سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله هویت شهری pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله هویت شهری pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله هویت شهری pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله هویت شهری pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله هویت شهری pdf :

هویت شهری

مقدمه
منظر شعری در پی ارتقاء کیفیت محیط شعری است. کیفیت منظر شهری بوسیله ابزار فیزیکی و کالبدی حاصل می شود ولی اهداف عملکردی، زیباشناختی و هویتی هستند.
طی سالهای اخیر منظر شهری از اهمیتی روزافزون در ایران و دیگر کشورها برخوردار شده است که خود حاصل شدت یافتن مشکلات کیفی محیط شهری است. پدیده جهانی شدن و پیامد آن مقایسه ذهنی شهرها با هم و رقابت شهرها برای احراز هویت و تثبیت موقعیت نیز بر اهمیت توجه به کیفیت محیطی در شهرها افزوده است.

سیمای شهر – به مفهوم تجلی بصری – به خودی خود حائز ارزش نبوده بلکه تجربه و ارزیابی استفاده‌کنندگان است که تعیین کننده ارزش آن می باشد. بی تردید این تجربه تنها در سطح بصری انجام نشده و تنها در این سطح نیز باقی نمی ماند بلکه ویژگی های عملکردی و هویتی موجود بر تجربه بصری اثر گذار است و تجربه بصری خود بر ویژگیهای عملکردی و هویتی اثر می نهد.
هویت در روند ناگزیر جهانی شدن و نفوذ فرهنگی ؟؟ که از پشتوانه «تمدن» و «توسعه یافتگی» برخوردارند (دغدغه ملت هایی است که از رسانه‌های فرهنگی – تاریخی برخوردار هستند و واقعند که می بایست راستای توسعه عمومی خود را با مکنونات فرهنگ جامعه به گونه ای سازگار کنند که از طریق ارتقاء آن یارایی مقابله با آثار و تبعات ناخواسته این نفوذ قدرتمند امکان‌پذیر باشد.

مسأله این است که یکپارچگی فرهنگی جهان علی‌رغم ظاهر فریبنده‌اش بحران آفرین است و ما را از خود بیگانه می کند ما از طریق تمایزمان با دیگران هویت پیدا می کنیم و موجودیت ما با هویتمان گره خورده است.

دامنه معنای ما را فردیتمان، تا تعلقات در حوزه های گسترده‌تر تعیین می‌کند بر این باوریم که اگر مرز بین تمایزها مخدوش شود با جهانی بی‌معنا، ملال آور و افسرده مواجه خواهیم شد.
مقاله حاضر به بررسی نقش منظر شهری در کسب هویت می پردازد و مفهوم هویت را در متن، زمینه و حس تعلق گسترش داده و بررسی می‌کند که اهداف منظر فقط بایستی در متن هویت باشد یا می تواند محتوای هویت را هم شامل شود در انتها برای موضوع فوق خیابان شهید بهشتی تهران به عنوان نمونه موردی انتخای شده و به کیفیت‌های منظرین آن و پتانسیل‌های آن برای تبدیل شدن به یک فضای جمعی بررسی خواهد شد.

کلید واژه‌ها:
فضای جمعی، هویت، جهانی شدن، هویت‌های متضاد
پارادایم جهانی شدن
نوآوری‌های فنی به ویژه فن‌آوری اطلاعات باعث دگرگونی‌های شتابان در نواحی شهری دنیا شده است. وسائل ارتباطی جدید، فن‌آوری حمل و نقل و پشتیبانی جهان را به «دهکده جهانی» تبدیل کرده است. ایدئولوژی بازار آزاد آفرینش اقتصاد واحد جهانی را تربیت می کند. سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و ; جریان آزاد سرمایه در سراسر دنیا را اشاعه می دهند جهانی سازی در اقتصاد چیزی جز عریان شدن سرمایه داری نیست. شرکت های فرا ملیتی در حال شکل گرفتن هستند سرمایه های مالی در سراسر جهان با سرعت هر چه تمام‌تر به زیان اقتصادهای ملی جابجا می شوند. شهرها در کانون دگرگونی‌های جغرافیایی تولید قرار دارند. لایه های نفوذ اندیشه جهانی را به طور آشکار می توان در شانگهای دید منظر شهر شانگهای به دو هویت مستقل تقسیم شده است: بومی و جهانی.

دکتر سید امیر منصوری جهانی شدن را پارادایمی مدرن و باعث کشمکش میان قدرتمندان و جامعه روشنفکران می داند.
هویت به عنوان پادزهر جهانی شدن در شکل بخشی به نگاهی نو در باب شهر به مراتب می تواند بسیار تأثیرگذارتر از دولت و احزاب سیاسی باشد.
حال با توجه به روند جهانی سازی و تأثیرگذاری آن از منظر شهر گرفته تا دنیای رسانه وقتی تا نحوه پوشش چگونه می توان با کیفیتی به نام منظر شهری که خود ایجاد هویت می نماید با پارادایم جهانی شدن مقابله کرد. پاسخ این سئوال با پرداختن به مقوله هویت شهر مشخص خواهد شد.

هویت
لغت نامه ها یا فرهنگ های فارسی تقریباً به نحوی مشابه به تعریف مفهوم هویت پرداخته اند و جامعاً هویت شهری نیز سخنی به میان نیاورده‌اند برای مثال فرهنگ آموزگار در صفحه 870 بیان می دارد که: «هویت به ضم‌ها و به کسر واو و به فتح یا با تشدید شناسایی، نام و نشان، شناسنامه (1333). لغتنامه گرانسنگ و ارزشمند دهخدا نیز به ریشه هویت یعنی هو اشاره دارد اما تعریف هویت و آگاهی چند فراتر برده است. نخست آنکه هویت را با مفهوم غایت پیوند زده و از بحثی قدیمی در فلسفه اسلامی و عرفان ایرانی اسلامی یاد کرده است که به معنای غایت جوهر یا واجد تمامی صفات مثبته بودن است. چه صفات مثبتی که به ذهن انسان خطور می کند و چه صفات مثبتی که حتی انسان از درک آن به آن عاجز است و تنها اولیای زمان آنهم گاه و از طریق کشف و شهود و فقط به برخی از آن صفات از طریق انتزاع و اندیشیدن دست می یابند. بدیهی است که هویت در این معنا صرفاً در وجود حضرت باری تعالی خلاصه می شود و بس.

از این روی از نظر بسیاری از اندیشمندان نحله‌های گوناگون مذهبی در جوامع گوناگون البته هر یک به زبانی و به شکلی هویت خارج از وجود باریتعالی و رفیق اعلی، ناتمام، مجازی و اعتباری است نه جوهری.
در واقع با اشاره به مفهوم غایت در تعریف دهخدا و توضیحات دیگر معلوم می گردد که اولاً مفهوم هویت مانند بسیاری از مفاهیم فلسفی و اجتماعی و انسانی مفهومی انتزاعی، سهل و ممتنع می باشد و از سوی دیگر در حال شدن دائمی است.

لذا همواره باید از طیفی یاد کرد که در یک سوی آن هویت در نازل‌ترین معنا یعنی نام شیء یا انسان و در سوی دیگر طیف معانی بی پایان هویت قرار دارد و تمامی بحث‌های هویت صرف نظر از پسوند و پیشوندهایی که بدان افزوده می شود بر روی این طیف قرار دارند. پس می توان اشاره کرد که بر کنار از مفهوم غایت هویت تمامی معانی و توصیف های هویت نسبی می باشند.

دهخدا در عین حال هویت را شاخص جدا شدن، در نسخ خاصی قرار گرفتن و متمایز گردیدن نیز می داند. برای مثال مفهوم انسان با جدا کردن این موجود پیچیده از سایر موجودات به او تشخیص می‌بخشد. تشخص نیز به زعم دهخدا عامل تمایز است که با نام دادن آغاز می شود. اما خارج از مفاهیم فلسفی و بحث هایی از این دست تشخص با کسب ویژگی هایی فراتر از نام ره می سپرد. جمله «فلانی آدم متشخصی است» به جایگاه، پایگاه اجتماعی، طیف اجتماعی و ویژگی های فردی دلالت دارد که در واقع مفهوم تشخص به معنای متمایز بودن را بر روی طیف از قطب حداقلی به سوی قطب حداکثری می غلطاند و به پیش می‌برد.

هویت شهری
با توضیحاتی در باب هویت راه جهت ورود به بحث هویت در شهرها هموار می گردد و در واقع هویت شهری ویژگی خاص هر شهر است که سازنده هویت آن مکان شهری است. حال این سئوال مطرح می شود که هیاهوی بسیار در باب فقدان هویت یا بی هویتی شهر ایرانی به چه معنا است؟ آیا اساساً شهر بی هویت وجود خارجی دارد؟ کمتر متفکری یافت می شود که در کنار تأکید بر بی هویتی برای خواننده روشن سازد که چه چیزهایی مفقودند که چنین رنگی را مجاز می سازند چند نکته محوری را که پرسش هایی اساسی مرتبط با موضوع هویت شهری مستند بیان کرده‌اند، مقالات متعدد در باب هویت شهری.

1- هویت شهری مقوله‌ای کالبدی است.
2- هویت شهری ناشی از شکل کلی و فرم شهر است.
3- هویت شهری چیزی جز خاطره جمعی افراد ساکن یک شهر نیست و شهر بدون خاطره فاقد هویت است.
4- هویت شهری نه مقوله ای مادی یا بصری بلکه معنوی و احساسی است.
5- آنچه هویت شهری را پدید می آورد هماهنگی اجزاء و عناصر شهری است که کلیتی هماهنگ پدید می آورند.

6- هویت شهری از مقوله های زیباشناسی است شهر یا هویت شهری با منظر شهری زیباست.
7- هویت شهری انعکاس مثبت کلیت شهر در ذهن مشاهده کننده است.
8- هویت شهر بر اساس شاخص عملکرد شهر شناخته می شود.
9- هویت شهری زاده تعاملات اجتماعی در درون کالبد شهری است که فرم و شکلی ویژه خود دارد.

10- هویت شهری محصول تکثر، چند قومی و چند فرهنگی بودن است.
11- هویت شهری تاریخ یک ملت منعکس در جسم و روح شهر است.
12- ما هویت شهر نداریم بلکه هویت های گاه متضاد شهری را داریم که محصول تفاوت طبقاتی است.

بیش از این نیز می توان در باب هویت شهری سخن گفت لیکن همین تعداد نیز برای درک سهل و ممتنع بودن هویت شهر کافی است. در ضمن هویت شهر هیچکدام از موارد یاد شده به تنهایی محسوب نمی شود بلکه هم آنها با هم در سنتزی تام و تمام هستند.
هویت همانی که از کنار هم گذاردن هویت های متعدد در مراتب مختلف به کف می آیند چنین هویت های متعددی گاه متضاد و در هم آمیخته اند و در لحظات تاریخی ویژه ای سر بر می آورند و به عنوان هویت ملی خود را نشان می دهند. 22 بهمن 1357 (روز پیروزی انقلاب اسلامی)

در عرصه شهری احساس تعلق به محله که برای سالها مفاد هویت قومی، عشیره ای و قبیله ای است سبب تضعیف هویت یکپارچه شهری شده است حال این سئوال مطرح می شود که برای کلان‌شهری مثل تهران هویت شهر وجود دارد یا هویت های متضاد شهر که محصول تفاوت طبقاتی است.

در عین حال مفاهیمی که به عنوان مترادف هویت و یا به عنوان صفت‌های عرصه شهری به کار می روند مفاهیمی چون ریشه دار می‌باشد، القاء کننده تاریخ، آرامش بخش، دارای اغتشاش، خوانا، ناخوانا، مردم وار، ضد مردمی، نوکیسه واری تماماً دو شقی های مربوط به هویت می باشند که گویای دو عنصر مهم یعنی مکان و تاریخ در بحث هویت شهری به شمار می روند.
دکتر پرویز پیران یکی از اشتباهات اساسی در نوشته های متخصصان و متفکران ایرانی را عدم تصور از بعد منفی دو وجهی ها یا دو شقی ها که دال بر فقدان هویت شهری است، می تواند.

عناصر منفی شکل دهنده هویت شهری مبنای برای بازخوانی و باز تعریف واقعیت شهری و واقعیت اجتماعی است. فضا بر پایه فرایندهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پرستیز تاریخ و خاطره جمعی و بر پایه ارزش ها و هنجارهای اجتماعی خلق می شود و تحت تأثیر همین فرایندها دوباره و چند باره خلق می شود و دگرگون می شود جالب اینکه فضا در این خلق شدن و دگرگون شدن خود به نیرویی تبدیل می شود که به فرایندهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شکلی ویژه می بخشد و یا چنین فرایندهایی را محدود کرده بر آنها اثر می گذارد و رابطه ای پویا و دیالکتیک فعال می شود.

قطبی شدن شدید شهرها (اقلیتی ثروتمند و اکثریتی تهیدست) بحث تنوع هویت های شهری را وارد مرحله ای تازه ساخته است گرچه همواره هویت شهری متکثر بوده است لیکن برنداز هویت های متکثر شهری هویت عام یکپارچه شهری نیز وجود داشته است.
امروزه با هویت های متضاد شهری که عرصه ستیز خفته و در آینده آشکار شهری هستند حداقل در جوامع فراصنعتی روبرو خواهیم شد. جنبش‌های اجتماعی شهری با هدف حفظ هویت مکانی آن هم در مقابل شرزگی و حرص بی پایان سرمایه داری شاخص آغاز چنین فرایندی است.
در غرب جنبش های جدید که جانشین جنبش کارگری شده اند سرآغاز تعریف و بازتعریف هویت شهری و هویت های مکان محور در مقابل هویتی است که جهانی سازی از بالا برای شهرها رقم می زند.

هویت شهری در پی سلسله مراتبی از هویت فردی، هویت محله‌ای، هویت عرصه خصوصی وجود دارد حتی عضویت ها و تعاملات با دیگران مقوله هویت را تا سطح ملی و جهانی در بر می گیرد تمامی هویت های نام برده در دو بستر کلان یعنی ساختار ویژه جامعه در هر زمان و مکان مفروض و عنصر تاریخ که ظرف خاطره جمعی و فردی است، را در بر می‌گیرد.
پس هویت حاوی تضاد و روابط و فرایندهای دیالکتیکی است هویت همیشه در شدن و گذری دائمی است و به مانند رودخانه‌ای خروشان هر بار شنا کردن در آن متفاوت است.

دکتر سید امیر منصوری شهر را موجودی زنده در حرکت زمان ظرف زندگی جامعه می داند پس لزوماً اگر شهر در حال تغییرات نمی تواند هویتی ایستا داشته باشد بلکه هویتی پویا دارد و اگر به این نکته نیز واقف باشیم که شهر محصول فرهنگ می باشد پس هویت شهر محصول وقایع تاریخ می تواند باشد به طور مثال دلیل تشخص دانشگاه تهران و ورودی آن کالبد فضای شهری آن نمی باشد بلکه اتفاقات زمان انقلاب (جنبش دانشجویی و سهم دانشگاه تهران در این جنبش است.)

به همین دلیل مفهوم هویت شهری را باید همواره در قالب سه مفهوم دیگر نگریست: متن (Context) ، محتوا (Content) و احساس تعلق خاطر (Commitment). در شهری اینجا و آنجا شکل می گیرد که خود متن های گوناگون دارد. بیرون شهر، کوی و برزن و بازار، سوق و سه راه و میدان، خانه و اطلاق و پتو، شاه نشین و ; . در این مکانها رویدادها آرمیده‌اند. همان رویدادها که خاطر شده اند.

در این مکانها فرایندها شکل می گیرند رفتار و روابط اجتماعی اتفاق می‌افتد و خاطره آنها در متن درجه می شود و کم کم وابستگی دلبستگی و حق تعلق بوجود می آید.

هویت شهر به عنوان هدف منظر شهری
با توجه به توضیحات داده شده در مورد مقوله هویت شهر و با علم به اینکه هویت شهر در سه مفهوم (متن، محتوا و احساس تعلق) بوجود می‌آید پس می توان نتیجه گرفت منظر شهری برای رسیدن به هدف هویت شهر (علاوه بر اهداف کارکردی و زیباشناسی) علاوه بر ایجاد کیفیت در متن بوسیله تغییرات کالبدی بایستی برنامه ریزی برای حضور مردم را هم در نظر داشته باشد تا بتواند محتوا و احساس تعلق را رقم بزند چون از آنجایی که هویت شهر پویا است نمی توان قطعه با تغییراتی ایستا هویت شهر را نشان داد.

حضور مردم و هم نشینی هویت های متضاد باعث بروز هویت شهر می شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :