سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله تعاریف بهداشت روانی pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تعاریف بهداشت روانی pdf دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعاریف بهداشت روانی pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعاریف بهداشت روانی pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعاریف بهداشت روانی pdf :

تعریف سازمان بهداشت جهانی
: “بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت قرار دارد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش‌های روانی و جسمی ، بهداشت به معنای نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست.”
تعریف انجمن بهداشت روانی کانادا

انجمن بهداشت روانی کانادا در یک دید جامع بهداشت روانی را در سه قسمت “نگرش‌های مربوط به خود ، نگرش‌های مربوط به دیگران و نگرش‌های مربو به زندگی” تعریف می‌کند. از نظر این انجمن بهداشت روانی یعنی : “توانایی سازگاری با دیدگاههای خود ، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی.”

عوامل موثر بربهداشت روانی
بهداشت روانی افراد متاثر از عوامل متعددی است، اگر چه این عوامل به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار می‌گیرند ولی در واقع این موضو ع چند وجهی متاثر از یکدیگر است. بدین معنی که افراد به علت شرایط محیطی یا عوامل فردی تعادل و آرامش روحی شان دچار تغییراتی می‌شود و هر چه شدت این عوامل زیادتر باشد، تاثیر و تهدیدش بیشتر خواهد بود. عواملی همچون : “عدم برآورده شدن نیازهای اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و; از عمده ترین تاثیرگذاران بر بهداشت روانی هستند.

ابعاد بهداشت روانی
پیشگیری نوع اول (Primary Prevention)
هدف این نوع از بهداشت روانی ممانعت از شروع یک بیماری یا اختلال است، “با حذف عوامل کلی کاهش عوامل خطرساز ، تقویت مقاومت افراد ، دخالت در فرایند اختلال” بدست می‌آید.” برنامه‌های آموزش بهداشت روانی (نظیر آموزش والدین برای تربیت کودکان ، آموزش تاثیرات مصرف الکل و مواد و;)، برنامه‌های بالا بردن کارایی و توان افراد (نظیر برنامه‌های تقویتی برای کودکان محروم) ، ایجاد سیستم‌های حمایت اجتماعی (نظیر بیمه‌های درمانی ، ایجاد و حمایت از گروه‌های محلی و اجتماعی حمایت کننده از افراد مبتلا)” نمونه‌های پیشگیری نوع اول می‌باشد.
پیشگیری نوع دوم (Secondary Prevention)
هدف اقدامات این بعد از برنامه بهداشت روانی ، شناخت به موقع و درمان فوری و مناسب اختلال (یا بیماری) است. تمام نظریه‌ها و اقدامات درمانی نظیر “دارو درمانی ، رفتار درمانی ، شناخت درمانی ، گروه درمانی ، روانکاوی و ;” در غالب این بعد از بهداشت روانی قرار می‌گیرد.

پیشگیری نوع سوم
هدف این بعد از بهداشت روانی ، بازگرداندن و حفظ تمام یا قسمتی از توانایی‌های از دست رفته فرد به علت اختلال (یا بیماری) است، تا فرد بتواند به گونه‌ای مفید و سازنده به زندگی “خانوادگی ، اجتماعی و شغلی” خود باز گردد. در واقع برنامه‌های این بعد با “توانبخشی” (Rehabilitation) افراد و جلوگیری از بازگشت مجدد اختلال (یا بیماری) در فرد و حفظ و پیشبرد سلامت ایجاد شده توسط درمان ، سروکار داشته ، اقدامات قبلی را تکمیل می‌کند.

موضوع بهداشت روانی و تامین آن برای “مردم ، سازمانها و دولتها” بسیار مهم است، چرا که با کارایی فردی و اجتماعی افراد و در کنار آن با پیشرفت‌های “علمی ، صنعتی و;” جامعه گره خورده است. امروزه اکثر کشورها منابع زیادی را برای بهبود بهداشت روانی جامعه صرف می‌کنند و در کنار آن با تدوین برنامه‌های جامع از “سازمان‌ها و منابع محلی – اجتماعی” نیز استفاده می‌کنند. متاسفانه ایران از این حرکت جامعه بشری به دور مانده است.

بطوری که افراد و بیماران دچار مشکلات روحی از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی بیمه خدمات درمانی بهداشتی محروم هستند و تاکنون هیچگونه نشانه و حرکت موثری که نشان دهنده اهمیت بهداشت و سلامتی این افراد باشد در دولت دیده نشده است. در واقع افراد و بیماران دچار “مشکلات روحی – روانی” افراد “فراموش شده” در ایران هستند.

نقش بهداشت روانی در زندگی

خسرو سعیدی
یکی از دغدغه های جامعه انسانی در طول تاریخ، به ویژه در قرون اخیر مسئله مربوط به امراض جسمانی و روانی و روحی، طرز برخورد و درمان آن بوده و می باشد. در ادوار گذشته بیشتر مرگ ومیرها به خاطر1- بیماریهای میکروبی 2- عدم بهداشت جسمانی و 3- حوادث طبیعی بوده است، اما امروزه آمار های موجود بیانگر این است که نیمی از مرگ ومیرها ناشی از رفتارها و روش های غلط زندگی و پرخطر می باشد. شیوه زندگی امروزه افراد جوامع زمینه مساعد برای بروز رفتارها و روش های پرخطر و بروز بیماریهای جسمانی و روانی از قبیل مصرف دخانیات، تصادفات رانندگی، اعتیاد، استفاده از غذاهای نامناسب، رعایت نکردن بهداشت، هیپاتیت،ایدز،مواد شیمیایی و غیره می باشد.
به علت این مسائل و مشکلات پزشکان،روانشناسان،جامعه شناسان و متخصصان امر و حتی علمای مذهبی تلاش کرده اند تا برای علاج امراض جسمانی و روانی و رفتارهای پر خطر موجود در زمانهای مختلف راههای درمان و کاهش این مسائل بیابند، اما به علل 1- پیچیده بودن سیستم جسمانی و روانی انسان 2- زیاد بودن امراض جسمانی و روانی 3- بالا بودن هزینه درمان 4- کافی نبودن امکانات پزشکی و روانپزشکی برای از بین بردن و علاج بیماریهای جسمانی و روانی و از همه مهمتر 4- رسیدن به این واقعیت که هیچ کس در برابر امراض جسمانی و روانی مصنونیت ندارد، موجب گردید که متخصصان امر از قرن 19 به بعد تلاش کنند تا راههای جدیدی برای درمان امراض مزبور ارائه دهند تا با هزینه و وقت کمتر حداکثر کارایی و بازده را داشته باشد.
در اوایل سالهای 1900فردی بنام”کلیفرد بیرز” مسئله بهداشت روانی با شعار معروف” پیشگیری مقدم بر درمان است” مطرح کرد. بیرز معتقد بود که باید در محیط اجتماعی افراد شرایطی را بوجود بیاوریم که افراد احساس آرامش روانی بکنند تا مبتلا به بیماریهای روانی نشوند و راههایی را بیابیم که عوامل ریسک رفتاری( رفتارهای پرخطر) را به حداقل برساند.

بهداشت روانی و عوامل موثر بر آن :
بهداشت روانی با هدف پیشگیری افراد اجتماع به امراض جسمانی و روانی تلاش می کند با به وجود آوردن فضای مطلوب انسانی، عوامل و زمینه های بروز و پیدایش امراض جسمانی و روانی را تا حد امکان کنترل و کم نماید و زمینه مناسب برای رشد جسمانی،روانی انسان و ارضای نیازهای اساسی او فراهم کند.

در رابطه با بهداشت روانی تعریف متعددیوجود دارد(حسینی- 1378) در مورد بهداشت می گوید:” بهداشت روانی عبارت است از ارشاد، راهنمایی، آشنا ساختن مردم به اصول روابط صحیح انسانی و برحذر داشتن آنها از خطراتی که بهداشت روانی آنها تهدید می کند.”

بهداشت جسمانی،روانی افراد تحت تاثیر عاملهای1- خانواده2- مدرسه3- همسالان و 4- اجتماعات انسانی می باشد که در میان این سلسله عوامل خانواده به عنوان نهاد اولیه و مدرسه به عنوان نهاد ثانویه در تامین بهداشت روانی افراد جامعه از اهمیت خاص برخوردارند.

متخصصان روانشناسی در مورد پیشگیری که اساس و پایه بهداشت روانی را تشکیل می دهد دارای دو دیدگاه 1- دیدگاه موقعیت مدار و 2- دیدگاه فرد مدار می باشند.

1- دیدگاه موقعیت مدار: متخصصان این دیدگاه به کاهش علل محیطی و موقعیتی برای پیشگیری از امراض جسمانی و روانی معتقدند و در پی تغییر و تمییز کردن محیط هستند و 2- دیدگاه فرد مدار: متخصصان در این دیدگاه بیشتر بر توانایی فرد و آموزش فرد برای پیشگیری و مقابله با شرایطی که امکان دارد به رفتارهای ناسازگار بیماریهای جسمانی و روانی منجر می گردد تاکید دارند و بر آموزش مهارتهای زندگی تاکید می ورزند. دیدگاه موقعیت مدار بیشتر بر جنبه های پیشگیری ثانویه و ثالث تاکید دارد، در حالیکه دیدگاه فرد مدار بر پیشگیری اولیه تاکید می ورزد.پیشگیری اولیه بیشتر بصورت دادن اطلاعات و آگاهی دادن به افراد، آموزش دادن رسمی(مدرسه)آموزش غیر رسمی(تلویزیون،مطبوعات و;) و پیشگیری ثانویه و ثالث بیشتر بصورت اقدامات درمانی مناسب،جلوگیری از گسترش بیماری و کاهش اختلال، ترمیم آسیب وارده از طریق نهادهای(بهزیستی،مراکز توانبخشی و…) صورت می گیرد.

– رفتارهای مخاطره آمیز و تاثیرآنها بر بهداشت روانی:
رفتارهایی که موجب بیماری، مرگ و میر افراد جامعه می شوند به آنها رفتارهای مخاطره آمیز(ریسکی) می گویندکه متخصصان امر آنها را به سیزده نوع تقسیم کرده اند که عبارتند از:
1- استرس(فشار) شغلی
2- فشار خون بالا

3- استعمال دخانیات(سیگار)
4- مصرف الکل
5- پرخوری
6- ورزش ناکافی
7- قرار گرفتن در معرض مواد سمی و رادیواکتیو
8- خشونت و پرخاشگری
9- رانندگی با سرعت زیاد
10- سو‌ء مصرف مواد مخدر
11- ایدز
12- رعایت نکردن مسائل اخلاقی و قانونی
13- عدم توجه به نکات ایمنی شخصی
می باشد که امروز در جوامع انسانی بویژه کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته روزانه جان هزار انسان را می گیرد و بهداشت روانی افراد اجتماع را تهدید می کند.
– معیار های سلامت جسمانی و روانی:

روانشناسان و پزشکان معیارهای زیاد و متفاوتی برای سلامت جسمانی و روانی بیان داشته اند که در این مقاله سعی شده است به بعضی از معیار ها به طور مختصر می توان به این معیار ها اشاره کرد.
1- در هر شبانه روز 7 الی 8 ساعت می خوابند.
2- از لحاظ وزن در حد خوبی قرار دارند.
3- هرگز سیگار نکشیده اند.

4- به طور منظم ورزش می کنند.
5- هر روز صبحانه میل می کنند.
6- بسیار به ندرت در بین وعده های غذایی چیزی می خورند.
7- درک درستی از توانایی خود و دیگران دارند.محدودیتهای خود و دیگران را می شناسند و توقع بی جا از خود و دیگران ندارند.
8- سازگاری مناسب با افراد جامعه دارند.
9- توانایی درک افراد را دارند(می توانند دنیا را از دیدگاه دیگران ببینند و خود را بجای آنها بگذارند.
10- در زندگی دارای هدف و فلسفه زندگی هستند.
)
آیا تا کنون از خو پرسیده اید که چند بار در روز از ته دل می خندید ؟
آیا آدم خوش خند و خوشرویی هستید یا عبوس و به اصطلاح مبادی آداب و رسوم .
پژوهش های گوناگون در زمینه تاثیر خندیدن بر جسم و روح بیانگر این واقعیت است که خندیدن سبب از بین رفتن بسیاری از فشارهای روحی و روانی می شود و راندمان کاری را در افراد بالا می برد .
در کشور هندوستان دروره هایی به نام (( خنده درمانی )) تشکیل داده اند . در کشور ژاپن به معجزه ی خنده پی برده اند و از آن برای آرامش روح و روان استفاده می کنند.
بسیاری از ما بیشتر وقت خود را در محل کار می گذرانیم ؛ جایی که بیشترین فشار را از لحاظ کاری و روانی متحمل می شویم .
تمرین خنده با فواصل زمانی در روز سبب می شود تا اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزاد شدن هورمون های انرژی زا در بدن ، فرد احساس آرامش بیشتری کند ؛ پس سعی کنید همیشه لبخند بزنید .
خنده درمانی سامانه ایمنی بدن را افزایش می دهد و سبب می شود تا کم تر دچار سرما خوردگی ؛ عطسه شوید . همچنین خنده تا حد زیادی بروز عفئنت های حلق و ریه را کاهش می دهد.
خنده استقامت بدن را در ابتلا به بیماری هایی همچون : برونشیت ، سر درد های عصبی ، میگرن و نیز درد های ناشی از آرتروز و دیسک کمر و ستون فقرات را کاهش می دهد .

خنده درمانی در حقیقت نوعی تمرکز فکری محسوب می شود که افکار انسان را از دنیای فیزیکی جدا می کند تا جایی که ذهن به هیچ چیز دیگر نمی اندیشد . همه کسانی که از این روش استفاده می کنند به خوبی می دانند که هنگام متمرکز کردن ذهن همه ی آن کار به منفی ماندن اندیشه ها ی جرم بر انگیز ، ترس ، عصبانیت ، حسادت و خودخواهی را می توان از ذهن بیرون کرد و روحیه ای شاد و سر زنده را با تمرین گذشت ، فداکاری ، احترام به دیگران ، دوست داشتن و محبت ورزیدن و از همه مهم تر (( ببخشش )) در وجود خود زنده کرد . از این رو افراد باید بیش از هر چیزی زوایای شحصیتی خود را به خوبی بشناسند و جنبه های شوخ طبی را در وجود خود شناسایی کنند . در حالی که این خصیصه در همه یکسان نیست.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله آمادگی جسمانی نیروهای مسلح pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله آمادگی جسمانی نیروهای مسلح pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آمادگی جسمانی نیروهای مسلح pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آمادگی جسمانی نیروهای مسلح pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آمادگی جسمانی نیروهای مسلح pdf :

آمادگی جسمانی نیروهای مسلح

اهمیت تربیت جسمی و روحی نیروها به رغم پیشرفت تکنولوژی جنگ و سلاح‏های فوق مدرن، اهمیت توانایی روحی وجسمی نیروهای مسلّح به عنوان یک ضرورت پایدار برای نیروهای مسلّح همچنان دررأس برنامه‏های نظامیان می‏باشد. به همین دلیل در کشورهای دنیا جایگاه ویژه‏ای برای‏تربیت بدنی جهت نیروهای مسلّح در نظر گرفته شده است به عنوان مثال: در ارتش‏آمریکا، برای دانشجویان کادر افسری، دو ترم دوره‏های تربیت بدنی در چهار سال‏برنامه ریزی شده است. که در طی این مدت، می‏بایست با «اصول آمادگی جسمانی»،«ور

زش‏های رزمی»، «ورزش‏های تخصّصی»، «دفاع شخصی» و کسب «مهارت‏های‏مربی‏گری» آشنا شوند. گروه آموزشی تربیت بدنی نیز مسؤول اجرای برنامه‏های فوق‏می‏باشد[ – ر.ک. آشنایی با نظام آموزشی ارتش‏های جهان، شماره یک، دانشکده افسری وست پونیت، ص 140، ستاد مشترک سپاه، اداره آموزش تربیت جسمی و روحی در اسلام تربیت بدنی در قانون اساسی و قوانین نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی ایران به این مهمّ تو

جه شده است. در قانونی اساسی دراصل سوّم، مادّه 3 بر تعمیم و گسترش امر تربیت بدنی تصریح و تأکید شده است. نیز درمادّه 55 قوانین نیروهای مسلّح، سپاه‏پاسداران موظّف شده در کلیه آموزش‏ها و در حین‏خدمت برنامه‏های لازم را به منظور کسب آمادگی جسمانی پرسنل، متناسب بامأموریت‏ها، پیش بینی و اجرا نماید – مجموعه قوانین نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران، فرمانده کلّ قوا، حضرت آیه الله العظمی خامنه‏ای با تأکید بر ورزش و فوائد آن‏می‏فرماید: «ورزش نوعی قدر دانستن از توانایی‏های جسمی است و الان است که شما با ورز

ش‏می‏توانید قدر جسم را بدانید و چقدر خوب می‏توانید از ورزش برای جسم و سلامتی‏بهره‏برداری نمایید.[ – دژهای استوار، ص 359، (خرداد 1371) ]. «آن جوان‏های نظامی، انقلابی باید ورزش کنند. امکانات‏ورزشی برایشان فراهم کنید؛ بنده این‏ها را اسراف نمی‏دانم.[ – همان، ص 360، (17/8/74) ]فرآیند و آثار تربیت جسمانی بوعلی‏سینا تربیت بدنی را به عنوان یک عنصر اصلی در سلامت فکری و جسمی‏معرفی می‏کند. تندرستی، تقویت قوای بدنی و آمادگی برای جهاد و مبارزه، دفع بیماری‏های روحی‏و جسمانی، هماهنگی سلول‏های عصبی و عضلانی، تسهیل بخشید

ن به دستگاه گوارش‏و ; از آثار ورزش است که بوعلی‏سینا و دیگر اندیشمندان اسلامی به آن اشاره‏کرده‏اند[ – ر.ک. تربیت بدنی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، عباس قنبری نیاکی، ج 1، ص 63 ][ – همان، ص 360، (17/8/74) ] شیوه‏های تربیتی شیوه‏های راهبردی تربیت جسمانی که لازمهء نیروهای مسلح و متناسب بامأموریت‏های آنان است، به عنوان پاسداران و حافظان انقلاب اسلامی و ارزش‏های آن ومدافعان اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله عبارت است از: الف – آموزش‏های عقیدتی – سیاسی جهت تربیت عقلانی و اخلاقی (تربیت روحی)که این موضوع در درس پیشین تبیین شد. ب – آموزش‏های تربیت بدنی، شامل ورزش‏های رزمی، شنا، اسب‏دوانی، تیراندازی،اصول آمادگی جسمانی، دفاع شخصی و مبارزه تن به تن

، ورزش‏های قهرمانی تخصّصی که‏نیروها در یک یا چند رشته از آن ورزش‏ها فعالیت مستمر داشته باشند. آشنایی با فنون‏مربی‏گری و اداره تیم‏های ورزشی، کسب مهارتِ سرمربی امور تربیت بدنی. در نهایت وضعیت پیشرفت تربیت جسمانی توسط مشاوران یا اساتی

د راهنما ومسؤولان در آموزش‏ها و ورزش‏های عملی مطابق با وضعیت جسمانی و ارائه راه‏حل‏کسب تجربیات و آمادگی توانائی‏های جسمی می‏بایست بررسی شود. خلاصه درس تربیت یعنی به فعلیّت درآوردن استعدادهای درونی یک شی‏ء. تقویت هر دو بعد جسمانی وروحانی انسان آموزش و تربیت می‏طلبد. به رغم پیشرفت تکنولوژی، اهمیت توانایی جسمی و روحی‏نیروهای رزمی به عنوان یک ضرورت همچنان در ارتش‏های دنیا مطرح است و برای این منظوربرنام

ه‏ها و دانشکده‏هایی در نظر گرفته شده است. از دیدگاه اسلام نیز موضوع از اهمیت بالایی‏برخوردار است. اسلام سه جنبهء تربیتی برای انسان‏ها در نظر گرفته که از لحاظ عمل تفکیک ناپذیرند:تربیت عقلانی، تربیت اخلاقی و تربیت جسمانی. موضوع در منظر قرآن کریم و روایات و سخنان امام‏خمینی رحمه الله مورد بررسی قرار گرفته است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین نیروهای مسلح به‏موضوع تربیت بدنی اشاره و به انجام آن تأکید شده است. سپاه پاسداران نیز متناسب با مأموریت‏های‏خود مأمور اجرای آن گشته است. تربیت جسمی یک عنصر اصلی در سلامت فکری و جسمی شناخته‏شده که در رفتار و اخلاق و توانمندی‏ها آدمی نقش بسزایی دارد. همچنان که گفته‏اند: عقل سالم دربدن سالم است. پرسش 1 – تربیت را در سازما

ن‏های رزم معین نمایید. 2 – گروه‏هایی از انسان‏ها که فقط به تربیت جسم یا روح پرداخته‏اند را نام ببرید و بنویسیدچرا اسلام به تربیت همزمان جسم و روح (اخلاق و عقل) سفارش دارد؟ 3 – قرآن در کدام داستان، جسم قوی و سالم را یک ارز

ش برشمرده است؟ 4 – مقام معظم رهبری در مورد تربیت جسمی چه فرموده‏اند؟ 5 – تربیت جسمانی چگونه در پرورش روح و تعالی عبادات کمک می‏کند؟

– از منظر قرآن کریم در قرآن کریم به تربیت جسمانی و روحانی (عقلانی و اخلاقی) اشاره شده که به دوآیه بسنده می‏کنیم. نکته قابل ذکر این که در یک آیه به تربیت جسمی و عقلی و در آیه‏دیگر به تربیت جسمی و اخلاقی اشاره شده است. 1- «إِنَّ اللََّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ[ – بقره (2)، آیهء 247 ] همانا خداوند او (طالوت) را بر شما برگزید و در علم و توانایی جسمی وسعت وفزونی بخشید از آیه شریفه چنین استفاده می‏شود ک

ه از شرایط رهبر و فرمانده، یکی «توانایی‏های‏علمی

و اندیشه» است و دوّم «سلامت و قدرت جسمانی». «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ[ – قصص (28)، آیهء 26 ]2 – از منظر روایات در روایات آمده، قدرت جسمی و روحی یکی از خصوصیات بارز یاران و اصحاب‏حضرت مهدی(عج) در هنگام ظهور حضرتش می‏باشد. امام صادق علیه السلام می‏فرماید: «فَاِذََا هَزَّهََا لَمْ یَبْقِ مُؤمِنٌ اِلاََّ صََارَ قَلْبُهُ اَشَّدُ مِنْ زُبُرِ الْحَدیِِدِ وَاَعْطََی قُوَّه اَرْبَعیِِنَ‏رَجُلاً[ – غیبت النعمانی محمد بن ابراهیم نعمانی، باب ماجاء ذکر روایه رسول الله، ص 167 ]3- از منظر امام خمینی رحمه الله امام خمینی رحمه الله در این زمینه می‏فرماید: یک، ورزش جسمانی برای قوه پیدا کردن و قدرت پیدا کردن، وقتی قدرت جسمانی‏پیدا شد دفاع از مملکت می‏توانند بکنند، دفاع در برابر مخالفین که می‏خواهند به آنهاحمله بکنند، می‏توانند بکنند. یکی هم پرورش روحانی، که اگر پرورش روحانی در انسان پیدا بشود آن وقت‏قدرت جسمانی‏اش مضاعف می‏شود. شما کوشش کنید که آن قدرت را هم که قدرت الهی است; در شما پیدا شود; که هم جانب روحتان قوی باشد و هم جانب‏جسمتان قوی باشد[ – صحیفه نور، ج 7، ص 48 ] عقل سالم در بدن سالم است. شما اگر دقت کنید در حال جوان‏ها و طبقات جامعه‏می‏بینید که آنهایی که در عیش و عشرت می‏گذرانند حقیقتاً عیش و عشرت نیست،بدن‏ها (ی آنها) افسرده و روح‏اشان پژمرده و کسالت سرتاپای آنها را گرفته است.اگر دو ساعت عشرت می‏کنند بیست و دو ساعت در ناراحتی آن هستند. [امّا] آنهایی‏که اهل خدا هستند، توجه به خدا دارند ورزش جسمی می‏کنند و ورزش روحی، آنهادر تمام مدت اشخاصی هستند که پژمردگی در آنها نیست، افسردگی در آنها نیست[ – همان ، ج 9، ص 74 ] از مطالب این بخش نکات ذیل استنباط می‏شود: 1- اهمیت و تأکید اسلام بر تربیت جسمانی و روحانی. 2- مطرود بودن تربیت تک‏بعدی در اسلام، آن گونه که در نظام‏های غیر اسلامی‏مطرح است. 3- رابطه تنگاتنگ تربیت جسمانی و تربیت روحانی. این دو، چون دو بال در رشد وارتقاء کیفیت و توانمندی نیروها تأثیربخشند. وجود یکی بدون دیگری، ارزش و کارآیی‏چندانی ندارد. زیرا اگر روح قوی باشد امّا جسم ضعیف و بیمار، این فرد قدرت تحرکات‏لازم را ندارد و در نتیجه غیر مفید خواهد بود. و برعکس اگر فردی از لحاظ جس

مانی،قوی و نیرومند و ورزیده باشد، اما از روحیه‏ای ضعیف و بیمار و افسرده برخوردار وفاقد هدف و انگیزه، ضرر و خسارتش بیش از کارآیی مفیدبودنش خواهد بود. 4- تأثیرگذاری هر یک از تربیت جسمانی و روحانی بر یکدیگر. در سخنان امام‏خمینی علیه السلام به هر دو مورد اشاره شده بود. «اگر پرورش روحانی در انسان پیدا شود آن‏وقت قدرت جسمانی‏اش مضاعف می‏شود;» «عقل سالم در بدن سالم است.».

پلیس‌ها باید در ورزش‌های رزمی کمربند بگیرند

تربیت بدنی نیروی انتظامی تلاش زیادی می‌کند که تمام کارکنان ناجا را درگیر ورزش کند. البته آنها به هدف خود هم رسیده‌اند. سردار‌هاشمی، مدیرکل تربیت بدنی ناجا و مجموعه زیر نظر او به جایی رسیده‌اند که توانسته‌اند تمام کارکنان نیروی انتظامی را حداقل هر چند سال یک بار درگیر ورزش کنند.
در نیروی انتظامی قانونی تصویب شده که طبق آن هر کسی می‌خواهد ترفیع درجه بگیرد، باید ابتدا از تربیت بدنی یک کمربند ورزش‌های رزمی بگیرد و س

پس می‌تواند برای گرفتن درجه خود اقدام کند.
سردار‌هاشمی در مورد این موضوع می‌گوید: «هر کسی که می‌خواهد ترفیع درجه بگیرد، باید یک کمربند ورزش‌های رزمی را بگیرد. حالا می‌تواند به کلاس‌های آموزشی بیرون برود و در رشته‌یی که آن را دوست دارد، شرکت کند و یا می‌تواند به ما مراجعه کند و دفاع شخصی که ورزش رسمی نیروهای انتظامی است را یاد بگیرد. ما برای ترفیع درجه فقط دفاع شخصی را آموزش می‌دهیم. آموزش‌های ما هم استاندارد و طبق قوانین بین‌المللی است. می‌توانند از مدرکی که ما به آنها می‌دهیم، بیرون از ناجا هم استفاده کنند. این جزو آموزش‌های اجباری کارکنان ناجا است و تا زمانی که در ورزش‌های رزمی یک درجه ترفیع نگیرند، نمی‌توانند به درجه‌های نظامی بالاتر برسند.» همین موضوع باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی کارکنان ناجا می‌شود. اجباری بودن آن هم مزیتی است که باعث می‌شود همه کارکنان درگیر ورزش شوند. نتیجه تح

قیقات انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که ورزش می‌کنند، اعصاب راحت‌تری دارند و خوش‌اخلاق‌تر هستند. همچنین بازده کاری این افراد بیشتر از کسانی است که ورزش نمی‌کنند. برای همین است که وزارتخانه‌ها و مراکز بزرگ دولتی در چند سال اخیر هزینه زیادی روی ورزش همگانی

خود کرده‌اند. اما ورزش همگانی برای نیروی انتظامی جنبه‌های دیگری هم دارد. اینکه کارکنان بازده کاری بیشتری داشته باشند یا اینکه اعصاب آنها راحت‌تر باشد، تنها دلیل ناجا برای اهمیت دادن به ورزش نیست. بلکه نیروی انتظامی که همیشه در درگیری‌ها و ماموریت‌های سخت و طاقت‌فرسا حضور دارد، باید آمادگی حضور در چنین ماموریت‌هایی را داشته باشد. کارکنان ناجا که همیشه درگیر صحنه‌های پرتحرک هستند، باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند تا بتوانند از این صحنه‌ها موفق بیرون بیایند.
سردار‌هاشمی این موضوع را تایید می‌کند و توضیحی در مورد سایر برنامه‌های اجباری تربیت بدنی ناجا می‌دهد: «کار مهم دیگری که تربیت بدنی انجام داده، آمزش غوطه‌وری است. طبق این برنامه مراکز موظفند نسبت به آزمایش شنای کارکنان خود اقدام کنند. اگر کارمندی شنا بلد نبود، شامل این طرح می‌شود و باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کند. بعد از پایان دوره هم مدرکی به او داده می‌شود که نشان می‌دهد آن فرد شنا را یاد گرفته است. طرح ورزشی دیگری که برای همه کارکنان ناجا اجباری است، ورزش صبحگاهی است. ورزش صبحگاهی ناجا از مسایلی است که اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر ورزش صبحگاهی مثل صبحگاه مشترک برای تمام پادگان‌ها اجباری است. یعنی همانطور که موظفند هفته‌یی یک بار صبحگاه مشترک را برگزار کنند، باید هفته‌یی سه بار هم ورزش صبحگاهی را انجام دهند. در هفته سه روز ورزش صبحگاهی داریم که یک روز از آن کوهپیمایی است. کارکنان هر پادگانی و هر زیرمجموعه‌یی از ناجا موظف‌ هستند هفته‌یی یک بار به نزدیکترین کوه خود بروند و کوهپیمایی کنند.»
تربیت بدنی ناجا با تعاملی که با فدراسیون ورزش‌های همگانی داشته، ورزش صبحگاهی خود را با هماهنگی این فدراسیون برگزار می‌کند تا این ورزش علمی‌تر انجام شود. البته این تنها مر

بوط به خود کارکنان می‌شود. کارهایی هم هست که مسوولان زیرمجموعه‌های ناجا باید انجام دهند و نتیجه آن را به تربیت بدنی گزارش بدهند. مهمترین آنها آزمایش آمادگی جسمانی کارکنان است. چند ماه پیش نامه‌یی از تربیت بدنی ناجا به تمام استان‌ها ارسال شد که طبق آن باید از تمام کارکنان آزمایشی برای تعیین آمادگی جسمانی آنها گرفته می‌شد. در این نامه ذکر شده بود که نتیجه آزمون جسمانی باید تا آخر بهمن ماه به تربیت بدنی ناجا ارسال شود. در ح

ال حاضر این اتفاق افتاده و تربیت بدنی ناجا نتیجه آزمون تمام استان‌ها را در اختیار دارد. کارکنان تربیت بدنی هم فعلا در حال بررسی این نتایج هستند و به زودی استان‌های نمونه معرفی می‌شوند. از نکات قابل توجه این برنامه‌ها در نظر گرفتن استاندارد قد، وزن و آمادگی جسمانی است. به گفته سردار‌هاشمی یگان‌های ویژه، مراکز آموزش، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و استان‌های تهران و آذربایجان غربی و شرقی از واحدهای نمونه در بحث ورزش همگانی هستند.
آموزش‌ها و برنامه‌هاآموزش‌های اجباری که همان آزمون غوطه‌وری و گرفتن یک کمربند از رشته‌های رزمی است، آموزش‌های دیگری هم در دستور کار تربیت بدنی قرار گرفته است. برگزاری کلاس‌های آموزشی داوری و مربیگری رشته‌های مختلف از جمله این برنامه‌ها است. به‌تازگی یک کلاس مربیگری در سطح ناجا برگزار شده است. هیات دارت ناجا هم که از هیات‌های فعال به شمار می‌رود، در چند ماه گذشته کارهای زیادی برای همگانی کردن این ورزش

در ناجا انجام داده است. این هیات با هماهنگی فدراسیون مربوطه سعی می‌کند در تمام زیرمجموعه‌های ناجا به ورزش دارت توجه شود. حتی یکی از برنامه‌های آینده تربیت بدنی ناجا، همگانی کردن دارت است. سردار‌هاشمی می‌گوید: «می‌خواهیم دارت را تا رده پاسگاه جلو ببریم.»
سردار‌هاشمی خبری هم در مورد برنامه تربیت‌بدنی برای تجهیز پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها به وسایل ورزشی می‌دهد: «می‌خواهیم در سال88 تمام پاسگاه‌ه

ا و کلانتری‌ها را به چهار وسیله مجهز کنیم. این دستگاه‌ها، وسایل بدنسازی و آمادگی جسمانی هستند که هر کدام از آنها توانایی انجام سه یا چهار حرکت مختلف را دارند. سیستان وبلوچستان هم به عنوان نخستین استانی انتخاب شده که این تجهیزات را به پاسگاه‌های خود می‌دهد. کلانتری‌ها و پاسگاه‌های این استان تا پایان سال 87 مجهز به این امکانات می‌شوند و بقیه استان‌ها هم سال آینده این تجهیزات را به کلانتری‌ها و پاسگاه‌های خود می‌دهند.»
همچنین تربیت بدنی ناجا ساخت کتابخانه‌های تخصصی ورزشی را

هم در دستور کار خود دارد. این کتابخانه‌ها قرار است در تمام استان‌ها تاسیس شوند تا کارکنان ناجا بتوانند مطالعاتی هم در زمینه ورزش داشته باشند. تعداد کتاب‌های ورزشی ناجا که برای این کتابخانه در نظر گرفته شده‌ است تا به حال به حدود 50جلد رسیده است. از برنامه‌های سال بعد در ورزش ناجا می‌توان به برگزاری 14 جشنواره ورزشی هم اشاره کرد. سردار‌هاشمی این خبر را می‌دهد و می‌گوید: «سال بعد 14 جشنواره ورزشی داریم. 7 جشنواره‌ س

راسری است و سایر آنها را پلیس‌های تخصصی برگزار می‌کنند.»
به گفته سردار‌هاشمی، تربیت بدنی به فرماندهی ناجا پیشنهاد داده که در مسابقات پلیس‌های جهان که سال آینده برگزار می‌شود، 60 نفر از ورزشکاران برتر ناجا شرکت کنند. البته هنوز مشخص نیست این اتفاق می‌افتد یا نه.
مقام‌های ناجا در مسابقات نیروهای مسلح
جشنواره‌یی که امسال در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، یکی از بزرگترین برنامه‌های ورزشی نیروی انتظامی بود. به گفته سردار‌هاشمی در این جشنواره حدود 3500 نفر درگیر بودند؛ «اینکه 3500 نفر درگیر یک سری مسابقات ورزشی باشند، کار بزرگی است. این یکی از موفقیت‌های ورزش ناجا در سال 87 بود.» سال 87 یکی از پرکارترین سال‌هایی بود که تربیت بدنی ناجا گذراند. کسب مقام‌های قابل توجه در مسابقات نیروهای مسلح نشان از آمادگی کارمندان ناجا داشت که این آمادگی را در مسابقات داخلی ناجا به دست آورده بودند. نخستین افتخار در سال 87 توسط تیم کشتی کارکنان پایور به دست آمد. این تیم که در مسابقات کشتی کارکنان پایور نیروهای مسلح شرکت کرده بود، به نایب قهرمانی این مسابقات رسید. نیروی انتظامی میزبانی این مسابقات را بر عهده داشت. یک ماه بعد هم تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ناجا در مسابقات نیروهای مسلح شرکت کردند که تیم کشتی آزاد نایب قهرمان شد و کشتی فرنگی نیز به نایب‌قهرمانی رسید. در مرداد ماه هم تیم جهت‌یابی نیروی انتظامی به مقام سوم مسابقات نیروهای مسلح رسید. تکواندوکاران دانشجوی ناجا هم که همیشه حرفی برای گفتن دارند، در مسابقات نیروهای مسلح قهرمان شدند. پس از آنها تیم‌های کشتی پهلوانی و هنرهای فردی، اسکی، تکواندو و آمادگی جسمانی ناجا نایب قهرمانی نیروهای مسلح را به خود اختصاص دادند. تیم شنای ناجا هم به مقام سوم این رقابت‌ها رسید. ورزش ناجا به حدی پیشرفت کرده که توانسته شش جایگاه تیم ملی تیراندازی را به خود اختصاص دهد. ناجا در تیم ملی تکواندو و کاراته هم نماینده دارد. کارکنان ناجا این آمادگی خود را مدیون مسابقات داخلی هستند که هر سال برگزار می‌شود. تربیت بدنی ناجا در سال 87، 22مور

د مسابقه ورزشی داشته که مهمترین آنها مسابقات والیبال سراسری کارکنان پایور، شنا، کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، والیبال سراسری بانوان، جشنواره ورزشی فرزندان دختر، جشنواره ورزشی فرزندان پسر، فوتسال و جودوی کارکنان بوده است. همچنین به مناسبت‌های مختلف مثل سالروز آزادسازی خرمشهر و 22 بهمن نیز مسابقاتی برگزار می‌شود.

ارتباط سن و شاخص توده بدن با فاکتورهای آمادگی

جسمانی در نیروهای نظامی
هدف از انجام این پژوهش تعیین ارتباط بین سن و شاخص توده بدن با برخی از شاخص های آمادگی جسمانی( دراز و نشست ، بارفیکس و دو 6/1 کیلومتر ) در نیروهای نظامی می باشد .
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه نیروهای سالم و تندرست مرد سنین 18 تا 55 سال یکی از مراکز توپخانه نیروی زمینی ارتش است که ضمن هماهنگی با مسئول ورزش پادگان 793 نفر در رده های سنی مختلف به عنوان نمونه در تحقیق شرکت نمودند.
متغیرهایی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند عبارت بودند از قد ، وزن ، شاخص توده بدن ، تعداد بارفیکس ، تعداد دراز نشست و زمان دویدن مسافت 6/1 کیلومتر.
تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس ، توکی ورگرسیون چند گانه صورت پذیرفت.
نتایج نشان داد که نمرات شاخص های آمادگی جسمانی سه گانه و شاخص توده بدن در گروههای سنی هفت گانه متفاوت است.با افزایش سن افزایش معنا داری در شاخص توده بدن و کاهش معنا داری در اجرای شاخص های آمادگی جسمانی سه گانه بدست آمد
رگر سیون چند گانه نشان داد سن به تنهایی پیش بینی کننده تغییرات عمده ایی در هر یک از آزمونهای سه گانه آمادگی جسمانی می باشد . شاخص توده بدن تنها یک درصد (1%) تغییرات را پیش بینی می کند .همچنین نتایج نشان می دهد که در حال حاضر ارتباط عامل سن با تحلیل قوای جسمانی نیروهای مسلح در ایران نسبت به آمریکا بسیار چشمگیتر است .پیشنهاد می شود واحد آمادگی جسمانی و یا تشکیلات مناسب در کلیه

واحدهای نظامی تشکیل شده و ارزیابی دقیق آمادگی های جسمانی بطور منظم و مستمر هر چهار ماه یکبار از همه نیرو ها انجام گیرد.
گروه ورزش – هرجا که نامی از نیروهای مسلح به میان می‌آید اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند آمادگی جسمانی و روحی کارکنان و به تبع آن آمادگی رزمی این نیروهاست، نیروی زمینی ارتش نیز با هدف حفظ و ارتقای آمادگی جسمانی و روحی کار

کنان در حوزه ورزش و تربیت بدنی برنامه ریزی بلند مدت و موثری را داشته است.
ورزش و تربیت بدنی از راه‌های موثر افزایش سطح شاخص‌های جسمانی، روحی، رزمی و ایجاد انگیزه و روحیه بالای خدمتی و تقویت اراده و اعتماد به نفس و نشاط در نیروهای مسلح و آمادگی و ورزیدگی جسمانی یکی از مهمترین عوامل حفظ آمادگی رزمی این نیروهاست. در این بین به ویژه ورزش‌های کاربردی مانند پنجگانه نظامی، ورزش‌های رزمی، تیراندازی جهت یابی و ; در نیرو‌های مسلح رواج بیشتری یافته است .
تشکیل پایگاهای سنجش آمادگی جسمانی ایجاد و تجهیز فضاهای چند منظوره و سوله ورزشی در یگان‌ها و کوی‌های سازمانی مرمت و باز سازی اماکن و تاسیسات ورزشی موجود، ایجاد زمین‌های چمن مصنوعی، تقویت ورزش سربازان در مراکز آموزشی، برگزاری ورزش‌های خانوادگی و اجرای همایش‌های راهپیمایی و کوهپیمایی از جمله اقدامات تربیت بدنی نیروی زمینی ارتش است که با نظارت هدایت و مساعدت فرماندهی این نیرو و سازمان تربیت بدنی انجام و یا در دستور کار قرار گرفته است .برای اطلاع بیشتر از فعالیت‌های ورزشی در نیروی زمینی پای صحبت‌های سرهنگ ستاد مرتضی حسن پور مدیریت تربیت بدنی و مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی این نیرو نشستیم. باشگاه نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از شاخص ترین باشگاه‌ها در سطح کشور مطرح است که در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت‌های قابل قبولی داشته و در طول 32 سال فعالیت خود به افتخارات زیادی دست یافته است و هم اکنون در 15 رشته ورزشی در سطح دسته برتر و دسته یک باشگاه‌های کشور حضوری فعال و در خور شأن نیروی زمینی ارتش دارد. افتخاراتی که تربیت بدنی نیروی زمینی در سال 1389 بدست آورده عبارتند از :
– حضور 13 نفر از کارکنان پایور و وظیفه و کسب 8 مدال در مسابقات آسایی گوانگجو 2010 که در این بین الهه احمدی عضو تیم تیراندازی کشورمان با کسب 3 مدال، مدال آورترین عضو کاروان ورزشی ایران لقب گرفت.
– کسب مقام دوم تیم دوچرخه سواری در لیگ دسته یک کشور
– قهرمانی اسکیت هاکی در لیگ دسته یک و صعود به لیگ برتر کشور
– کسب عنوان سوم لیگ برتر وزنه برداری کشور
– حضور تیم فوتبال بزرگسالان در لیگ دسته دوم و حضور در جمع مدعیان صعود به لیگ دسته یک کشور

– صدرنشینی تیم فوتبال امید در لیگ دسته یک تهران
– صدرنشینی تیم فوتبال جوانان در لیگ دسته یک تهران
– مقام دوم تیم فوتبال نوجوانان در لیگ دسته یک تهران
– صدرنشینی تیم تیراندازی آقایان و بانوان در لیگ برتر کشور
– صعود تیم بسکتبال به پلی آف لیگ زیر گروه کشور

– صدرنشینی تیم تکواندو در لیگ برتر کشور
– کسب مقام اول هندبال در لیگ دسته یک کشور
– کسب مقام دوم چوگان در لیگ برتر کشور
– کسب مقام دوم موتورکراس در لیگ برتر کشور
– کسب مقام اول آمادگی جسمانی قهرمانی کشور
سرهنگ حسن پور با اشاره به سرآمد بودن نیروی زمینی ارتش در امر ورزش در بین نیروهای مسلح می‌گوید یکی از مهمترین سیاست‌های کلی ما حضور قدرتمند و شرکت فعال در هر رده سنی و هر رشته ورزشی در مسابقات نیرو‌های مسلح است. تیم نیروی زمینی به نمایندگی از ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حضور می‌یابد و امسال توانسته در این دوره از مسابقات در پنج رشته ورزشی کشتی آزاد، تیراندازی، جودو، هندبال و جهت یابی مقام اول در چهار رشته ورزشی کشتی فرنگی، شنا، کاراته، دومیدانی مقام دوم و در فوتبال و سه گانه به مقام سوم در سطح نیروهای مسلح دست یابد. نیروی زمینی ارتش مصمم است که در سال 1390 به کسب موفقیت‌های خود ادامه داده و در عرصه ملی و بین‌المللی افتخار آفرینی

کند به همین منظور در پنج محور به عنوان محور‌های فعالیت ورزشی این نیرو برنامه ریزی شده است. مدیریت تربیت بدنی در این خصوص می‌گوید: محور اول این است که در 20 رشته مختلف که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش و از ارتش به نیروی زمینی ابلاغ شده در بین یگانهای تابعه این نیرو مسابقاتی را برگزار کند تا تیم‌ها آماده شوند .از بین این تیم‌ها، تیم‌های منتخب را به مسابقات ارتش اعزام خواهیم کرد. محور دوم حضور در مسابقات حرفه است که باید تیم‌های ورزشی را در حد حرفه ای انتخاب کنیم .هدف ما از شرکت در فعالیت‌های ورزشی حرفه

ای آن هم در رشته‌های مختلف نشان دادن آمادگی جسمانی کارکنان این نیرو و کمک به ورزش کشور است.
محور سوم حوزه ورزش همگانی است و تلاش ما این است به گونه ای عمل شود که همه کارکنان به ورزش روی آورده و با حضور در ورزش صبحگاهی از سلامت و نشاط خوبی برخوردار شوند.محور چهارم ورزش خانواده است با توجه به حضور کارکنان خانم در این نی

رو و خانواده‌های کارکنان در کوی‌های سازمانی برنامه ریزی مدونی

انجام خواهد شد.محور پنجم گسترش ورزش‌های کاربردی مانند کاراته، جودو، تکواندو، سوارکاری، شنا و تیر اندازی است که در سطح مراکز آموزشی کاکنان پایور دنبال خواهد شد .پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نزدیک به یکصد هزار ورزشکار در قالب تیم‌های مختلف ورزشی در تربیت بدنی نیروی زمینی ارتش فعالیت داشته اند که حدود 10 هزار نفر از آنان به مقام قهرمانی در مسابقات کشور و جهانی دست یافته اند .
مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی نیروی زمینی ارتش همچنین گفت: در بخش آموزش مربیگری و داوری نیز تربیت بدنی نیروی زمینی ارتش تاکنون بیش از 250 دوره کلاس آموزشی برای مربیان و داوران برجسته این نیرو تشکیل داده و تاکنون بیش از 2 میلیون و سیصد هزار نفر از کارکنان پایور و وظیفه در آزمون‌های آمادگی جسمانی تربیت بدنی نیروی زمینی ارتش شرکت داشته اند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله افلاطون pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله افلاطون pdf دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله افلاطون pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله افلاطون pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله افلاطون pdf :

افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود. فراخنای ارضی یونان در آن تاریخ خیلی وسیعتر از سرزمینی بود که در داخل مرزهای یونان امروز قرار گرفته است. قلمرو یونان قدیم قس

مت اعظم مناطقی را که در کرانه‌های کنونی مدیترانه و دریای سیاه واقع است در بر می‌گرفت و وسعت ارضی آن از آسیای صغیر تا مارسی و از خاک مصر تا دهانه دانوب گسترش می‌یافت.
افلاطون در خاندان اصیل و اشرافی که اهل آتن بود به دنیا آمد. از جزئیات عننوان حیاتش اطلاع زیادی در دست نیست، ولی مسلم که او هم مانن

د آزادگان دیگر یونانی با برنامه معمولی این گروه که عبارت از یاد گرفتن موسیقی و ژیمناستیک بود تربیت شد. موسیقی در قاموس آن روزی یونان مفهومی وسیعتر داشت و نه تنها معنایی را که امروز از آن استنباط می‌کنیم شامل می‌شد بلکه فن حفظ کردن و بیان کردن اشعار را هم در بر می‌گرفت. حفظ کردن اشعار هومر بنیاد اصلی این نوع تربیت هنری تشکیل می‌داد و با در نظر گرفتن این موضوع که این اشعار متضمن عقاید شخصی درباره اخلاق و مذهب هستند یاد دادن آنها به کودکان در دوره‌ای که مغزشان برای جذب این گونه عقاید آماده بود نه تنها حساسیت زیبا پرستی، بلکه احساسات و خصال اخلاقی آنها را می‌سرشت و تقویت می‌کرد. تأثیر این گونه اشعار را در روحیه کودکان آن روز می‌توان با اثری که خواندن انجیل در افکار و عقاید کودکان مسیحی می‌گذارد مقایسه کرد، زیرا کودک مسیحی نیز موقعـی که با تعلیمات انجیـل بزرگ مـی‌شود تـحت تاثیـر جاذبـه قرار مـی‌گیرد که به مراتـب مهم تر از جنبه ادبی و

سبک نگارش کتاب مقدس است.
ما احتیاج به این سوال نداریم که افلاطون برای چه شغلی تربیت می‌شد. رتبه خانوادگی وی این موضوع را پیشاپیش تعیین می‌کرد. با توجه به انتظاراتی که از این گونه بزرگ زادگان یونانی می‌رفت، او می‌بایست خود را برای شرکت معمولی در زندگانی اجتماعی و سیاسی آتن آماده سازد.
اما افلاطون در ایام جوانی خود تحت تأثیر عمیق سقراط ـ یکی از برجسته‌ترین شخصیتهایی که نامش در طومار تاریخ ثبت شده است. قرار گرفت، و در بیشتر آثاری که از خود باقی گذاشته تصویری روشن از شخصیت فکری و خصوصیات اخلاقی این مرد که به عنوان ناطق اصلی در آن آثار جلوه می‌کند به ما داده است.

نقطه حساس و دگرگون کننده در زندگانی افلاطون در سال 399 پیش از میلاد مسیح موقعی که وی بیست و شش ساله بود فرا رسید. در آن سال ، سقراط را که هفتاد ساله شده بود به جرم انکار خدایان رسمی کشور، ابداع خدایان جدید، و فاسد کردن جوانان، در یک دادگاه آتنی به محاکمه کشاندند. وی هیچ کدام از وسایلی که ممکن بود با استفاده از آنها تبرئه شوند نپذیرفت و با لحنی که جای آشتی با مدعیان باقی نمی‌گذاشت از روش زندگانی خویش دفاع کرد. اکثریت اعضاء دادگاه او را گناهکار تشخیص دادند و به مرگ محکومش ساختند. سقراط رأی دادگاه را با همان متانت و آرامش معمولی‌اش پذیرفت و در آن مدتی که میان محکومیت و اعدامش فاصله بود حاضر نشد نقشه‌ای را که دوستانش برای فرار دادن او از زندان چیده بودند بپذیرد.
مرگ سقراط ساعقه‌ای بود که بر سر افلاطون فرود آمد. وی به پیروی از روشها و معتقدات یونانی آن عصر، احترام عمیقی برای قوانین عادی و اساسی کشورش قائل بود و با این عقیده بزرگ شده بود که آن قوانین از فکر و مشیت خدایان الهام گرفته‌اند تا اتباع و شهروندا

ن یونان را برای یک زندگانی خوب و خوش‌فرجام تربیت کنند و شرایطی را که برای ادامه زندگی و نیل به هدفهای شامخ آن لازم است به وجود آورند. اما اکنون وضعی پیش آمده بود که در نتیجه آن، با استفاده از نیروی همان قوانین، موجودی را به مرگ محکوم ساخت بودند که در نظر افلاطون « خردمند‌ترین و عادل‌ترین و بهترین مردان عصر خود » به شمار می‌رفت.
این تجزیه تلخ فکر افلاطون را یکسره عوض کرد و او را از تعقیب هر نوع نقشه یا خیالی که احتمالآ برای احراز یک منصب سیاسی در آتن داشت منصرف ساخت. وی مرحله بعدی حیات خود را وقف تفکرات فلسفی، آفریدن آثار قلمی، و انجام مسافرتهای مختلف کرد. شایع

است که افلاطون در عرض این دوره علاوه بر مسافرت به سیسیل و ایتالیا، به سرزمین های آفریقا، مصر، ایران، بابل، و شهرهای عبری نیز سفر کرده است. برخی از این سفرها که به وی نسبت داده شده است احتمالا ساختگی است و از تخیل شایعه سازان سرچشمه می‌گیرد؛ ولی آن دو سفر اصلی به سیسیل و ایتالیا مسلما صورت گرفته است. مسافرت افلاطون به این دو سرزمین باعث ایجاد رشته دوستی میان وی و دربار دیونیزیوس (حکمران مستبد سیراکوس) گردید که در عرض سالیان تالی نتایجی مهم برای فیلسوف سفر کرده بار آورد. در آثار قلمی افلاطون معتقدات و اندیشه‌های سقراط به شکل گفتگو‌های جدلی که میان وی و مباحثه کنندگان مختلف صورت گرفته منعکس گردیده است. منظور افلاطون از تحریر این آثار شاید در بدو کار چیزی جز این نبوده است که یاد استاد محبوب خود را زنده نگاه دارد اما به تدریج همه این نوشته‌ها به شکل آثاری که در آنها افکار و عقاید سقراط به وسیله افلاطون تکمیل یل تفسیر شده‌اند در آمد به طوریکه امروز تشخیص این مطلب کاملآ غیر ممکن است که در فلسفه سقراط افلاطونی، کدامیک از آن اندیشه‌ها متعلق به استاد و کدام دیگر از آن شاگرد است.
در تاریخی که رقم دقیق آن را نمی توان تعیین کرد ولی بر اساس قراینی که در دست است بین سالهای 388 و 369 پیش از میلاد مسیح باید باشد، افلاطون به کار مهم که تأثیر و نفوذ آتی آن فوق العاده بود، دست زد یعنی مدرسه‌ای برای تعلیم فلسفه تأسیس کرد و آن را به نام یکی از حومه‌های آتن که مقر این مدرسه بود آکادمی نامید. این مدرسه مشهور، مادر تمام دانشگاهها و دارلعلمهایی به شمار می‌رود که از آن تاریخ تاکنون در دنیا تأسیس شده است، ولی در بدو تأسیس بیگمان تشکیلاتی بسیار ساده و عاری از قیود و تشریفات داشته است. در چشم معاصران افلاطون مدرسه وی به مجمعی شبیه بوده است که اعضای آن را مریدان سقراط و پیروان آموزگاران قبل از وی تشکیل می‌داده‌اند ولی حقیقت امر این است که آکامی افلاطون به منظور تحقق بخشیدن به اندیشه‌ای نوین که شاید برای بیست سال متوالی در مغز متفکر وی ریشه می‌گسترد به وجود آمده بود. در عرض این سالها او در ذهن بینای خود امکان «علمی کردن» معتقدات بشر را مجسم می‌ساخت. پیش از وی سقراط آشکارا این موضوع را نشان داده بود که آن علم معمولی که مردم خود را صاحب آن می‌پندارند به واقع علم نیست بلکه تنها تصورات یا معتقدات خود آنهاست که اشتباها به جای علم گرفته‌اند. به عبارت دیگر، علمی که آنها مدعی داشتنش هستند بر پایه‌های محکم از آن گونه که بتواند در مقابل استدلال متین و استیضاح ماهرانه مخالفان مقاومت ورزد استوار نشده است. عقیده سقراط این بود که تنها علم و تنها دانایی بشر که می‌شود به حقیقت علمش نامید همان علم به جهل کامل خود بشر است. به عبارت دیگر تنها چیزی که ما به طور یقین می‌دانیم این است که چیزی نمی‌دانیم. کشف مهم افلاطون در این‌باره این بود که انسان به کمک روشهای صحیح می‌تواند «دانایی» و «علم» خود را

( به مفهوم دقیق این کلمه ) از وادی جهل مطلق خارج و به سر منزل حقیقت نزدیک سازد. او می‌گفت دسترسی به حقایق مثبت که قابل اثبات و بنابراین از گزند ابطال مصون باشد کاملا میسر است. شکلی نیست که الهامات افلاطون در این‌باره از اصول و مبانی ریاضیات سرچشمه می‌گرفت (علم هندسه که بعدا به وسیله اقلیدس شکل منظمی به خود گرفت در زمان افلاطون هنوز مراحل بدوی تکامل خود را در یونان سیر می‌کرد) و به همین دلیل باز به کمک ریاضیات آسانتر می‌توان به آن چیزی که در مغز افلاطون وجود داشت پی‌برد. مردی را در عالم خیال فرض کنید که ابدا چیزی درباره هندسه نمی‌داند ( البته خوانندگان این کتاب که کم و بیش با اصول هندسی آشنا هستند برای تصور چنین وضعی باید به سالیان کودکی خود برگردند؛ ولی نباید

فراموش کرد که در عصر افلاطون غالب مردم یونان چیزی درباره هندسه نمی‌دانستند). چنین شخصی ، با وصف بی‌خبری از اصول و قواعد هندسی، ممکن است به حقایق بسیاری که قابل اثبات هندسی هستند واقف باشد. فی المثل، او ممکن است کاملا به این موضوع ایمان داشته باشد که مجموع دو ضلع هر مثلث از ضلع سوم آن مثلث بزرگتر است. اما علم و یقین وی در این‌باره هیچ لازم نیست که مبنی بر آشنایی قبلی با قضایای هندسی باشد چون ممکن است که وی این نکته را ( که مجموع ضلعین یک مثلث بزرگتر از ضلع ثالث آن مثلث است) صرفآ از راه تجربه یعنی به این علت که فرضا مجبور بوده است همه روزه از محوطه‌ای مثلثی شکل عبور کند کشف کرده باشد. ولی اعتقاد وی به این موضوع هر قدر هم قوی و مستحکم باشد باز هم چیزی جز عقیده وی نیست و نمی‌شود آن را علم نامید. اما اکنون همین شخص را قدم به قدم با اصول هندسی اقلیدسی آشنا سازید و بالاخص قضیه معروفی را که در آن ثابت می‌شود که مجموع ضلعین هر مثلثی بزرگتر از ضلع سوم آن مثلث است به او یاد دهید. اگر وی تازه کار یا نو آموز باشد ممکن است آن قضیه را یک‌بار، دو‌بار، بی‌آنکه قادر به درک مفهومش باشد بخواند، ولی سر انجام لحظه‌ای فرا می‌رسد که همین شخص نو آموز به نیروی عقل و اندیشه خود برهان قضیه را «می‌بیند».از لحظه‌ای که برهان مطلب برایش روشن شد تصور ذهنی وی به علم یقین تبدیل می‌گردد، و این علم متکی به برهان، با علم سابق وی که صرفا ناشی از تجربه یا مشاهدات عینی بوده است، از لحاظ کمی اختلافی ندارد، بلکه از نظر کیفی با آن متفاوت است. موقعی که وی صحت عقیده خود را به کمک برهان عقلی مسجل کرد، دیگر ترسی از بطلان آن عقیده ندارد. زیرا فریضه‌هایش اکنون به طور علمی قابل اثبات هستند. در زبان یونانی برای مفهوم معرفت یا شناسایی (knowledge )و مفهوم علم ( science ) لغت واحدی به کار می‌رود؛ به این دلیل بی هیچ‌گونه سوء تعبیر می‌توان گفت که از لحظه‌ای که چنین شخص مطلبی را «دانست» از همان لحظ

ه « عالم » به آن مطلب ( به مفهوم علمی این کلمه ) شده است.
افلاطون عقیده داشت که شناخت علمی را نه تنها در رشته ریاضیات بلکه در سایر رشته‌ها نیز می‌توان اکتساب کرد. وی مخصوصا انتظار داشت که روش فهم مبرهن توسعه یابد و حوزه سیاست و قانون گذاری را در بر گیرد. به نظر افلاطون وضع تمام آنهایی که در این حوزه از مسایل بشری، یعنی سیاست و قانون گذاری، وارد بودند عین وضع همان موجود فرض

ی بود که گفتیم حقایق هندسی را بی‌آشنایی قبلی با براهین مثبت علمی درک می‌کرد .در هر عصری سیاستمداران و اتباع کشورها قوانین جاری مملکت خود را به شدت ( و گاهی با یک اعتقاد تعصب آمیز و نا بردبارنه ) اجرا می‌کنند، زیرا معتقدند که آن قوانین خوب هستند و نفع و صلاح جامعه را در بر دارند؛ ولی دلایل آنها درباره حسن این قوانین هرگز از حوزه « معتقدات » تجاوز نمی‌کنند و این معتقدات غالبآ بر رسوم جاری، سنت‌های کهن، احساسات آتشین، یا علتی دیگر از نوع همین علت‌های نا معقول استوارند. به این ترتیب جای هیچ گونه شگفتی نیست که بسیاری از قوانین عادی و اساسی دولت‌ها ناقص و ناروا و از کار در می‌آیند. موضوعی که در وضع این گونه قوانین ضرورت جدی دارد این است که دانایی و بصیرت معقول جانشین سلیقه و احساسات متغیر افراد گردد. از این قرار هدف و منظور اصلی آکادمی به عکس آنچه بعضی‌ها فکر کرده‌اند همه‌اش این نبود که به قضایای زندگی، صرفا از جنبه نظری و غیر علمی بنگرد. به حقیقت نقشه افلاطون این بود که مکتب بزرگ وی علاوه بر وظایفی که انجام می‌داد به صورت یک نوع کارگاهی برای ایجاد و تولید علم سیاست در آید و این علمی بود که وی وجود آن را برای اصلاح جهان یونانی لازم می‌دید.
مقارن با زمان تأسیس شدن آکادمی، افلاطون بزرگترین اثر فکری خود را که به صورت مکالمه جدلی میان سقراط و مصاحبان فرزانه وی تنظیم گردیده است و به نام جمهور معروف است منتشر ساخت در این کتاب افکار و عقاید نویسنده درباره علم و لزوم کاربر آن در حوزه سیاست بیان گردیده است. (افلاطون در آن جمله مشهورش که می‌گوید حکمرانان باید از میان فلاسفه برگزیده شوند به اهمیت این موضوع اشاره می‌کند.) از این قرار مطالبی که در این رساله تشریح و بیان گردیده‌اند خود نوعی توجیه نظری هستند از مقاصد همان مکتبی که افلاطون در آن تاریخ به ریختن بنیانش اشتغال داشت. به واقع جمهور افلاطون را می‌توان چیزی شبیه به راهنمای دروس دانشگاهی برای آکادمی آتن شمرد. چند سالی پس از تأسیس آکادمی، افلاطون به سیراکوس احضار شد. در آن تاریخ دیونیزوس مرده و پسر جوانش ( دیونیزوس دوم ) جانشین وی شده بود. دیون داماد دیونیزوس اول با افلاطون دوست بود و از وی دعوت کرد که سمت آموزگاری شاه جوان را به عهده گیرد و او را با تعلیمات فلسفی آشنا سازد. به این ترتیب فرصتی به چنگ افلاطون افتاد تا به افکار و عقاید خود درباره تربیت شاهان جامه عمل بپوشاند و مرد جوانی را که به حکم وراثت، فرمانروای کشورش شده بود به حکم‌رانی فیلسوف مبدل سازد. وی با سیراکوس رفت ولی تجربه‌ای که در این مورد انجام گرفت با شکست و ناکامی روبرو شد. زیرا پادشاه جوان به هیچ وجه مایل نبود که خود را به آن برنامه سخت و آن انضباط طاقت فرسا ( که از نظر افلاطون برای تربیت حکمرانان حکیم لازم بود ) تسلیم سازد. بعد از این قضیه افلاطون ناچار شد به آتن باز گردد. ولی چند سال بعد دوباره به سیراکوس احضار شد ولی این مأموریت دوم، نه تنها مثل مأموریت اول بی‌ثمر ماند، بلکه این بار جان خودش نیز به خطر افتاد. اما بالاخره خود را از سیراکوس نجات داد و به آتن بازگشت و در آنجا بقیه عمرش را وقف مطالعات و تحریرات فلسفی و اداره امور آکادمی کر

د، تا اینکه در این سال 347 پیش از میلاد به سن هشاد درگذشت. با وصف اینکه مأموریت افلاطون در سیراکوس به موفقیت نینجامید آکادمی وی از لحاظ تولید نتایج علمی به کلی عقیم نماند. مواردی از آن روزگاران ثبت شده است که نشان می‌دهد عده‌ای از شهرهای یونانی در همان زمان حیات افلاطون تقاضا کرده‌اند که یکی از اعضای آکادمی برای تنظیم قانون اساسی آنها اعزام گردد. ولی رویهم رفته کشف افلاطون بزرگترین تأثیر خود را در جهاتی غی

ر از آنچه او خودش انتظار داشت بخشید. جمهور رهنمای بغلی برای سیاستمداران نشد که راه و چاه اصطلاحات را به آنها نشان دهد؛ ولی در مقابل، افکار بیان شده در آن رساله، به صورت ماده‌ای در آمد که بخشی از معارف بشری که ما اصطلاحا علم می‌نامیم سرانجام ریشه خود را از آن گرفت. از آن گذشته ، فکر افلاطون متضمن یک اصل علمی نیز بود که برای دنیای باستان جنبه تازگی داشت ولی برای دنیای جدید اهمیت اساسی احراز کرده است و آن عبارت از اصل مسئولیت اخلاقی افراد است در قبال اعمال و کرداری که از آنها سر می‌زدند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله پرچم ایران pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پرچم ایران pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پرچم ایران pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پرچم ایران pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پرچم ایران pdf :

پرچم ایران

پرچم ایران از دوره ناصرالدین‌شاه قاجار دارای سه رنگ شامل رنگ‌های سبز، سفید و سرخ است. نشان کنونی در پرچم ایران، نشان جمهوری اسلامی نام دارد که شرح و تفسیر رسمی آن در اصل 18 قانون اساسی آمده‌است. اما به‌طور خلاصه این نشان بیان‌گر واژه عربی «الله» و شعار اسلامی عربی «لا اله الا الله» است که روی رنگ سفید پرچم قرار گرفته‌است. همچنین 22 «الله‌اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز 22 بهمن در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ سرخ نوشته شده‌است.

پرچم دوران هخامنشی به احتمال زیاد عقابی با بال‌های گشوده با قرص خورشیدی در پشت سر عقاب بوده‌است و در زمان اشکانیان پرچمی استفاده می‌شد که به خورشید مزین بوده‌است. منبع عمده ما از نشانه‌های اشراف دوره ساسانی و درفش‌های روزگار ساسانی، کتاب شاهنامه و منابع اسلامی می‌باشد. همچنین تعداد هجده مُهر مربوط به دوره ساسانی

که در اطراف دریاچه خوارزم پیدا شده‌است و سنگ‌نبشته‌های ساسانی و پاره‌ای اشارات موجود در منابع رومی آگاهی‌هایی در این زمینه به ما می‌دهند. در سده‌های آغازین پس از اسلام رنگ سیاه رنگ خلفای عباسی و پیروان و طرفداران آنها بوده و رنگهای سبز و سفید نیز رنگ مورد علاقه در پرچم‌های مخالفان عباسیان مانند علویان، فاطمیان مصر و شورشیان ایرانی بوده‌است. از حدود قرن 9 هجری (پانزده میلادی) نشان شیر و خورشید نشان محبوبی در پرچم‌های ایران بوده‌است. این نشان در دوره‌های مختلف و نزد سلسله‌های شاهی مختلف به صورتهای متفاوتی تعبیر شده‌است. این نشان در ابتدا تنها نماد ستاره‌بینی بود نه نشانه پادشاهی، ولی بعدها تعبیری اسلامی-شیعی پیدا نمود.

تعبیرهای ملی‌گرایانه و سلطنتی از این نشان بعدها در دوران‌های قاجار و پهلوی به این نشان داده شد. در زمان فتحعلی شاه قاجار شمشیری به دست شیر داده می‌شود و استفاده از این نشان تا انقلاب 1357 ادامه پیدا می‌کند. نشان شیر و خورشید بعد از انقلاب 1357 با نشان جمهوری اسلامی جایگزین می‌گردد.

 

دوران باستان

پلاک مربوط به دوران هخامنشی دز زمان کوروش بزرگ.

پلاک مربوط به دوران هخامنشی دز زمان کوروش بزرگ.
در اوستا به درفشی به شکل گاو بالدار (درفشا) اشاره شده‌است. پرچم دوران هخامنشی به احتمال زیاد عقابی با بال‌های گشوده با قرص خورشیدی در پشت سر عقاب (شهباز)[2] بوده‌است. در زمان اشکانیان پرچمی استفاده می‌شد که به خورشید مزین بوده‌است. دسته‌های هزار تایی ارتش اشکانی نیز دارای پرچمی ابریشمی مزین به اژدها بودند. در کتیبه‌های سنگی دوران ساسانی نقش چهار پرچم را می‌توان یافت. یکی در بیستون مربوط به شاپور دوم است که پرچم ترسیم شده گشوده نمی‌باشد. سه پرچم دیگر نیز در نقش رستم حک شده‌است. یکی متعلق به هرمز دوم منقش به چلیپای (صلیب) افقی که دارای سه دنباله آویزان است. در نقش مربوط به بهرام دوم بر بالای سر نیزه بهرام حلقه‌ای دیده می‌شود که دو پارچه از آن آویزان است که دارای خطوطی عرضی می‌باشند و منگوله‌هایی نیز به آنها متصل می‌باشند. در نقش شاپور دوم در نقش رستم، پرچم دارای یک چلیپا و منگوله‌هایی آویزان سه گوی راه راه مشابه گوی موجود درتاج پادشاهان ساسانی می‌باشند.[2] بنا به گفته کاوه فرخ منبع عمده ما از نشان‌های اشراف دوره ساسانی و درفشهای دوره ساسانی هجده مهر مربوط به دوره ساسانی است که در اطراف دریاچه آرال پیدا شده‌است و همچنین کتیبه‌های ساسانی و پاره‌ای اشارات منابع رومی اطلاعاتی در این زمینه به ما می‌دهند.[3]

درفش کاویان
اشاره به درفش کاویانی در اساطیر ایران، به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم آژی‌دهاک (ضحاک) برمی‌گردد. در آن هنگام، کاوه برای آن که مردم را علیه ضحاک بشوراند، پیش‌بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شوند. سپس کاخ فرمانروای خونخوار را در هم کوبید و فریدون را بر تخت شاهی نشانید. فریدون نیز پس از آنکه فرمان داد تا پاره چرم پیش‌بند کاوه را با دیباهای زرد و سرخ و بنفش آراستند و در و گوهر به آن افزودند، آن را درفش شاهی خواند و بدین سان درفش کاویانی پدید آمد. بعدها نیز هر پادشاهی بدان گوهری به آن می‌افزود بگونه‌ای که در شب نیز درفش کاویان می‌درخشید. درفش کاویان نشان جمشید و نشان فریدون نیز نامیده می‌شد.[4][5]

تاریخ
از نظر تاریخی در متون اوستایی و هیچ یک از نوشته‌های بجا مانده از دوران هخامنشی، سلوکی و اشکانی اشاره مستقیمی به درفش کاویانی نشده‌است. پژوهشگران امروزی در مورد اینکه آیا درفش کاویانی جدا از روایتهای اسطوره‌ای یک واقعیت تاریخی بوده‌است محتاطانه برخورد می‌کنند. [5] بیشتر دانش ما در مورد درفش کاویانی به منابع اسلامی بر می‌گردد. محمد بن جریر طبری در کتاب خود به نام تاریخ الامم و الملوک می‌نویسد: درفش کاویان از پوست پلنگ درست شده، به درازای دوازده ارش که اگر هر ارش را که فاصله بین نوک انگشتان دست تا بندگاه آرنج است، 60 سانتی متر به حساب آوریم، تقریباً پنج متر عرض و هفت متر طول می‌شود. ابوالحسن مسعودی نیز به همین موضوع اشاره می‌کند. ابن خلدون گزارش می‌کند که درفش کاویانی دارای ستاره‌ای بود و چنین اعتقادی وجود داشت که تا زمانی که کسی که این درفش را حمل می‌کند شکست ناپذیر است.[5] کاوه فرخ بیان می‌کند که بالاترین نشان دوره ساسانی درفش کاویانی می‌باشد و تصویری بازسازی شده‌ای از درفش کاویان بر اساس شاهنامه ارایه می‌دهد. [3]

به هنگام حمله عرب ها به ایران، در جنگ قادسیه درفش کاویان به دست آنان افتاد و چون آن را نزد عمر بن خطاب، خلیفه مسلمانان، بردند، وی از بسیاری گوهرها، درها و جواهراتی که به درفش آویخته شده بود، دچار شگفتی شد و به نوشته تاریخ بلعمی عمر خلیفه مسلمین دستور داد تا گوهرهای آنرا بردارند و آنرا بسوزانند.[5]

 

پرچم ایران پس از تسخیر ایران توسط عرب ها تا زمان صفویه

پرچم غزنویان به نقل از کتاب تاریخ رشیدالدین
پرچم امویان بر طبق گفته طبری سفید بوده‌است هرچند تاریخ بلعمی این پرچم را سبز رنگ توصیف کرده‌است. طبری نقل می‌کند که ابومسلم خراسانی دو پرچم می‌افراشت یکی سیاه رنگ و دیگری پرچمی سفید رنگ مزین به یک آیه قرآنی. نشان عباسیان نیز سیاه رنگ بود که به عبارت محمد رسول الله مزین بود. مخالفین عباسیون نیز به نشانه اعتراض از رنگهایی دیگر استفاده می‌کردند. بطور مثال فاطمیون مصر از پرچمی به رنگ سبز و علویان و بسیاری از شورشیان ایرانی از پرچمهای سفید رنگ استفاده می‌کردند.[6] تصاویر پرچم بر روی اشیاء باستانی بدست آمده از کشورهای اسلامی (و خصوصاً بر روی مینیاتورها) یافت می‌شود. از جمله قدیمی‌ترین آنها بشقاب براق ایرانی متعلق به قرن دهم میلادی است. [7] [8] در زمان مامون خلیفه عباسی رنگ سبز رنگ شیعه بوده‌است.[9] هنگامی که امام رضا به ولایت عهدی رسید بر خلاف سنت عباسیان رنگ سبز را به عنوان رنگ خود برگزید و در نتیجه به پیروی به سنت‌های ایران پیش از اسلام متهم شد. گفته می‌شود او پس از این اعتراضات رنگ سیاه عباسیان را پذیرفت.[6]
بر طبق تصویری در کتاب تاریخ رشید الدین پرچم غزنویان معمولاً قرمز و غزنویان اغلب از طرح شطرنجی به عنوان نشان استفاده می‌کردند. هر چند بعضی نوشته‌های موجود مربوط به آن زمان چنین می‌نمایاند که آنان پرچمی مزین به همای طلایی یا شیر طلایی حمل می‌کردند. قزوینی در قرن ششم هجری چنین نقل می‌کند در آن زمان پادشاهان شیعی پرچم‌هایی به رنگهای سبز و سفید و سایر پادشاهان کماکان به رسم عباسیان پرچمی سیاه رنگ داشتند.[6]
به نوشته بیهقی سران قبایل سلجوقی علامتها یا بیرقهای مخصوص داشته‌اند. درباره نقش این پرچمها سندی موجود نیست. پس از آن که سلسله سلجوقی در خراسان پدید آمد و خلافت عباسی عملاً تابع طغرل بیگ شد، سلجوقیان از آداب عباسی- غزنوی -سامانی تقلید کردند و مظاهر حکومتیشان رنگ اسلامی گرفت . باوجود این، برخی سنتهای قبیله‌ای را حفظ کردند، از جمله این که طغرل به عنوان مهراز نقش چماق استفاده می‌کرده‌است . لیکن از زمان الب ارسلان، مهرها شکل اسلامی یافت. [10]

سلجوقیان از زمان طغرل پرچم سیاه را همراه با سایر نشانهای قدرت از خلفای عباسی گرفتند. ازرقی در قصیده‌ای در رسای طغانشاه، پرچم سپاه او را قرمز خوانده‌است. با این حال رنگ پرچم رسمی سلجوقیان معلوم نیست و به احتمال زیاد، همان رنگ رسمی عباسیان و غزنویان، یعنی سیاه بوده‌است. [10] از اشعار شاعران آن دوره، چون انوری و ظهیر فاریابی، برمی آید که پرچمها نقشهایی از قبیل ماه، اژدها، شیر، پلنگ و هما داشته‌اند، اما معلوم نیست که این نقشها بر روی پرچمها

ترسیم گردیده یا بر بالای چوب پرچم نصب شده بوده‌اند و احتمالاً به هر دو صورت وجود داشته‌است. «امیرِ علَم» (بیرقدار) در تشکیلات سلجوقیان مقام مهمی داشته‌است.[10] پرچم خوارزمشاهیان در نگاره‌ای ایرانی که بخارا را در محاصره مغولها نشان می‌دهد، به رنگ زرد نشان داده شده‌است، ولی چون این نقاشی در عصر خوارزمشاهیان ترسیم نشده‌است، نمی‌توان آنرا (قاطعانه) مطابق با واقع دانست. اما بنابر پاره‌ای شواهد می‌توان سیاه بودن پرچم را نیز در این دوره محتمل دانست.[10]

افزوده شدن نقش شیر و خورشید

قدیمی ترین پرچم شیر و خورشید دار شناخته شده به سال 826 هجری قمری (حدود 1423 میلادی) همزمان با دوره تیموریان

سکه شیر و خورشید دوران سلجوقیان روم
حجم عظیم شواهد تاریخی و متون ادبی و باستان‌شناسی که احمد کسروی، مجتبی مینوی و سعید نفیسی گردآوری و بررسی کرده‌اند، نشان می‌دهد که خورشید در صورت فلکیِ اسد در منطقهالبروج از قرن هفتم هجری نقشی نمادین و رایج شد. تحقیقات مینوی، نفیسی و کسروی نشان می‌دهد که این نشان از ستاره بینی وارد فرهنگ عام، نشان‌ها و نقوش هنری شده‌است و از آنجا به تدریج و در حدود قرن نهم هجری معادل قرن پانزده میلادی به نقوش پرچم ها وارد می‌شود. بگفته شاپور شهبازی در ایرانیکا «این نماد تلفیقی از سنن کهن ایران و عرب و ترک و مغول بود.» [6]
قدیمی‌ترین پرچم شیر و خورشید دار شناخته شده به سال 826 هجری قمری (حدود 1423 میلادی) همزمان با دوره تیموریان بر می‌گردد. این پرچم در مینیاتوری از شاهنامه شمس الدین کاشانی (یک منظومه از جهانگشایی مغولان) به تصویر کشیده شده‌است. این مینیاتور که حمله مغولان به حصار شهر نیشابور را نشان می‌دهد. سربازان (مغول؟) را نشان می‌دهد که پرچمی مزین به نشان شیر و خورشید در کنار پرچمی دیگر مزین به هلال ماه حمل می‌کنند.[6]

فواد کوپریلی در نوشتاری که در مورد پرچم قبایل ترک دارد، در مورد پرچم‌های دوره ایلخانان و تیموریان می‌نویسد: «در نقاشیهای برخی از نسخه‌های فارسی راجع به تاریخ مغول، پرچمی با زمینه آبی و تصویر گرگ و سایر نقوش مشاهده می‌شود که اثبات مطابقت آنها با واقعیات تاریخی نیاز به تحقیق دارد. به نوشته حافظ ابرو، امیراحمد خلج پرچم سرخ داشته‌است. در سپاه از پرچمهایی به رنگهای زرد و قرمز نیز استفاده می‌شده و روی آنها تصاویر گوناگونی از قبیل اژدها، شیر، قره قوش (نوعی عقاب) و شیر و خورشید منقوش بوده‌است. احتمال زیاد می‌رود که تمغاهای خصوصی نیز روی پرچمها

به کار می‌رفته‌است. در این دوره، به مقامات بلندپایه پرچم و طبل و علَم نظامی (به مغولی: توغ و کورْگه) داده می‌شده‌است. ایلخانیان از سویی تحت تأثیر آداب و رسوم کهن مغول ـ ترک و از سوی دیگر تحت تأثیر غزنویان و سلجوقیان بودند و بویژه در مظاهر حقوقی و علامات حکومتی از تمدن سلجوقیان متأثر بودند. بر نوک پرچمها، هلال («ماهچه عَلَم») فلزی نصب می‌شد.» راهبی اسپانیایی که در قرن هشتم در کتابش تصویری از پرچم ایران با زمینه زرد و تمگای (تمغا) چهارگوش قرمز در وسط ارائه می‌کند که به احتمال زیاد به دوره ایلخانیان تعلق دارد. در نسخه‌ای از شاهنامه نوشته شده در قرن نهم (زمان مغولها) نگاره‌ای بچشم می‌خورد که پرچمی را با تصویر شیر و خورشید در وسط نمایش می‌دهد. این پرچم به احتمال زیاد متعلق به ایلخانیان است، زیرا این نقش، نقشی رایج روی سکه‌های ایلخانان بوده‌است. [10]

فواد کوپریلی همچنین می‌گوید:
«تصویر شیر و خورشید در سکههای برخی از فرمانروایان این سلسله [آق قویونلوها] و بعضی سلسله‌های دیگر ترک فقط نقشی نجومی است نه مظهر حکومت. با وجود این، می‌توان حدس زد که به منزله نقش نیز در بعضی پرچمها به کار رفته باشد.»

[10]
با توجه به این پرچم و نمونه‌های مشابه آن در قرن نهم هجری قمری (پانزده میلادی)، بسیاری از مراجع معتبر مانند دانشنامه بریتانیکا و دانشنامه ایرانیکا زمان اولین مدارک موجود از استفاده شیر و خورشید در پرچمهای ایران را این دوران می‌دانند.[11] [10]
پرچم در دوران صفویان و افشار

مهر نادرشاه نشان شیر و خورشید با عبارت «المُلک الله» به معنای کشور خداوند

پرچم محمد بیگ فرستاده شاه سلطان حسین صفوی به سال 1715 میلادی در هنگام ورود به کاخ ورسای[6]
در میان شاهان سلسله صفویان که حدود 230 سال بر ایران حاکم بودند، شاه اسماعیل اول بر روی پرچم خود نقش شیر و خورشید نداشت.[6] شاه تهماسب صفوی نیز چون خود زاده ماه فروردین(برج حمل) بود، دستور داد به جای شیر و خورشید تصویر گوسفند (نماد برج حمل) را هم بر روی پرچمها و هم بر سکه‌ها ترسیم کنند.[12] شاه اسماعیل دوم برای نخستین بار نماد شیر و خورشید را به رنگ طلایی بر روی پرچم ایران سوزن دوزی کرد. این پرچم تا آخر دوره صفوی نیز درفش رسمی ایران بود.[13] هر چند صفویان از علم‌ها و پرچمهای متفاوتی استفاده می‌نمودند، چنین می‌نماید که تا زمان شاه عباس کبیر پرچم شیر وخورشید پرچم اصلی صفوی می‌شود. در این زمان اروپاییانی که از ایران بازدید کرده‌اند پرچمهای ایران را سه گوش، مزین به نقش‌های شیر وخورشید، ذوالفقار یا آیات قرآنی توصیف کرده‌اند. در این زمان این نشان تفسیری شیعی پیدا می‌کند. آنگونه که پیدا است صفویان شیر موجود در شیر و خورشید را مظهر امام علی، و خورشید را مظهر فر دین یا عظمت خداوندی بود که همان تغییر شکل یافته فرایزدی است می‌باشد.[6] بگفته افسانه نجم آبادی، استاد دانشگاه هاوارد، شیر و خورشید مظهر دو پایه ایران آن زمان بود. مذهب و حکومت. [14]

در درفش شاهی یا بیرق سلطنتی نادرشاه افشار از رنگ سبز دوران صفوی که در آن زمان نشان تشیع بود استفاده نمی‌شده‌است. نادر شاه از دو استاندارد سلطنتی استفاده می‌کرد. درفشی سه رنگ با رنگهای قرمز، آبی و سفید و دیگری درفش‌هایی که دارای رنگهای قرمز، آبی، سفید و زرد بود که بدون تزئینی بودند. اما مهر نادر نشان شیر و خورشید با عبارت «الله الملک» بوده‌است.[6]

دوران صفویان و افشار

یکی از پرچمهای شناخته شده شاه اسماعیل اول

 

درفش سه رنگ نادرشاه افشار

درفش چهار رنگ نادرشاه افشار
پرچم ایران از دوره قاجار تا پایان سلسله پهلوی

پرچم سه گوش قاجاری مربوط به اواسط قرن نوزدهم؛ ابعاد پرچم 36 در 203 متر می‌باشد. در حاشیه پرچم آیه‌های قرانی و توسل به معصومین حک شده‌است.[15]

پرچم شیر و خورشید مربوط به فتحعلی شاه – 1812
پرچم شیر و خورشید با شیر شمشیردار

این نقش در اوایل دوره قاجار به شکلی کاملاً ناهمسان روی سکه‌ها، نشانها و پرچمها ظاهر شد. فتحعلی شاه قاجار به تقلید از نشان لژیون دونور فرانسه، نشان شیر و خورشید ایرانی را در 1222-1225 پدید آورد تا به دیپلماتها و مقامات اروپایی اعطا کند. به این ترتیب ایران دارای پرچمی رسمی با نشان شیر و خورشید شد. بدین سان است که یک قرن بعد نویسنده‌ای اروپایی می‌نویسد: «ایران امروزه به سرزمین شیر و خورشید معروف است». [6]
گاسپار دروویل که در 1812-1813م در ارتش ایران خدمت کرده بود، گزارش می‌دهد که پرچم‌ها و نشان‌های ایرانیان دارای نشان زرهی کشور، یعنی یک شیر خوابیده و خورشید در حال طلوع همراه با عبارت سلطان بن سلطان فتحعلی شاه قاجار است. پرچمها قرمز رنگ اند و در تارک آنها یک دست نقره‌ای به نشانه دست علی به چشم می‌خورد. لویی دوبو می‌گوید که محمدشاه قاجار (جانشین فتحعلی شاه) دو پرچم داشته‌است: «یکی با نقش شمشیر علی، که دو لبه‌است» و دیگری «با نقش یک شیر خوابیده و خورشیدی که از پشت آن طلوع می‌کند». پرچم دوم پرچم اصلی کشور بود. [6] دروویل تصاویر جالبی از پرچم ایران آورده‌است. در یکی از این تصاویر شیر با شمشیری در دست تصویر شده‌است. این نخستین باری است که با ظهور شیر شمشیر در دست روبه رو می‌شویم؛ نمادی که از عصر محمدشاه قاجار به بعد به نشان متعارف ملی ایران تبدیل شد. گویا از اواخر دوران فتحعلی شاه به تدریج دو پرچم شیر و خورشید و ذوالفقار علی با هم تلفیق می‌شود و شیر که مظهر علی بوده‌است شمشیر دریافت می‌کند. [6]
افسانه نجم آبادی تغییراتی که در عرصه اجتماعی سیاسی ایران از زمان فتحعلی شاه شروع می‌شود را عامل تغییرات اعمال شده بر نشان شیر و خورشید می‌داند. افسانه نجم‌آبادی می‌نویسد که از زمان فتحعلی شاه به تدریج جنبه مذهبی حکومت و شاهان ایران کمرنگ می‌شود و به دنبال آن تفسیر شیعی شیر و خورشید جایش را به تفسیری ملی گرایانه می‌دهد. نوشته‌های باز مانده از آن زمان از جمله شعری به قلم خود شاه ایران نشان می‌دهد که خورشید در آن زمان استعاره از شاه ایران است و اشاره به جمشید، شاه اسطوره‌ای ایران در شاهنامه فردوسی داشت. در این نوشتارهای برجامانده از آن زمان به شیر نیز استعاره‌ای برگرفته از اسطوره‌های شاهنامه نسبت داده‌اند. شیر در آن زمان اشاره به رستم داشت که شیر نشان او بود و نشانگر پهلوانان و دلاوران ایرانی داشت که آماده برای پاسداری از ایران بودند.[14] شهبازی با نقل فرمانی از زمان محمد شاه نشان می‌دهد که چگونه در اثر مراودات ایرانیان با اروپاییان و آشنایی مجدد شاهان ایران با عظمت ایران باستان نشان شیر وخورشید تعبیری ملی گرایانه پیدا می‌کند. گویا محمدشاه در سال 1252 فرمانی رسمی صادر کرد که شکل و کارکرد انواع نشان‌های شیر و خورشید را تعیین و تعبیری ملی گرایانه از این نشان ارائه می‌دهد. برای نخستین بار از زمان محمدشاه قاجار است که در بسیاری از سکه‌ها و نشان‌ها تاجی بر بالای خورشید قرار داده شد.[6]
پرچم سه رنگ ایران
برای اولین بار در دوران صدارت امیرکبیر به سال 1849 در سفارت ایران در لندن پرچم شیر و خورشید ایران برافراشته شد.[16]

این نقاشی که زمانی قصر عباس میرزا ولی عهد فتحعلی شاه در تبریز را تزیین می نموده است، صحنه پیروزی ایرانیان بر روسها در نبرد سلطان‌آباد در 13 فوریه 1813 و در خلال جنگهای ایران و روس ترسیم می‌کند. لشکر ایران در این نبرد درفشی با نشان شیر و خورشید حمل می نمایند و شیر در این تصویر شمشیری در دست دارد.[17]

 

پرچم ایران که در دانشنامه تیتوساناکیرجا و در خلال سالهای 1925 تا 1928 چاپ شده است.
یحیی ذکاء تصویر دو پرچم از مهمترین پرچمهای رایج در روزگار قاجار مربوط به سال 1306 هجری قمری، 1886 میلادی را آورده‌است. اولین پرچم مربع شکل است که نوار بالایی آن سبز و پایینی قرمز است، زمینه پرچم سفید رنگ است و در مرکز آن یک شیروخورشید قرار دارد. از این پرچم برای ساختمان‌های دولتی و یادمان‌های سلطنتی، قلعه‌ها و بنادر و هرآنچه به دولت و سلطنت مربوط بود استفاده می‌کردند. پرچم دیگر نیز سه رنگ است با این تفاوت که پهنای نوارها مساوی است. شیر و خورشید چنان در میان این پرچم جای گرفته که هر سه رنگ را دربر می‌گیرد. این پرچم را می‌توان نخستین پرچم «سه رنگ» ایران دانست، ولی سالها طول می‌کشد تا این پرچمها کاملاً جا بیفتد [18]

اینکه این سه رنگ با چه تعبیری در آن زمان انتخاب شده‌است محل اختلاف نظر است. ولی رنگ انتخاب رنگهای سبز و سفید بی ارتباط با سنت‌های شیعی و اسلامی نبوده و سرخ نشان دهنده قدرت نظامی بوده‌است. [6] بعدها نشان پرچم تعبیری منطقی بدین صورت یافت که رنگ سبز به عنوان نشان اسلام، رنگ سفید نشان صلح و سرخ نشان رشادت و دلاوری تفسیر شد.[6] این ترسیم پرچم تا زمان انقلاب مشروطیت ادامه پیدا می‌کند. هرچند در ابتدای مشروطیت عده‌ای قصد داشتند که پرچمی سرخ رنگ با نشان شیر و خورشید را جایگزین پرچم سه رنگ کنند. ولی سرانجام الحاقیه پنجم قانون اساسی 1285/1906 مشروطه پرچم سه رنگ سبز و سفید و سرخ بصورتی که اکنون می‌شناسیم همراه با شیر و خورشید را نشان رسمی ایران اعلام می‌کند.[6]
پرچم دوره پهلوی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ترمودینامیک و انتقال حرارت pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ترمودینامیک و انتقال حرارت pdf دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ترمودینامیک و انتقال حرارت pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ترمودینامیک و انتقال حرارت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ترمودینامیک و انتقال حرارت pdf :

سعدی کارنو (1796 – 1832): پدر ترمودینامیک
شروع ترمودینامیک از ساخت اولین پمپ خلأ در سال 1650 میلادی و توسط اتو ون جریکو (به انگلیسی: Otto von Guericke) شروع شد و ثابت کرد که نظریه ارسطو مبنی بر اینکه طبیعت از خلا متنفر است ،اشتباه است.مدتی بعد فیزیکدان و شیمی‌دان ایرلندی رابرت بویل طرز کار دستگاه جریکو را یاد گرفت و به همراه فیزیکدان انگلیسی رابرت هوک توانست اویلن پمپ هوا را در سال 1656 بسازد.[4] و بین حجم و فشار رابطهذای تعریف کردند که امروزه به قانون بویل مشهور است. سپس در سال 1679 شریک بویل دنیس پاپین اولین bone digester را ساخت که یک ظرف دربسته با در محکم بود که در آن بخار با فشار بالا تولید می‌شد. بررسی علمی ماشین بخار توسط سعدی کارنو شروع شد به افتخار کارنو چرخه‌ای که بر اساس دو دما کار می‌کند که بالاترین بازدهی را دارد، چرخه کارنو نامیده‌اند.

علم بررسی رفتار مواد در برابر کار و انرژی (معمولاً به شکل گرما) است.
ترمودینامیک حالت تعادل سیستم را بررسی می‌کند و ارتباطی به زمان ندارد.
قوانین ترمودینامیک
قانون صفرم ترمودینامیک
قانون اول ترمودینامیک
قانون دوم ترمودینامیک
قانون سوم ترمودینامیک

قانون صفرم ترمودینامیک
قانون صفرم ترمودینامیک بیان می‌کند که اگر دو سیستم با سیستم سومی در حال تعادل گرمایی باشند، با یکدیگر در حال تعادلند.
قانون اول ترمودینامیک
در متن این مقاله یا بخش از هیچ منبعی نام برده نشده‌است. شما می‌توانید با افزودن منابع بر طبق شیوه‌نامه ارجاع به منابع، به ویکی‌پدیا کمک کنید.
قانون اول ترمودینامیک که به عنوان قانون بقای کار و انرژی نیز شناخته می‌شود، می‌گوید که حالت تعادل ماکروسکوپی یک سیستم با کمیتی به نام انرژی درونی (U) بیان می‌شود. انرژی درونی دارای خاصیتی است که برای یک سیستم منزوی (ایزوله) داریم:
U=مقدار ثابت
اگر به سیستم اجازه برهم‌کنش با محیط داده شود، سیستم از حالت ماکروسکوپی اولیه خود به حالت ماکروسکوپی دیگری منتقل می‌شود که تغییر انرژی درونی را برای این تحول (فرآیند) می‌توان به شکل زیر نشان داد:
U = Q W
که در این فرمول W، کار ماکروسکوپی انجام شده توسط سیستم در برابر نیروی خارجی و Q مقدار گرمای جذب شده توسط سیستم در طی این فرآیند است.
نمادگذاری
شمیی و فیزیک
چون در شیمی و فیزیک سیستم مورد توجه است، گرما و کاری که به سیمتم داده می‌شود مورد نظر ماست و انرژی درونی را Q+W در نظر می‌گیریم.

where
dU یک افزایش بی‌اندازه کوچک در انرژی درونی سیستم است.,
Q یک مقدار بی‌اندازه کوچک از گرما که به سیستم افزوده می‌شود,
W یک کار بی‌اندازه کوچک که بر روی سیستم انجام می‌شود و
نماد دیفرانسیل است.
قانون دوم ترمودینامیک
قانون اول ترمودینامیک تنها بیانی از تئوری کار و انرژی یا قانون بقای انرژی است. یک آونگ ساده یا یک آونگ ایده‌آل برای همیشه به نوسان ادامه می‌دهد. فیلمی از یک آونگ که به جلو و عقب نوسان می‌کند را در نظر بگیرید. اگر ما فیلم را برعکس نشان بدهیم، نخواهیم توانست آن را از حالت عادی تشخیص بدهیم.
اما برداری (نشانگری) برای زمان وجود دارد. دامنه نوسان آونگ به تدریج کوجکتر

می‌شود. اگر توپی را از ارتفاع خاصی رها کنید، در هر بار برخورد توپ با زمین، کمتر از دفعه قبل بالا خواهد آمد. فیلمی از این توپ در دنیای واقعی، هنگام پخش برعکس، متفاوت دیده خواهدشد. قطعات یخ در داخل فنجان چای ذوب می‌شوند در حالی که چای سردتر می‌شود.
هیچ تناقضی با قانون اول ترمودینامیک نخواهد داشت اگر ما ببینیم که در داخل یک فنجان چای قطعات یخ تشکیل شده و چای گرمتر شود. این با قانون بقای انرژی سازگار است اما «ما هیچگاه چنین چیزی را نمی‌بینیم». قانون دوم ترمودینامیک توضیح می‌دهد که چرا چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.
1 بیان کلوین-پلانک
2 بیان کلازیوس
3 ارتباط این دو بیان
4 جستارهای وابسته
بیان کلوین-پلانک
ساخت یک موتور گرمایی سیکلی (چرخه‌ای) که جر جذب گرما از منبع و انجام کار مساوی با گرمای چذب شده تأثیر دیگری بر محیط نداشته باشد، غیر ممکن است.
یا می‌توان گفت که: ساخت ماشین گرمایی با بازدهی 100 درصد غیرممکن است.
بیان کلازیوس
ساخت یک موتور سیکلی که تأثیری جز انتقال مداوم گرما از دمای سرد به دمای گرم نداشته باشد، غیر ممکن است.
ارتباط این دو بیان
این دو بیان قانون دوم ترمودینامیک معادل (هم‌ارز) هستند. اگر بتوان یکی از آنها را نقض کرد، دیگری نیز نقض می‌شود
قانون سوم ترمودینامیک
قانون سوم ترمودینامیک می‌گوید هنگامی که انرژی یک سیستم به حداقل مقدار خود میل می‌کند، انتروپی سیستم به مقدار قابل چشم‌پوشی می‌رسد. یا بطور نمادین: هنگامی که ،
از رابطه بین انرژی درونی و دما، رابطه بالا را می‌توان به صورت زیر نوشت:
اما در هنگام کاربرد این قانون باید توجه داشت که در این دما سیستم در حال تعادل است یا نه. زیرا با پایین آمدن دما، سرعت رسیدن به تعادل خیلی زیاد می‌شود.

ترمودینامیک کلاسیک
ترمودینامیک کلاسیک شاخه‌ای از ترمودینامیک است که معمولاً سیستم‌ها را از روی خواص ماکروسکوپی آنها مورد بررسی قرار می‌دهد.
دیدگاه میکروسکوپی ترمودینامیک کلاسیک
224 لیتر گاز تک اتمی را در دمای 273 کلوین در نظر بگیرید. این گاز یک مول اتم گازی شکل داشته و دارای ‎6022×1023 اتم است. برای مشخص کردن حالت این گاز از دیدگاه میکروسکوپی، باید مقادیر 3 متغیر مختصاتی فضایی و 3 متغیر سرعتی متناظر را مشخص کنیم. بنابراین ما با ‎36132×1023 مقدار متغیر سروکار خواهیم داشت.
حتی با یک کامپیوتر نیز انجام چنین محاسباتی وقت گیر است. بنابراین این دیدگاه در ترمودینامیک کلاسیک کاربد چندانی نداشته و بجای آن از ترمودینامیک آماری که بر پایه مکانیک آماری استوار است، استفاده می‌شود.
برخی از کتابها این دیدگاه را جزو ترمودینامیک آماری به حساب می‌آورند.
دیدگاه ماکروسکوپی ترمودینامیک کلاسیک
در این دیدگاه اثرات کلی یا متوسط ذرات در نظر گرفته شده و بر روی آنها بحث می‌شود. مثلاً فشار معیاری از سرعت متوسط ذرات گاز است.
انتروپی
1 تفاسیر مختلف انتروپی
2 مفهوم ترمودینامیکی
3 انواع انتروپی
4 جستارهای وابسته
تفاسیر مختلف انتروپی
واژه اِنتروپی یا آنتروپی در رشته‌های گوناگون علمی، معانی متفاوت پیدا کرده است که اساسی‌ترین آنها در زیر آورده شده‌اند.
برای یک فرآیند بسیار کوچک هم‌دمای برگشت‌پذیر داریم:
انتروپی بردار زمان است یعنی یک شاخص اساسی زمان است.
از دیدگاه انرژی آزاد انتروپی با گرمایی که برای انجام کار در دسترس نیست، ارتباط دارد.
انتروپی اندازه بی‌نظمی سیستم یا ماده‌ای است که در حال بررسی است.
انتروپی معیاری از اشتباهات تصادفی است که در هنگام انتقال یک سیگنال به وجود می‌آید. بنابراین می‌تواند معیاری از بازدهی سیستم ارسال پیام باشد.
انتروپی معیاری از تعداد حالت‌های داخلی است که یک سیستم می‌تواند داشته باشد، بدون آنکه برای یک ناظر خارجی که فقط کمیت‌های ماکروسکوپیک (مثلاً جرم، سرعت، بار و;) آن را مشاهده می‌کند، متفاوت به نظر برسد.

مفهوم ترمودینامیکی
انتروپی (S) کمیتی ترمودینامیکی است که اندازه‌ای برای درجه بی‌نظمی در هر سیستم است. هر چه درجه بی‌نظمی بالاتر باشد، آنتروپی بیشتر است. بنابراین برای یک ماده معین در حالت تعادل درونی کامل در هر حالت، داریم:
انتروپی جامد < انتروپی مایع < انتروپی گاز
واحد انتروپی در سیستم SI، ژول بر مول کلوین است. (J/mol.K).
توجه به این نکته ضروری است که انتروپی یک تابع حالت و مستقل از مسیر است.
با فرض صادق بودن قانون سوم ترمودینامیک می‌توان بصورت زیر مقدار مطلقی برای انتروپی جامدات در دماهای بالا بدست آورد:
در صورتی که ماده مورد نظر در دماهای بالا تحت استحاله‌های فازی قرار گرفته و حالت آن تغییر یابد، باید از صورت کلی فرمول انتروپی به شکل زیر استفاده کرد:
که در این فرمول، Tm دمای ذوب، Tv دمای جوش،Hm تغییر آنتالپی در اثر ذوب، Hv تغییر آنتالپی در اثر جوش و (Cp(l)، Cp(s و (Cp(g به ترتیب ظرفیت گرمایی ماده در حالت جامد، مایع و گاز در فشار ثابت هستند.
انواع انتروپی
انتروپی حرارتی
انتروپی آماری (وضعیتی)
پنج نیروی مهم ترمودینامیک عبارتد از:

انرژی درونی
انرژی آزاد هلهمولتز
آنتالپی
انرژی آزاد گیبس
پتانسل بزرگ

گرما

هنگامی که دو جسم با دماهای متفاوت در تماس با یکدیگر قرار گیرند انرژی از جسم گرمتر به جسم سرد تر میرود به انرژی که در این شرایط منتقل می شود انرژی گرمایی می گویند

الف – گرما و حرکت مولکولی
میدانید که ماده از مولکولها تشکیل شده است این مولکولها ساکن نیستند بلکه دائما در حال حرکت هستند نوع حرکت آنها بستگی به حالت ماده دارد یکی از اثرهای گرما بر ماده این است که حرکت آنها را سرعتر می کند و فاصله مولکول ها را افزایش می دهد در نتیجه موجب افزایش طول سطح و حجم جامدات و حجم مایعات و گازها می شود

ب- گرما وانرژی درونی
مولکولهای اجسام چون در حرکتند دارای انرژی جنبشی میباشند و چون بین آنها نیروهای پیوستگی وجود دارد به سبب وضع و حالت خود دارای انرژی پتانسیل نیز هستند هنگامیکه ماده ای را گرم می کنیم انرژیهای جنبشی و پتانسیل مولکولها هردو افزایش می یابد مجموع انرژیهای جنبشی وپتانسیل تمام ملکولهای یک ماده را انرژی درونی یا گرمایی آن ماده مینامند

دما
دما کمیتی است نسبی و مقایسه ای و حالت جسم را نشان می دهد به عبارت دیگر درجه
گرمی جسم را نشان می دهد نه انرژی گرمایی آن را

دماسنجها
دماسنج وسیله اندازه گیری دمای اجسام است که بر اساس انبساط اجسام کار می کنند

مدرج کردن دماسنجها
برای مدرج کردن دماسنجها از دو نقطه ثابت در طبیعت استفاده می شود یکی نقطه پایینی که معمولا نقطه ذوب یخ یا نقطه انجماد آب خالص در فشار یک اتمسفر بوده و دومی نقطه بالایی که نقطه جوش آب خالص در فشار یک اتمسفر می باشد

الف – سلسیوس یا سانتیگراد
در این دماسنج نقطه ذوب یخ صفر درجه و نقطه جوش آب صد انتخاب شده است و فاصله بین صفر وصد به صد قسمت مساوی تقسیم شده است

ب – فارنهایت
نقطه ذوب یخ 32 و نقطه جوش آب 212 انتخاب شده است و فاصله بین به 180 قسمت مساوی تقسیم شده است

ج – کلوین یا مطلق
نقطه ذوب یخ 273 و نقطه جوش آب 373 و فاصله بین به 100 قسمت مساوی تقسیم شده است

د – رئومر
نقطه ذوب یخ صفر و نقطه جوش آب 80 درجه و فاصله بین به 80 قسمت مساوی تقسیم شده است

رابطه دماها در دماسنجهای مختلف
اگر دماسنج سلسیوس دمای جسمی راC ، فارنهایت همان دما را F ، کلوین آن را T و رئومر R نشان دهد رابطه بین آنها به صورت زیر است

فشار
فشار بزرگی نیرویی است که به طور مودی بر واحد سطح اثر می کند

صفر مطلق
پایین ترین دمای ممکن است که صفر مطلق می نامند در این دما حرکت مولکولها کاملا متوقف است و انرژی درونی ماده به کمترین مقدار ممکن می رسد رابطه بین دما کلوین و سلسیوس با توجه به فرمولهای قبل به صورت زیر است

انبساط جامدات
گرما موجب افزایش فاصله مولکولها یا انبساط اجسام می شود که در جامدات افزایش دماموجب انبساط طولی – سطحی و حجمی می شود و در سیالات باعث افزایش حجم می شود

انبساط طولی جامدات
اگر طول جسمی در دمای برابر در دمای برابر باشد رابطه بین آنها به صورت زیر می باشد

تعریف ضریب انبساط طولی
اندازه انبساط واحد طول جامد را وقتی دمای آن یک درجه افزایش می یابد ضریب انبساط طولی می نامند که با واحد بیان می شود
با توجه به فرمول فوق میزان افزایش طول از رابطه و افزایش طول نسبی
از رابطه به دست می آید
انبساط سطحی جامدات
سطح جامدات نیز بر اثر تغییردما تغییر می کند روابط محاسبه مانند انبساط طولی
می باشد

=مساحت جدید =مساحت اولیه

تغییر دما =تغییرات مساحت

= ضریب انبساط سطحی
ضریب انبساط سطحی
افزایش واحد سطح جسم وقتیکه دمای یک جسم یک درجه افزایش می یابد . برای هر جسم رابطه تقریبی برقرار است

انبساط حجمی جامدات
حجم جامدات نیز بر اثر تغییر دما تغییر می کند

=حجم جدید =حجم اولیه

=ضریب انبساط حجمی جامد =تغییرات حجم

انبسا ط مایعات
مایعات نیز بر اثر افزایش دما منبسط می شود

مشخصه های گازها
برای یک گاز فشار P وحجم V و دما T و مقدار یا تعداد ملکول گرم ها را مشخصه های ترمودینامیکی گاز می نامند

تحول یک گاز
تحول یک گاز یعنی تغییر مشخصه های گاز
الف – تحول مقدار معینی از گاز در دمای ثابت – فرآیند هم دما
حاصلضرب فشار در حجم معینی از یک گاز در دمای ثابت مقداریست ثابت
مقدار ثابت

سطح محصور در نمودار فشار -حجم (P-V ) در هر تحول برابر است با کار انجام شده توسط گاز که اگر تحول در جهت افزایش حجم باشد گاز کار مثبت انجام می دهد و اگر در جهت کاهش حجم باشد گاز کار منفی انجام می دهد
تحول مقدار معینی از گاز در فشار ثابت- فرآیند هم فشار
در فشار ثابت حجم مقدار معینی از گاز با دمای مطلق گاز نسبت مستقیم دارد
مقدار ثابت

ضریب انبساط حجمی در فشار ثابت
در فشار ثابت اگر دمای گاز ضفر درجه ای را 1 درجه افزایش دهیم به حجم گاز به اندازه
حجم اولیه افزوده می شود که را ضریب انبساط حجمی در فشار ثابت
مینامند که برای کلیه گازهای کامل مقداریست ثابت
نمودار تغییرات حجم بر حسب دما در فشار ثابت
اگر حجم گاز در صفر درجه سلسیوس و در درجه بنامیم می توان نوشت

که مانند تابع خط راستی است با ضریب زاویه
تحول در مقدار معین از گاز در حجم ثابت – فرآیند هم حجم
در حجم ثابت فشار گاز با دمای مطلق گاز نسبت مستقیم دارد
مقدار ثابت

فرمول کلی گازها
برای یک گاز کامل رابطه زیر برقرار است

=فشار بر حسب پاسکال =حجم بر حسب متر مکعب

بر حسب جرم گاز و جرم مولکولی =دما بر حسب کلوین

تحول گاز در حالت کلی
برای دو حالت مختلف گاز می توان نوشت

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >