سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله دوپینگ word

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله دوپینگ word دارای 127 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دوپینگ word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دوپینگ word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دوپینگ word :

تعریف دوپینگ در ورزش و شناخت انواع دارو های نیروزا
تعریف دوپینگ :
طبق تعریف کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک دوپینگ عبارتست از تجویز یا مصرف یک ماده خارجی-یا ماده درون زای بدن،با مقادیر غیر عادی و یا راه استعمال غیر طبیعی توسط شخص سالم با هدف افزایش کارآیی ورزشی.
دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روشهای گوناگون غیرمجازی میباشد.به قول خوان آنتونیو سامارانش رئیس کمیته بین المللی المپیک،دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ میشود:
مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود.
مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسف بار مرگ ورزشکارانی که در سالهای اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانی و شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب،نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب.و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پابند آن هستند.
از سوی دیگر در سالهای اخید پدیده ای بنام«پارا دوپینگ» نیز پا به عرصه وجود نهاده است که عبارتست از دادن دارو به یک ورزشکار توسط حریف جهت کاهش کارآیی وی و یا بدنام کردن ورزشکار .
دوپینگ در عصر جدید:در سالهای اخیر همگام با پیشرفت دانش پزشکی و داروسازی در کنار استفاده صحیحی از کشفیات روزافزون این علوم،متاسفانه عده ای با افراد سودجویانه استفاده نابجا از داروها را در جامعه اشاعه میدهند.یکی از عرصه های این سودجویی کاربرد غیر از داروها در ورزش و ترویج آن بوده است که اهداف اقتصادی،اجتماعی و حتی سیاسی در ورای این موارد استفاده نابجا وجود دارد.موارد فراوان خلع مدال،عوارض زیانبار گسترده جسمی و روحی گزارش شده از ورزشکاران و بالاخره موارد مرگ و میر قابل توجه ناشی از ارتکاب دوپینگ،حاکی از گسترش تکان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش میباشد.در سال یک بررسی در بین دانش آموزان ورزشکار آمریکایی نشان داد که درصد افراد تحت مطالعه حداقل یک مورد سابقه استفاده از الکل، درصد از آنها سابقه مصرف ماری جوانا و درصد از این افراد تجربه مصرف استروئیدهای آنابولیزان را داشته اند.در یک بررسی دیگر بر روی رشته های دیگر ورزشی کمترین میزان کاربرد داروها در رشته هاکی روی چمن و بیشترین میزان کاربرد در رشته های وزنه برداری و دومیدانی ثبت شده است.در حال حاضر تمامی سازمانهای اجرایی ورزش و در راس آنها کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک که از سال فعالیت رسمی خود را شروع کرده مسئولیت مبارزه با دوپینگ را در سراسر جهان برعهده دارند.این سازمانها تدوین و انتشار فهرست هایی همراه با تجدید نظر مداوم را در برنامه کار خود قرار داده اند و به انتشار این فهرستها همراه با انتشارات آموزشی دیگر و نیز انجام آزمایشات دارویی روی نمونه های گرفته شده از ورزشکاران نسبت به ریشه کنی دوپینگ اقدام مینمایند.
تاریخچه دوپینگ
دوپینگ از واژه های هلندی به معنی آیین غسل تعمید مسیحی گرفته شده است.قدمت doop دوپینگ در ورزش به دو هزار سال قبل از میلاد برمیگردد،جایی که هومر در نوشته های خود به مصرف قارچهای غنی از پروتئین توسط گروهی از ورزشکاران یونان باستان اشاره نموده است.و یا به روایتی دیگر واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید.بتدریج این واژه استقاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است.این واژه در دنیای امروز به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارآیی در ورزش انجام می شود.برخی ورزشکاران از حدود سال پیش از هورمونهای جنسی مردانه و مشتقات آنها برای نیروزایی استفاده میکرده اند که امروزه بسیاری دچار عوارض آنها از جمله سرطان کبد شده اند.اخیراً داروهای جدیدتری مورد استفاده برخی ورزشکاران قرار میگیرد که هنوز حتی اثر بخشی آنها در افزایش نیروی جسمی مورد مطالعه علمی دقیق قرار نگرفته است و عوارض بسیاری از آنها هنوز ناشناخته اند.به همین دلیل برای حفظ سلامت جسمی ورزشکاران و پیشگیری از عوارضی که آنان ناآگاهانه دچار میشوند،کمیته بین المللی المپیک استفاده بسیاری از آنها را ممنوع کرده است و آزمایشات متعددی برای اطمینان از این امر برروی ورزشکاران رقابتهای رسمی انجام میدهد.
کاربرد واژه دوپینگ کمتر از صد سال قدمت دارد.نخستین مورد مرگ بر اثر مصرف دارو در سال میلادی در یک مسابقه محلی دوچرخه سواری اتفاق افتاد.در سال میلادی دوپینگ برای اولین بار جنبه رسمی و قانونی پیدا کرد بطوریکه در این سال،در یک مسابقه اسب سواری،اسبهای مسابقه از نظر مصرف مواد نیروزا مورد آزمایش قرار گرفتند.در المپیک گزارشاتی مبنی بر استفاده از دارو توسط ورزشکاران شوروی سابق انتشار یافت.مرگ کورت انمار جانسون دوچرخه سوار دانمارکی در سال رم خبری تکان دهنده برای جهان ورزش بود.تا اینکه اولین آزمایشات دارویی در المپیک به سال در المپیک زمستانی فرانسه به عمل آمد.
رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ:
اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال رخ داد که یک دوچرخه سوار به نام لینتون در اثر استفاده بیش از حد داروی تری متیل درگذشت.
در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به نام توماس هیکس در اثر مصرف برندی و استریکلین در شرف مرگ قرار گرفت.
دهه -روس ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده نمود و آمریکایی ها نیز استروییدها را به این منظور استفاده نمودند.
-دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به علت مصرف بیش از حد آمفتامین ها فوت کرد.
-افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در مصرف داروها را برانگیخت.
-کمیته بین المللی المپیک بعد از مرگ تامی سیمپسون به علت مصرف غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.
-این کمیته با تعریفی از دوپینگ لیست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و بدین ترتیب انجام آزمایش در بازیهای المپیک شروع شد.
-در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر مصرف استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم گردید. همچنین دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست یافته بودند به علت دوپینگ محروم شدند.
-دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی آمریکا به علت مصرف داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم گردید و بدین ترتیب آرژانتین بدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف گردید.
-برای مبارزه هر چه شدیدتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شده و آماده برخورد جدی با متخلفین در مسابقات المپیک سیدنی می باشد.
دوپینگ می تواند باعث مرگ شود
دو پینگ (Doping) در ورزش، به استفاده از مواد و داروهایی گفته می شود که این داروها نیرو و کارایی انسان را تا حد بالایی افزایش می دهد، و مصرف آنها توسط سازمانهای مجری و ناظر رقابتهای ورزشی ممنوع شده است.
البته این تعریف مشخص میکند که مصرف تمام مواد نیرو دهنده نمی تواند جزو مصارف دوپینگی به حساب رود، عموما” داروها ومواد دوپینگی، مواردی هستند که سازمانهای اجرا کننده رقابتهای ورزشی مصرف آنها را ممنوع کرده است. پس بدین صورت مصرف مواد و دارهای نیروزای غیرمجاز را می توان دوپینگ نامید.
کاربرد غیر مجاز داروها در جوانان:
دوران جوانی:مرحله قدرت و آسیب پذیری زیاد شناخته شده است.طغیان احساسات جوانی و طلب شهرت و مقام میتواند جوانان ورزشکار را در برخی از موارد تشویق به کاربرد غیر مجاز دارو نماید.در نتیجه یک مطالعه بر روی جوامع غربی،داروها و موارد کاربرد غیرمجاز،برحسب میزان مصرف آنها به ترتیب الکل،ماری جوآنا،دخانیات،آمفتامین ها،داروهای توهم زا و کوکائین،ویتامین ها و بالاخره استروئیدهای آنابولیزان گزارش شده اند.
به دلیل حساسیت سنی ویژه،ایجاد مقاومت درونی در جوانان از طریق ارائه آموزشهای مفید در خصوص داروها و عوارض مخاطره آمیز آنها،بهتر از منع مستقیم و اعمال مجازاتهای شدید است،گرچه اتخاذ شیوه های قانونی نیز در جای خود در مورد افراد ضرورت دارد.
انواع دوپینگ
رایج ترین مصرف مواد و داروهای دوپینگی از طریق خوردن، نوشیدن یا تزریق این نوع داروها است. که به این نوع مصرف، نوع خوراکی، مصرفی یا تزرقی گفته می شود.
اما نوع دیگر آن، دوپینگ خونی است. در این نوع دوپینگ، خون شخصی به شخصی دیگر (با گروه خونی یکسان) و یا خون همان شخص به خودش (بعد از یک دوره ذخیره) از طریق رگ تزریق می گردد. این کار باعث می شود تا توانایی انتقال اکسیژن در خون شخص تزریقی بالا رود تا بنابراین استقامت آن شخص نیز افزایش یابد.
دوپینگ خونی معمولا” برای ورزشهای استقامتی مثل دو میدانی/ماراتون، دوچرخه سواری و اسکی کارایی دارد.
دوپینگ خونی:
تزریق خون به یک فرد با سطح طبیعی گلبول قرمز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند.هدف از این کار افزایش توانایی حمل اکسیژن در خون و بنابراین افزایش قدرت استقامتی آن شخص میشود.انتقال خون میتواند از یک دهنده با گروه خونی مشابه و سازگار (انتقال همسان)انجام شود و یا تزریق مجدد خون فرد به خودش بعد از یک دوره ذخیره صورت گیرد(انتقال از خود)بدین ترتیب افزایش ناکهانی توده گلبولهای قرمز با انتقال گلبولها به فرد موجب افزایش توان هوازی حداکثر و آمادگی جسمانی هوازی می گردد.با توجه به اینکه دوپینگ خونی مقاومت را افزایش می دهد استفاده از آن در ورزشهای استقامتی مثل اسکی،دو ماراتن و دوچرخه سواری گزارش شده است.
تست دوپینگ تاریخچه دوپینگ
کلمه دوپینگ (Doping) اصلا” واژه ای از که از آفریقای جنوبی آمده است. در آفریقای جنوبی مشروبی الکلی با قدمت زیاد وجود دارد که بنام دوپینگ شناخته می شود. بومی های منطقه آفریفای جنوبی معمولا” از این مشروب استفاده می کنند تا بتوانند با استقامت و نیروی زیاد در مراسمهای محلی خود برقصند.
امروزه واژه دوپینگ به استفاده یکی از روشهای آن توسط ورزشکاران تلقی می گردد.
اولین استفاده مدرن دوپینگ را می توان به سال نسبت داد. جایی که شناگران هلندی برای شرکت در رقابتهای جهانی دوپینگ کردند. در رقابتهای المپیک نیز توماس هیکز (Thomas Hicks) دوپینگ کرد و توانست برنده مدال طلای دوی ماراتون شود.
به یکی از مشهورترین مصارف دوپینگ می توان به بن جانسون (Ben Johnson) کانادایی در المپیک اشاره کرد. او که موفق شده بود در دوی متر رکورد باورنکردنیی از خود بجای بگذارد و مدال المپیک را از آن خود کند، بعد از رقابتهای المپیک در آزمایش دوپینگ رد شد و معلوم شد که او دوپینگ کرده بود.
شناخت انواع داروهای دوپینگ :
داروهای محرکهای سیستم اعصاب مرکزی:
این داروها در درمان جهت افزایش هوشیاری،رفع خستگی،کاهش اشتها،درمان برخی اختلالات خواب آلودگی و نیز در فزون فعالیتی کودکان بکار میروند.داروهایی از این دسته که در ورزش مورد استفاده نابجا قرار میگیرند،شامل کوکائین،آمفتامین،کافئین و پروپانول آمین هستند.طبق بررسی های بعمل آمده بیش از میلیونها نفر از جوانان کوکائین مصرف میکنند.محرکهای سیستم اعصاب مرکزی توسط ورزشکاران برای افزایش میزان انرژی،دقت و تمرکز حواس،تحریک رفتاری و بالابردن سطح هوشیاری استفاده میشوند.این داروها در حدود درصد از مجموع سوءاستفاده های دارویی را بخود اختصاص میدهند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ارزیابی پوسچرهای کاری و بررسی شیوع اختلالات اسکلتی – عضلان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله ارزیابی پوسچرهای کاری و بررسی شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین کارکنان بسته بندی دارو با استفاده از روش RULA و پرسشنامه Body map word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی پوسچرهای کاری و بررسی شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین کارکنان بسته بندی دارو با استفاده از روش RULA و پرسشنامه Body map word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارزیابی پوسچرهای کاری و بررسی شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین کارکنان بسته بندی دارو با استفاده از روش RULA و پرسشنامه Body map word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارزیابی پوسچرهای کاری و بررسی شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین کارکنان بسته بندی دارو با استفاده از روش RULA و پرسشنامه Body map word :

چکیده
اختلالات اسکلتی – عضلانی اولین علت مراجعات پزشکی و از جمله علل از کارافتادگی در بین کارکنان می باشند. پوسچرهای نامناسب، کار تکراری و وضعیت های نامناسب از جمله ریسک فاکتورهای شغلی هستند که نقش اساسی در بروز و یا تشدید اختلالات اسکلتی– عضلانی دارند. به منظور بررسی پوسچر کارکنان در خطوط تولید و بسته بندی شربت، قرص و کنترل آمپول در یکی از کارخانه های داروسازی شهر صنعتی البرز وضعیت های بدنی کارکنان در حین کار مورد بررسی قرار گرفت.

جهت بررسی پوسچر کارکنان مورد مطالعه در حین کار از روش RULA و به منظور آگاهی از شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در کارکنان و ارتباط آن با امتیازات بدست آمده، از پرسشنامه Body map
استفاده گردید.
نتایج بررسی پوسچرهای کاری نشان داد که %45/7 از افراد نمره 3 و 4، % 36/9 از افراد نمره 5 و 6 و %18/4 از افراد نمره 7 کسب نموده اند. همچنین نتایج بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی نشان داد بالاترین درصد ناراحتی به ترتیب %44/7، %36/8 و %31/6 مربوط به زانوها، کمر و گردن می باشد. نتایج همچنین نشان داد که رابطه معنی داری بین نمرات بدست آمده از RULA در هر یک از قسمت های مختلف بدن و درد خود گزارش شده وجود ندارد.
با مداخلات انجام شده از طریق حذف حرکات خمشی و چرخشی پس از استفاده از غلطک و میز با ارتفاع قابل تنظیم، نمره نهایی، طبق روش RULA به نمره پایین تر (نمره (4 تقلیل یافت.

واژگان کلیدی: RULA،، Body map، داروسازی، اختلالات اسکلتی – عضلانی

233

-1 مقدمه

بر اساس آمارهای موجود هر ساله بیش از یک میلیون نفر کارگر از کمر درد رنج می برند و بیش از یک چهارم غرامت هایی که به کارگران پرداخت می شود مربوط به این صدمات است. همچنین صدمات مربوط به کمر دومین عامل درد و رنج کارگران در محیط های کاری و علت %50 غیبت ها در محیط کار است. براساس محاسبات، هزینه مستقیم اختلالات اسکلتی – عضلانی

20 بیلیون دلار در سال و هزینه غیرمستقیم 100

بیلیون دلار می باشد .[1] بنابراین مزایای یک برنامه ارگونومی در محیط کار، افزایش کارآیی، کاهش صدمات، غیبت و غرامت در کارکنان خواهد شد.

پوسچرهای نامناسب، کارهای تکراری و; از ریسک فاکتورهای شغلی موثر در بروز و یا تشدید اختلالات اسکلتی – عضلانی می باشند. لذا به منظور بررسی این ریسک فاکتورها در خطوط تولید و بسته بندی شربت، قرص و کنترل چشمی آمپول در یک کارخانه داروسازی از روش رولا (RULA) استفاده گردید

.[2] همچنین به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در کارکنان از پرسشنامه نقشه بدن

(Body map) بصورت خود گزارشی، استفاده گردید.

-2 مواد و روشها

-1-2 جامعه مورد مطالعه، جمع آوری اطلاعات

جامعه مورد مطالعه 38 نفر از کارکنان شاغل در بخشهای تولید و بسته بندی دارو با سابقه کار بیش از یک سال بودند که از این تعداد 18 نفر را مردان و 20

نفر را زنان (با میانگین سنی (38/47 7/8 تشکیل می دادند. از کل جامعه مورد مطالعه 14 نفر بعنوان اپراتور دستگاه، 14 نفر در قسمت بسته بندی دارو، 2 نفر در قسمت اصلاح جعبه، 2 نفر کنترل کننده قرص و 6 نفر در قسمت کنترل آمپول مشغول به کار بودند.

مشخصات فردی و تاریخچه شغلی کارکنان از قبیل

سن، جنس، سابقه کار، نوع شغل و نواحی درد در بدن از پرسشنامه استخراج شد.

براساس روش RULA ریسک فاکتورهای ارگونومی بوسیله مشاهده مستقیم پوسچر کارکنان در ایستگاه کاری مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج بدست آمده در بخش مربوطه ارائه خواهد شد.

همچنین وجود درد، رنج و ناراحتی اعضاء بدن بوسیله علامت زدن هر قسمت در نقشه بدن که از طریق شماره مشخص شده بود، بوسیله پرسنل مشخص و گزارش شد. اطلاعات بدست آمده از این بخش نیز در قسمت نتایج آمده است.

-2-2 مداخله

با بررسی نتایج حاصله از ارزیابی پوسچر کاری توسط روش RULA، ایستگاه های کاری که دارای نمرات 7

بوده اند و نیاز فوری به انجام اصلاحات داشته اند مورد توجه قرار گرفت. با بررسی مجدد، طرح مداخله برای ایستگاه های کاری اپراتور دستگاه های بسته بندی شربت و ایستگاه بسته بندی قرص تهیه و به شرح ذیل پیشنهاد گردید.

-1-2-2 طرح مداخله در قسمت بسته بندی

شربت برای اپراتور دستگاهها

اپراتور دستگاه ها بعلت خم شدن بیش از حد بدلیل پایین بودن ارتفاع پالت، چرخش تنه، بالا بردن شانه ها برای تنظیم نایلون دستگاه شرینگ پک و برداشتن بسته های حاوی شربت 8 کیلویی و انجام کار تکراری

(تصویر (1 بالاترین نمره RULA را بخود اختصاص داده اند که به منظور کاهش انحرافات قسمت های مختلف بدن از حالت طبیعی، استفاده از غلطک در قسمت انتهایی از دستگاه (تصویر(2 و میز با ارتفاع قابل تنظیم (تصویر (3 پیشنهاد گردید.

234

تصویر :1 اپراتور دستگاه در حال قرار دادن بسته های شربت بر روی پالت

تصویر:4 کارگر بسته بند قرص در حال برداشتن جعبه ها از داخل سبد

تصویر :2 غلطک پیشنهاد شده به منظور جلوگیری از برداشتن و کشیدن بسته های شربت

تصویر:5 وسیله ای ساده به منظور قرار دادن سبد یا کارتن

تصویر:3 میز با ارتفاع قابل تنظیم به منظور جلوگیری از خم شدن اپراتور

-2-2-2 طرح مداخله در قسمت بسته بندی

قرص

همچنین پرسنل قسمت بسته بندی قرص نیز به منظور برداشتن جعبه ها از داخل سبد (تصویر(4 مجبور به خم کردن گردن و چرخش و خم کردن تنه خود می باشند که به منظور جلوگیری از خم شدن گردن و تنه استفاده از ابزار ساده شیب دار (تصویر(5 برای گذاشتن سبد یا کارتن بر روی آن و همچنین به علت استفاده از صندلی های نامناسب (تصویر(6 پوسچر طبیعی کارکنان در حین کار حفظ نمی شود، لذا به منظور نزدیک تر شدن پرسنل به سطح کاری و استفاده کامل از تکیه گاه پشتی صندلی از صندلی های مناسب پیشنهاد گردید.

تصویر :6 پوسچر های نامناسب کارگر بسته بندی قرص بعلت تماس دسته صندلی با لبه میز

-3 نتایج

-1-3امتیازات RULA

میانگین نمره گردن و تنه به ترتیب 2/29 و 2/16

بدست آمد که نشان می دهد که در جمعیت مورد مطالعه علاوه بر خمش بیش از 20 درجه، چرخش و خم شدن به طرفین نیز وجود دارد. همچنین بالاترین امتیاز در ناحیه دست نیز به بازو (نمره (2/84 تعلق دارد (نمودار .(1

235

284 3

245 25
229 229
216 2 نمره

RULA
1
1.5
1
0.5

0
پاها تنه گردن مچ ساعد شانه

بخش های بدن

نمودار:1 میانگین نمرات RULA برای

هر قسمت از بدن در جمعیت مورد مطالعه

نتایج بدست آمده از امتیاز نهایی نشان داد که %18/4

از افراد جامعه مورد مطالعه نمره 7، %26/3 نمره 4 و %23/7 از افراد نمره 5 کسب نموده اند (نمودار.(2

263% 300%

237% 250%

184% 184% 200%
132% 150% درصد
100%

50%
00%
7 6 5 4 3

امتیاز نهاییRULA
نمودار:2 توزیع امتیازات نهایی RULA

در جمعیت مورد مطالعه

سن(سال) وزن(کیلوگرم)
میانگین انحراف رنج میانگین انحراف رنج
معیار معیار

38/47 7/8 20-54 66/58 10/5 47-86
طول قد(سانتیمتر)
سابقه کار(سال)
میانگین انحراف رنج میانگین انحراف رنج
معیار معیار

/47 8/2 150-185 14/29 7/7 2-26
163

نتایج حاصله از بخش دوم پرسشنامه (نقشه بدن) در مورد شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در جامعه مورد مطالعه نشان داد که %44/7 از پرسنل درد زانو و
%36/8 و %31/6 به ترتیب درد کمر و گردن را گزارش نمودند. (نمودار.(3

447% 500%

421% 450%
368% 400%
316% 237% 350% میزان

300%

211% 250% شیوع
158% 200%

132% 132% 132% 150%

100%
50%
00%

زانوی زانوی کمر گردن مچ مچ ساعد ساعد شانه شانه
چپ راست چپ راست چپ راست چپ راست

نواحی مختلف بدن

نمودار:3 درصد شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی

در نواحی مختلف بدن پرسنل دارو سازی

-3-3 نتایج پس از اجرای طرح های مداخله ای

-2-3 شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی

نتایج استخراج شده از بخش اول پرسشنامه (شامل مشخصات فردی) نشان داد که میانگین سن، وزن، طول قد و سابقه کار افراد جامعه مورد مطالعه به ترتیب

38/47 سال، 66/58 کیلوگرم، 163/47 سانتیمتر و

14/29 سال می باشد(جدول شماره.(1

جدول شماره:1 مشخصات پرسنل شاغل در داروسازی

236

پس از اجرای طرح های مداخله ای در ایستگاه های کاری، مجددا” پوسچر کاری کارکنان در ایستگاه های یاد شده با استفاده از روش RULA امتیازبندی گردید. نتایج ارزیابی پوسچر در بین اپراتور دستگاهها و کارگران بسته بندی که به ترتیب بالاترین امتیاز RULA را بخود اختصاص داده بودند قبل و بعد از مداخله در جدول 2 نشان داده شده است.

جدول شماره:2 امتیاز نهایی RULA

قبل و بعد از مداخله

امتیاز RULA امتیاز RULA پرسنل
بعد از مداخله قبل از مداخله

4 7 اپراتور دستگاه
4 6 کارگران بسته بند
-4 بحث

نتایج بررسی امتیازات RULA برای هر یک از اعضاء مختلف بدن نشان می دهد که بیشترین نمرات کسب شده 2/84) RULA و (2/45 به ترتیب مربوط به شانه ها و ساعد ها می باشد. نمرات بدست آمده
برای گردن و کمر نیز به ترتیب 2/29 و 2/16

می باشند. در حالیکه میانگین نمره بازو و ساعد در بین کاربران کامپیوتر (هر دو جنس) توسط شووال (Shuval) و همکارانش در سال 2005، 4 و میانگین نمره گردن، تنه و پاها 4/7 برای زنان و 4/2 برای مردان بدست آمده است .[3] همچنین در بین کارگران بسته بندی دارو بر اساس تحقیق آقای قلعه نوی در سال 2003 میانگین نمره برای بازوها و گردن به ترتیب

3 و 2 گزارش شده است .[4]

نتایج بررسی امتیازات نهایی RULA نشان داد که هیچ یک از پرسنل نمره 1 و 2 کسب ننمودند که این مسئله نشان دهنده آن است که پوسچر کاری قابل قبولی وجود ندارد.%44/7 پرسنل نمره 3 و 4 کسب نمودند که نشان می دهد که احتمالا” نیازمند تغییرات هستند. همچنین %36/9 جامعه کاری نمره 5 و 6

گرفتند که بر اساس این امتیاز ایستگاه کاری باید در آینده اصلاح شود. همچنین یافته ها نشان داد که

%18/4 از کارکنان نمره 7 را به خود اختصاص

داده اند که بیان کننده پوسچر های خطرناک است و ایستگاههای کاری باید فورا” اصلاح و طراحی مجدد صورت گیرد در حالیکه در سال 2007 بر اساس تحقیق آقای جونز و کومار (Jones and Kumar) برای حرفه چوب بری (اره) امتیاز نهایی [5] 7، همچنین در

تحقیق آقای چوبینه [6] در سال 2004 بر روی رفوگران فرش امتیاز نهایی 6 و در تحقیق آقای قلعه نوی امتیاز نهایی 4 یافت شده است .[4]

میانگین امتیاز نهایی (4/87) بدست آمده از پوسچرهای کاری کارکنان در حین کار بر اساس روش

RULA تاکید کننده طراحی ضعیف ایستگاه های کاری می باشد. که براساس تحقیق آقای مساسسی (Massaccesi) و همکارانش در سال

2005 بر روی رانندگان کامیون 71/4 بدست آمد .[7] و بر اساس تحقیق آقای شووال (Shuval) در ایستگاههای کاری کاربران کامپیوتر 4/5 محاسبه گردید .[3]

نتایج بررسی میزان شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی نشان داد که شیوع نسبتا” بالایی از اینگونه ناراحتی

(زانو %44/7، کمر %36/8 و گردن (%36/6 در بین کارکنان بسته بندی دارو وجود دارد. و این در حالی است که بیشترین شیوع درد یا ناراحتی اسکلتی – عضلانی بر اساس تحقیق آقای شووال (Shuval) در بین کاربران کامپیوتر در ناحیه گردن و شانه %47/6 و

در دست/ مچ/ انگشتان %32/1 گزارش شده است .[3]

همچنین طبق تحقیق آقای چوبینه بیشترین شیوع در میان رفوگران فرش %23/6 برای زانوها [6]، براساس تحقیق آقای مساسسی (Massaccesi) و همکارانش در میان رانندگان کامیون .[7] % 60/5 و طبق مطالعه آقای پورمهابادیان در سال 2006 در میان کارگران پرس کار درد ناحیه کمر %60 بیان شده است .[8]

نتایج آنالیز آماری نشان داد که هیچ ارتباط معنی داری بین ناراحتی های گزارش شده در نواحی مختلف بدن و امتیازات RULA مربوط به همان عضو وجود ندارد. در حالیکه در کار تحقیقاتی آقای مساسی و همکارانش و مشابه آن آقای چوبینه در میان رفوگران فرش رابطه معنی داری مشخص گردید. همچنین در کار تحقیقاتی آقای پورمهابادیان و همکارانش بین نمره RULA در

237

هر قسمت بدن و درد گزارش شده در نواحی گردن و تنه کارگران پرس کار اختلاف معنی داری گزارش گردید 6]،7،.[8

در این مطالعه بین امتیاز نهایی RULA و سن، قد، وزن و سابقه کار هیچ گونه رابطه همبستگی مشاهده نگردید. همچنین درمطالعه آقای مساسی و همکارانش بر روی رانندگان کامیون نیز مشخص گردید که بین سن، قد و وزن و امتیاز نهایی RULA رابطه ای وجود ندارد.

نمرات کسب شده توسط اپراتورها، کارگران

بسته بندی، اصلاح کننده جعبه، کنترل قرص و کنترل آمپول نیز نشان داد که اپراتورهای دستگاه ها بالا ترین امتیاز بدست آمده از RULA (امتیاز(7 را با کسب

%15/78 و بعد از آن کارکنان بسته بندی ( امتیاز 5 و %10/5 (6 و پس از آن کارکنان بسته بندی قرص و

شربت (امتیاز 3و%23/65 (4 را به خود اختصاص داده اند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ارزیابی و تطبیق پارامترها و ضرایب آئین نامه 84در2800 با دس

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله ارزیابی و تطبیق پارامترها و ضرایب آئین نامه 84در2800 با دستورالعمل بهسازی سازه های موجود word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی و تطبیق پارامترها و ضرایب آئین نامه 84در2800 با دستورالعمل بهسازی سازه های موجود word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارزیابی و تطبیق پارامترها و ضرایب آئین نامه 84در2800 با دستورالعمل بهسازی سازه های موجود word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارزیابی و تطبیق پارامترها و ضرایب آئین نامه 84در2800 با دستورالعمل بهسازی سازه های موجود word :

سال انتشار: 1388

محل انتشار: چهارمین همایش نگرشی بر آیین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد 2800)

تعداد صفحات: 6

نویسنده(ها):

ایمان صحرائیان – کارشناس ارشد گرایش زلزله
مرتضی زاهدی – استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

تلاش محققان در سال های اخیر در راستای حصول اطمینان از عملکرد ساختمان های مقاوم در برابر زلزله باعث ارائه و بکارگیری روش نوین و مطمئنی تحت عنوان طراحی براساس عملکرد یا Performance Based design شد که با جایگزینی این شیوه طراحی بجای طراحی براساس نیرو، رفتار سازه ها در مقابل زلزله بهبود چشمگیری پیدا کرده و می توان اطمینان بیشتری نسبت به عملکرد آئین نامه های جدید داشت. اما از سوی دیگر مسئله ای تحت عنوان ارزیابی عملکرد ساختمان های طراحی شده براساس شیوه قدیمی یا همان طراحی براساس نیرو مطرح می شود که با توجه به اینکه تقریباً همه ساختمان های موجود در کشور ما به نوعی شامل این دسته می باشند. این موضوع حائز اهمیت می باشد، بدین منظور در راستای تحقیقات انجام شده قبلی 2 مدل 10 و 15 طبقه با سیستم دیوار برشی ساده و کوپله مورد بررسی قرار می گیرد این سازه ها در پلان منظم و دارای ابعاد 20 متر درمتر می باشد. مدلها در دو حالت شکل پذیری متوسط و زیاد براساس استاندارد 84-2800 و آئین نامه بتن ایران تحلیل وطراحی شده و سپس ضوابط پیشنهادی دستورالعمل بهسازی برای آن با روش استاتیکی خطی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی فرصت ها و چالش های توسعه اکوتوریسم در راستای توسعه پ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله بررسی فرصت ها و چالش های توسعه اکوتوریسم در راستای توسعه پایدار نمونه موردی منطقه آزاد ماکو word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی فرصت ها و چالش های توسعه اکوتوریسم در راستای توسعه پایدار نمونه موردی منطقه آزاد ماکو word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی فرصت ها و چالش های توسعه اکوتوریسم در راستای توسعه پایدار نمونه موردی منطقه آزاد ماکو word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی فرصت ها و چالش های توسعه اکوتوریسم در راستای توسعه پایدار نمونه موردی منطقه آزاد ماکو word :

سال انتشار: 1394
محل انتشار: سومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار
تعداد صفحات: 11
نویسنده(ها):
حمید کاظمی – دانشجوی کارشناسی شهرسازی دانشگاه علم و فن ارومیه

چکیده:
امروزه گردشگری یکی ازبزرگترین و متنوع ترین صنایع دنیا به حساب می اید و دربسیاری ازکشورها این صنعت به عنوان منبع اصلی درامد اشتغال زایی و توسعه زیربنایی به حساب می آید یکی ازبخشهای مهم و سودآوری گردشگری که توجه اکثرکشورها را جلب کرده بهره مندی ازطبیعت است که امروزه اکوتوریسم نام گرفته است اکوتوریسم یا بوم گردی گونه ای ازگردشگری است که درآن ازگردشگران برای دیدار ازمناطق طبیعی نامسکون و بکر جهان سفر می کنند و ازتماشای مناظرزیبا لذت می برند این مقاله با رویکردی توصیفی – تحلیلی و بااستفاده ازمطالعات کتابخانه ای و تحقیق میدانی ضمن معرفی جاذبه های اکوتوریسمی موجود درمنطقه ازاد ماکو فرصت ها و چالشهای اکوتوریسم این منطقه را شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرارمیدهد یافته های تحقیق نشان میدهد که منطقه ازاد ماکو با بهره مندی ازشاخصه های طبیعی ممتازی چون چشمه ها ابشارها روخانه ها کوه ها مراتع گونه های متنوع جانوری و گیاهی به عنوان یکی ازمناطق ویژه و منحصربفرد درزمینه گردشگری طبیعی اکوتوریسم قابل طرح است و ازفرصت های بسیاری جهت توسعه اکوتوریسم برخوردار است درعین حال ناحیه مذکور درهمین راستا باچالشهایی روبرو می باشد نتایج وزن دهی فرصت ها و چالشها درمحدوده مورد مطالعه نشان داد که فرصت ها با مجموع امتیاز وزنی 1/82 نسبت به چالشها با مجموع امتیاز وزنی 1/79 ازبرتری نسبی برخوردار است

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ارائه الگوریتم مناسب برای بخش پردازش سیستم های شنودراداری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله ارائه الگوریتم مناسب برای بخش پردازش سیستم های شنودراداری با استفاده ازشبکه عصبی مصنوعی خودسازمانده وشبکه عصبی ویولت word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارائه الگوریتم مناسب برای بخش پردازش سیستم های شنودراداری با استفاده ازشبکه عصبی مصنوعی خودسازمانده وشبکه عصبی ویولت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارائه الگوریتم مناسب برای بخش پردازش سیستم های شنودراداری با استفاده ازشبکه عصبی مصنوعی خودسازمانده وشبکه عصبی ویولت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارائه الگوریتم مناسب برای بخش پردازش سیستم های شنودراداری با استفاده ازشبکه عصبی مصنوعی خودسازمانده وشبکه عصبی ویولت word :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: دومین همایش ملی فناوریهای نوین در صنایع برق و رباتیک
تعداد صفحات: 10
نویسنده(ها):
رحمان مقدادی کاسانی – کارشناس ارشدسازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نداجا
عبدالرضا فولادوند – کارشناس ارشدسازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نداجا
سارا معینی – کارشناس ارشددانشکده فنی دانشگاه تهران

چکیده:
دراین مقاله روشی برای بخش پردازش سیستمهای شنود راداری ارایه شده است پردازش اطلاعات راداری درسیستم های شنود به سه بخش خوشه بندی تشخیص مدلاسیون بین پالسی و دسته بندی اطلاعات تقسیم میشود دراین راه ابتدا با استفاده ازالگوریتم های بدون ناظر مانند شبکه عصبی خود سازمانده و الگوریتم های فازی سی مینز و کی مینز اطلاعات راداری خوشه بندی شده است پس ازتعیین تعداد رادارها و مشخص نمودن مراکز این خوشه ها پارامترهای مربوط به هریک ازخوشه ها وارد مرحله تشخیص مدلاسیون بین پالسی می شود سپس پارامترهای مربوط به هریک ازخوشه های بدست آمده ازمرحله قبل محاسبه میشود درادامه با استفاده ازشبکه های عصبی با ناظر مانند شبکه عصبی تابع پایه شعاعی و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه و همچنین با بهره گیری ازشبکه عصبی ویولت ویونت دسته بندی و تشخیص رادار انجام میشود نتایج شبیه سازی ها نشان میدهد که دردسته بندی های انجام شده توسط شبکه های عصبی مصنوعی با ناظر شبکه عصبی ویولت دارای عملکرد بهتری نسبت به سایرشبکه ها است همچنین الگوریتم ترکیبی مبتنی برخوشه بندی با شبکه عصبی خود سازمانده و دسته بندی با ویونت نتایج بهتری نسبت به سایرروشها دارد و ازطرفی به دلیل قابلیت پیاده سازی موازی اینگونه ازسیستم ها پیچیدگیهای زمانی بخش پردازش سیستم های شنود راداری بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و دربرابر نویز و خطا مقاومت خوبی ازخود نشان میدهد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >