در نظر بگیرید:
به برجستگی اسکناس اصلا اعتماد نکنید چون جدیدا با روشهایی اسکناسهای جعلی را تا حدودی برجسته می کنند.
نکات مهمی که می توان در تشخیص اسکناس جعلی از اصلی روی اون مانور داد و تکیه کرد ، دو مورده:
1: طرح سیترو که در اسکناسها جعلی حرفه ای هم عدم انظباق دو تصویر پشت و روی اسکناس کاملا مشخصه.
2:میکروپرینت ، که تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم هنوز توسط جاعلان عزیز! حل نشده و با کمی دقت دست اسکناس جعلی رو میشه!به طور مثال در ایران چکهای یک میلیون ریالی در زیر عبارت “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” با خط لاتین و بسیار ریز نوشته شده:”1million” که با ذره بین به طور کاملا قابل خوندنه اما در اسکناسهای جعلی مرکب حروف این کلمه کاملا با هم مخلوط شده و به طور واضح قابل خواندن نیست.
ویژگی های امنیتی اسکناس 20000ریالی چاپ جدید به تفصیل

1- نخ امنیتی

نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می خورد ، این نخ درون خمیره کاغذ می باشد و فقط بخش هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است.

2- ریزچاپ برجسته

ریزچاپ برجسته با نوشته ” بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ” که با استفاده از وسایی بزرگ نمایی ( ذره بین ) به سادگی قابل رؤیت می باشد.

3- ریزحروف برجسته منفی، مثبت

ریزحروف برجسته جمله ” جمهوری اسلامی ایران ” بصورت مثبت و منفی در طرح گنجانده شده که با استفاده از ذره بین به سادگی قابل رؤیت می باشد.

4- نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان

علامت مخصوص در گوشه اسکناس بطور برجسته برای شناسایی آن توسط افراد نابینا بصورت سه دایره که به آسانی قابل لمس می باشد.

5- واتر مارک

تصویر حضرت امام (ره) بصورت سه بعدی در خمیره کاغذ وجود دارد که برای رؤیت آن باید اسکناس را در مقابل تابش نور مستقیم قرار داد.

6- طرح زمینه خطی

کلیه طرح های زمینه این اسکناس بصورت خطی و با رنگ های متفاوت می باشد.

7- سیترو

این قسمت از اسکناس در مقابل نور، نمایشگر عدد 20000 است.

8- ریزمتن برجسته

ریزمتن برجسته عدد 20000 روی گنبد که با ذره بین قابل رؤیت می باشد.

9- چاپ برجسته

بخش هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ های دیگر به سادگی بوسیله انگشتان دست قابل لمس است.

10- طرح مخفی

با تغییر زاویه اسکناس به نحوی که روی اسکناس بصورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد در سمت چپ تصویر حضرت امام (ره) طرح مخفی بصورت عدد 20000 نمایان می گردد.

مرکب فلورسنت

با تابش نور ماورای بنفش به قسمت روی اسکناس :
* رنگ امضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی از مشکی به سبز فسفری تغییر می نماید.
* قسمت هایی از طرح متمرکز شده در وسط اسکناس به رنگ فسفری آبی و سبز تغییر می نماید.
* الیاف نامرئی در خمیره کاغذ نیز به رنگهای فسفری آبی ، قرمز ، سبز و زرد نمایان خواهند شد.
* رنگ شماره سریال از قرمز به طلایی تغییر خواهد کرد.

با تابش نور ماورای بنفش به قسمت پشت اسکناس :
* بخشهایی از بالای میدان نقش جهان همچنین خطوط محوطه میدان و گنبد مسجد به فیروزه ای فسفری تغییر رنگ خواهند داشت.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بیماری های طیور pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بیماری های طیور pdf دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بیماری های طیور pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بیماری های طیور pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بیماری های طیور pdf :

بیماری های طیور

نکاتی در مورد بیماری نیوکاسل
عامل این بیماری در مدت سی دقیقه در دمای شصت درجه سانتی گراد و در مدت زمان سه ساعت در پنجاه و شش درجه سانتی گراد غیر فعال می شود .

طبقه بندی عامل این بیماری(خانواده ویروس :Paramyxo Viridae,Genus Rubula Virus )
دما : عامل این بیماری در مدت سی دقیقه در دمای شصت درجه سانتی گراد و در مدت زمان سه ساعت در پنجاه و شش درجه سانتی گراد غیر فعال می شود .
PH: عامل این بیماری در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیر فعال می شود .عامل این بیماری همچنین در موادی مانند فرمالین و فنل ها غیر فعال می شود .لازم به ذکر است که عامل این بیماری برای مدت زمان نسبتا طولانی در دماهای بالا بخصوص در مدفوع زنده می ماند .

همه گیر شناسی :
میزبانان :
بسیاری از گونه های پرندگان ( هم وحشی و هم اهلی ). مرغها آسیب پذیرترین و مستعد ترین پرندگان در برابر این بیماری هستند و اردک و بوقلمون کمترین آسیب پذیری را در برابر این بیماری دارند . یک نوع از عوامل انتقال این نوع بیماری در برخی از پرندگان وحشی یافت می شود . بایستی به این مورد توجه کرد که میزان مرگ و میر در دوران این بیماری در میان بسیاری از پرندگان به کشش ویروس بستگی دارد .
اشاعه :
ـ ارتباط مستقیم با ترشحات و بخصوص مدفوع پرندگان درگیر با بیماری
ـ غذای آلوده
ـ آب آلوده
ـ وسایل آلوده
ـ محیط و محوطه آلوده
ـ لباسهای آلوده افراد مرتبط با پرندگان
ـ و;;

منابع ویروس :
ترشحات چرکین از دستگاه تنفسی
مدفوع آلوده
تمامی قسمتهای لاشه پرنده بیمار
ویروس این بیماری در خلال دوران بیماری و در دوره ایی محدود و در طول دوران نقاهت میتواند پخش شود .همچنین برخی از پرندگان قادر هستند که ویروس نیوکاسل را برای مدت یکسال با خود حمل کرده و در محیط پخش کنند .

نحوه بروز بیماری :
بیماری نیوکاسل در بسیاری از کشورهای جهان ، بومی و خاص همان مناطق می باشد . برخی از کشورهای اروپایی نیز برای سالهای دراز عاری از این بیماری کشنده و ویروس هولناک بودند .دوره بروز این بیماری با توجه به نوع آن بین چهار تا شش روز می باشد .

ضایعات کلینیکی :
نشانه های تنفسی و عصبی :
ـ سرفه کردن و نفس نفس زدن
ـ بالهای افتاده و آویزان
ـ پاهای کشیده
ـ پیچیدگی سر و گردن
ـ افسردگی و عدم انجام فعالیتهای عادی
ـ فلج شدن کامل پرنده
ـ تخم مرغهای پرندگان آلوده، پوسته های زبر و یا نازک دارند و همچنین آلبومین آنها می تواند حالت آبکی داشته باشد . تولید تخم مرغ کم شده و در برخی مواقع نیز تولید قطع می شود .مدفوع پرندگان مبتلا اسهالی بوده و سبز رنگ است . همچنین تورم در بافتهای اطراف چشم و گردن پرندگان درگیر با این بیماری دیده می شود .

میزان مرگ و میر:
میزان مرگ و میر در دوران این بیماری به عوامل زیر بستگی دارد :
میزان کشندگی ویروس مورد نظر
کشش ویروس
چگونگی پاسخ دادن به ایمنی واکسن
وضعیت محیطی
وضعیت گله

ضایعات :
پرندگان زیادی را بایستی مورد آزمایش قرار داد تا ضایعات خاصی را در یک جمعیت مورد توجه قرار داد.تشخیص این بیماری را بایستی تا پس از جداسازی ویروس و شناسایی کامل آن به تعویق انداخت .ضایعاتی که در این بیماری ممکن است یافت شود عبارتند از :
دیده شدن پرخونی و در برخی از مواقع خونریزی در مخاط نای
ادم ، خونریزی و یا نکروز و التهاب در بافتهای لنفاوی و یا موکوس دیواره روده
ادم ، خونریزی و یا حتی از بین رفتن و فساد تخمدانها
ادم در اطراف بافتهای پیش از نای در گردن و بخصوص در محل ورودی نای
این بیماری ممکن است که با برخی از بیماریها اشتباه گرفته شود .

این بیماریها عبارتند از :
Fowl Cholera
Avian Influenza
Laryngotracheitis
Fowl Pox ( Diphteritic Form )
Psittacosis ( Chlamydiosis ) (Psittacosis Birds )
Mycoplasmosis
Infectious Bronchitis
Pacheco’s Parrot Disease (Psittacosis Birds )
همچنین ممکن است به اشتباه برخی از اختلالات مدیریتی مانند فقر آب ، غذا یا هوا تشخیص داده شود .

شناسایی عامل بیماری :
گرفتن آزمایش بوسیله واکسیناسیون جنین جوجه های نه تا یازده روزه در درون تخم مرغ توسط :
آزمایش فعالیت Haemagglutination
جلوگیری از فعالیت Haemagglutination بوسیله آنتی سرم اختصاصی ویروس نیوکاسل

برآوردهای پاتوژنیستی :
آزمایش نشان گذاری در فیبروبلاست جنین کشت داده شده
برآورد میانگین زمان مرگ در جنین جوجه
( ICPI ) در جوجه های یکروزه
(IVPI ) در جوجه های شش هفته ایی

آزمایشهای سرولوژیک :
Elisa
نمونه خون
نمونه سرم

نمونه گیری :
نمونه های لازم برای تشخیص این بیماری از کلوآک ، نای یا مدفوع پرندگان زنده گرفته می شود . همچنین میتوان نمونه گیری از مدفوع و یا ارگانهای مشترک پرندگان مرده را صورت داد .

پیشگیری و کنترل :
باید توجه کرد که این بیماری متاسفانه هیچگونه درمانی ندارد .

اقدامات بهداشتی :
جداسازی مطلق و شدید در هنگام بروز این بیماری
نابودی تمامی پرندگان مبتلا و همچنین پرندگانی که در معرض ارتباط مستقیم با این بیماری قرار داشته اند .
ضدعفونی کامل و دقیق محوطه های درگیر و غیر درگیر
انهدام درست و صحیح لاشه ها
کنترل میزان آفتها در گله
پرهیز و اجتناب از تماس با پرندگانی که وضعیت سلامتی مشخصی ندارند
کنترل میزان رفت و آمد افراد
بهتر است که تمامی طیور موجود در فارم همسن باشند

اقدامات درمانی :
واکسیناسیون با واکسنهای امولوسیون روغنی و همچنین واکسنهای زنده میتواند بصورت چشمگیری سبب کاهش تلفات در گله های طیور بشود .واکسن B1 زنده و لاسوتا بایستی در آب آشامیدنی حل شود و یا بصورت اسپری دانه درشت استفاده شود . این واکسنها را گاهی نیز در داخل بینی استفاده می کنند .جوجه های سالم بایستی هرچه زودتر بین روزهای یکم تا چهارم زندگی واکسینه شوند ، ولی تاخیر در واکسیناسیون اثرات واکسن را در هفته های دوم یا سوم کاهش می دهد .برخی از عفونتها مانند مایکوپلاسما ممکن است واکنش واکسن را شدیدتر کند . در این موارد می توان از واکسنهای با ویروس کشته شده استفاده کرد .

بیماری برونشیت در طیور
برای اولین بار در سال 1931بیماری برونشیت در ایالات متحده گزارش شد و در سال 1960 میلادی همه گیری آن در تمام نقاط دنیا مخابره گردیده است.از آن تاریخ تا به امروز این بیماری به علت بر جای گزاردن اثرات سوء تنفسی و تناسلی از یک سو و شیوع شدیدو تکامل ضمنی از سوی دیگر یکی از مشکلات صنعت پرورش طیور بوده است. ابتلا به ویروس این بیماری ( I B V ) باعث بروز علایم بالینی ویژه ای در دستگاه تنفس می شود.

برای اولین بار در سال 1931بیماری برونشیت در ایالات متحده گزارش شد و در سال 1960 میلادی همه گیری آن در تمام نقاط دنیا مخابره گردیده است.از آن تاریخ تا به امروز این بیماری به علت بر جای گزاردن اثرات سوء تنفسی و تناسلی از یک سو و شیوع شدیدو تکامل ضمنی از سوی دیگر یکی از مشکلات صنعت پرورش طیور بوده است. ابتلا به ویروس این بیماری ( I B V ) باعث بروز علایم بالینی ویژه ای در دستگاه تنفس می شود. در طیور ویروس V I B براساس نوع ترشحات توده های فیبرین در شاخه های نای باعث بروز تلفات در گله می شود.بدین ترتیب ممکن است علایم تنفسی I B V چندان جدی نباشند اما بروز کاهش تخم(ویا تخمهای بدون پوسته آهکی) لاجرم غیر قابل اجتناب است.در نهایت تشکیل آلبومین آبکی و پوسته آهکی نازک از جذابیت محصول کاسته و باعث ضررهای اقتصادی می گردد. برخی از سویه های I B V جراحاتی را در کلیه ها به وجود می آ ورند که منجر به مرگ پرنده می شود. این سویه موسوم به(سویه استرالیایی T – I B V ) اولین بار درسال 1963میلادی توسط Cumming و در سال 1987میلادی به وسیله Cowen و همکارانش گزارش شده است. بین سالهای دهه 1930 تا 1950 همه متفق القول بر این عقیده بودند که ویروس ماساچوست سروتیپ I B V رایج و همه گیر درایالات متحده است. در حقیقت بیشتر سروتیپ های شناسایی شده از نوع ویروس ماساچوست(MMSS ) بودند ولی سروتیپهای دیگری نیز وجود داشتند که دارای تفاوتهای اساسی با نوع یاد شده بودند. سروتیپهای جدید I B V بعدها در کانکتیکات و آرکانزاس توسط Wei وهمکارانش گزارش شدند. از همان ابتدا از سویه ماساچوست واکسن تهیه شد که امروزه در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.با شناسایی انواع جدیدتر متعاقبا؛واکسنهای جدید نیز ساخته شد.در صنعت وسیع پرورش طیور از هر دو نوع واکسنهای زنده و غیرفعال شده(واکسن مرده) I B V به طور گسترده استفاده می شود. سروتیپ کانکتیکات (موسوم بهCCON I B V ) اولین بار در سال 1950میلادی توسطJungherr و همکارانش گزارش شد و بلافاصله پس از شناسایی واکسن مربوطه نیز تولید شد.در حال حاضر این واکسن بصورت گسترده همراه با واکسن ماساچوست بکار می رود .این واکسن مرکب را به نام واکسن MMAS_CONN IB می شناسند.به دلیل شیوع نسبتا وسیع سروتیپ ارکانزاس ؛ واکسن مربوطه نیز به سرعت ساخته شد. اما پس از مدتی معلوم شد سویه آرکانزاس مرغهایی را که قبلا با واکسن MMSS, و حتی آنهایی را که با واکسن MMSS_CONN IB مایه کوبی شده بودند را میتواند آلوده کند.در سال 1997 با کشف این موضوع واکسن متفاوتی به نام ARK-IB برضد نوع دیگر I B V معروف به IRK-type I B V در ایالت جورجیا بدست Sander و همکارانش تولید شد. شیوع یکسان I BV در میان مرغهای گوشتی و همچنین انواع تخمگذار در Delaware در خلال دهه نود که توسط Gelbو همکارانش گزارش شد حقایق جدیدی را آشکار ساخت.بر اساس اطلاعات جدید وجود انواع دیگر I B V که به لحاظ ریشه وراثتی و تشخیص سرمی یکسان بودند اثبات می شد .سویه های جدید با مشخصات فوق الذکر (مثل سویه DE /072 /92 ) قادر بودند هر دو گروه طیور گوشتی و تخمگذار را مبتلا کنند. سویه DE /072 I B V را می توان بصورت نوعی واکسن تجاری بدست آورد (برگرفته از Scheriing _Plought Animal Health, union N.J. ) . بعدها آشکار شد سروتیپ DE /072 رابطه نزدیکی با نوع DI466 دارد که در هلند از این سویه در واکسنهای تجاری استفاده میشود. در ایالت جورجیا اساسا آلودگی سروتیپ DE /072 I B V به وفور دیده می شد اما بزودی رقیب جدیدی برای DE / 072 پیدا شد. نام سویه جدید Georgia 98 بود. بر اساس تحقیقات معلوم شد سویه جدید بسیار شبیه به DE /072 است اما به لحاظ ژنتیکی متفاوت می باشد (lee و همکارانش) . وجود این واریته های جدید در مکزیک ( توسط Escorcia وهمکارانش) و همچنین در برزیل ، ونزویلا، ایتالیا، ، هلند وانگلستان گزارش شده است. واکسن جدیدی موسوم به 4 / 91 توسط Cook و همکارانش تعریف و تهیه شد که Intervet برای اولین بار آن را آزمود و عرضه کرد. بر اساس گزارشهای Di Fabio و همکارانش واکسن 4 / 91 به طور وسیعی در اروپاو امریکای جنوبی به ویژه در برزیل بکار گرفته می شود. بسیاری از نمونه های خارجی ویروس I B V با سروتیپ های شناخته شده ای نظیر 4 /91 قرابت مولکولی نشان داده اند. بر اساس تحقیقات Collison و همکارانش ،امروزه همه بر این باورند که نقل و انتقال طیور و انواع واکسنهای I B V بین مناطق مختلف موجب تلفیق ویژگیهای سروتیپ های I B V شده است. گزارش های جدید مطالب جالب و غیرقابل انتظاری در بر دارند مثلا Esorcia از مکزیک از سویهء متفاوت I B V گزارش داده است که به واکسن 4 /91 پاسخ نداده است و در گزارش دیگری از مکزیک Gelb و همکارانش خبر از شیوع یک سویه منحصر بفرد مکزیکی I B V داده اند . این سویه از نوع ژنوتیپی BL_56 است در حالی که دیگر همه گیری ها منشاء سروتیپی CONN داشته اند. در گزارش قید شده علی رغم آنکه بسیاری از گله ها با واکسن MASS_CONN I B V مایه کوبی شده اند ، اما مبتلا به برونشیت شده اند. نمونه های بدست آمده از بسیاری فارمهای گوشتی آلوده به I BV در می سی سی پی جهش هایی را در سویه ARK نشان می دهند. این سویه ها قرابت های ژنتیکی بسیاری با نوع ARK_I B V دارند ، علاوه بر آن علایم آن نیز بسیار شبیه به همه گیری گزارش شده در جرجیا توسط Shi و همکارانش است.لازم به ذکر است همه گیری I B V در جرجیا از نوع ARK بود.بر اساس همین گزارش این نوع ARK_I B V ظرف مدت یکسال در تمام ایالت شیوع پیدا کرده است. علت گسترش سریع آن وجود ایمنی زیستی ضعیف ذکر شده است. Nix و همکارانش از شیوع I B V نوع ARK در فارمهای گوشتی Delmarva خبر داده اند.مبتلایان برخی آلوده به نوع معمول این سروتیپ بوده و بعضی نیز آلوده به ARK_DPI ,ARK 99 وانواع شبیه به واریته دیده شده در جرجیا بوده اند. احتمالا دلیل به وجود آمدن جمعیتهای جدید ویروسی در ایالات متحده بکارگیری فصلی (در ماه های اکتبر و آوریل) واکسن نوع ARK است. به نظر می رسد پس از توقف واکسیناسیون ، واکسن بجا مانده در فارم و یا ویروسهای موجود در محیط ،گله های واکسینه نشده را مستعد و حساس یافته،تکثیر شده ،و در نهایت باعث آلودگی فارم می شوند.در تکمیل عوامل فوق N ix و همکارانش به ضعف حفظ بهداشت سالن های مرغداری و عدم استفاده کافی از مواد ضدعفونی کننده نیز اشاره کردهاند. در برخی از مرغداری های گوشتی از بسترهای بجا مانده از یک و یا حتی دو سال قبل نیز استفاده میشود. بر اساس تحقیقات چینی ها (Yu و همکارانش) بیست و چهار نمونهء شناسا یی شدهء I B V را می توان در سه گروه ژنتیکی امریکایی ؛ اروپایی ‍، و آسیایی طبقه بندی کرد.بر اساس گفته های این محققین تلفیق ژنتیکی مرتبا به خاطر تنوع ویروس I B V به وقوع می پیوندد. I BV توانایی زیادی در جهش ژنتیکی و تغییرات سروتیپی دارد و لذا بصورت خطری بالقوه برای صنعت پرورش طیور باقی خواهد ماند. به همین لحاظ پیش بینی میشود واکسن آن نیز پیوسته تکامل یابد و همواره بازار گرمی داشته باشد ، هر چند که ایمنی کامل آن جای سوال خواهد داشت. رفتار ویژه این ویروس را می توان قابل مقایسه با ویروس نیوکاسل دانست که با گذشت شصت سال از تاریخ کشف آن هیچ تغییر سروتیپی نداشته است. لذا به جهت آنکه جوجه ها را نمی توان در مقابل سروتیپ های گوناگون I B V واکسینه کرد ، بهتر است از واکسنهایی استفاده شود که بهترین مقاومت را در برابر سویه های شایع در منطقه ایجاد می کنند. برای انجام این مهم بررسی سرولوژیک سویه های موجود در منطقه ، نمونه برداری و ایزولاسیون ویروس ها و در نهایت انجام مطالعات ایمنی وحفاظتی ضروری است.در پایان باید اضافه کرد که جلوگیری از بیماریهای تضعیف کننده دستگاه ایمنی و عفونتهای باکتریایی به همراه شرایط مساعد محیطی مقاومت پرنده را در مقابل این بیماری افزایش داده و از عکس العمل منفی در مقابل واکسن می کاهد ، همچنین تلفات ناشی از بیماریهای تنفسی و هزینه های دامپزشکی وجود بیماری در فارم نیز به حد اقل می رسند.

نکاتی پیرامون بیماری آنفلوانزای طیور

بیماری آنفلوانزای طیور (Avian Influenza) یکی از بیماریهای واگیر دار تنفسی ویروسی طیور است که دارای قدرت انتشار سریع می باشد.عامل آن ، ویروسی متعلق به خانواده اورتومیکسوویروسها (Orthomyxoviridae) می باشد و همه انواع آن در طیور ، متعلق به تیپ A ویروس آنفلوانزا است.از آنجائیکه ماده ژنتـــیکی (RNA) این ویروس دارای 8 قطعه جداگــــانه می باشد ، لذا خیلی سریع خاصیت پادگنی خود را تغییر می دهد و موجب می گردد تا جوجه یاگله ای که به تازگی از بیماری آنفلوانزا بهبود یافته مجددا به نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزا مبتلا گردد.

بیماری آنفلوانزای طیور (Avian Influenza) یکی از بیماریهای واگیر دار تنفسی ویروسی طیور است که دارای قدرت انتشار سریع می باشد.عامل آن ، ویروسی متعلق به خانواده اورتومیکسوویروسها (Orthomyxoviridae) می باشد و همه انواع آن در طیور ، متعلق به تیپ A ویروس آنفلوانزا است.از آنجائیکه ماده ژنتـــیکی (RNA) این ویروس دارای 8 قطعه جداگــــانه می باشد ، لذا خیلی سریع خاصیت پادگنی خود را تغییر می دهد و موجب می گردد تا جوجه یاگله ای که به تازگی از بیماری آنفلوانزا بهبود یافته مجددا به نوع جدیدی از ویروس آنفلوانزا مبتلا گردد.دو نوع پروتئین اصلی H و N روی سطح این ویروس وجود دارد.پروتئین H دارای 15 تحت سروتیپ مختلف و پروتئین N دارای 9 تحت سروتیپ متفاوت می باشد.پروتئین H در خاصیت پادگنی و قدرت بیماریزایی ویروس آنفلوانزا نقش اصلی را ایفا می کند و چنانچه ویروس آنفلوانزایی متعلق به تحت سروتیپ هایی H5 یا H7 جدا شود ، لازم است که هرچه سریع تر به مراجع مربوط گزارش گردد.علت این امر تعلق داشتن همه ویروسهای فوق حاد آنفلوانزای طیور به این دو تحت سروتیپ است ، هر چند که ویروس جدا شده بیماریزایی شدیدی نداشته باشد ولی باید در نظر داشت که ویروس آنفلوانزا می تواند خیلی سریع ماهیت پادگنیش را تغییر داده و به صورت فوق حاد در آید.ویروس آنفــــــلوانزایی که تا به امروز در ایران جدا شده متعــــلق به تحت سروتیپ N2 و H9 بوده و خوشبختانه جزء گروهی از ویروسهای آنفلوانزا است که قدرت بیماریزایی فوق حاد نداشته و به انسان نیز سرایت نمی کند .ولی باید توجه داشت که ویروس آنفلوانزای جدا شده در سال 1995 در کشور همسایه ما ، پاکستان به تحت سروتیپ H7N3 تعلق دارد که دارای بیماریزایی فوق حاد می باشد.از سوی دیگر در سال 1997 ویروس آنفلوانزای مربوط به تحت سروتیپ H5N1 مرغی ، از یک پسر بچه 3 ساله در هنگ کنگ جدا شد که به دنبال آن جهت جلوگیری از وقوع بیماری در انسان ، کلیه طیور صنعتی هنگ کنگ بطور جمعی کشتار شدند. ویروس آنفلوانزا از انواع ماکیان ، بوقلمون ، بلدرچین ، قرقاول شترمرغ ، مینا ، طوطی ، سار ، مرغابی ، غاز و سایر پرندگان آبزی جدا شده است ولی در ماکیان و بوقلمون بیشترین خسارت و تلفات را ایجاد می کند.در پرندگان زینتی سویه ها یH3 و H4 بدفعات بیشتری جدا شده است. پرندگان آبزی (همچون اردک ، مرغابی و . . . )بعنوان مخـــــــزن این بیماری در طبیعت معرفی شده اند و عقیده بر این است که مرغابی های اهلی نسبت به ابتلا به فرم درمانگاهی فوق حاد آنفلوانزا مقاوم می باشند.البته این پرنده ها به ویروس آنفلوانزا مبتلا می شوند و باعث پخش آن در محیط نیز می گردند.انواعی از پرندگان آبزی ، مانند پرستو دریایی نسبت به فرم فوق حاد آنفلوانزا حساس هستند و در اثر ابتلا به آن تلف می شوند. اشخاص مختلف با تماس با پرنده های مریض ، تجهیزات آلوده موجود در مرغداریها ، ماشین های حمل و نقل ، آب و دان آلوده ، پرندگان وحشی ، موش و حشرات می توانند به طور مکانیکی ویروس آنفلوانزا را بین مرغداریها منتقل کرده و موجب بیماری گـــــردند.حتی شانه تخم مرغ می تواند نقش مهمی در بیماری داشته باشد.زیرا وجود ویروس در سطح پوسته تخم پرندگان آلوده نیز به اثبات رسیده است.البته امکان انتقال عمودی یا به عبارتی انتقال بیماری از مادر به جوجه برای این بیماری وجود ندارد ، چرا که جنین آلوده ، قبل از تولید از بین می رود. ویروس به تعداد زیاد از طریق ترشحات چشم و بینی و دستگاه گوارش (مدفوع) پرنده بیمار ، در محیط پخش می شود و توسط مواد آلی در محیط حفظ می گردد.خوشبختانه ویروس آنفلوانزا جزء ویروسهای نسبتا حساس می باشد و با انواع ضد عفونی کننده های حلال چربی ، خنثی میگردد.برای ضدعفونی کردن می توان ز انواع دترجنت ها (شوینده ها)، فرمالین ، بتاپروپیولاکتون ، عوامل اکسید کننده ، اسیدهای رقیق ، اتر ، سدیم دودسیل سولفات و یونهای آمونیم استفاده کرد.این ویروس در دمای 22 درجه سانتیگراد به مدت 4 روز و در صفر درجه به مدت 30 روز در محیط مرطوب (آب) زنده می ماند.اصولا ویروس آنفلوانزا نسبت به حرارت ، اسیدیته بالا یا پایین ، شرایط محیطی غیر ایزوتونیک و خشکی حساس بوده و به سرعت از بین می رود. هنگامیکه مرغداری به ویروس آنفلوانزا آلوده می شود ، پس از حذف پرنده ها (بدنبال سیاست حذف گله یا پایان عمر اقتصادی گله) باید چند روز دمای سالن ها را افزایش داد.سپس متعاقب شستشوی دیوارها با مواد شوینده ، بستر سالن را جمع آوری نمود.در مرحله بعد باید مرغداری توسط هیپوکلریت سدیم یا فرمالین ضدعفونی شود. ویروس آنفلوانزا در شرایط سرد و مرطوب برای مدت طولانی تری در محیط باقی می ماند.بعنوان مثال در فــــصل زمستان بعد از 105 روز ویروس عفونت زای آنفلـــــوانزا را از بستر آلوده جدا کرده اند.ویروس آنفلوانزا خاصیت عفونت زایی خود را در دمای 4 درجه سانتیگراد تا 7 روز در داخل مدفوع حفظ می کند.جهت کاهش آلودگی بستر و قبل از حمل آن به خارج از مرغداری بهتر است آن را کود کرده (روی هم جمع کرده)و با نایلون بپوشانند تا در اثر تخمیر ، دمای آن بالا برود و ویروس غیر فعال شود.در زمان حضور پرندگان آلوده ، ویروس آنفـــــــلوانزا از آب نیز جدا می شود ولی با رفتن پرنده ها ، ویروس نیز در آب از بین می رود. دوره کمون بیماری در یک پرنده بین چند ساعت تا 3 روز و در یک گله تا 14 روز است.دوره کمون به میزان آلودگی ویروسی ، راه عفونت ، گونه پرنده مبتلا و قدرت بیماریزایی ویروس بستگی دارد. عوارض درمانگاهی حاصل از ابتلا به ویروس آنفلوانزا به سویه ویروس ، گونه و سن پرنده های مبتلا و وضعیت ایمنی آنها علیه بیماری آنفلوانزا و سایر بیماریها مانند کلی باسیلوز ، نیوکاسل ، مایکوپلاسموز و عوامل فیزیکو شیمیایی مانند گرد و غبار ، آمونیاک و . . . بستگی دارد.گونه پرنده آنقدر مهم است که بعنوان مثال یک سویه H5N8 ویروس آنفلوانزا در بوقلمونها تلفات سنگین می دهد ، در حالیکه در اردک بیماری جدی ایجاد نمی کند.بطور کلی ویروس آنفلوانزا پرندگان وحشی را بدون عوارض مشخص مبتلا می سازد.علائم بیماری ممکن است در دستگاه تنفس ، گوارش تناسلی یا عصبی مشاده گردد.عوارض بیماری عبارتند از کاهش اشتها ، ضعف ، کاهش سرزندگی ، افزایش کرچی ، کاهش تولید ، کاهش جوجه در آوری و نطفه داری ، عوارض خفیف تا شدید تنفسی شامل سرفه ، عطسه ، خرخر ، افزایش اشک و التهاب ملتحمه چشم ، تورم سینوس ، جمع شدن جوجه ها به دور یکدیگر ، ژولیدگی پرها ، خیز (ادم) سروصورت ، تیرگی تاج و ریش همراه وزیکول و زخم بر روی آن ، تیرگی پوست نواحی بدون پر بدن ، اسهال ، عوارض عصبی مانند لرزش و تکا ن دادن سر .در برخی موارد دوره بیماری خیلی سریع بوده و پرنده ها بدون نشان دادن عارضه مشخص تلف می شوند. میزان تلفات در فرم فوق حاد بیماری در حدود 100 درصد و در فرم حاد آن در حدود 30 الی 40 درصد می باشد ولی در اشکال خفیف تلفات مشاهده نمی گردد.در واگیریهای آنفلوانزا در کشورهای کره و چین به سویه H9 (مشابه سویه کشور ما )، میزان مرگ و میر در مرغداری حدود 20 تا 30 درصد ، ولی میزان تلفات در شرایط آزمایشگاهی کمتر از مرغداری بوده است.از این رو احتمال وجود سایر عفونتهای ثانویه که موجب افزایش تلفات می شود مطرح می گردد. عوارض کالبد گشایی در موارد خفیف بیماری شامل ترشحات کاتارال و فیبرینی و یا چرکی در سینوس ها و نای می باشد.گاهی ممکن است ادم و ترشحات سروزی و حتی لخته های چرک پنیری در سینوس ها و نای نیز مشاهده گردد.همچنین امکان دارد کیسه های هوایی ضخیم شده و ترشحات چرکی پنیری یا فیبرینی در آنها مشاهده شود.گاهی پریتونیت فیبرینی یا کاتارال وا تخم شکستگی مشاهده می گردد.معمولا در مرغهای بالغ در حال تولید ، ترشحات اکسودایی در مجرای تخم همراه با پارگی فولیکولهای تخمدان به وقوع می پیوندد.در موارد عفونت با ویروسهای دارای حدت زیاد ، ممکن است به علت مرگ سریع پرنده بر روی لاشه جراحات خاصی مشاهده نشود.در عین حال اغلب موارد عوارضی چون پرخونی ، خونریزی و ترشحات ترانسودایی داخل نای دیده می شود.تورم و ادم سر ، صورت و ، سینوس ها ، تیرگی ، پرخونی و گاهی خونریزی روی تاج و ریش ، پرخونی روی ساق پا ، نقاط نکروز و خونریزی روی کبد ، طحال ، کلیه ها ، ریه و سطوح سروزی نیز از جراحات قابل مشاهده است.

برای تشخیص بیماری در مواردی که سویه های فوق حاد ویروس آنفلوانزا مطرح هستند ، ابتدا باید به میزان واگیری و تلفات جوجه ها و عوارضی کالبد گشایی آنها توجه نمود و سپس جهت تایید تشخیص از آزمایشگاه کمک گرفت.طی 7 الی 10 روز بعد از عفونت ، پادتن های ضد ویروس آنفلوانزا را می توان در خون پرنده ها شناسایی کرد.در تشخیص سرولوژیک بیماری آنفلوانزا آنچه حائز اهمیت می باشد این است که خونگیری اول در زمان شروع بیماری و خونگیری بعدی 14 تا 28 روز بعد از آن انجام شود تا بتوان با مقایسه نتایج آنها به تشخیص قطعی رسید.چنانچه بین دو آزمایش متوالی عیار پادتن ضد آنفلوانزا 4 برابر شده باشد ، عفونت با ویروس آنفوانزا تایید می شود. موثرترین و ساده ترین روش آزمایشگاهی برای تشخیص پادتن ضدویروس آنفلوانزا استفاده از آزمایش AGP (آزمایش رسوبی در ژل)می باشد.از چند روز بعد از عفونت تا 3 ماه پس از آن آزمایش AGP برای آنفلوانزا مثبت می ماند.البته باید توجه داشت برای پرندگان آبزی آزمایش AGP توصیه نمی شود.هنگامیکه سویه ویروس آنفلوانزای یک منطقه جغرافیایی مشخص شد بهترین آزمایش سرولوژی برای تشخیص بیماری آنفلوانزا استفاده از HI است.البته آزمایشهای دیگری مانند الایزا یا ایمینوپراکسیداز یا ایمینوفلورسانس نیز برای تشخیص بیماری آنفلوانزا وجود دارد.جهت جستجوی پادگن ویروس از کشت جنین تخم مرغ یا PCR نیز استفاده می شود. نکته مهم این است که همواره عوارض واضح درمانگاهی یا کالبدگشایی برای تشخیص بیماری آنفلوانزا وجود ندارد و در این موارد استفاده از آزمایشات سرمی اهمیت بیشتری پیدا می کند.برای تعیین آلودگی یک گله ، 15 تا 20 نمونه خون جهت آزمایش HI یا AGP کافی می باشد.جهت جستجوی ویروس در پرندگان مبتلا می توان از ترشحات نای ، ریه ، کیسه های هوایی ، سینوس ها ، دستگاه گوارش (شامل روده ، سکوم ، تونسیل ها و مدفوع) و در مرحله درمانگاهی بیماری از کبد ، طحال ، مغز یا خون نمونه برداری کرد. برای پیشگیری و کنترل بیماری باید از برخورد پرنده های و حشی – خصوصا پرندگان آبزی که به تناوب ویروس را در مدفوعشان دفع می کنند – با پرنده های پرورشی جلوگیری نمود.بدیهی است که رعایت شرایط قرنطینه مرغداری باید بطور کامل رعایت شود. برخی از کشور ها قوانین خاصی از جمله ممانعت از ورود پرندگان و فرآورده های طیور از کشورهای آلوده به ویروس آنفلوانزا وضع نموده اند و تا زمانیکه این کشورها از آنفلوانزا عاری نشده اند و جلوی ورود پرنده از سایر کشورهای آلوده را نیز نگیرند ، شامل این تحریم می مانند. مهم ترین راه مبارزه با آنفلوانزا بکاربردن مدیریت صحیح و تصمیم گیری مناسب می باشد.در صورتیکه اولین مورد مثبت بیماری مشاهده گردد و بیماری در مناطق وسیعی انتشار نیافته باشد ، بهترین راه مبارزه کشتار جمعی طیور در محل مرغداری و دفن آنها است.باید توجه داشت انتقال پرندگان آلوده ، به نقطه دیگر جهت کشتار (به عبارتی دیگر کشتارگاه) به هیچ وجه صحیح نمی باشد و آلودگی را در منطقه پخش می کند.بعد از حذف مرغها باید کلیه لوازم و تجهیزات سالن ها و دیوارها را با مواد پاک کننده (دترجنت) شستشو داد.در مرحله بعد ضدعفونی کامل مرغداری و خالی نگهداشتن آن بمدت 3 الی 4 هفته الزامی می باشد.در طی این مدت باید شرایط قرنطینه در اطراف مرغداری و رفت و آمد به داخل آن رعایت شود.می توان جهت اطمینان از پاک شدن مرغداری ، چند جوجه حساس (SPF) را بداخل سالن رها نمود و پس از گذشت 3 تا 4 هفته چنانچه آنها از نظر سرمی و دفع ویروس منفی بودند ، از پاک بودن مرغداری اطمینان حاصل کرد. در صورتیکه سیاست واکسیناسیون وجود داشته باشد و واکسن از سویه آنفلوانزای موجود در منطقه تهیه شده باشد ، باید برای دوره پرورش بعدی جوجه ها ، آنها را واکسینه کرد.در برخی از واگیریهای آنفلوانزا در جهان ، واکسن کشته تهیه گردیده و با موفقیت استفاده شده است.به هیچ وجه استفاده از واکسن زنده یا آلوده کردن کنترل شده جوجه ها با ویروس بیماریزای آنفلوانزا در سنین دارای حساسیت کمتر (دوران پرورش گله مادر یا تخمگذار) توصیه نمی شود.علت اصلی این محدودیت ، امکان بوجود آمدن سویه های جدید آنفلوانزا از ویروس زنده آن می باشد.همچنین در اغلب موارد بیماریزایی ویروس آنفلوانزا در آزمایشگاه کمتر از شرایط مرغداری می باشد و نمی توان از تخفیف حدت یافتن واکسن زنده اطمینان داشت و نیز احتمال انتقال به سایر طیور غیر واکسینه یا سایر حیوانات و انسان و بروز بیماری در آنها نیز وجود دارد.از آنجائیکه به هنگام واگیری با سویه های فوق حاد آنفلوانزا هدف ریشه کنی بیماری می باشد ، استفاده از واکسن توصیه نمی شود.زیرا با مصرف واکسن میزان تلفات و خسارات ناشی از بیماری آنفلوانزا کاهش می یابد ولی پرنده های ایمن شده در هنگام آلودگی با ویروس بیماریزای آنفلوانزا ، دچار عفونت شده و بدون بروز عوارض درمانگاهی ، ویروس بیماریزا را در محیط پخش می کنند.واکسیناسیون با واکسن کشته موجب کاهش شدت بیماری و قدرت انتشار ویروس در گله می گردد ولی در عین حال در گله واکسینه نمی توان ویروس بیماریزا را از میان پرندگان حذف نمود. ساختن واکسن روغنی مستلزم صرف هزینه زیاد بوده و در صورتیکه سویه ویروس آنفلوانزا دچار تغییرات پادگنی شود ، باید بلافاصله واکسن کشته جدید تولید شود. برای درمان یا به عبارتی پیشگیری از سرایت بیماری به جوجه های غیر مبتلا و کاهش ضایعات در جوجه های مبتلا ، داروهای انسانی ضدآنفلوانزا وجود دارد.از این داروها بطور تجربی در گله های پرورشی بوقلمون ، بلدرچین و مرغ استفاده شده و نتایج خوبی مشاهده گردیده است.اثرات این داروها شامل کاهش تلفات و میزان واگیری می باشد.اما باید توجه داشت که دو نکته مهم مصرف این داروها در طیور را محدود می کند.در درجه اول گزارشاتی مبنی بر بوجود آمدن سویه های جدید ویروس آنفلوانزا که به داروهای یاد شده مقاوم می باشند و به عنوان خطر جدی در کنترل آنفلوانزا مطرح است.در درجه بعد مدت زمانی است که دارو در محصولات غذایی حاصل از طیور باقی می ماند.البته در جوجه های گوشتی بعد از گذشت 24 ساعت از قطع مصرف دارو می توان گوشت پرنده را به مصرف انسان رسانید ، ولی در ارتباط با تخم مرغ وضع فوق می کند و تا 3 روز بعد از درمان با دارو ، بقایای آن در تخم مرغ وجود خواهد داشت ، لذا مصرف خوراکی تخم مرغ برای انسان ممنوع می باشد.در هر حال تا به امروز اجازه به مصرف این داروها در طیور صادر نشده و به نظر می رسد که عملی ترین راه مبارزه با این بیماری در شرایط فعلی مملکت ، استفاده از واکسن کشته ضمن رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله آینهها pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله آینه‌ها pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آینه‌ها pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آینه‌ها pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آینه‌ها pdf :

آینه‌ها

(Mirorrs)

بدون شک همه ما هر روز با آینه سر و کار داریم و از آن استفاده می‌کنیم. اما آیا تا کنون از خود پرسیده‌ایم که آینه چگونه بوجود آمده است؟! چگونه به تکامل رسیده است؟! و چه نقشی را در زندگی و دنیای پیشرفته امروزی بازی می‌کند؟! احتمال اینکه اولین آینه ، آبگیرها بوده باشند بسیار قوی است و در واقع واژه “آبگینه” یا “آب گونه” شاید از چنین خا

ستگاهی بوجود آمده باشد.

تاریخچه
کاوشهای باستان شناسان مبین این نکته جالب است که آینه‌های شخصی و ساده بیش از 50 قرن قدمت دارند و در دورانهای گذشته از ارزشی اغراق آمیز برخوردار بوده‌اند. زمانی در آسیای صغیر آینه را از جنس برنز و مس مفرغ می‌ساختند و آن را صیقل د

اده و با دسته‌های پر نقش و نگار عرضه می‌کردند و به تدریج آینه‌های فولادی به علت قابلیت صیقل یافتن بیشتر و شفافیت بیشتر ، نسبت به برنز و مس و مفرغ ، جایگزین آینه‌های قدیمی‌تر شدند، تا اینکه تحول اساسی در صنعت تولید آینه بوجود آمد. در قرن 12 میلادی کاربرد شیشه در تولید آینه کشف شد و اولین آینه‌های شیشه‌ای که با ورقه‌هایی پوشیده از سرب به بازار عرضه می‌شدند بوجود آمدند.
مدتی بعد ماهیت سمی بودن سرب آشکار گردید و به همین دلیل استفاده از مخلوط جیوه و قلع بجای سرب آغاز شد. این تغییر و تحولات باعث شدند که ونیز که در آن زما

ن محل تولید اینگونه آینه‌ها بود به یک قطب اقتصادی تبدیل شود. با وجود این ، اختراع و تولید آینه را نباید جزو نیازهای اولیه و تنها در حد یک ابزار شخصی تصور کنیم، امروزه کاربردهای علمی آینه‌ها بسیار بیشتر از کاربردهای اولیه و ظاهری آنها هستند.

داشنمندان از مدتها قبل خواص آینه‌های تخت و کوژ و کاو (محدب و مقعر) را می‌شناختند و حتی با استفاده از آنها برای متمرکز کردن نور آفتاب وسایلی را برای به آتش کشی

دن اجسام اختراع کرده بودند. حتی در این مورد افسانه‌ای وجود دارد که می‌گویند ارشمیدس دانشمند معروف قرن سوم قبل از میلاد بوسیله شبکه‌ای از اینگونه آینه‌ها ، کشتیهای بادبانی مهاجمان رومی را به آتش می‌کشیده است، تا اینکه فرمانروای روم سرانجام در شب موفق به تسخیر شهر “سیراکوز” می‌گردد.

تصویر در آینه‌ها
آینه‌ها سطوح بازتابنده هستند که تصویر جسم نورانی قرار گرفته در جلوی خودشان را نشان می‌دهند، بسته به فاصله جسم از آینه مشخصات تصویر (مکان – وارونگی – برگردان جانبی – بزرگی) ممکن است متفاوت باشد. این وسیله نوری از دیر باز در زندگی بشر نقش عمده‌ای داشته و استفاده‌های فراوانی از آن به عمل آمده است. در طبیعت شکل گیری تصویر در آب یا در شیشه‌های پنجره و یا سطوح بازتابان فلزی و پدیده‌هایی از این قبیل به وفور وجود دارند. بر حسب نوع کاربرد و چگونگی شکل گیری تصویر و مشخصات آن به دو دسته عمده ت

قسیم شده‌اند:
آینه‌های تخت

آینه‌هایی هستند که در منازل وجود دارد و از جسم نورانی تصویری مستقیم و مجازی و برگردان تشکیل می‌دهند، طوری که سمت راست جسم برای تصویر سمت چپ به حساب می‌آید و برعکس که در اکثر سیستمهای نوری ساده کاربرد فراوان دارند. در کارهای عادی و مصارف عمومی از این آینه استفاده می‌شود. به لحاظ هزینه پایین و تولید راحت و انبوه سازی و سادگی مکانیزم توسعه فراوانی دارد.

در منازل ، باشگاهها و مغازه‌ها و دکوراسیون در آینه کاری و معماری و در بتینه کاری و تزئینات ساختمان کاربرد فراوان دارند. از قدیم الایام به صورتهای طبیعی یافت می‌شدند، که با پیشرفت علم و صنعت با کیفیتهای بالاتر نیز به بازار عرضه شد که حتی در برخی سیستمهای اپتیکی نیز بکار گرفته‌اند.
موارد استفاده آینه‌های تخت
امروزه بهره وری این آینه‌ها را بالا برده‌اند و آینه‌هایی با ضریب بازتابش بسیار بالایی هم ساخته‌اند. در سیستمهای نوری و برخی دستگاههای حساس نوری از جمله لیزرها از این آینه‌ها استفاده می‌شود، آینه‌های شیشه‌ای نیم بازتابان نیز از این نوعند.
انواع آینه‌های تخت
• آینه‌های شیشه‌ای: که بر حسب نوع کیفیت و صیقل بودن شیشه و مواد اندود کننده دارای کیفیت متفاوتی می‌باشند.
• آینه‌های فلزی: آینه‌های فلزی را بیشتر از نوع تخت می‌سازند و در دندانپزشکی و قطعات ریز اپتیکی کاربرد دارند.
• آینه‌های لایه گذاری شده: آینه‌ای با چند لایه اندود جهت بالا بردن ضریب بازتابش و اصلاح آینه‌ها شیشه‌ای و جلوگیری کامل از شبح نوری ساخته شده‌اند.

آینه‌های کروی

این آینه‌ها به دو دسته عمده آینه‌های محدب و آینه‌های مقعر تقسیم می‌شوند. این آینه‌ها از لحاظ همگرایی و واگرایی پرتوهای نوری و شکل گیری تصویر و بزرگنمایی و وارونگی و سایر مشخصات تصویر کاربردهای ویژه‌ای در سیستمهای نوری دارند.

آینه شلجمی
در چراغهای اتومبیلها و برخی سیستمهای موازی ساز نورها بکار می‌روند، که شکلی شبیه آینه‌های کروی اما متفاوت از آنها دارند.

آینه‌های توان بالا
نوعی آینه‌های چند لایه‌ای هستند که در سیستمهای بازتاب کامل نور و نیز در سیستمهای لیزری و برخی طیف سنجها و محاسبات دقیق و حساس نوری کاربرد دارند.
تقسیمات آینه‌ها
آینه‌ها را بر حسب جنس مواد سازنده و نحوه کارشان به چند دسته عمده بصورت زیر نیز تقسیم بندی می‌کنند که اسامی آنها گویای چگونگی ساخت آنها نیز می‌باشد.
آینه‌های شیشه‌ای
این آینه‌ها از جنس شیشه بوده که پشت آن به توسط مواد باز تابنده اندود شده است و به لحاظ هزینه پایین و مکانیزم ساده کاربرد وسیعی دارند، معمولا سطوح این آینه‌ها به توسط جیوه (Hg) و نقره (Ag) و آلومینیوم (Al) اندود می‌شود. البته یک لایه رنگ هم روی فلز زده می‌شود که از آن محافظت نماید.
آینه‌های فلزی
یک نوع آینه‌های فلزی همان آینه‌ای شیشه‌ای اندود فلزی شده هستند،

 

 

نوع دوم که بیشتر مد نظر ماست جهت جلوگیری از شبح نوری که از تداخل دو بازتاب لایه خارجی و داخلی آینه ایجاد می‌شود و وضوح تصویر را پایین می‌آورد. آینه‌های تک لایه‌ای فلزی هستند، که فلزات با سطوح صیقل یافته ساخته می‌شود که مشهورترینشان آینه آلومینیومی یا آینه استیل و ; که توان بازتابی خوبی دارند و در دستگاههای اپتیکی هم جواب خوبی می‌دهند.
آینه‌های مایع
یک آینه دیگر با سمت گیری بسیار ویژه ، آینه‌ای است که از سطح یک مایع تشکیل می‌یابد. برای مثال ، از یک تشت پر از جیوه و یک باریکه لیزر برای تعیین امتداد قائم یک محل استفاده می‌شود و به منزله یک شاقول اپتیکی دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای همین مقصود ، می‌توان حتی از مایعاتی که قدرت بازتابی کمتری دارند ولی سمی نیستند، استفاده کرد.
آینه های کروی
در مصارف عمومی از این آینه ها استفاده می شود:

• آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا در ماشین ها از آینه محدب استفاده می شود؟
• آیا تصویر خود را در کاسه استیل درداخل و بیرونش یا در قاشق استیل دیده اید؟
• تشکیل تصویر روی صحفه تلویزیون خاموش و پدیده ها متنوع طبیعی دیگر که برای پاسخ گویی به این سؤالات، آینه های کروی را از لحاظ نوع تصویری که تشکیل می دهند. و یا روش همگرایی یا واگرایی نور به دو دسته عمده تقسیم می کنیم.
انواع آینه های کروی:
• آینه های مقعر یا همگرا:
آینه هایی که سبب همگرایی نور می شود و از پرتو های با زتابی تصویری حقیقی در جلوی آینه تشکیل می دهند که دارای تصویر حقیقی و کانون حقیقی و فاصله کانونی مثبت می باشند.

• آینه های محدب یا واگرا:
آینه هایی که سبب واگرایی نور می شوند و از امتداد پرتوهای باز تابی تصویری در پشت آینه تشکیل می دهند این آینه ها دارای تصویر مجازی، کانون مجازی، فاصله کانونی منفی می باشند.
تعاریف بنیادی در تصویر گیری:
1 تصویر حقیقی : از تقاطع پرتو های بازتابش که همگرایند، در فضای جسم ابجاد می شود .
2 تصویر مجازی :از تقاطع امتدادهای پرتوهای بازتابش که واگرایند در فضای تصویر در پشت آینه ایجاد می شوند.
3 فضای جسم : فضای جلوی آینه یا سمت چپ آینه فضای جسم نام دارد که جسم و تصویر در این فضا حقیقی می باشند.
4 فضای تصویر : فضای پشت آینه یا سمت راست آینه فضای تصویر نام دارد که جسم و تصویر در این فضا مجازی می باشند.
5 کانون حقیقی : از تجمع و همگرا شدن

 

پرتوهایی که موازی محور اصلی بر آینه می تابد و از بینهایت می آیند، در یک نقطه روی محور اصلی آینه در فضای جسم تشکیل می شود.
6 کانون مجازی : از تقاطع امتدادهای پرتو های واگرا شونده از سطح آینه که موازی محور اصلی آینه بر آن تابش کرده بودند، بر روی محور اصلی در پشت آینه در فضای تصویر ایجاد می شود .
7 میدان دید آینه ها : فضایی که آینه پوشش می دهد تا از تمام اجسام موجود در آن فضا تصویر دهد.
8 محور اصلی: محور نوری اشیاء نوری است. که از مرکز آنها می گذرد و محور تقارن آنها نیز هست و هر پرتوی تابش موازی آن یا خود و یا امتدادش از کانون آینه می گذرد.
9 محور فرعی : هر محور موازی محور اصلی که محور تقارن آینه نبوده و بر خارج ازرأس آن وارد می شود.
10 رأس آینه : نقطه ای که محور اصلی،آینه را در آن نقطه قطع می کند و آینه کروی فقط بر این نقطه در باز تابش ها همانند آینه تخت عمل می کند یعنی زاویه تابش و باز تابش برابر می شود.
11 فاصله کانونی : فاصله کانونی مربوط به کانونهای حقیقی مثبت که در سمت چپ آینه اند و فاصله کانونی مربوط به کانونهای مجازی منفی که در سمت راست آینه واقع هستنددر آینه های کروی اندازه فاصله کانونی نصف شعاع کره ای است که آینه قسمتی از آن کره است.
نحوه ساخت آینه های کره ای :

اگریک تکه شیشه ای را داشته باشیم که آن را صیقلی دهیم و یک طرف آنرا بصورت یک دیو پتر کروی (سطح کروی) در آوریم که جدا کننده دو محیط با ضرایب شکست مختلف از هم هستندآینه کروی بوجود می آید اگر تراش شیشه طوری باشد که بتوان قسمت قعودی آنرا نقره اندود نماییم آینه مقعر ساخته می شود. بنابراین آینه های کروی قطاعی از کراتی است که به مرکزیت آینه شکل می گیرند.

اگر یک دیو پتر شیشه ای داشته باشیم با اندود کردن قسمت داخلی

دیو پتر آینه محدب و با اندودسازی قسمت خارجی آن آینه مقعررا می سازیم.

نحوه تصویر گیری از آینه های کروی :
برای تشکیل تصویر در آینه های کروی ردیابی کلیه پرتو ها لازم نیست و پرتو های خاصی را ردیابی می کنیم تا تصویر را تشکیل دهیم;قواعد تابش و باز تابش و سایر مشخصات برخی پرتو های ویژه عبارتند از:

1 آینه جهت کلی نور تابش را تغییر می دهد و معمولا جسم در سمت چپ آینه قرار می گیرد.
2 پرتو های نور موازی با محور اصلی (محور اپتیکی یا محور نوری)، پس از باز تابش خود یا امتدادش به ترتیب از کانون آینه مقعر یا محدب می گذرد که به فاصلهf از رأس آینه قرار دارد.
3 پرتو های تابشی که خود یا امتدادش از کانون آینه می گذرد بعد از برخورد با سطح آن موازی با محور اصلی سیستم باز می تابند.
4 پرتوی نوری که از رأس آینه باز تابش می یابد، زاویه ای با محور اپتیکی می سازد که برابر با زاویه پرتوی فرودی نسبت به محور نوری است.
5 پرتوی نوری که از مرکز انحنای آینه عبور می کند، روی خودش باز می تابد.
پرتوهای ویژه اخیر جهت شکل دهی و یافتن تصویر جسم نورانی مقابل آینه کافی است و ردیابی پرتوی به توسط این پرتو های خاص و مشخص صورت می پذیرد.

مشخصات تصویر در آینه های کروی:
آینه مقعر دارای تصویری حقیقی و معکوس در جلوی آینه می باشد که بزرگی و کوچکی آن به فاصله جسم ازآینه بستگی دارد. در صورتی که آینه محدب تصویری مجازی و مستقیم در پشت آینه دارد که همواره تصویری کوچکتر از جسم ارائه می دهد. آینه های مقعر محدودترین میدان دید را دارند در صورتیکه آینه های محدب بیشترین میدان دید را دارا هستند و برای همین در اتوبوس ها و سایر وسائل نقلیه از این آینه ها استفاده می شود.
علائم بکار رونده در آینه ها:
رابطه بین فاصله کانونی و تصویر و جسم از آینه بصورت (f=1/(1/p+1/q می باشدکه در آن p فاصله جسم از آینه و q فاصله تصویر از آینه و f فاصله کانونی است و مقدارش نصف شعاع دایره شامل آینه است، یعنی اگر شعاع دایره Rباشد،(f=R/2) می شود.
کاربردهای و کاشف قانون جاذبه ، از آینه‌ها در ساخت تلسکوپ جدید که خود اختراع کرده بود بهره جست و به این ترتیب نسل جدید از این گونه تلسکوپها را بوجود آورد. از آن زمان ، یعنی از سال 1671م تا کنون آینه‌های بسیار شفافتر و بزرگتر و در نتیجه تلسکوپهای بسیار عظیمتر و دقیقتری توسط دانشمندان گوناگون بوجود آمده‌اند. تلسکوپهایی که برای ساخت آنها هزینه‌های بسیار گزافی صرف شده است. برای نمونه ، آینه تلسکوپ عظیم رصدخانه کوه پالومار در کالیفرنیا 5 متر و 8 میلیمتر قطر و حدود 20 تن وزن دارد! چنین آینه‌هایی با دقت و شفافیت بسیار بالایی که دارند می‌توانند نگاه انسانهای کنجکاو و جستجو گران فضا را تا اعماق فضا گسترش دهند.

البته باید اقرار کرد در واقع بدون وجود اینگونه آینه‌ها نگ

اه انسان کنونی از سطح زمین فراتر نمی‌رفت. بنابراین یکی از نتایج اختراع و تکامل آینه‌ها ، گسترش نگاه انسان از کیهان و برملا شدن بسیاری از رازهای پیدایش هستی را در بر داشته است. علاوه بر این ، در بسیاری از تکنیکهای پیچیده هواپیمایی و سیستمهای رادار ، انواع میکروسکوپها و ابزار آلات پزشکی و بسیاری از ابزارهای پیشرفته کنونی ، انواع گوناگون آینه‌ها ، نقشی بسیار اساسی را به عهده دارند.

بنابراین انسان بدون آینه ، هرگز صاحب علوم امروزی و تکنولوژی امروزی نمی‌شد و بسیاری از رازهای دنیای علم و طبیعت و کهکشانها برای انسان ناشناخته باقی می‌ماند. اما ، این مسأله‌ای نبود که بتوان به کمک تلسکوپهای زمینی به

آن دست افت و در حقیقت از اینجا بود که پروژه‌های پر خرجی آغاز شد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
   1   2   3   4   5   >>   >