سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق نقاشی و طراحی روی عروسک های توپی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق نقاشی و طراحی روی عروسک های توپی pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق نقاشی و طراحی روی عروسک های توپی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق نقاشی و طراحی روی عروسک های توپی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق نقاشی و طراحی روی عروسک های توپی pdf :

- فعالیت های قبل از شروع درس: (زمان 5 دقیقه)
به نام خداوندی که به انسان فکرت آموخت با تنی پرعزم، دلی پرشوق، لبی تشنه و چشمی تر سلامم را پذیرا باش.
که با دانش آموزان سلام و احوال پرسی نموده و از وضع جسمانی و روانی آگاه شده، سپس حضور و غیابی در کلاس را از روی دفتر کلاس انجام داده و غائبین کلاس را به یکی از دانش آموزان که به عنوان نماینده کلاس می باشد داده تا به دفتر مدرسه تحویل دهد.
اگر در آن روز مناسبتی داشتیم آن مناسبت را همراه با تاریخ روی تخته کلاس نوشته و دانش آموزان را از مناسبت آن روز آگاه کرده و اندکی هم درمورد آن مناسبت ((به صورت متخصصی)) برایشان گفته.
- هدف های کلی درس:
آشنایی با شیوه های دیگری از انجام کارهای هنری و سنتی و کسب توانایی و مهارت های لازم جهت انجام کارهای ظریف و به کارگیری رنگها در طرح و شکل های متفاوت.



- هدف های جزئی شامل:
دانشی: با تمامی مراحل انجام کار آشنا شوند.
نگرشی: به انجام مراحل کار اهمیت دهند، به انجام دادن هر مرحله از کار علاقه مند شوند.
مهارتی:توانایی و مهارت لازم و کافی برای انجام کار به دست آوردند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق مقدمه ای بر علم ربا تیک pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق مقدمه ای بر علم ربا تیک pdf دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق مقدمه ای بر علم ربا تیک pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق مقدمه ای بر علم ربا تیک pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق مقدمه ای بر علم ربا تیک pdf :

ارزیابی عملی ربات‌ها در میدان جنگ، نیروهای نظامی آمریکایی را بر این داشته است که پروژه‌های ساخت ربات‌های نظامی را با تلاش بیشتری پیش برند و هم‌اکنون بودجه‌های هنگفتی را از دولت برای این کار می‌گیرند.
در همین راستا چندی پیش در شهر واشنگتن دی‌سی نمایشگاه بزرگی با نام وسائل بی‌سرنشین و سیستم‌های بین‌المللی مربوط به وسائل بی‌سرنشین (AUVSI) برگزار شد.
این نمایشگاه در 5 بخش ربات‌ها زمینی، ارزان‌ترین‌ها، ربات‌های هوایی یا همان هواپیماهای بی‌سرنشین، کاربرد‌های غیرنظامی و تهدیدات ربات‌ها برای انسان‌ها برگزار شد که هر بخش جذابیت مخصوص به خود را داشت.


ربات‌های زمینی:
ربات‌های زمینی، اولین نوع ربات‌های ساخت بشر بودند و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. به نظر می‌رسد با چنین نرخ رشدی در عرصه ساخت ربات‌های زمینی، در سال 2050 اگر کسی بخواهد به سفر یا گردشی برود برایش خیلی امن‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر است که از یک ماشین اتوماتیک یا یک ربات استفاده کند و دیگر خودش فقط از سفر لذت ببرد.
یکی از ربات‌های بسیار عجیب و کامل بخش ربات‌های زمینی را شرکت جنرال داینامیکز به نمایش گذاشته بود. این ربات به راحتی و با استفاده از چندین کانال هدایتی مسیر خود را تشخیص می‌دهد و در زمان حرکت خود می‌تواند ماموریت‌های فراوانی را انجام دهد.
شرکت جنرال دایتامیکز با انعقاد قراردادی با ارتش آمریکا، باید تعداد زیادی از این نوع ربات را برای ارتش آمریکا بسازد.
ربات مذکور برای مناطق بسیار حساس طراحی شده است که در آنها انواع گوناگون بمب و مواد منفجره وجود دارد. دوربین‌های دقیق و سنسورهای مادون قرمز، توانایی جستجو و تشخیص مکان و نوع مواد منفجره را به آن می‌دهد. با یک تانک سوخت، 16 ساعت بدون وقفه حرکت می‌کند و دیگر احتیاجی به کنترل از راه دور ندارد زیرا مسیر خود را(حتی در شلوغ ترین و صعب العبور‌ترین مکان‌ها) به صورت هوشمند تشخیص می‌دهد.
جی راسنبلام ، رئیس بخش تحقیقات راباتیک شرکت جنرال داینامیکز می‌گوید: برای فروش این ربات هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر مشتریان دولتی و غیردولتی بسیاری از این مدل در خواست کرده‌اند و ما هم اکنون تنها در فکر تولید ارزان‌تر آن هستیم.

ارزان‌ترین‌ها:
در بخش ارزان‌ترین‌ها شرکت سیستم‌های رباتیک جی‌پی‌او(JPO) رباتی را عرضه کرده بود که حضور فعالی در عراق و افغانستان داشته است. این ربات برای موقعیت‌های درگیری استفاده می‌شود و به صورت هوشمند عمل می‌کند و دیگر احتیاجی به یک اپراتور برای هدایت و کنترل آن نیست.

بی‌سرنشین‌های هوایی:
تکنولوژی ساخت هواپیما‌های بی‌سرنشین رشد عجیبی داشته است. کمال طراحی یک هواپیمای بی‌سرنشین را می‌توان در شاهین جهان (global hawk) که یک هواپیمای جاسوسی است دید.این بار شرکت لاکهید مارتین یک هواپیمای بی‌سرنشین بسیار کوچک را ارائه کرده است تا ظرافت در طراحی یک پرنده جاسوسی را به رخ رقبای تجاری خود بکشد.
نام این هواپیما استاکر (stalker) است که به چشم طلایی نیز معروف است استاکر می‌تواند بهترین دید را در شب داشته باشد و به صورت عمودی فرود و برخاست می‌کند. با وجود جثه کوچکش می‌تواند 8 ساعت پرواز کند و3 ساعت به صورت ساکن (hover) در آسمان بماند و هیچ راداری توانایی تشخیص آن را ندارد و همه این‌ها مشتی از خروار است، جنگ‌های آینده، عرصه نبرد ربات‌ها خواهند بود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد استان اصفهان pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد استان اصفهان pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد استان اصفهان pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد استان اصفهان pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد استان اصفهان pdf :

استان اصفهان

اصفهان استان یکی ازتقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران است.ازشمال به استان تهران دریاچه نمک و واستان کهگیلویه وبویراحمد و از مغرب به استان لرستان استان خوزستان واستان چهارمحال وبختیاری محدوداست.مسافت آن 105263 کیلومتر مربع است.استان اصفهان 17 شهرستان و51 شهر است.جمعیت آن درسرشماری سال 1370 شمسی 3682444 نفربوده است.مرکزاین استان شهراصفهان است.

شهرستانهای استان اصفهان :اردستان،اصفهان،برخوارومیمه،خمینی شهر، خوانسار،سمیرم، شهرضا، فریدون، فریدونشهر، فلاورجان، کاشان،گلپایگان،‍ لنجان، مبارکه، نایین، نجف آباد، نطنز.
شهرهای مهم استان اصفهان:اردستان،اصفهان،پولادشهر،خمینی شهر {سده}،خوانسار، خوراسکان، داران،زرین شهر، فریدون شهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، مبارکه، نایین، نجف آباد، نطنز.

اصفهان سرزمینی است درمرکزایران که درحدود105263 کیلومترمربع مساحت دارد.ازشمال به استانهای مرکزی،تهران وسمنان،ازمشرق به استانهای خراسان ویزد،ازجنوب به استانهای چهارمحال وبختیاری،خوزستان،
و لرستان محدوداست.
سرزمین
اصفهان سرزمینی پهناور است که میان دامنه های شرقی زاگرس ورشته کوههای زاگرس از کردستان آغاز می شود

و به طول 1350 کیلومتر تاشمال تنگه هرمز ادامه دارد. رشته کوههای مرکزی ایران ازمشرق دشت رزن،در شمال شرقی همدان،آغاز می شود وتاهامون جازموریان درجنوب شرقی ایران کشیده شده است.
اصفهان ازچهار ناحیه کوهستانی ویک ناحیه جلگه ای تشکیل شده است.ناحیه کوهستانی غربی،شهرستان فریدون وناحیه کوهستانی شرقی وشمال شرقی شهرستان نطنز را در بر می گیرد.
ناحیه کوهستانی شرقی،با دو رشته کوه،شهرستان اردستان رادر مغرب از زاینده رود،ودر مشرق ازدشت کویر جدا میکند.ناحیه کوهستانی جنوبی اصفهان،شهرستان سمیرم را در بر می گیرد.مهمترین کوههای اصفهان عبارتند از:شاهان کوه به ارتفاع 4040 متر،سارشنان به ارتفاع 3330 متر،وصفه به ارتفاع 2240 متر.

قسمت جلگه ایی اصفهان،که از آبرفت زاینده رود پدید آمده است،با شیب ملایمی به باتلاق گاوخونی در جنوب شرقی شهر اصفهان می رسد.رودهای مهم اصفهان عبارتند از : زاینده رود ورود مرغاب . زاینده رود،که دراز ترین وپرآبترین روداصفهان وفلات مرکزی ایران است، از کوههای زردکوه بختیاری در 70 کیلومتری مغرب شهرکرد ،سرچشمه می گیرد.زرد کوه بخشی از رشته کوههای

زاگرس است که به سبب داشتن لایه های آهکی زرد به این نام معروف شده است .طول زاینده رود درحدود 360 کیلومتر است. این رود از به هم پیوستن چشمه های کوچک وبزرگ بسیار تشکیل می شود که معروف ترین آنها چشمه جانان وچهل چشمه است.مهمترین سرچشمه آن برفهای کوهرنگ است وآب آن در فصلهای گرم
سال نیز پیوسته جاری است.عرض زاینده رود در همه جا یکسان نیست. درقسمت بالای رود، عرض آن درحدود 10 متر است ودر قسمت وسط، در حدود پل زمانخان، در نزدیکی شهر کرد، به 25 متر

می رسد. پهنای زاینده رود در نزدیکی اصفهان حدود 800 متر است. زاینده رود پس از آبیاری کشتزارهای بسیار، سرانجام،در140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان به باتلاق گاوخونی می ریزد.
بر روی زاینده رود،از چشمه تا پایان،28 پل و6 بند و سد،از جمله سد زاینده رود ،در 117 کیلومتری غرب اصفهان، ساخته شده است. پلهای قدیمی زمانخان،کله،فلاورجان،مارنان،الله وردی خان

(سی سه پل )، پل خواجو،شهرستان، و ورزنه ،از جمله پلهای زاینده رود هستند. در زمان صفویه برای استفاده از آب زاینده رود تقسیم بندی ویژه ایی صورت گرفت که بر اساس آن آبادیهایی که در مسیر رود قرار داشتند می توانستند از میزان معینی آب استفاده کنند. این تقسیم بندی هنوز هم معتبر است.
رود مرغاب ،دومین رود اصفهان، از کوههای فریدون سرچشمه می گیرد وپس از آبیاری کشتزارهای نجف آباد، درنزدیکی روستای جوزدان به زاینده رود می ریزد. رودههای کوچک کرون، در نزدیکی نجف آباد، ورود موسمی قمرود،

در گلپایگان نیز در سرزمین اصفهان جاری است. ویژگیهای گوناگون جغرافیایی سبب شده است که در اصفهان سه نوع آب وهوای متفاوت یافت شود. آب و هوای کوهستانی آب وهوای نیمه بیابانی{ کوهپایه ای}، وآب وهوای بیابانی .ناحیه های کوهستانی اصفهان، مانند فریدون، سمیرم، وبخشی از شهرضا، آب وهوای سرد معتدل کوهستانی دارند. ناحیه های مرکزی،مانند نجف آباد،وشهر اصفهان ،آب وهوای نیمه بیابانی{کوهپایه ایی} با تابستان های گرم وزمستان های نسبتاً سرد

دارند. ناحیه های شرقی سرزمین اصفهان ،مانند اردستان و نایین آب وهوای بیابانی گرم وخشک دارند. بارش سالانه در اصفهان 200 میلیمتر است. بیشترین بارش را شهرستان سمیرم وفریدون، وکمترین بارش را شهرستان های نایین واردستان دارند.کنند که بتوانند دربرابر خشکی وگرمای هوا وجنس نامساعد خاک مقاومت کنند. انواع گون،ودرختچه گز،ودر بعضی جاها ،درخت خرما پوشش گیاهی تنک این ناحیه را تشکیل می دهند. هرچه ارتفاع زمین به ویژه دامنه های زاگس بیشتر می شود ازمقدار گیاهان کویری کاسته شده بر پوشش گیاهی منطقه های معتدل افزوده می شود. سرسبز ترین ناحیه ها نزدیک زاینده رود هستندکه بیشه های فراوان دارند.بخشی از مغرب وجنوب اصفهان مانند فریدونشهر وسمیرم پوشش جنگلی طبیعی دارند.در سمیرم حدود 3000 هکتار و در فریدون شهر حدود 100000 هکتار پوشش جنگلی وجود دارد. دربعضی ازمنطقه های کویری اصفهان ازجمله شهرستانهای اردستان،نطنز،نایین وکاشان برای تثبیت شنهای روان حدود 120000 هکتار درختان جنگلی کاشته اند.ناحیه های غربی از علفزارها وچمنزارهای نسبتاً گسترده پوشیده شده است. مهمترین مرتعهای اصفهان در فریدون،سمیرم،گلپایگان،وخوانسارپراکنده اند.در علفزارها نوع های مختلف گون وجود دارند که از آنها کتیرا،وگزانگبین می گیرند.چمنزار ها بیشتر درشهرضا،خوانسار،وگلپایگان پراکنده اند. درجنگلها وبیشه های اصفهان درختانی که چوبشان

درصنعت به کار می رود مانند صنوبر {تبریزی وسپیدار }وهمچنین درختها ودرختچه های میوه وحشی،مانندسماق،زرشک،بادام کوهی وبادام می رویند.
در اصفهان جانوران وپرندگان گوناگونی زندگی می کنند. در جنگل ها وکوه پایه ها پلنگ،گرگ،خرس،کفتار،روباه،شغال،خرگوش،بزکوهی،وآهو یافت می شود. کبک،تیهو،قمری،بلدرچین،باز،شاهین،ومرغابی وحشی،ازجمله پرندگان این سرزمین هستند.

دراصفهان سه منطقه حفاظت شده برای حیات وحش معین شده است.منطقه حفاظت شده موته باوسعت 220000 هکتار بین شهرهای کاشان،دلیجان،محلات،گلپایگان،خوانسار ومیمه پناهگاه وحش قمیشلو باوسعت 37000 هکتار درشمال غرب شهرضا. پناهگاد وحش کلاه قاضی باوسعت 48000 هکتار درجنوب شهراصفهان.

اقتصاد
اقتصاد اصفهان برکشاورزی ،دامپروری وصنعت استوار است.ناحیه های کویری مشرق استان،ازجمله شهرستانهای اردستان،نایین،نطنز،وخوروبیابانک،ازلحاظ کشاورزی وصنعت توسعه چندانی نیافته اند. منطقه های کوهستانی وکوهپایه ایی وجلگه ایی برای کشاورزی مناسب هستند.خاک بیشتر این ناحیه ها حاصلخیز است ودرآنها کشتزارها وباغهای ومیوه فراوان یافت می شود. گندم ، جو ، برنج ، حبویات ، ذرت، دانه های روغنی ، پنبه ، چغندر قند ، تنباکو ، انواع علوفه ، سبزیها ، پیاز ، سیب زمینی ، کدو ، بادنجان ، خیار ، هندوانه ، طالبی ، خربزه ، گیلاس ، آلبالو ، آلو ، زرد آلو، هلو ، سیب ، گلابی ، به ، انگور ، انجیر ، انار ، توت ، بادام ، پسته ، گردو ، فندق و خرما از مهمترین فراورده های کشاورزی و باغداری سرزمین اصفهان به شمار می آیند . در ناحیه غربی و جنوبی استان دامپروری ، مرغداری و پرورش زنبور عسل و در اطراف زاینده رود ماهیگیری رواج دارد

.
اصفهان دارای معدنهای گوناگون و ذخیره های زیرزمینی فراوان است . طلا ، نقره ، سرب ، مس ، روی ، نمک ، سنگ آسیا ، سنگهای ساختمانی ، زغال سنگ و سنگ آهک از مهمترین معدنهای این سرزمین است .
اصفهان یکی از مهمترین مرکز های صنایع دستی به شمار می آید‍‍ ‌‍‍‍و شهر اصفحان در این زمینه پیشگام شهرهای دیگر استان اصفحان است. خانمسازی ، مینا کاری، نقاشی و تذهیب ‍، منبت کاری ، خرّاطی ، نمد مالی، پوست دوزی ، عبابافی، قالیبافی، تهیه خورجین و گلیم و جاجیم، زیلو

بافی، زری بافی، مخملبافی، س‍‌ُکمه دوزی، ملیله دوزی، نقره سازی، قلمزنی، سفالگری (دستی)، کاشیسازی، کاشیکاری، گیوه بافی، و چادر بافی از جمله صنایع دستی اصفحان هستند.
اصفحان یکی از مراکز مهم صنعتی ایران است و بیش از 1000 واحد بزرگ و کوچک صنعت ماشینی در شهرهای آن به کار مشغول هستند. صنعت ذوب آهن در زرین شهر دارای اهمیت اقتصادی فراوان است که گذشته از مصرف داخلی، بخشی از تولید آن به کشورهای خارجی صادر می شود. صنایع نظامی و فولاد در مبارکه نیز دارای ارزش و اهمیت فراوان است.صنایع مهم دیگر اصفحان عبارتند از: تولید فرش ماشینی، قند سازی، بلور سازی، و تولید مواد پلاستیک در کاشان‍‍؛ پنیر سازی، ماشین سازی، تولید پولیکا، تولاید گچ در گلپایگان؛ صنایع غذایی، تولیدماشینهای کشاورزی، تولید کفش و تولید دیگ زودپز در نجف آباد؛ کارخانه چینی و سرامیک در نطنز؛ ریسندگی و بافندگی و پتو بافی در اصفحان و نطنز؛ پالایش نفت، تولید برق، تولید کود شیمیایی، تولید روغن نباتی، صنایع چوب، چرم سازی، کاغذ سازی، لاستیک سازی و تولید پلی اکریل و سیمان در شهر اصفحان و

حومه آن .
اصفحان دارای شبکه راههای زمینی و هوایی است. راههایآسفالت و شوسه، شهرها و روستاهای این استان را به استانهای دیگر مربوط می کند. طول راههای استان اصفحان به بیش از 7300 کیلومتر می رسد. راه آهن اصفحان، به طول 628 کیلومتر ، شهر اصفحان را به کاشان، یزد، زرین شهر و از طریق آنها به کرمان و تهران مربوط می کند. فرودگاه بین المللی اصفحان این شهر را به شبکه راههای هوایی ایران و به کشورهای خارجی پیوند می دهد.

مردم
جمعیت استان اصفهان بر اساس سر شماری سال 1370 شمسی 3682444 نفر است. نزدیک به 34 درصد مردم این سرزمین درروستاها زندگی می کنند. بخشی از مردم فریدون را کوچ نشینان ایل چهارلنگ بختیاری تشکیل می دهند.
بیشتر مردم اصفهان به زبان فارسی سخن می گویند. اصفهانی، لری ، نطنزی، فریزندی، یارندی، میمه ای، کشه ای، زفره ای، سدهی،خرزوقی، گزی، قمشه ای، انارکی، و خوری از مهمترین گویشهای سرزمین اصفهان هستند. در ابیانه و خوانسار با گویشی که ریشه در زبانهای کهن ایرانی دارد گفتگو می شود. در بخشی از فریدون زبان ترکی نیز رایج است. در روستاهای ارمنی

نشین فریدون و در میان ارمنی های ساکن شهر اصفهان زبان ارمنی رواج دارد.
بیشتر مردم اصفهان مسلمان و شیعه هستند. اقلیتهای مذهبی مسیحی، یهودی، و زردشتی

نیز به تعداد کم، در استان اصفهان زندگی می کنند. مسیحیان که بیشتر ارمنی و گرجی هستند، در جلفای اصفهان و روستاهای فریدون به سر می برند.
اصفهان زادگاه صدها هنرمند، اندیشمند، دانشمند، نویسنده و شاعر بوده است. از نقاشان و خوش نویسان آقامیرک، محمدزمان و رضا عباسی و از نویسندگان و تاریخ نویسان ابوالفرج اصفهانی،حمزه اصفهانی، اسماعیل بن عباد، مشهور هستند. جمال الدین عبدالرزاق، کمال الد

ین اسماعیل، حکیم صفائی، مجمر، سروش، مشتاق، نشاط، هاتف، از شاعران برجسته این سرزمین هستند. از میان ادیبان و. فیلسوفان میرداماد، ملامحسن فیض، میرفندرسکی و جهانگیر خان قشقایی، و جلال الدین همایی شهرت دارند. ملا محمد تقی مجلسی، ملا محمد باقر مجلسی، سید محمد باقر حجت الاسلام و شیخ محمد تقی نجفی (آقا نجفی) از فقیهان نامور اصفهان به شمار می آیند.
گذشته تاریخی
سرزمین اصفحان حدود 2600 سال پیش بخشی از سرزمین ماد بود. بعضی از پژوهشگران عقیده دارند که نام این سرزمین در روزگار هخامنشیان گابه یا گی بوده است و پاراتیکا، که آن را فریدون امروزی می دانند، از نواحی مشهور و آباد آن بوده است. در روزگار اشکانیان، سرزمین اصفحان یکی از استانهای بزرگ کشور بوده است.
دردوره ساسانیان نیز سرزمین اصفهان استانیمهم به شمار می آمد و محل زندگی اعضای هفت خاندان ایرانی بود که شغلهای مهم حکومتی داشتند. همچنین شهرر اصفحان مرکز سپاه بود.
مسلمانان عرب در روزگار خلافت عمر، خلیفه دوم، اصفحان را تسخیر کردند و از آن پس، تا قرن چهارم هجری قمری این سرزمین زیر فرمان خلفای عرب بود. آن گاه، نخست،زیاران وآل بویه به سلطه اعراب براین سرزمین پایان دادند وبه آبادی آن همت گماشتند .

قرارگرفتن اصفهان درمرکزایران ،حاصلخیزبودن خاک وآبادانی آن سبب شده است که همه حکومتهای ایرانی به آن توجه کنند ومهاجمان خارجی نیزبه این سرزمین وبه ویژه شهراصفهان بتازند وآن راتصرف کنند.درقرن پنجم هجری قمری اصفهان زیرفرمان سلجوقیان بود. پس ازسلجوقیان، خوارزمشاهیان ،مغولان،ایلخانان،آل مظفر ،وسپس تیموریان دراصفهان فرمانروایی کردند. درحمله

امیرتیمور به اصفهان دهها هزارکشته شدند.
پادشاهان صفوی به سرزمین اصفهان وشهرهای آن توجه وعلاقه بسیار نشان دادند.شهر اصفهان ،در دوره صفویان آبادی ورونق بسیار یافت.
پس ازسقوط صفویان سرزمین اصفهان رونق وشکوه پیشین خودرا تااندازه ای ازدست داد. بااین همه، استان وشهر اصفهان همواره ازاهمیت بسیاری برخورداربوده است.
ازتمدن وفرهنگ تاریخ چندهزارساله اصفهان بناها ونشانه هایی برجای مانده است .که بیشترآنها در شهر اصفهان جای دارند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله فولادهای پر آلیاژ pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله فولادهای پر آلیاژ pdf دارای 57 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فولادهای پر آلیاژ pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فولادهای پر آلیاژ pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله فولادهای پر آلیاژ pdf :

فولادهای پر آلیاژ ریخته گری شده به طور گسترده به دلیل مقاومت به خوردگی در محیط های آبی در دمای محیط و یا نزدیک به این دما و یا کار در اتمسفر با گاز داغ و یا دماهای بالا (بیش از 65 یا 1200) یا مورد استفاده قرار می گیرند. فولادهای ریخته گری پر آلیاژ به طور معمولی بر اساس ترکیبشان و طبق استانداد انجمن ریخته گران آمریکا طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی با MSTM نیز تطابق داده شده است (مثال از این نحوه نامگذاری CF-/M است).

اولین حرف نشان دهنده این است که آیا بر این محیط خورنده آبی مناسب است © و یا برای محیطی با دمای بالا (H) حرف دوم نشان دهنده ترکیب میانگین کروم و نیکل آلیاژ طبق شکل 1 می باشد. هر مقدار که درصد نیکل افزایش یابد حروف نیز ار ATHLON به سمت z تغییر می یابند. حرف یا حروف بعدی سپس از دو حرف اول نشان دهنده ماکزیمم میزان کربن می باشند. (درصد، ضرب درصد شده اند). در نهایت نیز چنانچه عناصر دیگری موجود باشند. بوسیله حروفی که بعد از خط تیره نوشته می شوند. (sullix) نشان داده می شوند. بنابراین CF-8M نشان دهنده آلیاژ C که دارای مقاومت خوردگی (C) و 19% کروم و 19% نیکل می باشد و دارای ماکزیمم کربن 008% و دارای مولیبدن برخی از فولادهای بر آلیاژ ریختخ گری شده درای بسیاری از خواص مشابه ریخته گری فولادهای فولادی کم آلیاژ می باشند (به مقاله ای تحت عنوان فولادهای کم آلیاژ در این جلد مراجعه شود).

برخی از خواص مکانیکی این گروه از فولادها (برای مثال سختی واستحکام تسلیم) می توانند بوسیله عملیات حرارتی مناسب تغییر یابند. با این حال فولادهای ریخته گری پر آلیاژی که دارای بیش از 20 الی 30 درصد کروم +Ni می باشند، تغییرات فازی مشابه فولادهای کربنی ساده و کم آلیاژ در حین حرارت دهی پایین دمای اتاق و دمای اتاق و دمای ذوب از خود نشان نمی دهند. این مواد بنابراین غیر قابل سخت کردن می باشند وخواسشان وابسته به ترکیب است و نه عملیات حرارتی بنابراین توجه ویژه ای می بایت داشت برای هرگروه از فولادهای پر آلیاژ با توجه به حرارتی ریخته گری، ذوب و عملیات حرارتی جایگزین (اگر موجود باشد).

فولادهای پر آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی
فولادهای پر آلیاژ ریخته گری مقاوم در برابر خوردگی، که به طور معمول به فولادهای ضد زنگ ریخته گری شناخته می شوند دارای رشد قابل توجهی در طی 40 سال اخیر از لحاظ تکنولوژیکی و اهمیت اقتصادی داشته اند کاربرد های اساسی این فولادها در مواد بکار گرفته شده در کارخانجات تولید مواد شیمیایی و نیروگاههای انرژی که نیازمند به محیط آبی و مقاوم به خوردگی در دماهایی به طور معمول کمتر از 315 می باشد. این آلیاژ ها نیز گاهی برای مقاصد ویژه ودر دماهای سرویس دهی تا 65 نیز بکار می روند.

یک تعریف درست از فولادهای ریخته گری ضد زنگ های تعریفی است که در سال 1910 ارائه شد که فولادهای را شامل می شوند که حداقل 12 درصد کروم برای مقاومت به خوردگی داشته باشند اگر چه بسیارز ازفولاد های ریخته گیری ضد زنگ دارای ترکیبات بسیار پیچیده تر از آن چه که در تعریف ماده فوق ذکر شده می باشند. فولاد های ضد زنگ به طور معمول شامل یک یا چند عنصر آلیاژ ساز علاوه بر کروم (برای مثال، نیکل، مولیبدن، مس، نیولبیوم و نیتروژن) به منظور ایجاد ساختاری مورد نظ و مقاوم به خوردگی و یا ایجاد خواص مکانیکی ویژه جهت کاربردی خاص می باشند.

فولادهای پر آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی به طور معمول بر اساس ترکیب و یا ساختارشان دسته بندی می شوند. باید به این نکته توجه شود که طبقه بندی بر اساس ترکیب و یا ساختار همیشه مستقل از یکدیگر نیستند و گاهی طبقه بندی بر اساس ترکیبی از این دو انجام می شود. در جدول 1 ترکیبی آلیاژهای تجاری ریخته گری مقاوم در برابر خوردگی آورده شده است. این آلیاژها بر اساس فلوادهای کروم دار، فولادهای کروم- نیکل دار که در ان ها کروم عنصر آلیاژی غالبی و فولادهای نیکل- کروم دار که در آن ها نیکل عنصر آلیاژ غالب می باشد طبقه بندی می شوند. قابلیت سرویس دهی فولادهای مقاوم در برابر خوردگی ریخته گرم شده و به طور وسیعی به نبود کربن و بویژه رسوبات کارمبیدی در ریز ساختار آلیاژ بستگی دارد. بنابراین فولادهای مقاوم خوردگی ریخته گری به طور معمول کم کربن می باشد > 0.08% < معمولا. همانگونه که در جدول 1 دیده می شود، فولادهای ریختگی هر آلیاژی را می توان بر اساس میکروساخترای نیز طبقه بندی کرد. ساختارها می تواند آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی، یا ترکیب دو تایی آنها باشد. ساختاری با یک نوع ویژه اساسا با ترکیب شیمایی یشان مشخص می شوند به ویژه مقادیر کروم، نیکل، و کربن در این در این خصوص (در این مقاله به بخش مزیت در فولاد زنگ نزن ریختگی مراجعه کنید).

عموما فولادهای ریختگی هر آلیاژی نوع کروم دار ساده یا مارتنزیتی مستند یا مزینی نوع کروم نیکل یا دو فازی مستند یا آستنیتی، فولاد های نیکل- کروم کاملا آستنیتی هستند.
انواع مارت؟ شامل آلیاژهای CA-6NM, CA-15m-CA-40, CA-15 می باشند. آلیاژ CA-15 شامل مقدار حداقلی از کروم می باشد که اصولابرای ضد زنگ ساختن آن ضروری می باشد. آن مقاومت خوبی به خوردگی اتسمفری بعلاوه، به بسیاری از محیط های آلی در سرویس دهی های نسبتا فرم دارد. آلیاژ های CA-40, CA-15 که با کربن بیشتری اصلاح شده اند تا سطوح بالاتری از استحکام و سختی عملیات حرارتی پیدا کنند. آلیاژ CA-15m یک آلیاژ CA-15 اصلاح شده با مولیبدنیم می باشد که استحکام را در دمای بالا بهبود می بخشد آلیاژ CA-6NM یک آلیاژ آهن – کروم- نیکل- مولیبدنیم با مقدار کمی کربن می باشد. انواع آستنیتی شامل CN-7M, CK-20, CH-20 می باشد. آلیاژهای CK-20, CH-20 پر کروم، پر کربن می باشد که کاملا ترکیب آستنیتی دارد که در آن مقدار کروم بیشتر از نیکل می باشد. آلیاژ CN-7M پر آلیاژی در بسیاری از محیط ها مقاوئمت به خوردگی عالی دارند و اغلب در سرویس دهی اسید سولفوریکی مورد استافده قرار می گیرد.

از انواع فریتی آلیاژهای CB-3C کاربید Feritet و CC-50 معرفی شده اند. آلیاژ CB-3C به ویژه با عملیات حرارتی قابل سختاری نیست. همینکه این آلیاژ به طور معمول ساخته می شود، (تعادل میان عناصر در ترکیب معتبر در ساختار کاملا فریتی می شود) مشابه فولاد زنگ نزن ؟ نوردی نوع AISI 442 آلیاژ CC-50 اساسا نسبت به آلیاژ CB-30 ُکروم بیشتری دارد و به خوردگی موضعی در بسیاری از محیط ها نسبتا مقاومت بیشتری دارند.
آلیاژ های آستنینی – فریتی شامل CF-8A, CF-8, CF-3A, CF-3, Ce-3C CG-8M, CF-16F, CF-8C, CF-8C, CF-3MA, CF-3M, CF-20 می باشد. میکرو ساختارهای این آلیاژ ها معمولا شامل 5 تا 40% فریت دارد که بستگی به طبقه مشخص (ویژه) و تعادل میان عناصر فریت زا و آستنیت زا در ترکیب شیمیایی دارد (در این مقاله به بخش فریت در فولادهای زنگ نزن مراجعه کنید)

آلیاژ های دو تایی دو فازی دو آلیاژ دو تایی CD-4MCU و فرو آلیوم اخیرا مورد توجه قرار گرفته اند. آلیاژ CD-4MCU آلیاژ دو تایی می باشد که بیشتر آلیاژی شده است. فروآلیوم توسط شرکت Langley Alloy توسعه یافته است و اساسا CD- 4MCU می باشد که به آن حدود N0.15% توسعه یافته است و اساس CD-4MCU می باشد که به آن حدود N 0.15% اضافه شده است. آلیاژ های دو تایی که سطوح بالایی او فریت (حدود 40 تا 50%) می باشند نیکل پایینی دارند نسبت به آلیاژ CF-3M به ترک نقش – خوردگی scc مقاومت بهتری دارند . آلیاژ CD-4MCU که بدون نیتروژن م یباشد و نسبتا مقدار کمی مولیبدنیوم دارد، فقط به طور جزی به خوردگی موضعی نسبت به CF-3M مقاومت بهتری دارد. فرد آلیوم، که دارای نیتروژن می باشد، نسبت به ‍CD-4MCU مولیبدنیم بالا تری دارد، نسبت به CD-4mcn, CF- 3m مقاومت به خوردگی موضعی بهتری نشان می دهند پیشرفت و بهبودی در فرآیند تولید فولاد زنگ نزن( برای مثال، ریز دانه ک؟ با پرتو الکترونی،؟ بوده کرون با آرگن- اکسیژن، و ذوب خلا و القایی) یک تولید ثانوی برای تولید فولادهای زنگ نزن دو تایی ایجاد کرده است. این فولاد ها اغلب مقاومت عالی به خوردگی حفره ای و خوردگی شکافی، به ویژه به scc کریدی نسبت به فولاد های زنگ نزن آستنیتی مقاومت بهتری دارند، تافنس خوب و استحکام تسلیم دو تا سر برابر بیشتر نسبت به فولاد های زنگ نزن 304 یا 316 دارند.

فولادهای زنگ نزن دو تایی تولید اولیه، برای مثال AISI نوع 399 و CD-4MCU برای مدت زیادی مورد استفاده بوده است. نیاز به بهبودی در قابلیت جوشکاری و مقاومت به خوردگی این آلیاژها منجر به آلیاژ های تولید ثانویه شد که با افزون نیتروژن بهعنوان یک عنصر آلیاژی مشخص می شود.

فولاد های زنگ نزن تولید ثانوی دو تایی معمولا دارای حدود یک ترکیب 50-50 فریت و آستنیت می باشد. آلیاژهای دو تایی جدید ایمنی بیشتری به scc کلریدی انواع فریتی را با نافس و سهولت ساخت آستنیتی را به همراه دارد. از میان آْیاژهای دو تایی تولید ثانوی، آلیاژ 2205 به نظر می رسد که زنگ نزن عام المنظور، (حرف عمومی) شده است. جدول 2 ترکیب شیمیایی آلیاژ های دو تایی تولید ثانویه را نشان می دهد.

انواع رسوب سختی آلیاژ های این گروه عبارتند از CB-7CU و CD4MCU آلیاژ CB-7CU یک آلیاژ مارتنزیتی کم کربن می باشد که ممکن است شامل مقادیر اندکی از فریت یا آستنیت باقی مانده باشد. وقتی که آلیاژ تا شرایط سختی (س؟ عملیات حرارتی می شود مس رد مارتنزیت رسوب می کند.

فولادهای آلیاژی مقاوم به حرارت نوع H

ق طعات ریختگی فولاد هر آلیاژی مقاوم بر حرارت به طور گسترده برای کار بردهایی که شامل دماهای سرویس دهی بیش از c 650 می باشد مورد استفاده قرار می گرد. استحکام در این دماهای بالا تنها عیار می باشد. که به کمک ان مواد انتخاب می شوند. زیرا کاربردها اغلب شامل محیط های خورنده می باشد که بایستی فولاد بر آن مقاوم باشد. اتمسفرهایی که عموما با آن مواجه می شویم. هوا، گازهای سوخت یا گازهای فرآیند می باشد. چنین اتمسفرهایی یا اکسیدی هستند یا احیایی و ما اگر گوگرد و کربن موجود باشد سولفیدی یا کربور، می شوند.

فولادهای کربن دار یا کم آلیاژی بندرت استحکام و مقاومت به خوردگی کافیف در دماهای بالا در محیط هایی که برای فولادهای ریختگی مقاوم بر حرارت به طور معمول انتخاب می شوند، دارند فقط فولادهای مقاوم بر حرارت خواص مکانیکی و مقاومت به خوردگی لازم را در مدت زمانهای طولانی بدون فروپاشی مفرط بیش از حد) و غیر قابل پیش بینی نشان می دهند. افزون بر استحکام مقاومت بر خوردگی طولانی مدت، بعضی از فولاد های مقاوم بر حرارت ریختگی مقاومت ویژه ای به اثرات دماهای سیکلی و تغییرات در طبیعت محیط عمل کننده نشان می دهند.

تعدادی از انواع فولادهای هر آلیاژی ریختگی توسعه یافته اند و برای انواع نیازهای سرویس دهی به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار گرفته اند اینها سه گروه اصلی هستند و بر اساس ترکسیب شیمیایی می باشند.
آلیاژهای آهن – کروم
آلیاژهای آهن- کروم- نیکل
آلیاژ آهن – نیکل – کرومن

این آلیاژی درصد کربن خیلی پایین دارند که باعث می شود ساختاری فریتی باشد اما بعضی از آنها مقادیر کربن بالاتر هم دارند.
این نوع آلیاژ ها مشابه فولادهای هر آلیاژی مقاوم به خوردگی می باشند به استثنای آنهایی که مقادیر کربن بالاتری دارند، که استحکام بیشتر در دمای بالا را فراهم می کنند. مقدار کربن بالاتر و به مقدار کربن محدود، ترکیب شیمیایی آلیاژ انواع فولادهای مقاوم بر حرارت ریختگی را از ؟ نوردی آنها متمایز می سازد. جدول 3 ترکیب شیمایی انواع مقاوم به حررات ریختگی استاندارد را به طور خلاصه نشان می دهد.

آلیاژهای آهن – کروم شامل 8 تا 30% cr و مقدار نیکل یا بدون نیکل می باشند. ساختار آنها فریتی است و در داکتیلیته کمتری را در دماهای محیط نشان می دهند. آلیاژهای آهن0 کروم نخست در جایی استفاده می شد که مقاومت به خوردگی گذاری گازی مورد ملاحظه اصلی (غالب) بود زیرا آنها در ماهای بالا استحکام نسبتا پایینی دارند. مثالهایی از چنین آلیاژ ها انواع HP, HC, HA ریختگی می باشد که در جدول 3 فهرست شده است.

آلیاژ های آهن- کروم – نیکل شامل بیش از 18% کروم و بیش از N8% با مقداری کرومی که همیشه از مقداری نیکل بیشتر است آنها دارای زمینه آستنیتی می باشند. هر چند که چند گروهی دارای تعدادی فریت نیز می باشد. این ‌آلیاژ ها استحکام و داکتلیته بیشتری در دماهای بالا نسبت به گروه آهن کروم نشان می دهند.
و در سیکل های دمایی متوسط مقاوم هستند. مقال هایی از این آلیاژ ها انوع HL, Hk, HT, HH, HF, HE می باشند که در جدول 3 فهرست شده اند. اگر چه نیکل در انوع HW , HX عنصر اصلی می باشد، این نوع آلیاژ ها معمولا بهعنوان فولادهای هر آلیاژی رجوع می شوند تا آلیاژهای ؟ (در این جلد، عنوان نیکل و آلیای نیکل را ببینید)

فریت در فولادهای زنگ نزد ریختگی

آلیاژ های CF شامل بخش قابل توجهی از تولید ریختگی مقاوم به خوردگی می باشند که از لحاظ تکنولوژیکی مهم هستند و بالاترین ؟ را در بر می گیرند. این آلیاژهای 19cr- 9N ؟ ریختگی فولادهای زنگ نزن ؟ سری AISI -300 می باشند (جدول 1) معمولا آلیاژ های ریختگی و نوردی دارای مقاومت کافی به محیط خورنده می باشند. و آنها اغلب با همدیگر بکار می روند.
با این حال اختلافات قابل توجهی بین آلیاژ های ریختگی CF ؟ نوردی AISI آنها وجود دارد. از جمله مهمترین آنها اختلافات در میکروساختار در شرایط کاربرد نهایی (کاری) می باشد. آلیاژ های ریختگی نوع CFدارای ساختار دو تایی می باشد. (جدول 1) و معمولا شامل 5 تا 40% فریت می باشند که بستگی به نوع آلیاژ دارد. همتای نوروی آنها کاملا آستنیتی هستند. مزیت در زنگ نزن ریختگی با ساختارهای دو تایی مغناطیسی می باشد. (یک نقطه ای که اغلب وقتی فولادهای زنگ نزن ریختگی با همتاهای نوروی آنها با تست (بررسی) کردن جاذبه آنها به یک آهنربا مقایسه می شوند، گیج کننده می باشد) این اختلاف در میکروساختارها به این واقعیت مربوط می شود که ترکیبات شیمایی آلیاژهای ریختگی و نوروی عملا یکسان نیست اند. اخلافات در ترکیب شیمیایی قبلا در این بخش بحث شد.

اهمیت فریت فریت عمدا به سه دلیل در فولادهای زنگ نزن نوع ‍CF ریختگی موجود است. برای فراهم کردن استحکام بهبود قابلیت جوشکاری و برای زیاد کردن مقاومت به خوردگی در محیط های ویژه استحکام بخشی در آلیاژ های نوع CF ریختگی اساسا تا جایی محدود می شود که در آنجا استحکام مورد نظر با قرار گرفتن فریت در داخل فاز زمینه آستنیتی حاصل می شود. این آلیاژها نه باعملیات حرارتی مشابه آلیاژ های فاز ؟ یا فریتی ریختگی مستحکم نمی شوند، دلیل نامشخصی و نه با کار گرم و سرد مشابه ‌آلیاژهای نوردی آستنیتی. استحکام بخشی با رسوب کاربید نیز به دلیل اثر زبان آور کاربیدها بر روی مقاومت به خوردگی در میحط های آبی، غیر عملی و غیر ممکن می باشد. بنابراین، آلیاژها با متعادل کردن ترکیب شیمیایی آلیاژ برای تولید مرکوساختار یا دو گانه و فازی که شامل فریت (بیش از 40 حجمی) توزیع شده در یک زمینه آستنیتی به طور موثر مستحکم می شود. نشان داده شده است که با وارد کردن فریت فولادهای ریختگی N9- cr 19 استحکام تسلیم و کششی بدون افت داکتلیته یا تافنس یا حفر گلی ضربه ای در دماهای زیر (800 f) 425c0 مقدار اثر این استحکام بخشی برای آلیاژهای cf-8m, cf-8 در دمای اتاق در شکل 2 نشان داده شده است.

فولادهای زنگ نزن کاملا آستنیتی به مشکلات قابلیت جوشکاری که تحت عنوان ترک داغ یال ترک های مویی شناخته می شوند، حساس هستند. ترک درون دامنه ای در منقطه رسوب جوش و یا درمنطقه متاثر از جوش رخ می دهد واین مساله وقتی قابل اجتناب است که ترکیب شیمیایی فلز پر کننده کنترل شود تا حدود 4% فریت در رطوب جوش آستنیتی تولید شود. قطعات ریختگی آلیاژ نوع CF دو فازی به این مساله ایمن است.

حضور مزیت در آلیاژهای CF دو فازی، مقاومت به scc و به طور کلی به ترک درون دامنه ای را بهبود می بخشد. اگر چه عیوب قطعات ریختگی هر آلیاژی به دلیل این دو نوع خوردگی رایج نیست، scc و ترک دان دانه ای مورد توجه است زیرا آنها به طور غیر منتظره اتفاق می افتد. به ویژه در قطعات ریختگی که با جوشکاری در میدانی که در آنجا عملیات حرارتی پیش جوشکاری برای اصلاح (تقویت) مقاوم به خوردگی غیر عملی یا غیر ممکن است، حساس شده اند. در مورد scc به نظر می رسد که حضور مذاب های فریتی در زمینه آستنیت، توزیع ترک ها را متوقف می کند یا بسیار مشکل می سازد. در مورد خوردگی درون دانه ای، فریت در قطعات ریختگی حساس، مفید خواهد بود زیرا رسوب مقدمه کاربیدها در فاز فریت را نسبت به مرز دانه های آستنیت ترفیع می بخشد، چون در مرز دامنه های آستنیت کاربیدها آنها حساسیت به ترک درون دانه ای را افزایش می دهند. حضور فریت همچنین مرز دانه های اضافی را در زمینه آستنیتی قرار می دهد، و شواهدی در دسترس است که ترک درون دانه ای در مرز دانه های فریت- آستنیت متوقف می شوند.
جامع ترین بررسی در مورد اثر فریت بر روی مقاومت به خوردگی فولادهای زنگ نزن ریختگی بیانگر این است که فریت:

مقاومت آلیاژهای CF را به scc کلریدی بهبود می بخشد.
مقاومت این آلیاژها را به ترک درون دامنه ای بهبود می بخشد.
ایمنی کار بری بیشتری را برای آلیاژهای CF نسبت به هر دو نوع حمله در مقادیر فریت بیش از 10% فراهم می کند.

این نکته قابل توجه است که همه بررسی ها نشان نداده اند که فیت به طور مطلق (بدون قید و شرط) به مقاومت به خوردگی کلی فولاد های زنگی نزن ریختگی مفید است.
مقاومت به خوردگی خواه توسط فریت بهبود یابد یا بدون آن بهبود یابد و تا حدود بستگی به ترکیب شیمیایی ویژه آلیاژ و عملیات حرارتی و شرایط کاربری (حالت محیط و تنش) دارد.

کنترل فریت:

از بحث پیشین، مشخص می شود که مقادیر فریت کنترل شده، عمدتا در فولادهای ریختگی آستنینی کروم-نیکل، آلیاژهای CF، خواص ویژه ای را فراهم می کند که مقدار فریت موجود نخست بستگی خواهد داشت به تعادل ترکیب شیمیایی آلیاژ (دلایل اساسی در مورد وابستگی مقدار فریت به ترکیب شمیایی در تعادل فازی برای سیستم آهن – کرم – نیکل مشخص شده این تعادل فازی به طور جامع مستند شده است و به فولادهای زنگ نزن تجاری مربوط می شود.

اجرای عنصری اصلی فولادهای زنگ نزن ریختگی دو فولاد عناصر هستند که پایداری فریت و آستنیت را بهبود می بخشند. در بهبودی فازهای آستنیتی با فریتی (آستنیت زایی یا فریت زایی) در میکروساختار آلیاژ در رقابت هستند. کروم، سیلیسیم، مولیبدنیم، و نیوبیوم، حضور فیت را در میکروساختاری آلیاژ بهبود می بخشد. نیکل، کربن، نیترژن، و منگنز حضور آستنیت را بهبود می بخشد. با متعادل کردن مقادیر عناصر شتکیل دهنده فریت و آستنیت در یک محدوده خاص برای عناصر یک آلیاژ معین، کنترل کردن مقدار فریت موجود در زمینه آستنیتی ممکن می شود آلیاژ معمولا کاملا آستنیتی ساخته می شود با مقادیر فریت بالای 30% یا بیشتر در زمینه آستنیت.

ارتباط بین ترکیب شیمیایی و میکرو ساختار در فولاد های زنگ نزن ریختگی به ریخته گر (شخص ریختگر) اجازه می دهد تا مقدار فریت یک آلیاژ بعلاوه خواص منتجه آن با تنظیم ترکیب شیمیایی آلیاژ پیش بینی و کنترل کند. این کار با دیاگرام (نمودار) تعادل schocfer در مورد آلیاژهای ریختگی کروم – نیکل (شکل 3) صورت می گرد این دیاگرام از یک دیاگرام اولیه توسط schacffler برای فلز جوش فولاد زنگ نزن توسعه یافته است. مشتق گرفته شده است با استفاده از شکل 3 مستلزم آن است تا تمامی عناصر پایدار کننده فریت دار ترکیب شیمیایی را به معادل کروم تبدیل کرد و در نتیجه تمامی عناصر پایداری کننده آسنتیت را با استفاده از ضرایبی که به طور تجربی حاصل شده اند را به معادل نیکل تبدیل کرد که این معادل بیانگر قدرت فریت زایی یا یا آستنیت زایی هر عنصر است. یک نسبت ترکیب شیمیایی بعدا از معادل کلی کروم cre و معادل کلی نیکل N:e به دست می آید که برای ترکیب شیمایی آلیاژ مطابق روابط زیر محاسبه می شود:

Cre=% Cr +1.5(y.s)+104(%Mo)+% Nb- 4.99 (Eq1)
Nie=%N:+30(yc)+0.5(y.Mn)+26(%N-0.02)+2.77(Eq.2)

که در آنجا غلظت های عناصر بر حسب درصد وزنی داده شده است. هر چند که عبارات مشابهی حاصل شده است که عناصر آلیاژی اضافی و محدوده ای ترکیب شیمیایی مختلف را در سییتم آلیاژی آهن- کروم- نیکل را به حساب می آورد. استفاده از دیاگرام schoefer برای برآورد کردن و کنترل کردن مقدار فریت در قطعات ریختگی فولاد زنگ نزن استاندارد شده است.

دیاگرام schoefer دارای قابلیت استفاده آشکاری برای استفاده کننده های قطعات ریختگی و ریخته گری می باشد. برآورد کرده (تخمین) و پیش بینی کرده مقداری فریت در صورتی که ترکیب شیمیایی آلیاژ مشخص شود مفید خواهد بود و برای تنظیم کردن مقادیر اسمی برای عناصر مجزا در محاسبه شارژ کوره برای یک آلیاژ که در آن یک محدود خاص از فریت مطلوب است، مفید خواهد بود.

محدوده های کنترل فریت اگر چه مقدار فریت فقط بر اساس ترکیب شیمیایی آلیاژ برآورد کنترل می شود. محدودیت هایی برای دقتی که با آن این کار صورت می گیرد وجود دارد دلیل این موضوع متعدد است. نخست، یک درجه غیر قابل اجتنابی از عدم اطمینان در آنالیز ترکیب شیمیایی یک آلتاژ وجود دارد (به نوار پراکنده در شکل 3 توجه شود) در ثانی مقدار فریت (گذشته ج؟ که قبلا حرارت ؟ یا نه به چه میزانی) هر چند به مقدار خیلی کم بستگی دارد. سوم مقادیر فریت در مواضع مختلف در قطعات ریختگی منفرد می تواند به طور قابل توجهی تغییر کند که بستگی به اندازه سطح مقطع، جهت گیری فریت، حضور (وجود) جدا جدایش عناصر آلیاژی و عوامل دیگری دارد.

انداز گیری های مقدار فریت در قطعات ریختگی فولاد زنگ نزن همچنین در معرض محدودیت های قابل توجهی قرار دارد اندازه گیری مغناطیسی مقدار فریت به حجم کم مواد بستگی دارد و نیاز به شکل های هندسی ساده قطعات ریختگی دارد. افزون بر این کالیبراسیون دقیق با استانداردهای اولیه و ثانویه در مورد دقت اندازه گیری لازم است (انداز گیری های کمی متالوگرافی مقدار فریت بر روی سطح پولیش شده برای انتقال در یک سبک مغرب نسبت به قطعه ریختگی اساسا غیر ممکن است) روش متالوگرافی نیز کاملا زمان گیر است. و با مشخصات اچ کردن و تفکیک میکروسکوپ محدود نمی شود و با فاکتوری که یک تکنیک دو بعدی است (کار می کند می شود) در حالیکه مذاب های و کلونی های فریت در ساختار آلیاژ سه بعدی است. هم شخص ریخته گر و هم و استفاده کنند از قطعات ریختگی فولاد زنگ نزن باید تشخیص بدهند که عوامل فوق الذکر محدودیت های قابل توجهی را بر روی درجه ای که با آن مقدار فریت (خواه به صورت تعداد فریت یا درصد فریت) در قطعات ریختگی فولاد زنگ نزن مشخص و کنترل شود، قرار دهند. در کل، دقت اندازه گیری فریت و دقت کنترل فریت وقتی که عدد اندازه دامنه فریت افزایش می یابد، از بین می رود. به عنوان یک روش کاری، پیشنهاد می شود که حدود یا تعداد فیت میانگین یا مطلوب به عنوان حد کنترل فریت تحت شرایط معمولی، با تت شرایط ایده آل ممکن است.

خواص مکانیکی:
آلیاژهای مقاوم به خوردگی
اهمیت خواص مکانیکی در انتخاب فولادهای ریختگی مقاوم به خوردگی به کاربرد قطعات ریختگی ثابت می شود اصل برتر برای انتخاب آلیاژ معمولا مقاومت آلیاژ به محیط خورنده ویژه یا محیط مورد نظری باشد. خواص مکانیکی آلیاژ معمولا، ولی نه همیشه، در این کاربردها از اهمیت ثانوی برخوردار است. مقاومت به خوردگی این مواد، با جزئیات کامل تحت عنوان ” خوردگی ریختگی” در جلد 13 چاپ وام هند بلوک فلزات (Metal Hand book) بحث شده است.

استحکام و سختی:
خواص استحکام معرف دمای اتاق، سختی، مقادیر ضربه چارمی برای آلیاژهای مقاوم خوردگی در جدول 4 و شکل 4 آورده شده است. این خواص مصرف آلیاژهاست تا نیازهای ویژه خواص مکانیکی حداقل ویژه برای این آلیاژها در استانداردهای A747 , A744, A743, A351, ASTM آورده شده است. محدوده وسیع خواص مکانیکی می توان با استفاده از ترکیبات شمیایی و عملیات حرراتی محدوده های مختلفی از خواص مکانیکی به دست آورده است.

در انواع فولاد پ آلیاژی بسته را انتخاب ترکیب شیمیای و عملیات حرارتی آلیاژ قابل دستیابی استحکام کششی از 131 ompa , 476 (69 تا 19oks) و نعمتی از 130 تا 400HB در میان آلیاژهای مقاوم به خوردگی ریختگی موجود است به طور مشابه محدوده های وسیع در استحکام تسلیم درصد ازدیاد طول وچقرمگی ضربه وجود دارد. فولاد های اسده کروم دار ,A-15) CC-50, CB-30, CA-40) دارای مارتنزیت یا میکرو ساختار های مارتنزیتی یا فریتی در شرایط کاربری (جدول 1) موجود است آلیاژهای CA-40, CA-15 که معمولا شامل 12% کروم هستند. با استفاده از استحاله مارتنزیتی از طریق عملیات حرراتی قابل سختکاری است و بیشتر به خاطر استحکام بالای آنها ه طور رقابتی برای مقاومت به خوردگی نسبتا کم رقابتی آنها انتخاب می شوند. قطعات ریخته گری این آلیاژ ها تا یک دمایی حرارت داده می شوند که در آنجا کاملا آستنیتی است و سپس در یک سرعتی (معمولا در هوا مطابق با ترکیب شیمیایی قطعه سرد می شود به طوریکه آستنیت به مارتنزیت استحاله می یابد.

استحکام در این شرایط کاملا بالاست برای مثال 1034 تا 1379 mpa یا 150 تا 200ks، اما داکتلیته کششی و تافنس ضربه محدود می شود. نتیجتا، قطعات ریختگی مارتنزیتی معمولا در 315 تا 650c (600 تا 1200F) $ حرارت داده می شود. تا داکتلیته و تافنس با مقداری کاهش در استحکام بازیابی (اصلاح) شود. این عملیات ادامه می یابد، سپس آن محدوده های قابل توجه خواص کششی، سختی و تافنس ضربه در انواع CA-40, CA-15 مارتنزیتی ممکن می شود قابل دسترسی است که این هم بستگی به انتخاب دمای تپرینگ دارد.
از طرفی آلیاژهای CB-30 CC-50 کروم بالا، کاملا فریتی هستند که با عملیات حرارتی قابلیت سختکاری ندارد. این آلیاژها معمولا در ;. مورد استفاده قرار می گیرند.

برای این ‌آلیاژهای معمولا شرایط آنیل مورد استفاده قرار می گیرد و خواس متوسطی از استحکام و سختی را نشان می دهند.
بسیاری از آلیاژهای فریتی مشابه CC50, CB30 دارای تافنس محدود هستند به ویژه در دماهای پایین.
سه آلیاژ کروم نیکل CD-4MMcm, CB4cm, CA6Nm نتیجه عملیات حررارتی و خواص مکانیکی استثنایی دارند.
آلیاژ CAONM با متعادل کربن ترکیب شیمیایی برای اینکه سختی مارتنزیتی به دست آورند.

این آلیاژ با توسعه پی در پی آلیاژ CA-15 دارای تافنس بهتر و قابلیت جوشکاری بهتر می شود است. آلیا‍ژهای CD 4Mcm , CB7cm هر دو دارای مس هستند می توانند استحکام پیدا کنند بوسیله عملیات رسوب سختی.
روی این آ‌لیاژها ابتدا عملیات حرارتی محلول انجام می شود. سپس به سرععت کونج می شوند در آب یا روغن تا این رسوب تشکیل شود زیرا در سرد کردن آهنسته نمی تواند تشکل شود.

(قطعات ریخته گری شده تا یک دمای پ؟ شدن متوسط حرارت داده می شوند) که در این دما رسوبات می توانند اتفاق بیافتند در ( به قطعات ریخته گری زمان داده می شود تا یک دمای متوسط حرارت ببیند)
شرایط کنترل شده تا اینکه استحکام خواص دیگر مورد نظر ما به دست آید.
آلیاژ CB7cm دارای زمینه ماتزینتی است در حالیکه آلیاژ CD-4mcu دارای میکروساختار دو گانه است، شامل تقریبا 40% آستنیت در زمینه فریتی.
در آلیاژ CB-7 cm برای به دست آوردن عالی ترین ترکیب از استحکام و مقاوتم به خوردگی می توان از شرایط رسوب غنی استفاده کرد. اما درصد آلیاژ CD-4mcu به ندرت شرایط رسوب سختی کاربرد داشتند. زیرا نسبتا مقاومت کمتری به خمیدگی slc دارد در این شرایط (رسوب ؟) در مقایسه با مقاومت بالاتر در خوردگی آن در شرایط انیل محلول.
آلیاژ های CK, CN, CH, CF, CF, CF به طور ذاتی غیر قابل ؟ شدن هستند به وسیله حرارتی.

بنابراین برای ایجاد کردن بیشترین مقاومت به خوردگی ضروری است که قطعات ریخته گری از این گروه آلیاژ ها را معرض دمای بالا برای دریافت آنیل محلول قرار دهیم.
این عملیات شامل نگه داشتن قطعات ریخته گری شده در یک دمای که به اندازه کافی بالا است تا هم کاربیدهای کروم حل شوند، که باعث خوردگی مرز دانه هستند. آنگاه سرد کردن سریع به اندازه کافی قطعات تا از لعاب مجدد کاربید جلوگیری شده به وسیله کونچ در آب، روغن یا هوا هر چند این عملیات می تواند در میان گروههای آلیاژی کم کربن (کمتری از 008% انجام شود، مقاطع سنگین یا حجم آلیاژ با درصد کردبن زیاد ممکن است در بعضی فواصل پایین تر از سطح به دلیل سرعت سرد کردن پایین کاربیدها تشکیل شده باشند
سرعت ؟ زیاد

هر چه عمق زیاد شود سرعت
سرد کردن کم می شود

به خاطر ساختارهایشان که یا کاملا آستنیتی یا با ساختار دو گانه بودن رسوب کاربیدی، این آ‌لیاژها بطور کلی عالی ترین چقرگی را در دماهای پایین نشان می دهند.
محدوده استحکام کششی که این آلیاژها نشان داده اند نشان mpa 669- 476 (ksi 97- 69) است.
به زودی در این ؟ به آلیاژهایی با ساختار دو تایی اشاره می شود که می توان آنها را مستحکم کرد با متعادل کربن (یکنواخت کربن) ترکیب که فریت زیاد می دارد.
With duplex: به زودی در این بخش به آلیاژهایی با ساختار دو تایی اشاره می شود که می توان مستحکم کرد با یکنواخت کربن وضعیت برای بیشترین level فریت (y.s) استحکام و ؟کنش آلیاژ های Cf به میزان 150 درصد بیش تر از آلیاژ های کاملا آستنینی هستند.

خصوصیات خستگی:
این خصوصیات می توانند به عنوان یک عامل طراحی باشند در کاربرد قطعات ریخته گری شرایط کاری که سیکل بارگزاری متفاوت است. این مقاومت خستگی فولادهای ضد زنگ ریخته گری شده بستگی دارد به اندازه ذرات، طراحی و فاکتورهای محیطی بطور مثال فاکتورها مهم در طراحی شامل دماهایی که در آن کار می کند. فاکتورهای مهم ماده شامل استحکام و میکروساختار است.

آن کاملا مشخص است که استحکام خستگی افزایش می یابد با استحکام کشش در یک ماده، استحکام UTS کششی و استحکام خستگی هر دو افزایش می یابند. بطور کلی با کاهش دما . تحت شرایط برابر از تنش، تمرکز تنش و استحکام حاکی از ان است که مواد آستنیتی دارای حساسیت کمتری نسبت به مواد مارتنزیتی و فریتی هستند. تغییر ساختار می تواند عامل مهمی باشد در تغییر استحکام به خستگی.

چومگی
آلیاژ های مقاومن به خمیدگی کاملا آستنیتی و آلیاژ های مقاوم به خوردگی با ساختار دو گاه (دو تایی) بیشترین چقرگی را نشان می دهد. نمودار شماره 4 بیانگر میزان چقرگی به دست آمد در مراحل مختلف آزمایش ضربه است.

تاثیرات پیر سختی:
فولادهای پر آلیاژ مقاوم به خوردگی ریخته گری شده بطور گسترده مورد استفاده هستند در دماهای متوسط بالا تا 650 درجه سانتگراد یا 1200 درجه فارنهایت خصوصیات افزایش دما مهم هستند در انتخاب استاندارد برای این کاربردهایشان همچنین خصوصیات دمای اتاق بعد از کارکرد در دماهای بالا هستند زیرا در معرض این دماها بودن ممکن است تاثیرات پیر سختی داشته باشد.

بطو مثال آلیاژ های BA-15, CE30A, CF-8M, CF-8C ریخته گری امروز مورد استفاد هستند از شارهای بالا و محیط های اسید سولفوریک با دماهایی تا 540 درجه سانتی گراد یا 1000 درجه فارنهایت در صنایع پیتوشیمی موارد دیگر استفاده آنها در صنایع تولید نیرو در دماهایی تا 565 درجه سانتی گراد یا 1050 درجه فارنهایت است.
خصوصیات پیر سختی در دمای اتاق ممکن است از پیر سختی که با قرار گرفتن در دمای بالا و عملیات حرارتی ایجاد می شود عملیات طبیعی ؟ باشد.
خصوصیات دمای اتاق در شرایط قبلی که هست بعد از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا متفاوت باشد از شرایط عملکرد آن در حرکت زیرا میکروساختار ممکن است تغییر کند با قرار گرفتن در دما میکروساختار آلیاژ های آهن نیکل کروم تغییر می کند. و ممکن شامل شکل هایی از کاربید و همچنین فازهای همچون 1,X,6 باشد. اندازه و وسعت این فازها بستگی دارد به کیفیت ترکیب و زمان افزایش دما.

آلیاژهای مارتنریت CA-6NM, CA-15 هستند در معرض تغییر کمتری هستند در خواص مکانیکی و مقاومت SCC در محیط های نمکی و اسید آلی قرار گرفتن دز مدت زمان 3000 ساعت در دمایی بالاتر از 565 درجه سانتی گراد یا so 10 درجه فارنهایت در فولاد نیکل کرم نوع CF تنها تغییرات ناچیزی در مقدار فرمیت در خلال 1000 ساعت در معرض دمای 400 درجه سانتی گراد و یا 750 درجه فارنهایت و یا در حین 3000 ساعت در برابر های CO 4 درجه سانتی گراد 800 درجه فارنهایت قرار گرفتن اتفاق می افتد.
با این حال در این دما رسوب کاربید اتفاق می افتد و کاهش محسوس انرژی شاربی گزارش شده است.

این تاثیرات برای فولاد مقاوم به خوردگی ریخته گری شده CF-8 در نمودارهای 5 و 6 بیان شده است درما زیادتر شده است در بالاتر از 425 درجه سانتی گراد یا 800 درجه فارنهایت تغییر در میکروساختار آلیاژهای نیکل کرم و دارای مولیبدن با سرعت کمتری روی می دهد در 650 درجه سانتی گراد (1200 f) کاربید ها و فاز عامل شکنندگی دوباره با مصرف فریت تشکیل می شوند. (نموار 7).
در شرایط زیر گفته شده) چکش خواری کشش و انرژی ضربه آزمایش ؟ کاهش پیدا کردن هستند. (کم خواهند شد) تغییرات دانستیته و انقباض حاصله به عنوان نتایج قرار گرفتن در معرض این های بالا گزارش شده اند.
ویژگی های آلیاژ های مقاوم به حرارت – افزایش ها در خواص کششی

آزمایش افزایش دما ؟ نهان کوتاه که در آزمایش تست نیروی فشاری کششی استاندارد و حرارت دادن در دمای یکنواخت و تعیین شده و آنگاه تغییر فرم شکست در یک سرعت استاندارد، indentifics تنش به واسطه بار بیش از حد در مدت زمان کوتاه که باعث شکست در باگزاری تک محوری خواهد شد.
این طرز رفتار که ارزشیابی می شود با استحکام کششی و تغییر چکش خواری با افزایش دما نشان داده شده در نمودار 8 برای آلیاژ HP-sow.
خواص کششی بیان شده در دماهای بین 1095 تا 650 در جدول برای چندین گروه از فولاتد آلیاژی مقاوم حررات نشان داده شده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاستهای کاربردی در قبا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاستهای کاربردی در قبال آنها pdf دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاستهای کاربردی در قبال آنها pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاستهای کاربردی در قبال آنها pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاستهای کاربردی در قبال آنها pdf :

مقدمه

تلفن همراه به آدمی نزدیک شده ترین پدیده تجدد است؛ وسیله ای که نام آن، نشانه همراهـی دائمی است و حداقل سه حس دیدن و شنیدن و لمسکردن را همواره درگیر خود میکنـد. این ابزار که بودن ما، بدون وجود آن، رفته رفته کمرنگ میشود، از مجموعـهای امکانـات و ابزارهای جانبی ـ علاوه بر توان انتقال صوت یا تصویر ـ تشکیل شده که آنها نیز رفتهرفتـه جایگاه ویژه خود را یافته اند. پیامک، به عنوان ابزار، یکی از این مکمل های تلفنهای همـراه (و ثابت)، آن چنان سریع و همه جانبه جای خود را در ارتباطات میان فـردی و گروهـی بـاز کرده است که سرعت فراگیری آن بسیار بیشتر از سرعت انتقال یک پیامک از یک گوشـی به گوشی دیگر به نظر می رسد. این توسعه خیره کننده1، ناشی از متغیرها و تسهیل کننده هایی است که ناگزیر هزینه ها و آسیب هایی را نیز ایجاد کرده و البته توجه ناچیزی را نیز در میان نظریه پردازان ارتباطات یا جامعه شناسان برانگیخته است. مطابق تحقیقاتی که در ایران انجام شده، استفاده از پیامک ـ پس از کاربریهایی نظیر اطلاع از زمان یا بهکارگیری زنگ ساعت ـ مهمترین کاربری استفاده از تلفنهمراه در میان طبقات مختلف اجتماعی است.2

کاربردهای پیامکها را در اشکال مختلفی میتوان تقسیمبنـدی کـرد. در یـک روش، دو چارچوب فردی و عمومی می توان برای آنها درنظر گرفت: پیامکهای فـردی نوعـاً شـامل محتواهای شخصـی، عـاطفی، تفریحـی، تبریـک و تسـلیت، قـرار ملاقـات، طنزآمیـز3 و;

می شوند و هرچند ممکن است میان آنها با سطح عمومی نیز رابطه ای برقرار باشد، از آنجـا که رابطه ای یک به یک و بدل از چهره به چهـره بـر آنهـا حکـمفرماسـتنوعـاً، محتـوایی خصوصی و غیرفراگیر دارند. اما پیامکهای عمومی ـ که آنهانیز بعضاً محتوایی طنزآلود یـا طعنهآمیز دارند و بیشتر ذیل کارکردهای سیاسی این رسانه جای مـیگیـرد ـ بـه دو گـروه تقسیم میشوند:

1 پیامکهای تبلیغاتی ـ بازرگانی که هدف از ارسال آن، فروش کـالا یـا خـدمات اسـت و نوعی اسپم4 شمرده می شـودمعمـولاً. خـدمات دهنـدگان مخـابراتی راه کارهـایی بـرای مقابله بـا ایـن دسـته از پیامـک هـا پیشـنهاد مـی کننـد5 تـا حـریم خصوصـی افـراد در کانون تعرض قرار نگیرد.6

بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاست های کاربردی در قبال آنها 571

.2 پیامک های اطلاع رسان که هدف کلی از آنها انتقال پیام بـا محتـوایی سیاسـی، فرهنگـی، اقتصادی و; است . این نوع از پیامکها معمولاًدر پیِ اثرگذاری بر مخاطـب بـهمنظـور انجام دادنکاری یا اتخاذ رفتارند.

پیامک های اطلاعرسان را بر حسب ارائهدهندگان شان7 یا مخاطبانشان میتـوان دسـتهبنـدی کرد. از آنجا که موضوع مقاله حاضر، پیامک های خبری اسـت، ارائـه نـوعی تفکیـک میـان ارائه دهندگان می تواند کارسـازتر باشـد . در یـک نمـای کلـی، ارائـه دهنـدگان پیامـک هـای اطلاعرسان را براساس نوع سازمانشان در دو گروه میتوان بررسی کرد:

1 سازمان های رسانهای که از پیامک در مقام یک رسانه مکمل یا مستقل بهره مـیبرنـد. در این سازمان ها اصل بر گسترش نفوذ و اعتبـار در فضـای مجـازی اسـت و پیامـکهـا و تواناییهای ترکیبی حاصل از آنها ـ نظیـر تـوئیتر ـ یکـی از مهـمتـرین ابزارهـای ارتبـاطی شناخته می شود. این ابزار سبب توان تعاملی سازی، خاصـیتی منحصـربهفـرد داردو سـریعاً میتواند از رسانهای یکسویه به دوسویه و مشارکتی تغییر جهت دهد.
2 سازمان های عمومی. در این سازمان ها، ازپیامک معمولاً به دو صورت بهـره بـرداری می شود: روش اول به کارگیری پیامـک بـه مثابـه ابـزاری بـرای همـاهنگی و اطـلاعرسـانی درون سازمانی است، نظیر اعلام برنامه ها و سمینارها و تغییرات ساعت کاری و اطلاعیههـا و; یـا در برخی موارد تعیین زمان جلسات و وقتگیـری8 یـا افـزایش و جلـب مشـارکت عمـومی.9 روش دوم اطلاع رسانی از عملکرد سـازمان بـه خبرنگـاران و منـابع خبـری، کارشناسـان و مدیران مرتبط و; یا منتشر کردن اخبار در حوزه وظایف برای افراد مورد نظر است.10

در هر دو نوع سازمان مذکور، پیامک های اطلاع رسان در شکل پیامکهای خبری بهکـار گرفته میشود و معمولاً واحدی مستقل برای راهاندازی، اجرا و توسعه ایـن شـبکه بـه کـار گرفته میشود. در واقع پیامک خبری اینجا در سـاحت یـک رسـانه ارتبـاط جمعـی ظهـور می یابد که قابلیت جانشینی یا همنشینی با رسانههای دیگر را دارد و میتوانـد دیـدگاههـای عمومی را شکل دهد.11

در این مقاله با مفروض قرار دادن وجود رسانه مستقلی بهنام پیامک (پیامهای کوتاه در حـال حاضر، هم با استفاده از زیرساخت تلفنهمراه و هم اینترنت قابل بهرهگیـری و کـاربرد اسـت) و

671 ، سال دوم، شماره سوم، تابستان 0931

وجود دامنه اثر درباره آن، کوشیده میشود پـس از مـروری بـر تاریخچـه اجمـالی بـهکـارگیری پیامک در ایران، ویژگیهای مهم و مسائل شناختهشده آن، الگویی شود بـرای ایجـاد یـک گـروه پیامک خبری و سیاستهایی در مورد مهمترین مسائل مرتبط با آن ارائه گردد.

بیان مسئله

گسترش میزان استفاده، افزایش شمار کاربران و کارپردازان و از همه مهم تر حضور و تـأثیر پیامک در حریم خصوصی، لزوم سیاستگذاری در حوزه پیامـکهـای خبـری را ضـروری می کند؛ چرا که این پدیده به تأثیراتی گسترده در نظامهای سیاست، جامعه و فرهنگ کشـور انجامیده است. هم اکنون سهم هر ایرانی از پیامـک، بـین 2 تـا 2/3 پیامـک در روز بـرآورد می شود و چنین رسانهفراگیری حتماً نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری مدون اسـت. از آ نجا که بسیاری از واحدهای رسانه ای در کشور، درگیر فرایندهای مرتبط با تولید محتـوا و انتشار پیامکهای خبریاند، این حوزه باید بهطور ویژه در کانون بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

فقدان سیاست های کاربردی در به کارگیری پیامـکهـای خبـری سـبب درهـمریختگـی فضای رسانه ای کشور شده است؛ زیراتقریباً تمام رسانه های دیداری-شنیداری، مکتـوب و دیجیتالی به یکی از اشکال در حال بهره گیری از قابلیتهای اطلاعرسانی پیامکها هستند و هنگامی که این قابلیت بهعنوان یک رسانه مستقل یا مکمل بهکار گرفته میشـود، پیامـدهای گستردهتری دارد.

اهمیت و جایگاه نحوه استفاده از پیامک ها در حوزه اطلاع رسانی تا بدان پایه بود که در گرماگرم حوادث بعد از انتخابات 88، در بازه زمانی نزدیک به دو ماه، امکان استفاده از این رسانه، دستخوش محدودیتهایی شد و همچنان نیز در مواقع حسـاس، چنـین رویکـردی نسبت به این رسانه جدید مورد توجه قرار میگیرد.

مسئله اصلی تحقیق را میتوان در دو سطح بررسـی کـرد: سـطح اول مسـئلهای بنیـادی است و ناظر به نبود سیاست های کلان نگرانه درباره نحوه بهکارگیری و پیگیری تبعـات آن و سطح دوم جنبههای عملیاتیکردن فرایند ارسال پیامک در رسانهها.

در صورت دستیابی به مجموعهای از تدابیر برای شناسایی و تعیین سیاستهای متناسب برای حل این مسائل، احتمالاً میتوان رسانه پیامک را به نحوی شایسته ساماندهی کرد.

بررسی مسائل پیامکهای خبری و ارائه سیاست های کاربردی در قبال آنها 771

تاریخچه پیامک

پیام کوتاه یا همان اس. ام. اس12 یک پروتکل استاندارشده بر مبادلـه پیـامهـای غیرمسـتقیم میان تلفن های همراه یا ثابت است که کار تحقیقات روی آن در اواخر دهـه 80 مـیلادی در آمریکا آغاز شد و سپس شرکت های آلمانی و فرانسوی روی این پروژه متمرکـز شـدند تـا سرانجام در 1992 نخستین مورد رسمی به کارگیری آن ثبت شد.13 این فناوری نیز بـه ماننـد بسیاری دیگر از فناوری های نوی در ابتدا کاربردی نظامی-امنیتـی داشـت و در دهـه 1920 میلادی اشکال ابتدایی آن در پلیس آمریکا به کار گرفته شد. این سامانه بر اساس ارسال هـر پیامک 140 بایتی 160) کاراکتر در حروف انگلیسـی) طراحـی شـده اسـت و از آن بـه دو شکلِ یک به یک یا یک به چند نیز می توان استفاده کرد.14 این حجم بهکارگیری کاراکترهـا در پیامکهای فارسی به حدود نصف 70) کاراکتر) کاهش مییابد.

در ایران و در مرداد 1994) 1373میلادی)، یک دهه پـس از آنکـه نخسـتین مکالمـه بـا تلفن همراه در انگلستان انجام شد، اولین مرحله راه اندازی شبکه تلفن همراه به وسیله شرکت ملی مخابرات صورت گرفت؛ در این مرحله 176 فرستنده و گیرنده و 24 ایستگاه رادیویی به 9 هزار و 28 مشترک، آن هم فقط در تهران، خدمات ارائه مـیدادنـد . امـا پیـام کوتـاه بـا خیریتأ نسبتاً طولانی در سال 81 (اویل 2003 میلادی ) راه اندازی شد؛ در این سـال شـمار مشترکان تلفن همـراه بـه 268 هـزار نفـر رسـیده بـود و عـلاوه بـر همـراهاول، نخسـتین و قدیمی ترین خدمات دهنده تلفن همراه در ایران، باید به شرکت های تالیـا، ایرانسـل و رایتـل نیز اشاره کرد که هریک سهمی در بازار مخابرات بیسیم در ایران را از آن خود کردهاند.

شمار مشترکین تلفن همراه از سال 1384 الی 151389

871 ، سال دوم، شماره سوم، تابستان 0931

از سال 83 شرکت ارتباطات سیار در راستای سیاست واگذاری خدمات به شرکتهـای خصوصی، خدمات ارزش افزوده تلفن همراه16 را تعریف کرد و این خدمات از سال 84 بـه سه اپراتور به نامهای: رهیاب، آتیهدادهپرداز و مگفا به ترتیب با سرشمارههـای 1000، 2000 و 3000 واگذار شد.

مطابق آخرین آمار موجود (اردیبهشت (1391، پیش بینی می شود تا زمستان 91، ضریب خدمات تلفن همراه نیز در ایران به 100 درصد و افزون بر 80 میلیون خط تلفنهمراه برسد. تا پایان سال 2010 میلادی شمار مشترکین تلفـن همـراه در ایـران بـه 67/5 میلیـون نفـر و ضریب نفوذ خدمات مخابراتی نیز تا پایان سال 2010 به 91 درصد رسیده بـود. ایـن آمـار رشدی 8 درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان میدهد.17

وضعیت شبکه تلفن همراه تا خرداد 1389

ویژگیهای پیامک

زمان ـ مکان دوبعد اصلی در شناسایی هر موقعیتی هسـتند و فضـای مجـازی از آنرو بـا جهان واقعی متفاوت شده که این دو بعد را دگرگـون سـاخته اسـت. تلفـن هـای همـراه و بهناگزیر پیامکها این فاصله مکان ـ زمان را بهشکلی بارز کاهش و برخی طبقـهبنـدیهـای اجتماعی ناشی از دسترسی را تغییر داده اند. البته اینکه چرا یک رسانه انتخاب نمـیشـود و رسانه ای دیگر انتخاب می شود، به شرایط متفاوتی بستگی دارد؛ چراکه افـراد اولویـت هـای خود را دارند و به نظر میرسد اساس این انتخـاب بـه عـواملی غیـر از خصوصـیات عینـی رسانه و بیشتر به ارزیابی شخص از رسانه مربوط می شـود.18 ایـن مهـم بـه ویـژه در مـورد استفاده از پیام های کوتاه مهم است؛ زیرا ممکن است ارتباط برقرارشده در این رسانه، برای بسیاری بافتها مطلوبتر از دیگر رسانهها باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >