سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی آرم و نشانه word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

بررسی آرم و نشانه word دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی آرم و نشانه word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

پیشگفتار :
هنر یکی از زیباترین شیوه‌های بیان اندیشه و احساس بشری است، که در گذر زمان اقوام گوناگون، آداب و رسوم و فرهنگ خود را توانسته‌اند به مدد آن به اقوام و نسلهای بعد از خود منتقل کنند و این هنرمندان خلاق هستند که والاترین اندیشه‌های انسانی را در قالب آثار هنری برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشته‌اند و همواره هنرمندان از ابزار و شیوه‌های گوناگون در این راستا بهره جسته‌اند و هر هنری که پا به عرصه وجود گذاشت به تدریج در خدمت این هدف تعالی بخش درآمد.
تعریف هنر هر چه باشد، ‌تردیدی نیست که هنر به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای ارتباط انسانها با یکدیگر و ارتباط انسان با جهان هستی مورد استفاده جوامع واقع شده است.
امروزه هنر پرچمدار عصیان علیه طبیعت و عینیت است. پرچمدار کشف خود انسان و شکفتن و شکوفایی دادن به همه استعدادهای ماورایی و حتی ماوراء عقلی و منطقی انسان است. هنر امروز برخلاف هنر دیروز، ماندن در تفنن نیست، بلکه ساختن نوع بالاتری از انسان واز بشر است و انسان خالق و هنرمند، انسانی که از همه چیز می‌برد، در حالیکه می‌آفریند و با آفرینش هنریش می‌سراید، می‌نوازد، می‌تراشد، خود را بیان می‌کند. اما قبل از همه اینها، این نکته غیر قابل انکار است که چهره‌های بدیع جهان و عالم طبیعی که بوسیله شکل‌ها و نقش‌ها و رنگها وعلائم مشخص می‌شود بوسیله هنر شناخته و ثبت می‌گردد و در نتیجه لحظات گذران حیات جهانی از فنا و زوال مصون می‌ماند و در ضمن بهترین وسیله مطمئن راهی است که ما را به سوی معرفت خیر و خوبی هدایت می‌کند.
طبیعت خود هنرمند بزرگی است. این سخن گوته شاعر آلمانی است که طبیعت را منبع بزرگ الهام هنرمندان می‌داند وحتی به آنها توصیه می‌کند که برای آنکه اثر هنری خود را با معیارها و ارزشهای زیبایی پایه ریزی کنید، باید ابتدا طبیعت را مطالعه نمائید، زیرا که طبیعت، تمام فرمولها وقواعد هنر را به هنرمند دیکته می‌کند ؛ و برای انسان، نخستین جلوه‌های زیبایی را معرفی می‌نماید.
گرچه زیبایی در طبیعت مراحل ومدارج دارد که برخی برای انسان ظاهر و آشکارند و برخی دیگر در زیر نقابی پنهان هستند. انسان نیز به صورت موجودی حاضر در طبیعت، زیبایی خود را سریع تر معرفی می‌کند و چون نیکوترین و کاملترین مخلوق است، ‌چنانکه خالق یگانه می‌فرماید : « فتبارک الله احسن الخالقین »، در طول تاریخ بشری، مورد توجه دانشمندان و متفکرین و هنرمندان بوده است. برخی با بوجود آوردن آثار هنری به تحسین انسان پرداخته، گاهی تا مرحله افراط نیز پیش رفته‌اند.
هنر یعنی مجرد شدن و تجرد را احساس کردن، یعنی آن روح مطلق ناخودآگاه در انسان به خودآگاهی رسیدن، یعنی خدا را شناختن.


مقدمه
معادلی که برای واژه گرافیک انتخاب شده است « ارتباط تصویری ) می‌باشد.
گرافیک عبارت پیچیده وظریفی است که نمی توان آن را در چند کلمه یا حتی چند جمله بیان نمود « واضح، زیبا، تصویر نما و مجسم » سازنده تعابری هستند که به لغت گرافیک اطلاق می‌شود. واژه گرافیک از واژه یونانی graphein گرفته شده که به معنای حک کردن و کشیدن تصویر و نوشته است.
در گذشته گرافیک به آن قسمت از طراحی و نقاشی سیاه و سفید گفته می‌شد که به وسیله فن چاپ دستی و یا ماشینی تکثیر می‌شد. اما امروزه این واژه‌ها عمدتاً به تکنیکهای تکثیر و نسخه برداری و از جمله به بعضی از شیوه‌های چاپ که در کنار رسم نقاشی، مجسمه سازی، حکاکی برروی چوب و …، شاخه مستقلی از هنر را تشکیل می‌دهد، اطلاق می‌شود. در ارتباطات تصویری ( گرافیک ) شیوه انتقال و ارائه اطلاعات به صورت تصویری است. خطوط و منحنی‌ها، الگوها و شکلها همگی می‌توانند بیانگر مفهوم خاصی باشد که هر بیننده‌ای بتواند آن را درک کند.
رشته ارتباط تصویری از رشته‌های تازه‌ای است که با استفاده از امکانات و وسایل فنی جدید واز طریق ارائه تصویر ارتباطی را که از راه کلام و یا از طریق سایر هنرها امکان پذیر نیست، برقرار می‌سازد.
هنر ارتباطات تصویری ( گرافیک ) گستره وسیعی از هنرهای تجسمی را در برمی گیرد وبا امکانات مختلف خود در زمینه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی. ‌سیاسی، اقتصادی و خبری کاربرد دارد و از طریق مختلف مانند، طراحی پوستر، طراحی آرم ونشانه، صفحه آرایی، طراحی نوشته و خطاطی، طراحی متحرک، طراحی روی جلد مجله و بروشور، طراحی گرافیک شهری، طراحی اشیاء کاربردی، طراحی گرافیک علمی برای رشته‌های علوم، طراحی دکور و نمایشگاه، طراحی صحنه و غیره بصورت یک وسیله ارتباطی مهم و حساس نقش اساسی خود را ایفا می‌نماید و علاوه بر نقش کاربردی می‌تواند باعث بالا بردن سطح دانش و فرهنگ و هنر جامعه نیز گردد. از این رو در مسیر خودکفایی فرهنگی، از وسایل مهم آموزش محسوب میگردد.
پیشرفتهای تکنولوژی که روز بهروز کامل تر می‌شود اهمیت تصویر را بیش از گذشته جلوه گر می‌سازد. امروزه تصویر بیش از کلام حامل پیام وبیان معانی خاص است و مخاطبان آن همه مردم هستند. بچه‌ها، مردم کوچه و بازار، آدمهای بی سواد، تحصیل کرده‌ها، همه و همه به نوعی با این هنر در ارتباط هستند. هنر ارتباطات تصویری از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده وسعت فراوانی یافته است. به عبارت دیگر هنر ارتباطات تصویری از جمله هنرهایی است که با پیشرفت و توسعه تکنولوژی همگام و همراه است. از طریق این هنر امر پیام رسانی وایجاد سلیقه هنری و انتقال مفاهیم بسیار مؤثر تر ومفید تر واقع می‌شود.
ارتباط تصویری به علت نقش مؤثری که در تبلیغات دارد و میتواند از کاهی کوهی بسازد، توجه کلیه تولید کنندگان کالاهای مختلف را به خود جلب نموده است. ضرورت برنامه ریزی گرافیک زمانی روشن می‌شود که نگاهی به درو دیوار شهرها و برنامه‌های تلویزیونی و وسایل تبلیغاتی بیفکنیم و پوسترها و پلاکاردهای متنوع الکتریکی و امثال آنها را مشاهده نمائیم تبلیغاتی را که در برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی کالاهای مختلف صورت می‌گیرد ملاحظه کنیم. با توجه به عصره وسیع فعالیت این رشته که زمینه‌های هنری، علمی، آموزشی و فرهنگی را شامل می‌شود، نقش ارتباطی تعیین کننده‌ای را ایفا می‌نماید. امروزه همه کشورها و ملتها به اهمیت بسزای این رشته از هنر و نقش مهمی که درجامعه ایفا می‌کند پی برده‌اند وبرای استفاده مطلوب از این وسیله در جهت توسعه و آموزش آن تلاش می‌کنند.
در کشور ماهم چند سالی است که به اهمیت آن پی برده‌اند و نسبت به آموزش و تعلیم آن به نسل جدید تلاش نموده‌اند، که خوشبختانه با استقبال اغلب دانشجویان علاقه مند به رشته هنرهای روبرو شده است.
همانطور که ذکر شد طراحی گرافیک شاخه‌های متعددی دارد که یکی ازمهمترین و بحث انگیزترین این شاخه‌ها طراحی نشانه یا آرم است. ما در اینجا به بحث مفصلی درباره نشانه‌ها می‌پردازیم .


فهرست منابع و مآخذ :
1. طراحی نشانه، ‌ترجمه فرهاد گشایش، انتشارات توس، سال 1380
2. نشانه، ‌مؤلف، یاسابورکوریاما، ترجمه : محمد حسن اثباتی، انتشارات مارلیک، سال 1376
3. علائم تجاری و نمادها (1) ؛ مؤلف : یاسابورکوریاما، ‌ترجمه مقصود نامدار، انتشارات کارگاه هنر، سال 1371
4. کتاب نشانه، به کوشش :‌بیژن صیفوری، ساعد مشکیی، انتشارات نظر، سال 1377
5. نشانه‌ها، مرتضی ممیز
6. نشانه‌های حقیقی، ابراهیم حقیقی
7. نقطه، ‌مؤلف : محمد رامین ضیاء، موسسه فرهنگی و انتشاراتی رسائل، سال 1375

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :