سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله توصیه کودی بهینه برای محصولات زراعی و باغی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله توصیه کودی بهینه برای محصولات زراعی و باغی pdf دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله توصیه کودی بهینه برای محصولات زراعی و باغی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله توصیه کودی بهینه برای محصولات زراعی و باغی pdf

کــــود

کودهای آلی یا طبیعی

کود حیوانی

کــود سبــز

کمپــوسـت;

تـــورب;

کـودهـای معـدنـی یـا شیمیـایـی

کــودهـای ازتـــه

کــودهــای فسـفره

کــودهــای پتــاســه

کـودهـای کلسیـم‌دار

کـودهـای گـوگـرددار

کـودهـای کمیـاب یا عنـاصـر کـم‌مصـرف;

محصـولات زراعـی

1-1- زمان و روش مصرف کودهای ازته

1-2- نـوع کـود ازتــه

1-3- زمان و روش مصرف کودهای فسفاته

1-4- نــوع کـود فسفـاتـه

1-5- زمان و روش مصرف کودهای پتاسیمی

1-6- نوع کود پتاسیمی

1-7- زمان و روش مصرف کودهای حاوی عناصر کم‌مصرف

1-8- نکات فنی هنگام برگ‌پاشی با کود میکروی کامل

روش و زمان مصرف کود

محصـولات بـاغـی

یــادآوریهــای مهــم

منابع مورد استفاده

نتیجه‌گیری;

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله توصیه کودی بهینه برای محصولات زراعی و باغی pdf

ـ بای بوردی، محمد، محمدجعفر ملکوتی، هرمز امیر مکری و مهدی نفیسی. 1379 تولید و مصرف بهینه کود شیمیایی در کشور در راستای اهداف کشاورزی پایدار. نشر آزمون کشاورزی.کرج، ایران

ـ بلالی محمدرضا، پرویزمهاجر میلانی، زهرا خادمی، محمد سعید درودی، حمیدحسین  مشایخی و محمد جعفر ملکوتی. 1379 . مدل جامع کامپیوتری توصیه کودهای شیمیایی در راستای تولیدات کشاورز پایدارـ گندم. نشر آموزش کشاورزی، معاونت تات وزارت کشاورزی ، کرج ، ایران

ـ ملکوتی، محمد جعفر . 1377 .روش جامع تشخیص ومصرف بهینه کودهای شیمیایی . چاپ چهارم. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. شماره 2، تهران، ایران

ـ ملکوتی، محمد جعفر . 1378 کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد با بهینه سازی مصرف کود در ایران .چاپ دوم با بازنگری کامل . نشر آموزش کشاورزی معاونت تات وزارت کشاورزی، کرج، ایران

ـ ملکوتی، محمد جعفر و محمد مهدی طهرانی . 1378 . نقش ریزمغذی در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی (( عناصر خرد با تاثیر کلان )) . انتشارات دانشگاه تربیت مدرس شماره 43 ، ایران

ـ ملکوتی، محمد جعفر و محمد آقا لطف اللهی. 1378 . نقش روی در افزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی و بهبود سلامتی جامعه ( روی عنصر فراموش شده ). نشر آموزش کشاورزی، سازمان تات وزارت کشاورزی، کرج، ایران

ـ ملکوتی، محمد جعفر و سید جلال طباطبایی. 1378 . تغذیه صحیح درختان میوه . نشر آموزش کشاورزی . ایران

ـ ملکوتی ، محمد جعفر . 1379 . مدیریت تغذیه بهینه در باغهای میوه کشور (( تولید بیشتر با کیفیت برتر )) . نشر آموزش کشاورزی ، کرج ، ایران

ـ ملکوتی ، محمد جعفر وحامد رضایی .1379 . نقش گوگرد ، کلسیم ومنیزیم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی ((جایگزینی قسمتی از کودهای فسفاته وارداتی با بیو فسفات طلائی )). نشر آموزش کشاورزی . کرج . ایران

ـ ملکوتی محمد جعفر ومحمدنبی غیبی . 1379 . تعیین حد بحرانی عناصر غذایی مؤثر در خاک گیاه و میوه در راستای افزایش عملکرد کمی وکیفی محصولات استراتژیک کشور.نشر آموزش کشاورزی . کرج ، ایران

ـ ملکوتی ، محمد جعفر .1379 .تغذیه متعادل گندم راهی به سوی خود کفائیدر کشور و تامین سلامت جامعه ( مجموعه مقالات ). نشرآموزش کشاورزی ، سازمان تات وزارت کشاورزی ، کرج ، ایران

کــــود

در اصطلاح کشاورزی کود عبارت است از مواد غذایی که گیاه برای تغذیه و ادامه زندگی خود به آن نیاز دارد و زمین نیز با آن حاصلخیز شود. اهمیت کود در سبزیکاری بیش از سایر قسمتهای زراعت است. زیرا جذب مواد غذایی از زمین به وسیله سبزیهایی که تماماً قابل استفاده است و پس‌مانده ناچیزی دارند، زیاد است. بنابراین جبران مواد غذایی جذب شده فقط با کود امکان‌پذیر است. کود سه عامل مهم را برای حفظ و سلامتی گیاه انجام می‌دهد که عبارتند از

خواص فیزیکی خاک را بهبود می‌بخشد و در نتیجه زمین و گیاه سالم باقی می‌مانند
موادی که زمین در اثر شسته‌شدن و یا تثبیت‌شدن نمی‌تواند در دسترس گیاه قرار دهد در اختیار آن قرار می‌دهد
موادی که گیاه هر ساله و یا پس از هر بار برداشت محصول از زمین خارج می‌کند به آن برمی‌گرداند

بطور کلی کودها به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شوند که عبارتند از کودهای آلی یا طبیعی و کودهای معدنی یا شیمیایی

 کودهای آلی یا طبیعی

این کودها موادی هستند که توسط موجودات زنده اعم از انسان، حیوان و گیاه تولید می‌شود مثل انواع کود حیوانی، کودسبز، تورب وی ا کمپوست

 کود حیوانی

کودهای حیوانی شامل فضولات جامد و مایع چهارپایان همراه با مقداری کاه و یا گیاهان خشک دیگر است. مواد آلی که توسط این نوع کود به زمین افزوده می‌شود، در مقایسه با سایر کوها نقش مهمتری را ایفاء می‌کند و در حاصلخیزی خاک نیز بسیار مؤثر است. (جداول 7-2 تا 10-2). هوموس از دست‌رفته توسط کود حیوانی جایگزین می‌شود. برای متعادل کردن میزان هوموس در خاک سالانه به 4 تن ماده آلی خشک در یک هکتار نیاز است که این مقدار با 22 تن کود گاوی و یا با 10 تن تورب جبران می‌شود. سبزیها در کشتهای متراکم پس از برداشت مقدار زیادی بقایای گیاهی در زمین باقی می‌گذارند که مقدار ماده آلی آن در اکثر اوقات بیش از 4 تن است و نیاز به دادن کود حیوانی نخواهد بود

جدول 10-2 مقدار مورد نیاز کودهای آلی را در کشتهای چندمرحله‌ای سبزیها در یک قطعه زمین مشخص نشان می‌دهد. قابل توجه است مقدار مواد آلی را که بقایای گیاهان در تناوبهای مختلف زراعی به جای می‌گذارند، بخش مهمی از نیاز مواد آلی خاک را برطرف می‌کند

به ازای 40 تن کود حیوانی مقادیر 200 کیلوگرم ازت، 100 کیلومتر فسفر ، 260 کیلومتر پتاس، 2 کیلوگرم منگنز، 18/0 کیلوگرم مس و 51/0 کیلوگرم بردر هکتار در زمین پخش می‌شود. باید دانس که مواد موجود در کودها در سالهای متمادی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد

 کــود سبــز

تعدادی از گیاهان خانواده بقولات کود سبز محسوب  می‌شوند که پس از کاشت بذرشان بعد از مدتی که دارای رشد معینی شدند. آنها را دوباره با شخم به زمین برمی‌گردانند و  خاک مدفون می‌کنند. با این عمل پس از پوسیده شدن برگ و ساقه و ریشه گیاهان در خاک، مواد آلی یا هوموسی تولید می‌گردد. گیاهانی که به عنوان کود سبز محسوب می‌شوند می‌توانند قبل و یا همزمان با گیاهان اصلی کشت شوند. معمولاً این گیاهان اغلب پس از برداشت گیاهان اصلی کشت می‌شوند

کمپــوسـت

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله حشرات و جوندگان موزی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله حشرات و جوندگان موزی pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حشرات و جوندگان موزی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله حشرات و جوندگان موزی pdf

حشرات و جوندگان موذی

پشه ها

مگس خانگی

ساس تختخواب =ساس رختخواب

کنترل هیره (کنه انسانی و دامی یا مایت) مولد بیماری گال

شپش سر و بدن

ککها

سوسریها (سوسکها )

نقش سوسکها در انتقال بیماری‌ها

عقربها

مارها

موشها دشمن اصلی انسانها در شهر

منابع

حشرات و جوندگان موذی

از دیرباز حشرات و جانوران موذی به سبب ایجاد مزاحمت برای انسان و سایر موجودات زنده مورد توجه قرار گرفته اند .این موجودات با گزش و نیش خود مزاحمت بسیاری برای انسان فراهم می آورند و گاه نیش سمی آنان مرگ موجودات را به همراه داشته و مشکلات عدیده ای پیامد این گزش می باشد .گاهی اوقات نیش و گزش باعث تحریک و آلرژی شدید می شود .انتقال عوامل بیماری زا به روشها و به صورت مختلف توسط حشرات و جانوران موذی و ایجاد اپیدمی های چندان بزرگ جان هزاران انسان را با خطر جدی مواجه نموده و گاهی سبب مرگ می شود

در ادامه سعی گردیده به معرفی چند نمونه از حشرات و جانوران موذی از لحاظ اهمیت پزشکی  و راههای مقابله با آنها پرداخته شود

 پشه ها

اهمیت پزشکی

بیماریهای مالاریا ،وشرریا بانکروفتی ،تب زرد ،تب دانگ ،بروگیا مالائی ،آربوویروسها و ویروسهای مولد آنسفالیت بیماریهایی هستند که توسط پشه ها منتقل می شود

راههای مبارزه

الف )مبارزه با لاروها

1-  مبارزه بیولوژیک :استفاده از ماهیها مانند آفانیوس و گامبوزیا

2- مبارزه فیزیکی :زهکشی اراضی ،از بین بردن آبهای راکد ،جلوگیری از ورود فاضلابها به اراضی کشاورزی ،پرکردن گودالها و چاله ها ،ایجادتغییر شکل درلانه های لاروی،کندن و از بین بردن گیاهان آبزی

3- مبارزه شیمیایی:استفاده از حشره کشهایی که خاصیت لارو کشی دارند مانند Abate  ،استفاده از روغنهای معدنی مانند نفت و گازوئیل

4- مبارزه تلفیقی :تلفیق دو یا چند راه مبارزه مانند تلفیق مبارزه بیولوژیک و شیمیایی

ب )مبارزبا بالغین

1- محافظت شخصی :مسدود کردن در و پنجره با استفاده از توریها –استفاده از پشه بندو پشه کشهای برقی –استفاده از آئروسل ها(اسپری) –استفاده از دور کننده ها (پمادهای حاوی دی متیل فتالیت)

2-سم پاشی ابقایی :استفاده از حشره کش ها مشروط بر اینکه مقاومت نسبت به آنها مشاهده نشده باشد

 مگس خانگی

اهمیت پزشکی :در انتقال بسیاری از عوامل بیماریزا از طریق مکانیکی (برگرداندن غذای خورده شده ،مدفوع ،موهای موجود بر روی پاهای بدن بر روی سطوح و مواد غذایی )نقش دارد از جمله

-ویروسها (از قبیل فلج اطفال،تراخم،هپاتیت )

-ریکتزیاها و باکتریها (از قبیل تب کیو ،وبا ،حصبه ،سل ،جذام ،سیاه زخم)

راههای مبارزه

الف )بهسازی محیط

-قراردادن مواد زائد و زباله  داخل کیسه زباله پلاستیکی و بستن زدن آنها ،سوزاندن و دفن زباله

ب)مبارزه فیزیکی

-نصب توری بر روی درب پنجره و هواکش ساختمان ها

-نصب تله های نوری ماوراءبنفش در فروشگاههای مواد غذایی و رستوران ها

ج)مبارزه شیمیایی

-استفاده از اسپری حشره کش

-سم پاشی اماکن داخلی و خارجی با استفاده از حشره کشهای ابقائی به شرط نداشتن مقاوت نسبت به آنها

-استفاده از طناب های آغشته به حشرکشها

-استفاده از طعمه های جامد یا مایع :مخلوط شکر یا سبوس با حشره کش به غلضت 1تا2 درصد و قرار دادن آنها در دسترس مگس ها

-سم پاشی مرتب محل جمع آوری زباله ها

 ساس تختخواب =ساس رختخواب

اهمیت پزشکی

آزار نیش و گزش ،ایجاد آلرژی و ناراحتی می کند

راههای مبارزه

-دقت در هنگام خریداری لوازم چوبی دست دوم

-مبارزه شیمیایی (استفاده از مالاتیون 2 درصد –استفاده از دیازینون 5/0 درصد –استفاده از پریمفوس متیل 1درصد –استفاده از پروپکسور=بایگون 1 درصد –استفاده از کارباریل 1 درصد(سوین ) –استفاده از بندیو کارب 24/0 درصد(فایکام) –استفاده از دلتامترین 005/0 درصد –استفاده از بیوزرمترین

توجه :باید کلیه شیارها ،شکافها، درز لوازم چوبی و کف اطاقها  سم پاشی شود .برای هر 25 تا 50 متر 1 لیتر حشره کش کافی است .فاصله 2 سم پاشی کمتر از دو هفته نباشد

 کنترل هیره (کنه انسانی و دامی یا مایت) مولد بیماری گال

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله نظریه قرار اجتماعی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نظریه قرار اجتماعی pdf دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نظریه قرار اجتماعی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نظریه قرار اجتماعی pdf

نظریه قرار اجتماعی

نظریات اندیشمندان در این زمینه

نظریات هابز، لاک و روسو

قرار اجتماعی

نقد نظری هابز

ارزش نظری هابز

جان لاک;

ماهیت قرار اجتماعی

ارزش لاک;

ژان ژاک روسو

قرار اجتماعی روسو

اراد عمومی

رابطه روسو با هابز و لاک;

نقد نظری روسو

ارزشمندی روسو

نقد نظری قرار اجتماعی

ارزش نظری قرار اجتماعی

منابع و مأخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نظریه قرار اجتماعی pdf

1-ارسطو(1364)، سیاست، ترجمه حمید عنایت ،چاپ سوم، تهران شرکت سهام کتابهای جیبی
2-جونز، و.ت( 1358)، خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه علی رامین ، جلد دوم قسمت اول، تهران : انتشارات امیر کبیر
3-روسو، ژان زاک،(1358) ، قرارداد اجتماعی، ترجمه غلامحسین زیرک زاده ، چاپ ششم، تهران: شرکت سهامی چهر
4-ساباین،جرج، (1351)، تاریخ نظریات سیاسی، ترجمه بهاالدین پاسارگارد ، چاپ دوم ، تهران: انتشارات امیر کبیر
5-عنایت ، حمید (1349) بنیاد اندیشه سیاسی در غرب ، از هر الکیت تا هابز ، تهارن : انتشارات فرمند
6-Rousseau, j.j.1953.the social contract ( London :everyman’s library, 1953) p
7-Sabine, a history of political theory.3rd Ed. New York: Holt, Rinehart and Winston

 

نظریه قرار اجتماعی

نظری قرار اجتماعی[1] که زمانی بر اندیش سیاسی اروپا مسلط بود، در نظری جدید سیاسی نقش مهمی بازی کرده است. بنیاد این نظریه بر این فرضیه نهاده شده است که پیش از تکوین دولت، انسان در «وضع طبیعی» (state of nature )زندگی می کرد. « وضع طبیعی» را عده ای حالتی پیش از اجتماع شدن و برخی دیگر پیش از سیاسی شدن می دانند ولی هر چه بوده باشد، وضعی پیش از پیدایش نهاد حکومت است. وضع طبیعی جامعه ای سازمان یافته نبود و در آن هیچ قدرت سیاسی وجود نداشت تا قوانین و مقرارتی را وضع کند و به اجرا گذارد. تنها به اصطلاح « قانون طبیعی» تنظیم کنند طرز رفتار و عمل بشر بود. هر انسان زندگی خاص خود را داشت و تنها از آن قواعد رفتاری اطاعت و پیروی می کرد که می اندیشید برای پیروی کردن مناسب است

جانبداران گوناگون این نظریه در مورد شرایط زندگی انسان در وضع طبیعی توافق نظر ندارند. برخی آن را وضع ددمنشان کامل که در آن قانون جنگل بر زندگی انسانها حاکم بوده تصور کرده اند. برخی دیگر آن را یک زندگی« معصومانه و با سعادت» دانسته اند. عد دیگر هم آن را وضعی کاملاً ناامن، گرچه  تا حدی انسانی، می دانستند. شرایط این زندگی هر چه بود، انسان در وضع طبیعی، بنا به این یا آن دلیل، تصمیم گرفت آن را ترک کند و یک جامع مدنی بنابریک قرار اجتماعی بر پا دارد. پس از آن، قانون طبیعی جای خود را به قانون بشری داد که توسط اقتدار سیاسی به اجرا در می آمد

بنابر نظری قرار اجتماهی، دولت محصول کوشش سنجید انسان است و اقتدار خود را از رضایت مردمی می گیرد که در زمانهای دور تاریخی از راه قراری اجتماعی خود را به صورت هیئتی سیاسی سازمان دادند. دربار شرایط این قرار، هر یک از متفکران نظر متفاوتی دارند. به گمان برخی از آنان، این قرار تنها ایجادگر نهاد جامع مدنی بود، در حالی که برخی دیگر به عنوان یک قرار حکومتی که میان فرومانرویان و فرمانبرداران گذاشته شد به آن نگاه می کنند. عده ای عقیده دارند که طرفهای این قرار اجتماعی فقط افرادی بودند که در وضع طبیعی زندگی می کردندو فرمانروا طرف آن نبوده است. دیگران معتقدند که طرفهای آن از یک سود مردم و از سوی دیگر فرمانروا بودند

اختلاف نظر دیگری که میان جانبداران نظری قرار اجتماعی وجود دارد این است که در حالی که برخی آن را یک واقعیت تاریخی می دانند، دیگران آن را یک افسان تاریخی تلقی می کنند. اختلاف دیگری به کاربردهای گوناگون آن توسط ارائه دهندگان این نظریه مربوط است. هایز نظری قرار اجتماعی را برای توجیه استبداد، لاک آن را برای پیشتیبانی از حکومت مبتنی بر قانون اساسی، و روسو برای حمایت از دکترین حاکمیت عمومی به کار بردند

نظریات اندیشمندان در این زمینه

اندیش مبتنی کردن اقتدار فرمانروا بر یک قرار اجتماعی، ریشه ای قدیمی دارد. نخستین بار سوسفط ها که پیش از افلاطون زندگی می کردند، آن را مطرح کردند. آنها دولت را آفریده ای غیر طبیعی یا ساختگی می دانستند، که برای تأمین منافع اعضا ایجاد شده بود

افلاطون در کریتو و جمهور، و ارسطو در سیاست، این نظریه را فقط برای رد کردن مورد بحث قرار دادند، زیرا از نظر این دو، دولت طبیعی و ضروری بود نه غیر طبیعی و ساختگی

به نظریاتی که ارسطو دربار خاستگاه دولت بیان کرده است گاه با نام نظری طبیعی خاستگاه دولت اشاره شده است. به عقید ارسطو، پای دولت در طبیعت بشر است. دولت برای تأمین نیازهای انسان به وجود آمده است. نخستین نیاز انسان فیزیولوژیک یا جسمانی است که سبب پیدایش خانواده شد. اما انسان همچنین نیازمند خوردن غذا، پوشیدن لباس، جان پناه یا مسکن برای زندگی است. انسان در می یابد که او و خانواده اش نمی تواند هم این نیازمندیهای اقتصادی را به روالی رضایت بخش تأمین کند. از آنجا که پیوسته نیازهای تازه ای پدید می آید و زندگی مادی بهبود می یابد تخصص و تقسیم کار بسیار ضرور و سبب پیدایش تهاتر و مبادله می شود

اساس خانواده فقط جسمانی نیست، بلکه خانواده نیازهای عشق و محبت عاطفی و عقلی را هم ارضا می کند. در واقع، همین جنب اخلاقی و عاطفی خانواده را در زندگی انسان چنین پر اهمیت می کند. در نتیج روند طبیعی گسترش، خانواده به خاندان تبدیل می شود. خاندانها روستاها را به وجود می آورند و اتحاد چند روستا سبب پیدایش دولت (پولیس) می شود. بنابراین، دولت اوج تکامل روند طبیعی است که با معاشرت غریزی زنان و مردان آغاز می شود. خانواده و انجمنهای کمتر از دولت، قادر به ارضای هم نیازهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انسان نیستند و نمی توانند شرایط لازم برای زندگی خوب را فراهم آورند، فقط دولت در موقعیتی است که می تواند هم نیازهای انسان را تأمین کند. به عقید ارسطو، شهر (پولیس) که می توان آن را دولت نامید: «پدیده ای طبیعی است و انسان به حکم طبیعت حیوان اجتماعی است، و آن کس که از روی طبع ، و نه بر اثر تصادف، بیرون از شهر[دولت] باشد، موجودی یا فروتر از آدمی است یا برتر از او.»

ارسطو با توجه به این گسترش روانشاختی خاستگاه دولت اشاره می کند که چطور جامع سیاسی برای انسان ضروری است. انسان از دیگر موجودات جاندار از آنجا تفاوت می یابد که دارای توان نطق و خرد است. این تواناییها به انسان امکان می دهد به تبادل نظر بپردازد و در زندگی عمومی شرکت کند. در واقع به عقید ارسطو، اندیشه های مشترک قانون و عدالت در جارچوب دولت مردم را به پیوند می دهد. این است بنیاد عقلی یا فلسفی دولت

فیلسوفان اپیکوری نیز این نظریه را در سیاست تأیید کردند. آنها معتقد بودند که عدالت، امری قرار دادی و محصول یک قرار اجتماعی است

فلسفه سیاسی اکوئیناس مانند اخلاقیات و مابعدالطبیعه او حاصل ترکیب اصول عقاید مسیحی و غیر مسیحی است. شاید بتوان گفت که اصل اول این فلسفه همان عقیده ارسطویی به معنی الطبع بودن انسان است. و این عقیده، با آنچه نه قرن پیش از اکوئیناس، از جانب اوگوستینوس بیان شده بود و از مبانی مسلم تفکر سیاسی مسیحیان به شمار می رفت تعارض داشت زیرا اوگوستینوس جوامع سیاسی را نتیجه کوشش برای جبران هبوط یا گناه آدم می دانست و منکر آن بود که انسان به حکم طبیعت خود جانداری اجتماعی و سیاسی است

اکوئیناس بر اساس نظر ارسطو جامعه را بر فرد مقدم می شمرد و می گفت که انسان طوری آفریده شده است که در اجتماع زیست می کند و مقصود از اجتماع نه فقط خانواده بلکه جامعه ای منظم است که از رهبری و حمایت دولت برخوردار باشد . پس جوامع سیاسی در اصل، براثر قرارداد اجتماعی یا جنگ و کشورگشایی پدید نیامده اند و انگیزه هستی آنها نیز برخورداری از آرامش یا حفظ مصالح افراد نیست بلکه این حقیقت است که «بنی ادم اعضای یکدیگرند» و طبع آدمی چنان است که زندگی راستین او جز با زیستن در جامعه سیاسی امکان ندارد. اکوئیناس چون مسیحی بود البته عقیده داشت که طبع آدمی افریده خداست و گفته ارسطو را که طبیعت، آدمیان را برای زندگی اجتماعی آفریده است چنین تعبیر می کرد که خدا آدمیزاده را برای زندگی اجتماعی مقدر کرده است، ولی آکوئیناس ضمن بیان این عقیده، اصلی دیگر را که او گوستینوس آموخته بود رد می کرد و آن اینکه همه جوامع زمینی، یعنی نظامهای سیاسی موجود بر بنیاد تباهی و شر بنا شده اند  و از این رو امید مومن مسیحی به یافتن جامعه درست و خوب فقط در جهان دیگر روا می شود. ( در کل در موضوع ضرورت وجود حکومت نظر آکوئیناس بر خلاف الگوسینوس و به پیروی از ارسطو بود کعبه حکومت و جامعه سیاسی حاصل شر و تباهی نیست، بلکه نتیجه دو امر است : یکی شهری منش یعنی مدنی الطبع بودن آدمی که سبب می شود که هیچ کس ولو پاکان و بیگناهان نتوانند در تنهایی زیست کنند و دیگر ضرورت فرمانروایی مردان دادگر و شایسته بر عوام نادان.      ( عنایت،اندیشه سیاسی در فلسفه غرب،  1384،ص 139-140 )

نظریه قرار اجتماعی در دور اولی عصر مسیحیت تا حدی در ابهام بود. در انجیل، نمونه هایی از قرارهایی که میان مردم و شاه گذاشته شده است وجود دارد. حقوق روم نیز نظری قرار اجتماعی را زنده نگهداشت. بنابر حقوق روم، مردم منبع اقتدار سیاسی دانسته می شدند. در اندیش سیاسی سیسرو، رضایت عمومی پای دولت را تشکیل می دهد. از سیسرو به بعد، این اندیشه که مردم منبع و منشأ اقتدار سیاسی اند پیوسته تکرار شده است. آباء کلیسا در نوشته های اولی خود تا حدی از این نظری جانبداری کردند، اما سرانجام آن را رها ساختند. اندیشه توتنی حکومت نیز بر رشد این نظریه تأثیر گذاشت. در نظری توتنی، اقتدار سیاسی از مردم بر میآمد. شاه توتنی، به هنگام انتخاب شدن، با مردم قرار می گذاشت و قول حکومتی خوب را می داد . جامعه فئودالی ، مبتنی بر همین رابط قرار میان ارباب و رعیت ، کاملاَ با اندیش قرار اجتماعی موافق بود. بدین سان، انجیل، حقوق روم، نظری توتنی حکومت و فئودالیسم از این نظریه که دولت نتیجه یک قرار اجتماعی است، پیشتیبانی کردند

اندیش قرار اجتماعی در تفکر سیاسی سده های میانه جایگاه مهمی یافت، مین گلد اهل لوتنباخ نخستین وابستل کلیسا بود که از نظری قرار اجتماعی بیان مشخصی داد. او معتقد بود که اگر شاه از قراری که بنا به آن انتخاب شده است تخلف کند، عقل حکم می کند که مردم را به هم پیوند می دهد، بشکند. سوگند مردم به تبعیت و وفاداری مشروط به آن است که شاه هم سوگند خود را در مورد حفظ قانون و عدالت کامل، محترم شمارد

نظری قرار اجتماعی، که از سد  یازدهم آغاز به رشد کرد از سد شانزدهم به بعد پذیرش گسترده ای یافت. « در دوره ای از سد شانزدهم تا سد هجدهم، تفکرات و اقدامات بشر بشدت زیر تدثیر اندیشه های قرار گرایان (contraction lists )بود.» در میان جانبداران برجست این نظریه می توان به جورج بوکانان، التوسیوس ماریانا، فرانسیس سوارز، گروسیوس، پوفندروف، ریچاردهوکر، هابز، اسپینوزا، لاک و روسو اشاره کرد. هوکر نخستین نویسند انگلیسی بود که بیان معینی از این نظریه داد و در دفاع از کلیسا در برابر دشمنان، ان را به کار برد . مسئله اساسی که هوکر در کتاب خو: قوانین جامع کلیسایی، مطرح کرد این بود که آیا افراد باید از اقتداری که خودشان به وجودد نیاورده اند، اطاعت کنند یا نه. پاسخ او این بود که قراری اولیه و اصلی، مردم را مکلف می کند اطاعت کنند و این قرار را نمی توان بر هم زد، مگر بنابر توافق عمومی، اما به سبب وجود اجباری ناشی از اوضاع و شرایط اجتماعی. پس از روسو، نظری قرار اجتماعی رو به از بین رفتن گذارد، گرچه کانت و فیخته همچنان قرار اجتماعی را به عنوان یک اندیش فلسفی می پذیرفتند. رشد رهیافت علمی و تاریخی در سد نوزدهم آن را به عنوان توضیحی در منشأ و خاستگاه دولت بی اعتبار کرد: « نظری قرار اجتماعی که نظریه ای مکانیکی مبتنی بر شماری از پیش فرضهاست، با رشد تفکر سیاسی و تجربی در سیاست مرحله به مرحله عقب نشینی کرد.»

نظریات هابز، لاک و روسو

پس از بررسی کوتاه نظری قرار اجتماعی به عنوان خاستگاه دولتف نظریات سه تن از جانبداران برجستل این نظریه ، یعنی توماس هابز، جان لاک، و ژان ژاک روسو را بررسی خواهیم کرد

1-    توماس هایز

توماس هایز (1679-1588) نظریل قرار اجتماعی را در کتاب خود به نام لویان، که در 1651 منتشر شد، مطرح کرد. او بشدت زیر تأثیر بدبختیهای برخاسته از جنگ داخلی انگلستان در ده 1640 بود و فکر می کرد تنها با وجود یک پادشاه مقتدر انگلستان می تواند از آشوب نجات یابد

باید گفت که هابز اندیش قرار اجتماعی را برای هدفی مغایر با آنچه برای آن این نظری تا آن زمان مطرح شده بود یعنی تبیین منشأ دولت، در دفاع از اختیارات مقتدرانه پادشاه سلسل استوارت به کار برد. اما نظری خود را چنان در لفاف اصطلاحات کلی قرار داد که بتواند از هر گونه حکومت مقتدر پشتیبانی کند طبیعت بشر، هابز بیان نظر خود را با تحلیلی از طبیعت بشر آغاز کرد، به عقید او، انسان موجودی خودپرست و خودمحور است. انسان موجودی تنهاست، زیرا که جهان او از جهان دیگر موجودات متفاوت است. لذتها و آرزوهای خاص خود دارد و به هیچ نظم، اخلاقی باشد یا سیاسی، تعلق خاطر ندارد. اما بر خلاف دیگر موجودات زنده، دارای عقل است و قو تعقل انسان را از جانوران مشخص می کند . اما این عقل ، انفعالی است در حالی که اغراض نفسانی او فعال و نیرومند است. اختلاف اغراض نفسانی سبب اختلاف در قو تعقل انسانها می شود. همچنین در انسان انگیزه یا غریز برتری جویی وجود دارد. این انگیزه، اسنانها را به رقابت با هم برای کسب ثروت، دانش و افتخار می کشاند. خلاصه، مبارزه ای برای قدرت وجود دارد. در نتیجه، نفرت و حسد، و کوشش برای مطیع کردن دیگران در نهاد اوست. اما طبیعت انسانها را از لحاظ قوای بدنی و ذهنی چنان برابر آفریده است که هیچ کس نمی تواند مدعی باشد چیزی دارد که دیگران ندارند. اگر کسی از لحاظ جسمی قوی است، دیگری ممکن است تیزتر و زیرک تر باشد، و « طبیعت انسان چنین است که با وجود آنکه ممکن است بپذیرد که بسیاری دیگر از انسانها شوخ طبع تر، سخنورتر، داناتر، اما به دشواری قبول خواهد کرد که دیگری عاقلتر باشد، زیرا که قو تعقل و هوش خود را در خود می بیند اما قو تعقل و هوش خود را در خود می بیند اما قو تعقل و هوش دیگران از دید او دور است.» درخشش نفس خود، انسان را کور وخود بینی، او را از خود بی خود کرده است


 

[1] – The social theory  در زبان فارسی به »نظری قرار داد اجتماعی» نامدار شده است . واژ قرار داد را به طور معمول در مورد اسنادی که مکتوب هستند به کار می برند . وقتی این واژه را همراه با واژ « اجتماعی» به کار می بریم ، به نظر می رسد منظور سندی است که مردمانی آن را نوشته و امضا کرده اند ، در حالی که این نظریه چنین  به معنی نمی دهد . بنابراینف نویسنده برای گریز از این معنی نادرست ، ترجیح داده به جای « قرارداد اجتماعی» ، « قرار اجتماعی» را به کار ببرد. شرح نظریه ، همین معنی راتأیید خواهد کرد


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :

مقاله بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان pdf دارای 107 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان pdf

فصل اول

مقدمه

مقدمه: جایگاه اخلاق در جهان معاصر

رشد ملاک‌های اخلاقی

بیان موضوع

هدف پژوهش

ضرورت و اهمیت پژوهش

تاریخچه مختصر در جهان و ایران

مفهوم اخلاق با چه مفاهیم دیگری در ارتباط است؟

فصل دوم

پیشینه پژوهش;

ماهیت اخلاق

مفهوم رشد اخلاقی در نوجوانی و جوانی

زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی رشد

تعریف واژه‌ها

نکاتی درباره چگونگی تحول اخلاقی

دیدگاههای روان شناختی درباره اخلاق

دیدگاه بد سرشت بودن ذاتی انسان

رشد اخلاق در کودک

روش آموزش اخلاق

تعریف اخلاق

شاخص اخلاق

رشد اخلاق

رشد شناختی

شناخت

تحول شناختی از دیدگاه پیاژه

رشد اخلاقی از دیدگاه پیاژه

رشد اخلاقی از دیدگاه کهلبرگ;

الف- سطح اخلاق قبل قراردادی

محدوده سنی در رشد قضاوت اخلاقی

مفاهیم مهم در نظریه کهلبرگ;

مقایسه نظام‌های اخلاقی پیاژه و کهلبرگ;

ج- دیدگاه نه بد و نه خوب بودن ذاتی انسان

پیشینه مطالعاتی در جهان و ایران

فصل سوم

روش شناسی

موضوع پژوهش

سؤال‌های پژوهش

فرضیه‌های پژوهش

تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش

روش پژوهش

نوع پژوهش

ابزار پژوهش;

شیوه نمره گذاری

جمعیت پژوهش;

نمونه پژوهش

روش انتخاب آزمودنی

تجزیه و تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل کیفی

روش‌های جدید در سنجش قضاوتهای اخلاقی

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل نتایج

توصیف اطلاعات

فصل پنجم

تبیین فرضیه

تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش;

محدودیت‌ها

پیشنهادها

فهرست منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی رابطه بین سن و تحول قضاوت اخلاقی دانشجویان pdf

1- ریتا دیکسن – نلسون/ آلن سی ایزرائیل، ترجمه؛ منشی طوسی، محمد تقی، اختلال‌های رفتاری کودکان، انتشارات آستان قدس، 1378

2- مور، جورج ادوارد، ترجمه؛ سعادت، اسماعیل، اخلاق، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، 1366

3- راسل، برتراند، ترجمه؛ حیدریان، اخلاق و سیاست در جامعه، انتشارات بابک، 1349

4- محمودیان، محمد رفیع، اخلاق و عدالت، انتشارات طرح نو، چاپ اول، 1380

5-‌هاپتیان، الیزابت، بررسی اخلاق فاعلی در کودکان ایرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، 1364

6- محمدی، نوراله، بررسی تحول اخلاقی و دیگر دوستی در نوجوانان سرآمد و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد عمومی، تهران، 1373

7- مکتبی غلامحسین، بررسی تحول اخلاقی و نوعدوستی در دانشجویان تیزهوش و مستعد واقع در دانشگاه‌های شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، 1375

8- رمضانی، پریوش، بررسی رشد قضاوت‌‌های اخلاقی کودکان و نوجوانان، پایان نامه درجه کارشناسی، قزوین، 1378

9- قایمی، علی، پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان، انتشارات پژمان، چاپ سوم، 1364

10- فدایی، فرید، پیشگامان روان شناسی رشد، انتشارات اطلاعات، 1367

11- پیاژه، ژان، ترجمه: منصور، محمود و دادستان، پریرخ، تربیت به کجا ره می‌سپرد؟ انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1369

12- وارد، استفن، ترجمه: پویان، حسن، درآمدی تاریخی به اخلاق، نشر مرکز، چاپ اول، 1374

13- منصور، محمود و دادستان، پریرخ، دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی و آزمون‌های عملیاتی، انتشارات ژرف، چاپ اول،‌ تهران، 1367

14- لطف آبادی، حسین، رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی، انتشارات نسل سوم، چاپ اول، تهران، 1380

15- ماسن – پاول هنری، ترجمه یاسایی، مهشید، رشد شخصیت کودک، نشر مرکز، تهران، 1370

16- فلاول، جان اچ، ترجمه؛ ماهر، فرهاد، رشد شناختی، انتشارات رشد، چاپ اول، 1377

17- کریمی، یوسف، روان شناسی اجتماعی (نظریه‌ها، مفاهیم و کاربردها)، نشر ارسباران، چاپ ششم، 1378

18- کدیور، پروین، روان شناسی اخلاق، انتشارات آگاه، چاپ اول، تهران، 1378

19- رابرت. ال. سولسو، ترجمه؛ ماهر، فرهاد، روان شناسی شناختی، انتشارات رشد، چاپ اول، 1371

20- سیف، سوسن، کدیور، پروین – کرمی نوری، رضا – لطف آبادی، حسین، روان شناسی رشد (1)، انتشارات سمت، چاپ دهم، تهران، 1379

21- لطف آبادی، حسین، روان شناسی رشد (2)، انتشارات سمت، چاپ دوم، 1379

22- منصور، محمود، روان شناسی ژنتیک (تحول روانی از تولد تا پیری)، انتشارات سمت، تهران، 1379

23- منصور، محمود، روان شناسی ژنتیک (2)، انتشارات ژرف، چاپ اول، تهران، 1369

24- عظیمی، سیروس، روان شناسی کودک، انتشارات معرفت، چاپ اول، تهران، 1369

25- لطف آبادی، حسین، زمینه‌های اجتماعی – فرهنگی رشد نوجوانان و جوانان، انتشارات نسل سوم، چاپ اول، تهران، 1380

26- نیک گهر، غلامحسین، مبانی جامعه شناسی، انتشارات رایزن، چاپ سوم، تهران، 1371

27- اکرمی، مقایسه تحول قضاوت اخلاقی در کودکان و نوجوانان بزهکار و بهنجار و بررسی تأثیر شرایط خانوادگی، پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی، 1371

مقدمه: جایگاه اخلاق در جهان معاصر

در عصری زندگی می‌کنیم که تنظیم روابط اجتماعی بر اساس اصول اخلاقی اهمیتی فوق‌العاده پیدا کرده است. زندگی، آسایش و حرمت شخصی هر یک از ما، بیش از پیش، در گرو آن قرار دارد که اصول اخلاقی تا چه حد به طور عمومی مورد رعایت قرار می‌گیرند. در بسیاری از عرصه‌های نوین کار و زندگی اگر انسان‌ها نخواهند به احکام اخلاقی وفادار بمانند هیچ نیرویی برای بازداری آنها از تجاوز به حقوق یکدیگر وجود ندارد. همبستگی جماعتی و قومی و قوام زندگی اجتماعی نیز ضعیف‌تر از آن است که افراد را به یکدیگر مرتبط سازد و انسان‌ها بیش از پیش به صورت افراد مجزا، مستقل و بی اعتنا نسبت به یکدیگر درآمده‌اند

دولتهای ملی، به دنبال جهانی شدن اقتصاد و عروج نهادهای سیاسی بین المللی، قدرت و اعتبار خود را تا حد زیادی از دست داده اند؛ بحرانهای اقتصادی و سیاسی و انقراض باورهای سخت گیرانه سنتی تضعیف دستگاههای امنیتی را به همراه آورده است؛ و نهادهای گوناگون جامعه، محکوم به انشقاق و از هم پاشیدگی، توان نظارت بر اعمال اعضای خود را از دست داده‌اند. در نتیجه، حوزه‌هایی از زندگی اجتماعی که بر آنها هرج و مرج و اغتشاش حاکم است به طور مداوم در حال تکثیر و گسترش هستند. در این شرایط تنها اخلاق است که به علت موقعیت استعلایی خود می‌تواند، انسان‌ها را به جدی گرفتن مسئولیت خود در قبال یکدیگر فرا خواند

اما امروزه آموزه‌های اخلاقی نیز در وضعیتی بحرانی قرار دارند. بنیادها، مراجع و تکیه گاههای سنتی احکام اخلاقی، تا حد معینی مشروعیت خود را از دست داده‌اند و هیچ گونه الگوی رفتاری معینی – حداقل برای نسل جوان – وجود ندارد

هنجارهای اجتماعی، باورهای مذهبی و آموزشهای فلسفی، سه بنیاد اصلی ترویج آموزه‌های اخلاقی، هر یک به نوعی، دیگر از اعتبار و نفوذ دیرینه خود برخوردار نیستند

هنجارهای اجتماعی، از یک سو، حالتی آن چنان مجرد و عام پیدا کرده‌اند که هیچ تکلیف مشخصی را برای کسی تعیین نمی‌کنند و از سوی دیگر، دلیل انشقاق جامعه و تضعیف نهادهای اجتماعی اقتدار و نفوذ خود را بر اذهان مردم از دست داده‌اند. در سطح کلی زندگی اجتماعی، مشروعیت هنجارهای اجتماعی چندان ضربه نخورده است، اما این هنجارها آن قدر از اقتدار برخوردار نیستند که فرد را از تک‌روی و بی‌توجهی به منافع جمع باز دارند

به علاوه فرد نیز دیگر از آن توان، شهامت و امکانات برخوردار نیست که بتواند به صورت خودانگیخته و خودجوش از سر اقتدار و بزرگواری، اخلاقی عمل کند

قدرت عظیم نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و حاکمیت شرایط بغرنج و پیچیده جهانی بر فراز و نشیب زندگی اجتماعی انسان‌ها را به موجوداتی خرد و حقیر تبدیل نموده است. فرد در چنبره زنجیر منطق سرمایه، عقلانیت نظم اداری و پیامدهای تصمیم‌های خیل کنشگران قدرتمند گرفتار آمده است. در چنین شرایطی انسان دیگر سرنوشت را به مبارزه نمی‌طلبد، خود را وارد ماجراهای پیچیده برای تغییر شرایط کلی جهان نمی‌سازد و نگران از عواقب اعمال خود، خویش را چندان درگیر مشکلات دیگران نمی‌کند. او بیشتر سعی می‌کند تا از فرصتهای ممکن بهره جسته و امکانات لازم برای بهره مندی از یک زندگی بی دردسر را برای خود فراهم آورد. فداکاری و احساس مسئولیت نسبت به وجود و موقعیت دیگران برای او اهمیت چندانی ندارد. بیهوده نیست که ما امروزه با خیل افرادی روبرو هستیم که درصدد بازگردانیدن مشروعیت و اقتدار سابق به بنیادها و مراجع احکام اخلاقی هستند. در زمینه درک مذهبی، اجتماعی و فلسفی از امور رد پای این تلاش را می‌توان مشاهده کرد. این گونه تلاشها در برخی از مناطق جهان و حوزه‌های زندگی اجتماعی با موفقیت روبرو شده‌اند. اینجا و آنجا، مذهب، نهادهای سنتی جامعه و تعقل و استدلال وجهه‌ای نو پیدا کرده‌اند و افراد و گروههای بسیاری راغب شده‌اند که ادعای از نو طرح شده این نهادها و مراجع را مورد ملاحظه جدی قرار دهند

معهذا فریب ظاهر قضیه را نباید خورد. بنیادها و مراجع سنتی هر قدر که نوسازی شده باشند باز توان ارایه چنان احکام جهان‌شمولی را ندارند که انسان، جدا از موقعیت اجتماعی و اندیشه و طرز نگرشش به جهان، آنها را معتبر بشمارد. موقعیت قدرتمند این بنیادها و مراجع بیشتر اوقات محدود به یک زمان معین و وضعیت خاص است. مذهب به طور عمده مؤمنین، هنجارهای اجتماعی افراد میان‌سال و کمابیش موفق و استدلال و تعقل روشنفکران را مخاطب قرار می‌دهد

به علاوه، آنها نمی‌توانند همان گروه مخاطب خود را به صورت جمع و کلیتی واحد تثبیت نمایند. مذهب خود متشکل از مذاهب مختلف است و هر مذهب احکام اخلاقی خاص خود را دارد. اعتقاد و ایمان به یک مذهب به طور معمول انسان را از مؤمنین به مذاهب دیگر دور و حتی گاه منزجر می‌سازد. از این لحاظ، حس عطوفت و اخوت نشأت گرفته از درک مذهب به طور معمول محدود به انسانهای خاص است. هنجارهای اجتماعی نیز به طور مداوم در حال تغییر هستند. هنجارهای حاکم بر نهادهای سنتی اجتماعی نیز هر چند در عرصه‌های خرد زندگی اجتماعی به کار می‌آیند، در عرصه‌های کلان و وسیع زندگی اجتماعی نقشی سرکوبگرایانه پیدا می‌کنند. هر چند صلابت و اقتدار این هنجارها ممکن است زمینه امن کار و کوشش را برای برخی فراهم آورد ولی این امنیت به بهای نقض آزادی عمل برخی دیگر از افراد به دست می‌آید. شکست این پروژه‌ها در عین حال شکست تلاش برای بنیان گذاری و فراافکندن هر نوع مرجع فرا-فردی برای اصول اخلاقی است

در عصری که انسان تنها و تنها خویشتن را به عنوان جولانگاه اندیشه و تأملات خود در اختیار دارد، در عصری که همبستگی‌های اجتماعی ضعیف و شکننده هستند، در عصری که روابط اجتماعی هر چه بیشتر بر پایه ضابطه‌های حقوقی تعریف می‌شوند و بالاخره در عصری که زندگی به تجریبات شخصی و درد محدود شده است. براستی، چگونه می‌توان برای انسانها مرجعی در ورای فردیت آنها، برای تنظیم روابط اجتماعیشان، فرا افکند. برای چنین انسانی تنها آنچه از درون او می‌جوشد و می‌شکوفد مشروعیت دارد. معیار اصلی تمیز امور برای او ارزشهای فردی و شیوه داوری شخصی خود او هستند، نه احکامی که از پیش بر حق و درست فرض شده‌اند

در این وضعیت جدید دیگر از خودگذشتگی، توجه به منافع و حقوق دیگری و کنش اخلاقی اموری نیستند که به خودی خود به ذهن فرد خطور کنند و یا اگر خطور کنند در اعمال و رفتار او انعکاس یابند. گرفتار در وجود شخصی خویش، او انگیزه و شور دست زدن به کنشی را ندارد که هدف آن تضمین منافع دیگری باشد

در این میان، یک عامل و تنها یک عامل می‌تواند موقعیت فرد را تا حدی ثبات بخشد و او را به سمت اتخاذ موضعی اخلاقی نسبت به امور سوق دهد. این عامل همانا وجود دیگری به صورت یک شخص معین با احساسات و تمایلات مختص به خود است. وجود دیگری همیشه به صورت حضور زنده و فعال دیگری در عرصه‌های مختلف زندگی برای فرد مطرح است. او مجبور است در مقابل برخوردهای دم به دم متفاوت دیگران عکس العمل نشان دهد. اگر به برخورد‌های مستقل و پویا با حس مسئولیت فردی نسبت به استقلال دیگری ، ترکیب شود، فرد از حد معینی از استقلال و اقتدار برخوردار خواهد شد. در متن احساس مسئولیت نسبت به وجود و تضمین استقلال و پویایی دیگری، در متن معمولی نسبت به استقلال او، فرد می‌تواند احساس کند که هستی و حضور خاصی در جهان دارد. بدین شکل دیگری میدانی می‌شود که فرد در آن وسعت حضور و اقتدار خود را باز می‌یابد. در این روند او بر ضعفها و سرگشتگیهای خویش فایق می‌شود. از این رو می‌توان گفت نه خودمحوری و احساس توانمندی بلکه ضعف و فقر وجودی، فرد را بر می‌انگیزد تا با رویکردی اخلاقی تأمین آزادی و بهروزی دیگری را غایت اعمال خود گرداند (محمودیان، 1380)

 رشد ملاک‌های اخلاقی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله خانواده و نقش و تاثیر آن در برقراری عدالت pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خانواده‌ و نقش‌ و تاثیر آن‌ در برقراری‌ عدالت‌ pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خانواده‌ و نقش‌ و تاثیر آن‌ در برقراری‌ عدالت‌ pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله خانواده‌ و نقش‌ و تاثیر آن‌ در برقراری‌ عدالت‌ pdf

عدالت‌ از نظر علی‌ (ع‌) در خانواده‌ی‌ اجتماعی‌

 عدل‌ از اصول‌ دین‌ در خانواده‌

 جود و عدل‌ در خانواده‌ از دیدگاه‌ اخلاق‌ فردی‌

 جود بهتر است‌ یاعدل‌؟

 جود و عدل‌ از نظر اجتماعی‌

 فرق‌ جود با احسان‌

 عدالت‌ در خانواده‌، فلسفه‌ ی‌ اجتماعی‌

 دنیای‌ گشاده‌ی‌ عدالت‌ خانواده‌ و دنیای‌ تنگ‌ ظلم‌

 علت‌ اصلی‌ انحراف‌ افراد از عدل‌ در جامعه‌ و خانواده‌

 نتیجه‌ی‌ اساس‌ بحث‌ عدل‌ در خانواده‌

 اصل‌ عدل‌ در مذهب‌ شیعه‌

 حق‌ همسر از نظر علی‌(ع‌)

 مفهوم‌ عدالت‌ اجتماعی‌ در خانواده‌

 مهفوم‌ و ابعاد عدالت‌ اجتماعی‌ در خانواده‌

 منابع‌ و مآخذ

 «عدالت‌ از نظر علی‌(ع‌) در خانواده‌ی‌ اجتماعی‌»

 «لقد ارسلنا بالبینات‌ و أنزلنا معهم‌ الکتاب‌ و المیزان‌ لیقوم‌ الناس‌ بالقسط‌ و انزلنا الحدید فیه‌ بأس‌ شدید و منافع‌ للناس‌ ولیعلم‌ الله‌ من‌ ینصره‌ رسله‌ بالغیب‌ ان‌ الله‌ قوی‌ عزیز» «حدید آیه‌ی‌ 25»

 «ان‌ الله‌ یأمر بالعدل‌ و الاحسان‌ وایتائ ذی‌القربی‌ و ینهی‌ عن‌ الفحشاء و المنکر و البغی‌ یعظکم‌ لعلکم‌ تذکرون‌» «نحل‌ آیه‌ی‌ 90»

 این‌ دو آیه‌ی‌ کریمه‌ از دو سوره‌ است‌ و هر کدام‌ در یک‌ جایی‌ از قرآن‌ است‌ آیه‌ی‌ اول‌ آیه‌ی‌ بیست‌ و پنجم‌ از سوره‌ی‌ حدید است‌ و آیه‌ی‌ دوم‌ آیه‌ی‌ نودم‌ از سوره‌ی‌ نعل‌ است‌ البته‌ در هر دو آیه‌ از یک‌ مطلب‌ یاد شده‌ و آن‌ موضوع‌ عدالت‌ است‌ البته‌ هر آیه‌ مطلب‌ اضافه‌ای‌ نسبت‌ به‌ دیگری‌ دارد

 در آیه‌ اول‌ می‌فرماید «ما، پیغمبران‌ خود را به‌ دلایل‌ روشن‌ فرستاده‌ایم‌ و همراه‌ آن‌ها کتاب‌ و مقیاس‌ و وسیله‌ اندازه‌گیری‌ فرستادیم‌ تا مردم‌ بر میزان‌ عدالت‌ عمل‌ کنند، آهن‌ فرستادیم‌ که‌ فلزی‌ و محکم‌ و با صلابت‌ است‌ و منافعی‌ برای‌ حیات‌ بشر دربر دارد! علت‌ دیگر فرستادن‌ پیغمبران‌ این‌ است‌ که‌ آمدن‌ آن‌ها وسیله‌ای‌ امتحانی‌ باشد و معلوم‌ و روشن‌ شود که‌ چه‌ کسی‌ به‌ یاری‌ حق‌ و اهل‌ حق‌ می‌شتابد و چه‌ کسی‌ نمی‌شتابد، خداوند نیرومند و غالب‌ است‌

 در آیه‌ی‌ اول‌ هدف‌ کلی‌ ادیان‌ آسمانی‌ را برقرار شدن‌ موازین‌ عدالت‌ ذکر می‌کند‌ و در آیه‌ی‌ دوم‌ به‌ عنوان‌ یک‌ اصل‌ از اصول‌ و مبانی‌ کلی‌ اسلام‌ و به‌ عنوان‌ معرفی‌ روح‌ اسلام‌ می‌فرماید خداوند به‌ عدل‌ و احسان‌ امر می‌کند و از فحشاء و زشت‌کاری‌ها و بدی‌ها و ظلم‌ها نهی‌ می‌کند

 موضوع‌ عدل‌ و احسان‌ خصوصا موضوع‌ عدل‌، گذشته‌ از این‌ که‌ در خود قرآن‌ کریم‌ مکرر ذکر شده‌ در تاریخ‌ اسلام‌ و در میان‌ مسلمین‌ فصلی‌ طولانی‌ دارد چه‌ از نظر علمی‌ در تاریخ‌ اسلامی‌ و چه‌ از نظر علمی‌ و اجرایی‌ در تاریخ‌ اجتماعی‌ و سیاسی‌ جامعه‌ و چون‌ واقعا یکی‌ از ارکان‌ اسلام‌ اصل‌ عدل‌ است‌. شایسته‌ است‌ در اطراف‌ آن‌ صحبت‌ شود و مخصوصا ما شیعیان‌ که‌ یکی‌ از اصول‌ دین‌ را عدل‌ می‌دانیم‌

 «عدل‌ از اصول‌ دین‌ در خانواده‌»

 اصول‌ دین‌ را پنج‌ چیز می‌شماریم‌، توحید، عدل‌، نبوت‌، امامت‌، معاد. عدل‌ و امامت‌ اختصاصا در شیعه‌ از اصول‌ دین‌ شمرده‌ شده‌، و گاهی‌ این‌ دو را به‌ نام‌ دو اصل‌ مذهب‌ می‌نامند که‌ البته‌ مقصود این‌ است‌ که‌ از نظر اسلام‌شناسی‌ این‌ مذهب‌ و از دیده‌ی‌ پیشوایان‌ این‌ مذهب‌، عدل‌ و امامت‌ هم‌ از اصول‌ اسلام‌ است‌، پس‌ معلوم‌ می‌شود از نظر مذهب‌ و طریقه‌ی‌ ما اصل‌ عدل‌ بسیار مهم‌ است‌، پس‌ معلوم‌ می‌شود که‌ در ردیف‌ مسائلی‌ از قبیل‌ مسائل‌ اخلاقی‌ خانواده‌ نیست‌ لذا، به‌ همین‌ مناسبت‌ به‌ این‌ شب‌های‌ عزیز که‌ فرصتی‌ هست‌ تا حدی‌ که‌ مقدور است‌ از اطراف‌ این‌ اصل‌ و تاریخچه‌ی‌ آن‌ که‌ با سرنوشت‌ ما و وضع‌ حاضر ما بستگی‌ دارد مطالبی‌ به‌ عرض‌ شنوندگان‌ می‌رسانیم‌

 به‌ علاوه‌ اینکه‌ این‌ شب‌ها تعلق‌ دارد به‌ امام‌ عادل‌ علی‌ الاطلاق‌، مجسمه‌ی‌ عدل‌ و مساوات‌، شیفته‌ی‌ حق‌ و انصاف‌، نمونه‌ی‌ کامل‌ بشر دوستی‌ و رحمت‌ در جهت‌ و احسان‌: مولای‌ متقیان‌ علی‌(ع‌) کسی‌ حتی دیگران درباره‌اش گفته‌اند قاتل او همان عدل و مساواتش بود

دشمنی   طاووس  آمد  پراو            ای سباشه را بکشته فراو

گفت من آن آهوم کزنا فافی            ریخت آن صیاد خون صاف فن

«جود و عدل در خانواده از دیدگاه اخلاق فردی»

علماء اخلاق جود را از عدل بالاتر دانسته‌اند، اما علی مرتضی(ع) درکمال صراحت می‌گوید عدل به این دلیل و این دلیل از جود بالاتر است

البته این دو نظر از دو زاویه و دو دیدگاه است: اگر تنی از جنبه‌ی فردی و اخلاق شخصی مطلب را مطالعه کنیم جود از عدل بالاتر است. ازنظر ملکات اخلاقی، ملکه جود و ایثار بالاتر است از ملکه‌ی عدالت، زیرا شخصی عادل از آن جهت که شخصاًو ازنظر اخلاق شخصی و فردی عادل است در این حد از کمال انسانی است که به حق دیگران در خانواده تجاوز نمی‌کند و مال کسی را نمی‌برد، متعرفی کسی نمی‌شود، اما آن که خود می‌کند و ایثار می‌نماید نه تنها مال کسی را نمی‌برد بلکه از مال خود دسترنج خود به دیگران جود می‌کند، نه تنها نوبت کسی را نمی‌گیرد، نوبت خود را هم احیاناً به دیگران می‌دهد نه تنها بر کسی جراحتی وارد نمی‌اورد بلکه در بیمارستان‌ها و میدان‌های جنگ و در کلبه‌ها و خانه‌های بی‌نوایان به سروقت بیماران و مجروحین می‌رود، دارویی به کامشان می‌ریزد مرهمی بر جراحتشان می‌گذارد، مجاناً شغل پرستاری بیماران را برای خود انتخاب می‌کند، نه تنها  خون کسی را نمی‌ریزد بلکه حاضر است خون خود فدای خیر جامعه کند

پس از نظر ملکات اخلاقی و صفات شخصی البته جود از عدل بالاتر است، بلکه طرق قیاس هستند

«جود بهتر است یا عدل؟»

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >