سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش الکترونیکی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  آموزش الکترونیکی pdf دارای 106 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آموزش الکترونیکی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

فصل اول
E-learning
E-learning چیست ؟
E-learning یا آموزش مجازی به کلیه مطالب آموزنده ای که از طریق اینترنت ارائه می شود گفته می شود.
E-learning بهترین تعریف برای ارائه آموزش ها و باز آموزیها از طریق اینترنت می باشد.
E-learning   می تواند از طریق یک اینترانت ، اکسترانت   (Extra Net) و یا از طریق اینترنت ارائه گردد.
در طول یک دوره مدیر دوره ( Administrator ) می تواندوضعیت دانشجو ها را پیگیری کند و یا با استفاده از LMS  نسبت به مدیریت مطالب درسی اقدام کند و با هزینه بسیار اندکی نسبت به به روزرسانی سیستم اقدام کند .  این در حالی است که دانشجو فقط در پشت میز خود در منزل قرار می کیرد و هیچ ارتباط مستقیمی با مدیر ندارد .
تبیین و معرفی برخی مفاهیم بنیادی در بحث آموزش الکترونیکی :
??    تعریف مشخصی از واژه های خارجی Education، Training و Learning چیست؟
•    به نظر من نزدیکترین معنی برای واژه Education، تحصیلات / آموزش از نوع آکادمیک می باشد که به بررسی و شناخت علوم، چرائی اثر و ادله آنها پرداخته می شود.  از سویی دیگر، نزدیکترین معنی برای Training، تربیت / آموزش از نوع غیر آکادمیک است که هدف از انجام آن، چگونگی کاربرد دانش خاص می باشد.  این عمل باعث افزایش مهارت و شایستگی افراد می شود  اما Learning، به معنی فرایند یادگیری است که در هر دو مورد فوق مصداق دارد.
??    تعریف مشخصی از آموزش الکترونیکی چه می باشد؟
•    به نظر من آموزش الکترونیکی به سیستمی اتلاق می گردد که بر پایه بکار گیری بهینه از فناوری اطلات و ارتباطات (ICT)    بنا نهاده شده باشد و در نتیجه بتواند از طریق کانالهای مختلف – نظیر اینترنت و یا اینترانت – امکان اتصال از راه دور و بهره مندی از سیستم های آموزشی مدرن و خدمات مربوطه را فراهم سازد؛ بطوریکه از یکسو دانش پژوهان بتوانند در هر زمان و مکان دلخواه به کمک رایانه و شبکه های ارتباطی از این نوع امکانات استفاده نمایند و از سوی دیگر، مدرسین قادر به هدایت و راهنمایی آنان از راه دور، باشند.
??        با توجه به عرضه دروس الکترونیکی، ماهیت کلاس درس و محیط آموزشی به چه صورتی در آمده است؟
•    در روش جدید، دانش پژوهان در یک کلاس مجازی ثبت نام و شرکت می نمایند و به کمک امکاناتی که ذکر شد، با اساتید و همکلاسان خود ارتباط بر قرار می نمایند.  در هر حال، تجمع کلاسهای مجازی باعث ایجاد مدرسه مجازی شده و این امر لزوم وجود مدیریت مدرسه مجازی را ایجاب می نماید.
??    آیا اجزاء دیگری نیز در رابطه با موضوع فوق وجود دارند؟
•    آموزش الکترونیکی سیستمی است با تمام مشخصات مربوط به خود.  لذا، با استفاده از یکپارچگی و ارتباط مابین قسمتهای تشکیل دهنده آن، سایر اجزاء را می توان به شرح ذیل عنوان نمود:

از نقطه نظر عناصر (Objects) دخیل در این امر، موضوع تامین نیازمندیهای دانشجو، استاد، منابع تامین کننده دوره ها و یا   رشته های آموزشی، منابع اصلی عرضه کننده دوره ها (مدارس مجازی)، منابع فرعی عرضه کننده دوره ها (افراد و یا موسسات وابسته)، نمایندگان وابسته به منابع عرضه کننده اصلی و یا فرعی، ستاد مالی و ستاد پشتیبانی مطرح می باشد که هر یک به صور مختلف قابل تعریف است.  بدیهی است که جهت پاسخگویی به چنین نیازمندیهایی، فرآیند نرم افزاری مورد نیاز می بایست از مجموعه ای از سیستم ها و زیر سیستم های ماژولاری تشکیل گردد که در نتیجه تلفیق آنها با یکدیگر، به این مهم به نحو مطلوبی پرداخته شود.  علاوه بر آن، به ابزارهای نرم افزاری جانبی متعددی در این زمینه – مانند درس ساز – نیز نیاز است.  اما آنچه که باعث ماهیت بخشیدن به کل سیستم می گردد، ترکیب بخش نرم افزاری طرح با بسترهای سخت افزاری و مخابراتی آن می باشد که ویژگیها و امکانات خاص خود را می طلبد.  برای مثال، انتخاب سرورهای لازم و توپولوژی مربوط به سایت Hosting (شامل Gateway اینترنتی، سوئیچ های مربوطه، بخشهای حفاظتی، کنترل اطلاعات، مدیریت شبکه، کنترل ترافیک، کشینگ و غیره).
آموزش الکترونیکی یک نیاز یا یک فانتزی:
با توجه به گسترش اینترنت و همگانی شدن آن فرصتی پدید آورده است که همگان بتوانند بصورت ارزان و بدون محدودیت زمانی و مکانی از این رسانه استفاده نمایند. یکی از موارد استفاده از اینترنت که در حال حاضر به سرعت در حال عمومیت یافتن است، آموزش مجازی است. با تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی و گسترش امکانات، بسیاری از افراد علاقه‌مند به استفاده از کلاسهای مجازی می‌باشند که علت آن نیز شرایط مناسب چنین کلاسهایی در مقابل کلاسهای سنتی است. برخی از محدودیتهای کلاسهای سنتی عبارتند از: هزینه‌‌های زیاد، در دسترس نبودن امکانات و معلم برای همه نقاط، محدودیت زمانی و مکانی برگزاری کلاس، محدودیت تعداد دانش‌آموزان استفاده کننده از کلاس. در مقابل کلاسهای سنتی کلاسهای مجازی آموزشی وجود دارد که دارای مزایای فراوانی است که برخی از آنها به شرح زیر است: امکان استفاده از کلاس در هر زمان و هر مکان، امکان برگزاری و تکرار کلاس به تعداد دفعات دلخواه، امکان بهره گیری از کلاس اساتید مجرب از هر نقطه دنیا.
با تغییرات تکنولوژیکی سریع سیستمهای آموزشی، جهان دچار چالش می‌شود و سعی در آماده کردن فرصت‌های آموزشی با صرف کمترین بودجه را دارد. در پایه‌ای‌ترین سطح آن، آموزش از راه دور اتفاق می‌افتد. این برنامه‌ها شانس دومی را برای تحصیلات دانشگاهی بزرگسالان فراهم می‌کند. در ضمن، کارکنان استخدامی که از نظر زمانی و مکانی امکان انطباق با مقررات آموزشی سابق را ندارند، می‌توانند با این سیستم به فراگیری بپردازند.
آموزش‌ از راه‌ دور در واقع‌ تازه‌ترین‌ تلاش‌های‌ متخصصان‌ برای‌ پاسخگویی‌ به‌ نیازهای‌ آموزشی ‌کسانی‌ است‌ که‌ شایستگی‌ استفاده‌ از تحصیلات‌‌ را دارند ولی‌ تحت‌ فشار موانعی‌ چون‌ وقت‌، محدودیت مکان‌، معلولیت‌ جسمی‌ و یا مسؤلیت‌های‌ شخصی‌ و حرفه‌ای -که‌ دانش‌آموزان‌ آموزش‌ رایج‌ با آن ‌مواجه‌ نیستند- قرار گرفته‌اند.
آموزش از راه دور با ابزارها و روشهای مختلفی برگزار می‌شود که برخی از آنها به شرح زیر است:
•    آموزشهای مکاتبه‌ای از طریق پست
•    آموزش از طریق دستگاههای گیرنده و فرستنده رادیویی
•    آموزش از طریق تلویزیون
•    آموزش از طریق CDهای آموزشی
•    آموزش از طریق اینترنت
در تمامی‌ موارد گفته شده موارد مشترک زیر وجود دارد که پایه‌های آموزش‌های از راه دور است:
•    جدایی معلم و دانش‌آموز در خلال فرایند آموزش.
•    بکاربردن رسانه‌ها برای مرتبط‌کردن معلم و دانش‌آموز و انتقال محتوای درسی
•    فراهم‌آوری ارتباطات دوطرفه بین معلم، موسسه آموزشی و دانش‌آموز.
•    جدا کردن معلم و دانش‌آموز در مکان و زمان.
•    کنترل ارادی یادگیری که این کنترل بیشتر توسط دانش‌آموزان نسبت به معلم انجام می‌گیرد.

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه آموزش الکترونیکی pdf

www.IEEE.org
www.wikiproject.pro/forum
www.adlnet.org
www.elearningit.com
www.ocw.mit.edu
www.iranu.com
www.iei.utk.edu
www.unesco.org
http://www.ielearning.com
www.microsoft.com
www.Elearningguild.com
http://www.elearning-standards.com 
http://www.atutor.ca/

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :